[Ervaringen] Nieuwe Jewel 81x0 notebooks

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-09 13:12
Aangekondigd aan de dealers is de nieuwe serie van Jewel, namelijk de 8100 en de 8110.
Helaas konden de showmodellen nog niet worden uitgeleverd, maar alvast een voorproefje en wat specs. De details zullen aankomende week aan bod komen, evenals een fatsoenlijke openingspost en wat foto's.
De specs die op dit moment bekend zijn:
Voor beide modellen geldt dat het wederom een WXGA model betreft, een 15,4" (1280x800).
En natuurlijk de gebruikelijke onboard sound, USB2.0, Firewire etc.

Jewel 8110:
NVidia 6600 PCI-Express videokaart
Intel Pentium-M Sonoma (533MHz FSB)
DDR2 PC4200 geheugen
Gigabit LAN-adapter onboard
Intel MiniPCI Wifi adapter (802.11G)

Jewel 8100:
Onboard video (shared memory)
Intel Pentium-M Sonoma (533MHz FSB)
DDR2 PC4200 geheugen
Gigabit LAN-adapter onboard
Intel MiniPCI Wifi adapter (802.11G)

Zoals uit de specs wel af te lezen is, zullen de modellen uiterlijk waarschijnlijk exact gelijk zijn (zoals bijvoorbeeld de 2500 en de 3500 ook identiek zijn). De notebook waar het meest van wordt verwacht is natuurlijk de 8110 die met een 6600 PCI-Express kaart zeer hoge prestaties zou moeten gaan leveren.

PS: Toestemming van Aikeleer om vast een voorproefje te plaatsen (en tevens vast een bedankje voor de aangeboden hulp).

Ik hoop jullie zo spoedig mogelijk van meer informatie te kunnen gaan voorzien.

Yes, hij is gisteren binnengekomen, en ik heb tot laat in de nacht, en vanochtend, met het apparaat gespeeld.
De configuratie waarmee ik heb getest is als volgt:
Jewel 8110 GeForce Go 6600 PCI-Express 128MB WXGA (1280x800)
Pentium M 730 1,60 GHz 2MB 533MHz FSB (Dothan Core)
1 x 512 MB SoDimm DDR2 PC4300
60GB 5400rpm Hitachi 2,5" HDD
8x Dual Layer DVD burner
Intel ABG Wireless LAN MiniPCI

Adviesverkoopprijs van deze configuratie is, excl. Windows en pixelvrij garantie, 1449 euro.

Behaalde scores in 3Dmark 2001SE: 14469 punten
2003: 5388 punten
2005: 2186 punten

Algemene indruk:
De eerste indruk is erg positief. De notebook is platter dan ik had verwacht. Niet meer het schuin lopende model zoals de 2500, maar wat vierkanter (vergelijkbaar met de Alpha 3000, die trouwens bij dezelfde fabrikant, Quanta, vandaan komt)
De installatie ging erg vlot. Erg positief (voor de gemiddelde tweaker dan), is het feit dat de driver CD geen auto install of iets dergelijks heeft, je kan gewoon de losse drivers van de CD af vissen, en alleen het nodige installeren.

Gebruik:
De notebook is aardig handzaam, qua afmetingen ongeveer vergelijkbaar met bijvoorbeeld de Diamond 2500 van Jewel. Het toetsenbord lijkt met iedere rij toetsen iets naar je toe gekanteld te zijn, even wennen, maar typt erg prettig (ik type dit verslag dus ook op de notebook). De wireless netwerkkaart heeft een goed bereik, en werkt prima op verschillende snelheden (bij mij thuis op 11MBit, hier op de zaak op 54) zonder problemen.
De software die wordt meegeleverd is de gebruikelijke, dus een driver/manual CD, een CDtje van Nero OEM Suite, en een PowerDVD. Ook is er een CDtje van de Intel Wifi adapter meegeleverd, maar aangezien die drivers ook op de driver CD staan, heb ik die niet gebruikt. De laptop is erg snel met het opstarten, binnen 30 seconden heb ik mijn bureaublad voor mijn neus.
Het touchpad is voorzien van een scrollbar aan de rechterkant, iets wat na even wennen, erg prettig werkt. Het toetsenbord voelt stevig genoeg aan.
Een groot voordeel vind ik de aparte drukknop boven het toetsenbord waarmee de antenne voor de draadloze netwerkkaart is uit te schakelen indien je hem niet nodig hebt.
Iets wat de batterijduur natuurlijk wel weer ten goede zal komen.

