Wat is de max. acceptabele temp voor een Sempron 2200?

Pagina: 1
Acties:

• Arcane Apex
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 30-01-2025
Ik ben bezig een Sempron 2200+ te overclocken op een moederbord met een FSB van 333Mhz en met 768MB DDR 400 geheugen.
Normaal is een Sempron 2200 1500Mhz en is de idle temperatuur 44 graden Celsius en onder load 47 graden celsius.
Ik heb deze Sempron echter overgeklokt naar een FSB van 200Mhz(CPU 1800Mhz) en de Temperatuur is 47 graden celsius in idle mode en 52 graden Celsius onder load.
Echter nu zag ik op een ander forum dat iemand de FSB met dezelfde system setup had overgeklokt naar 238Mhz.
Alleen weet ik niet welke koeling deze persoon had gebruikt.
Nu wil ik dat eigenlijk ook proberen maar ik heb alleen beschikking over een fan van 6 euro.
Nu vraag ik mij dus af wat nog een acceptabele temperatuur is voor deze Sempron onder maximum load.
Alleen ik maak mij zorgen dat bij een klokfrequentie van 2000Mhz+ de fan de CPU niet voldoende kan koelen.
Dus vandaar dat ik wil weten wat de maximale temperatuur is die een Sempron mag hebben onder continues maximum load.
Daar komt bij dat ik zelden mijn computer uitzet en dat er vaak heel langdurig zware programma's gedraaid worden die continu 100% de cpu belasten.
Ik wil echter dit systeem stabiel houden onder deze extreme omstandigheden en slijtage of "meltdown" voorkomen.

Heeft iemand dit eerder geprobeerd met een Sempron 2200?

PS: Mijn huidige kamertemperatuur is 23 Celsius, echter vorig jaar toen het buiten 38 Celsius was, was de temp in mijn kamer misschien nog wel hoger dan buiten en onder deze omstandigheden moet de CPU dus ook stabiel functioneren en niet smelten, echter ik wil niet helemaal tegen de rand gaan zitten en nog marge overhouden, om stabiliteit en het voorkomen van schade te garanderen.

[ Voor 19% gewijzigd door Arcane Apex op 17-04-2005 00:19 ]

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10-2025
Temps zijn nog ok.
Het ding smelt pas ruim over de 120 graden.

Owja, hij kan (maximaal) 90 graden hebben ( zie BalusC site ) maar liever niet natuurlijk.
Tot 65 graden zou ik gaan, dan blijft ie wel heel ;)

• Arcane Apex
Een overclock van 44% met een fan van 6 Euro ipv waterkoeling....is dat eigenlijk wel koosjer?

• Cyberamp
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-11-2024

Cyberamp

Multithreaded Tweaker

Arcane schreef op zaterdag 16 april 2005 @ 22:02:
Een overclock van 44% met een fan van 6 Euro ipv waterkoeling....is dat eigenlijk wel koosjer?
Zeer koosjer, alleen zal dit ding dan wel klinken als een verstopte stofzuiger!!! :P

Topicstarter 1e WTF topic; Huisje boompje beestje; Adamoland#2244

• Arcane Apex
Hoeveel volt voor de core raden jullie mij aan als ik de CPU naar 2025Mhz(FSB 230Mhz) overklok?
Ik las net in een ander topic dat de vcore verhogen de slijtage versnelt en een te hoge vcore de CPU in 1 klap kan killen.
Of hoef ik de vcore niet te verhogen bij een FSB van 230Mhz?

[ Voor 8% gewijzigd door Arcane Apex op 16-04-2005 22:22 ]

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:04

Thandor

SilverStreak

De vCore moet je niet te hoog zetten. Echter zal je een AMD K7 CPU niet in één klap vermoorden.
Je moet de vCore pas verhogen als het systeem onstabiel wordt. Mijn ervaring is dat je met luchtkoeling beter niet hoger kunt gaan dan 1,85V.

Welk moederbord heb je :?
Niet elk moederbord kan 230MHz FSB trekken. Als je een nForce 2 hebt is het ook verstandig om het geheugen synchroom met de FSB te laten lopen.

En ojah, AMD Sempron K7 overklok topic ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Thandor op 16-04-2005 22:26 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Arcane Apex
Thandor schreef op zaterdag 16 april 2005 @ 22:26:
De vCore moet je niet te hoog zetten. Echter zal je een AMD K7 CPU niet in één klap vermoorden.
Je moet de vCore pas verhogen als het systeem onstabiel wordt. Mijn ervaring is dat je met luchtkoeling beter niet hoger kunt gaan dan 1,85V.

Welk moederbord heb je :?
Niet elk moederbord kan 230MHz FSB trekken. Als je een nForce 2 hebt is het ook verstandig om het geheugen synchroom met de FSB te laten lopen.

En ojah, AMD Sempron K7 overklok topic ;)
Het moederbord is een ECS 741GX-M.

