Cobalt RaQ2 geheugen upgraden

Pagina: 1
Acties:

• Sponge
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-08 22:05

Sponge

Serious Game Developer

Topicstarter
Ik heb onlangs een oude RaQ2 bemachtigd, met de originele configuratie: 4.3gb HD / 16mb RAM.
Nu wil ik het geheugen upgraden, zodat de RaQ2 een debian install kan uitvoeren, en draaien.

Ik stuit echter op een probleem. Het gebrek aan informatie over het geheugen. Het is niet standaard SDRam, maar het oudere EDO RAM. Tot zover nog geen probleem. Het geheugen is echter niet van het veel voorkomende 5v type (wat met name in oude PC's zit), maar 3.3v.

In het kort:

EDO 3.3v, No parity, 4K refresh, unbuffered, 72 pins, 60ns

Nu heb ik de halve dag gezocht, en ben bijna 100% zeker dat dit de specs zijn. Ik heb zitten twijfelen of ik een 5v module zou testen, maar dat doe ik maar niet. De kans is klein dat het wel werkt, en de kans dat er iets minder leuks gebeurdt is groter, lijkt mij.

Nu hoop ik dat er hier wat anderen zijn die enige bekendheid hebben met het upgraden van RaQ2's. Vandaar dat ik het ook in PNS plaats. (Als dit topic hier niet hoort, hierbij m'n excuses.)

Na vele uren zoeken ben ik tot de conclusie gekomen dat origineel geheugen extreem duur is. Voor 32-64mb betaal je zomaar 80+ euro. Ik vroeg me echter af of bijvoorbeeld een module zoals deze module zou werken. Het is EDO 3.3v, 72 pins. Maar wel met ECC. Maar hoe belangrijk is die ECC, heeft iemand ervaring icm. een RaQ2?

Er is erg veel onduidelijkheid op het web mbt. het geheugen wat in een Cobalt RaQ2 moet. 72pins, 3.3v EDO is duidelijk. Maar of er dan nog variatie zit in DIMM/SIMM, parity, etc...

http://www.intertech.at/infobase/static/RaQMemory.html#Memory%20upgrade%20information
http://www.edgetechcorp.c...le-for-Cobalt-Servers.htm
http://groups.google.nl/g....google.com&output=gplain

Heeft iemand enig idee?

Verwijderd

Move PNS > PMG

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:05

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Die Cobalt FAQ op de Intertech wiki is duidelijk genoeg:
The Cobalt CacheRaQ, CacheRaQ2, RaQ2, and NASRaQ use 3.3v 72-pin EDO SIMMs.
Memory specifics for the 32MB SIMM: 50,60ns access time, 8MBx32bits EDO dynamic RAM module (SIMM) composed of sixteen pieces of 4Mx4bits COMS DRAMs in 300 mil TSOP packaging on a 4 layer UL approved 72 pin Single in line package printed circuit board with gold/tin contacts.

3 variations of refresh: RAS-only, CAS before RAS refresh, hidden refresh 2048 refresh cycles per 32ms. Input voltage: -0.5-4.6V
Dus non-parity/ECC (dat zou 18 chips vergen ipv de 16 die hier vermeld zijn).

Enig probleem:
Zie eens 3.3V 72p SIMMs te vinden...

SIMMs met ECC zouden zonder meer werken, de extra parity bit zou gewoon genegeerd worden.

Maar niet deze module - dat is namelijk een 168p DIMM, en die krijg je niet zonder hamer in een 72p SIMM slot 8)7

Iig zie ik die onduidelijkheid niet, de bronnen die je meldt zijn het met elkaar eens...

Oslik blyat! Oslik!

• Sponge
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-08 22:05

Sponge

Serious Game Developer

Topicstarter
Oeps! 168 pins, dat had ik nou echt straal over het hoofd gezien. Ik had ook zoveel EDO links op marktplaats.. (waarvan ik deze link had afgeleid).

Ik dacht dat het enige verschil tussen DIMMs en SIMMS was dat de ene dubbelzijdig was en de andere enkelzijdig.

Het moet dus een:

72 pins SIMM, ECC maakt niet per se uit, 3.3v zijn?

De onduidelijkheid komt voort met name omdat sommige niet eens het SIMM/DIMM er bij noemen, aangezien de link collectie nog wat groter is dan de bovenstaande.

iig bedankt. Ik zal weer verder zoeken.. ;)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:05

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

30/64/72/80p etc.=SIMM
168/184/200p etc.=DIMM

Dat is puur een grove benaming voor form factor, het aantal pins is veel nauwkeuriger, vandaar dat men er niet altijd 'SIMM' of 'DIMM' bij zet.

Maar goed, ECC/parity maakt geen donder uit, 72p, 3.3V en EDO wel. Let er dus op dat als je al 3.3V SIMMs vindt ze niet FP (Fast Page) zijn ipv EDO, dat gaat namelijk ook niet werken...
BEDO gaat wel werken, maar dat is nog moeilijker te vinden, dus niet zo relevant :P

Oslik blyat! Oslik!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Sponge schreef op zondag 17 april 2005 @ 10:22:
Ik dacht dat het enige verschil tussen DIMMs en SIMMS was dat de ene dubbelzijdig was en de andere enkelzijdig.
DS en SS is puur technisch en niet zichtbaar aan de buitenkant. Het verschil tussen SIMM en DIMM is dat DIMM's aan de beide kanten pinnetjes hebben zitten in tegenstelling tot SIMM's :)

PMG FAQ » RAM FAQ » DIMM

[ Voor 65% gewijzigd door BalusC op 17-04-2005 14:28 ]

Pagina: 1