Accuduur:
Tijdens het testen heb ik de Speedstep in het bios uitgeschakeld, om continue de maximale CPU snelheid tot mijn beschikking te hebben. Dit resulteert echter wel in een wat rapper leeglopende accu. Al met al heb ik, inclusief het branden van een CDtje, ongeveer 1 uur en 45 minuten op de accu kunnen werken (zonder benchmarks). Met de Speedstep aan zal de notebook met normaal gebruik gok ik zo rond de 2,5 uur op een accu kunnen werken.
Bij gamen en zware grafische applicaties zal de accuduur drastisch verminderen heb ik het idee. 3DMark tests draaien op de accu kostte me ongeveer 20% accu capaciteit.

Eindresultaat:
Naar mijn mening is deze notebook zeer zeker interessant voor de zwaardere gebruiker, die toch een mobiel apparaat moet hebben. De grootste snelheidswinst zit met name in het gebruik van DDR2, een 533MHz FSB CPU, en het gebruik van een PCI-Express videokaart. Die videokaart is mijns inziens wel de boosdoener voor de relatief korte accuduur.
Helaas kan Jewel op dit moment nog geen zwaardere accu leveren voor dit model, aangezien deze barebone bij een andere fabrikant weg komt.

Hieronder volgen nog wat screenshots van de verschillende tests, en foto's van de notebook ga ik nu maken.
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/57115/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/57116/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/57117/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/57127/thumb.jpg

[ Voor 79% gewijzigd door Brede P op 20-04-2005 13:31 ]

Systemspecs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wdekreij
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06-08-2024

wdekreij

Dubbelzinnig

Ziet er mooi uit, gezien ik over zo'n 1,5 ~ 2 maanden een notebook aan ga schaffen.. Enig idee hoe duur deze ongeveer zullen gaan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brede P
Ik heb tot nu toe alleen nog maar een prijs gezien zonder daadwerkelijke specs, dus ik wacht nog ff met uitspraken doen tot ik weet welke configuraties er gaan worden geleverd. Ik verwacht zelf prijzen vanaf ongeveer 1250 a 1300 euro voor de versie met onboard video, en een honderdje of 2 meer voor de versie met 6600 PCI-Express. Natuurlijk wel in Centrino-platform uitrusting (dus met volwaardig Pentium M, Wifi, en minimaal 512MB). Maar goed, dat is nog puur een schatting. De notebooks zullen gezien de uitgebreide specs wel in het high-end gedeelte van de markt terecht komen (voor zover Jewel prijzen betreft dan natuurlijk).

Systemspecs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wanneer komt 'ie precies uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wdekreij
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06-08-2024

wdekreij

Dubbelzinnig

Ik denk dat ik wel even ga wachten met het aanschaffen van een laptop dan ;)

Mijn oorspronkelijke budget was 1500 (incl. 1 gb ram), maar dat wil ik gerust iets verhogen :p En wellicht komt dr ook een Alpha versie van uit (Alpha is een merknaam van Jewel laptops die enkel door Computerland worden verkocht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brede P
Voorlopig is hij alleen aangekondigd als Jewel (kijk maar naar de Jade 8080, wordt ook alleen als Jewel verkocht).
@ Buzzin, als het goed is kan ik hem aankomende week verwachten bij mij in de winkel.
Zal geen reclame maken, dus ik ga geen naam en plaats noemen.
Jewel heeft inmiddels in ieder geval 2 werkende exemplaren, aangezien mijn contactpersoon bij Jewel mij de 3DMark scores heeft doorgemaild. Het wachten was naar mijn weten op het DDR2 geheugen.

Systemspecs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brede P
Update!