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Dit bord dus ;)

Ik heb er geen ervaringen mee maar ik verwacht niet dat dit moederbord een FSB van 230MHz zal halen.

• Arcane Apex
Ik heb de FSB nu op 220Mhz draaien, bij 230 startte de pc niet en moest ik de BIOS resetten via de reset jumper op het moederbord, bij 225 startte windows wel maar kreeg ik kort daarna een bluescreen, bij 222 trad er een probleem op dat de klok van windows(of BIOS?) gezet werd op het jaar 2199 en crashten veel applicaties, nu heb ik de FSB dus op 220Mhz staan en test ik de stabiliteit...khoop dat het houdt, de CPU kolkfrequentie is nu 1980Mhz.

[ Voor 9% gewijzigd door Arcane Apex op 16-04-2005 23:40 ]

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

draai es pifast en bv. SiSoft Sandra (de burn-in test), en 3DMark ofzo... Dan heb je toch al een idee over de stabiliteit. Of encode gewoon een reeks mp3'tjes :p ook heel handig daarvoor.

En zet je FSB/RAM verhouding es op asynchroon (RAM vast op 200 Mhz dus). Dan kan je es kijken hoever je met je cpu raakt, misschien dat de blue screens en crashes komen doordat je RAM te hoog geklokt loopt.

[ Voor 37% gewijzigd door Borromini op 16-04-2005 23:48 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Arcane Apex
Het RAM staat nu op een verhouding 1:1, dus ook op 220Mhz.
Maar is de winst qua rauwe snelheid wel meer als de FSB hoger geklokt staat terwijl het geheugen lager geklokt staat?
Heft dit elkaar niet op of is een winst in CPU snelheid veel voordeliger ten opzichte van die verlaging van de frequentie van het geheugen?

[ Voor 80% gewijzigd door Arcane Apex op 17-04-2005 00:04 ]

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Arcane schreef op zaterdag 16 april 2005 @ 23:56:
Het RAM staat nu op een verhouding 1:1, dus ook op 220Mhz.
Zoek naar een de instellingen voor de frequentie van je RAM en zorg dat die geblokkeerd wordt. Als je instelling op 'auto' stond, zet ze dan op 'manual', en selecteer 400 Mhz.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Arcane Apex
Dat heb ik al gedaan, het staat nu op 1:1 ipv auto, het geheugen draait nu dus net zo snel als de FSB(op 220Mhz), maar als ik het geheugen weer langzamer zet, dan verlies ik toch weer snelheid terwijl de CPU in snelheid wint, maar heft dit elkaar niet op?
Of heb ik juist meer baat bij een snellere CPU en FSB frequentie ten opzichte van een trager gezet geheugen?

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Als je het geheugen lager zet wordt de CPU niet sneller. De CPU wordt sneller als je de FSB omhoog zet. En aangezien het geheugen met de FSB meegaat wordt het geheugen ook sneller ;).

Wat je het beste kunt doen is 220MHz blijven draaien. Ik vermoed niet dat die chipset nog veel hoger kan dan 220MHz. Daarnaast kun je nu mooi 1:1 draaien wat toch een goede prestatie geeft :)

Helaas kun je de CPU niet wat harder laten lopen omdat de multiplier gelocked is. De FSB (en RAM) draaien nl. wel lekker zo :)

• Arcane Apex
Ok, bedankt.

[ Voor 92% gewijzigd door Arcane Apex op 17-04-2005 00:14 ]

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Arcane schreef op zondag 17 april 2005 @ 00:07:
Dat heb ik al gedaan, het staat nu op 1:1 ipv auto, het geheugen draait nu dus net zo snel als de FSB(op 220Mhz), maar als ik het geheugen weer langzamer zet, dan verlies ik toch weer snelheid terwijl de CPU in snelheid wint, maar heft dit elkaar niet op?
Of heb ik juist meer baat bij een snellere CPU en FSB frequentie ten opzichte van een trager gezet geheugen?
Door je geheugen en FSB synchroon te laten lopen haal je het beste rendement. Asynchroon draaien zorgt idd voor prestatieverlies, maar hoe groot dat is kan ik je niet zeggen, al denk ik dat het verwaarloosbaar is. Kan je je FSB:RAM ratio niet verlagen? Of moet je je RAM blokkeren op 400 Mhz?

Je kan altijd je RAM vastzetten, en dan kijken hoever je kan met je proc. Als het verwaarloosbaar is, dan kan je het nog altijd synchroon met je overklokte cpu laten lopen. Maar nu zit je dus aan de max van je RAM, terwijl je proc misschien nog marge heeft...

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Je moet nu voor de gein eens het verschil gaan meten :). (Tussen 2200+ en waar je nu op draait :))
Je kunt dat o.a. met PiFast! testen. Download 'm. Uitpakken en het batch bestandje draaien. (PiFast.BAT).