Systemspecs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aan het eind van het schooljaar mag ik een laptop kopen,

Het enigste wat me hieraan niet bevalt is de slome HD,
als de HD 7200 is ga ik hem zeker kopen! Of de x700 moet qua prestatie ff wat beter zijn!

[edit]
www.computerpirates.nl kan je het veranderen!
en 512MB extra erbij kost daar maar 59euro meer!

deze laptop staat hoog op mn lijstje, kan je er ook MediaCenter opdraaien?
[edit]

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2005 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brede P
Mediacenter zal op deze notebook an sich wel draaien, echter is het nog even de vraag of er al compatible drivers voor de videokaart zijn, of gaan komen. De 7200rpm schijf is compatible met deze notebook, en zou dus zonder problemen moeten werken in deze notebook.

Systemspecs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zijn er al foto's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En is die Nvidia 6600 nou even goed of beter als een ATi 9700? Dat is toch wel mijn grote vraag...

Edit:
Never mind. Ik heb zelf al een beetje rondgesnuffeld in het Jewel/Alpha 2500 topic. Daar halen ze met een ATi 9700 met 256Mb nog geen 3000 punten (Met een 1.6 Ghz Centrino, 1Gb RAM, 80 GB 5400rpm halen ze 2880 punten). En jij haalt hier makkelijk de 5000 _/-\o_

Maar, ATi heeft al heel lang ervaring met laptops, en de videokaarten ervoor. Tenminste, zij hadden tot nu toe de beste videokaarten (9600, 9700). Hoe zit het met het stroomverbruik van de Nvidia kaarten?

Enne, wij willen foto's! Zijn er op het internet helemaal geen foto's te vinden van deze laptop? Ik wil wel eens weten hoe hij er uit ziet :9 Ik vind namelijk helemaal niets :? Oh wacht, is het niet dezelfde als de Diabloo W2700?

Afbeeldingslocatie: http://de-laptopper.nl/image.php?item_id=3961

Dan is mijn eerste opmerking namelijk:
Wtf, weet je hoe groot touchpad.
En is de rand om het scherm weer zwart in tegenstelling tot de plaatjes?

[ Voor 109% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2005 12:23 . Reden: Even zelf gesnuffeld ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlitzZ
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-05 13:32
[quote]Verwijderd schreef op zaterdag 23 april 2005 @ 11:53:

Enne, wij willen foto's! Zijn er op het internet helemaal geen foto's te vinden van deze laptop? Ik wil wel eens weten hoe hij er uit ziet :9 Ik vind namelijk helemaal niets :? Oh wacht, is het niet dezelfde als de Diabloo W2700?

quote]

Het 'enige' verschil wat mij meteen op viel, is dat bij de cpu omschrijving van de diabloo W2700, 'dothan' staat .. nou ben ik niet zo bij met de mobile cpu's dus geen id of dat verschil maakt.

Ik merk wel dat als je op zoek gaat naar de aanbiedingen, dat tussen de diabloo en de jewel met exact dezelfde config het toch al snel 150 euro kan schelen.....

Zowiezo ook benieuwt naar de ervaringen met, en foto's van deze laptops aangezien ik van plan ben mijn eerste laptop te kopen, en deze weer een stuk aantrekkelijker zijn bijv. de W2500, en nog nagenoeg voor tzelfde geld ook ...

AMD 64 3200+, MSI K8N Neo2 Platinum, nForce 3 Ultra, 2 x 512MB Kingston pc3200, 200Gb Maxtor Sata +120 GB Maxtor , X800pro @ X800XT-PE, Samsung 213 T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja weet je dat zag ik ook :)
Ik mail ze wel even, wat het nou is..
Daarnaast heb ik ook een mailtje naar Computerland gestuurd. Even vragen of ze nog van plan zijn hiervan een Alpha uit te geven.. (wat ik wel heel erg hoop ;) )
Hallo,

Onlangs is er door Jewel een nieuwe notebook op de markt gebracht. De Jewel 8110. Ik vroeg me af, omdat u ook de Jewel Diamond 2500 als Alpha 2500 uitgeeft, of de Jewel 8110 ook als Alpha 2500 wordt uitgegeven.
Dit zou ik heel erg leuk vinden. Omdat de Alpha 2500 een veel interessantere aanbieding is dan de Jewel 2500. Dus misschien dat u hetzelfde kunt doen met de Jewel 8110.