Tijdens het draaien daarvan moet je niets met de PC doen. Je krijgt uiteindelijk een score, de Total Computation Time. :)

@Borromini
Maar de kans is ook groot dat z'n chipset (northbridge) niet veel hoger meer kan. Voor die paar MHz'en is het misschien verstandig om synchroom te blijven draaien.
Uiteraard zou je het verschil kunnen testen. Met nForce 2 systemen is het heel belangrijk om synchroom te draaien, met een SiS minder. Maar hoeveel het exact is weet ik niet.

[ Voor 33% gewijzigd door Thandor op 17-04-2005 00:19 ]

• Arcane Apex
Ik heb de asynchrone setup geprobeerd, maar veel hoger dan 225Mhz wil de FSB niet en ik denk dat dat niet opweegt tegen het feit dat het geheugen dan asynchroon rond de 200Mhz draait en het ook niet opweegt tegen het verlies qua stabiliteit.

Zoals het systeem nu draait met de FSB en het geheugen op 220Mhz kan ik sisoft sandra 5x achter elkaar draaien zonder dat het systeem crasht en de applicaties draaien ook stabiel tot nu toe en tevens is de temperatuur van de CPU nog niet boven 56 celsius gekomen bij een kamer temperatuur van 22 Celsius, dus ik denk dat ik het systeem zo houd.

Het is een overklok van 32% en ik ben er wel tevreden mee als alles zo stabiel blijft draaien zoals nu.

[ Voor 4% gewijzigd door Arcane Apex op 17-04-2005 20:10 ]

• NO2
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

NO2

Ik heb ook een sempron 2200+

Om een fsb van 230 te krijgen hoef ik niet de vcore te verhogen, 1.6 volt is genoeg. Dit bij temperaturen van 37 idle en 44 gestressed.

Als je harder wilt moet je wel de vcore verhogen: ik heb met +- 1.8 volt en een omgevingstemperatuur van -5 255 mhz fsb gehaald.

245 mhz was nog pifast stabiel. (ligt aan m'n geheugen).

Dit alles met luchtkoeling:
- 12 euro coolermaster ding
- 12*12 fan @ 7 volt erop

- NF7
- sempron 2200+
- Twinmos mtec pc 3200

• Thandor

Thandor

SilverStreak

NO2 schreef op zondag 17 april 2005 @ 13:08:
Ik heb ook een sempron 2200+

Om een fsb van 230 te krijgen hoef ik niet de vcore te verhogen, 1.6 volt is genoeg. Dit bij temperaturen van 37 idle en 44 gestressed.

Als je harder wilt moet je wel de vcore verhogen: ik heb met +- 1.8 volt en een omgevingstemperatuur van -5 255 mhz fsb gehaald.

245 mhz was nog pifast stabiel. (ligt aan m'n geheugen).

Dit alles met luchtkoeling:
- 12 euro coolermaster ding
- 12*12 fan @ 7 volt erop

- NF7
- sempron 2200+
- Twinmos mtec pc 3200
Als hij harder wil moet 'ie denk ik een ander moederbord kopen. Jij hebt een ABit NF7 met een nVidia nForce 2 chipset. Die gaat hoogstwaarschijnlijk harder dan zijn SiS chipset ;)

Verwijderd

Overclocking doe ik zelf niet aan, heb me op dit moment een Zalman Cool n Quiet ding gekocht en ingebouwd..( maandje geleden) en me processor downgeclocked ( Van 2500+ naar 2200+ ) en de temps zitten 35 graden met Fan op 2500 rpm ( correct me if I'm wrong ) en 42 met Fan zowat uit. Ik merk het verschil echt enorm als ik lekker lig te slapen en me pc staat aan, je hoort hem bijna niet

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Verwijderd schreef op zondag 17 april 2005 @ 13:41:
Overclocking doe ik zelf niet aan, heb me op dit moment een Zalman Cool n Quiet ding gekocht en ingebouwd..( maandje geleden) en me processor downgeclocked ( Van 2500+ naar 2200+ ) en de temps zitten 35 graden met Fan op 2500 rpm ( correct me if I'm wrong ) en 42 met Fan zowat uit. Ik merk het verschil echt enorm als ik lekker lig te slapen en me pc staat aan, je hoort hem bijna niet
Ik heb mijn AMD Athlon XP 1700+ (1466MHz @ 1,5V) geoc'ed naar 1925MHz @ 1,45V.
Uiteraard met een Zalman CNPS7000b AlCu op 1350RPM (laagste stand).
IDLE is 'ie 34 graden, heerlijk zo'n stille MP3 PC naast je bed :)

Overclocken hoeft de PC lang niet altijd ontzettend warm te maken. Ik heb mijn 1700+ mooi opgevoerd en nog 0,05V minder vCore dan normaal :o

Pagina: 1