Mvg,
En nu maar kijken wat ze antwoorden :o

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2005 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brede P
Helaas is de 8110 voorlopig alleen als Jewel leverbaar, en niet als Alpha.
De processor zelf is ook een Dothan, alleen wel van de nieuwste generatie, dus gemaakt voor het Sonoma-platform. De naam Dothan houdt alleen maar in dat er 2MB Cache op zit zo ongeveer.
Het zijn dus procs op 533FSB, en er wordt gebruik gemaakt van DDR2.
Zal ff een linkje naar de PDF plaatsen die ik van Jewel heb gekregen, met daarin de technische specs.
Et voila, linkje...
Was vandaag onverwacht vrij, ga morgen foto's nemen, en hem bij ons in de notebookbalie inbouwen als demomachine.

[ Voor 18% gewijzigd door Brede P op 26-04-2005 18:54 ]

Systemspecs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eWobbuh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-09 11:28
Weet iemand wat de gemiddelde accutijd is van de 8110? Zie op de ene site 2-3 uur staan en bij de andere 4-5 uur.

greetz, me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brede P
Houdt het voorlopig maar op 2 tot hooguit 3 uur, zeker als je de videokaart af en toe flink aanspreekt. Bij continue 3D Mark 2003 in een loop draaien, hield hij het na net geen 2 uur voor gezien. De videokaart verbruikt helaas vrij veel vermogen, en Jewel kan op dit moment nog geen zwaardere accu's leveren.

Systemspecs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brede P
Ook bij Hardware.info wordt inmiddels over de Jewel gesproken.
In de volgende link wordt de techniek van de Jewel 8100 serie nader toegelicht.

Systemspecs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roodey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08:56
Ziet er goed. Heb alleen net Alpha 2500 gekocht (1,5 maand geleden) en ben daar tevreden mee.

En ik was niet van plan om 1449/1499 te gaan betalen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eWobbuh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-09 11:28
BredeP schreef op vrijdag 29 april 2005 @ 00:20:
Houdt het voorlopig maar op 2 tot hooguit 3 uur, zeker als je de videokaart af en toe flink aanspreekt. Bij continue 3D Mark 2003 in een loop draaien, hield hij het na net geen 2 uur voor gezien. De videokaart verbruikt helaas vrij veel vermogen, en Jewel kan op dit moment nog geen zwaardere accu's leveren.
Dan is het in principe nog een redelijk tijd toch als je de 2 uur haalt met 3dmark in een loop? Die vraag was meer voor het standaard office, internet en programmeer werk. Een spelletje spelen duurt nooit langer dan anderhalf uur met welke laptop dan ook.

greetz, me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:46
Mijn Jewel Jade 8080 is na ongeveer 7 maanden overleden omdat ie wat koffie heeft gezopen. ;( De Jewel Jade 8110 lijkt mij een prima vervanger, maar de Jewel Diamond 2500 is óók een prima vervanger. Dilemma...

[ Voor 21% gewijzigd door Mawlana op 01-05-2005 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchTSE
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Mag ik dit topic ff kicken ;)

Ik heb voor me informatica opleiding komend schooljaar een laptop nodig en ben geinterreseerd in de jade 8110. Zijn er nog meer user ervaringen aanwezig, en waarom ik hem wel of niet zou moeten kopen?

alvast bedankt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:46
Waarom wel:
leuke specs

Waarom niet:
Jewel, de service is ongelooflijk bagger. Zie een ander topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchTSE
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
heb je dan een vervanger met dezelfde specs? Tis eigenlijk voor school dus, maar wil er ook af en toe wel potje op kunnen gamen. Goede videokaart en snelle proc zijn een pro, geheugen kan ik er altijd nog extra bijkopen
Pagina: 1