pc upgrade: advies..

Pagina: 1
Acties:

• GrittyKitty
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-12-2021

GrittyKitty

Happy-Happy Joy-Joy

Topicstarter
Ben van plan om binnenkort mij huidige dual-systeem te upgraden.

Mijn huidige systeem is:
Asus P3C-D met daarop 2 * P3-1.4 GHz dmv. Powerleap converter
2 * 80 GB Wester Digital schijf in Raio 0 met Promise fasttrak TX2000
2 * 512 MB RDRAM

Ben een vervent multitasker, bovendien werkt met veel grafische toepassingen

Zo ben van plan om nog naar een betaalbare dual xeon te upgraden:
Asus NCCH-DL met 2 * Xeon 3 GHz Nocona met
2 * 512 MB PC 3200 ECC geheugen
Bovenstaand combinatie weet ik al zeker, alleen de onderstaande weet ik nog niet zeker.

Kan voorlopig de twee WD 80GB in raid 0 gebruiken.
Zit nu ook te denken om die 2 * 80 GB RAID te upgraden, misschien wel later.
Keuze 1:
2 * WD Raptor 74 GB in raid 0 met promise fasttrak TX2200

Keuze 2:
2 * Hitachi Deskstar T7K250 160 GB, 7200 rpm, 8 MB, Serial ATA II/300 met Areca ARC-1110 (4x SATA II RAID, 128MB, PCI-X)

Keuze 2 is natuurlijk duurder.

Voor opslag heb ik een aparte file server, dus maakt niet uit dat keuze 1 kleine opslagruimte heeft. Deze PC is dus puur om mee te werken (Workstation en dus performance).
Wet de keuze niet (qua sneleheid), dus vandaar de vraag.

PS: heb net ander topic gelezen :'Dual Core - Mening huidige dual gebruikers ?' Lijkt me interesant, maar ik geloof nog steeds in fisyek dual.

Cigarette + Coffee = Breakfast of champion

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je voor snelheid gaat de raptors, die zijn iig sneller dan een set 160GBers (ervanuitgaande dat je beide sets op de PCI-X bus hangt).

"Wat kan ik het beste hieraan upgraden" part 10
hier kun je trouwens terecht voor de upgrade vragen.

• Daos
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Wat zijn je grafische toepassingen??

Bij 2D/fotos is alles gewoon in het geheugen te doen. Je hebt alleen veel geheugen nodig (> 2 GB). 3D is voor de videoplank en bij video heb je snelle harde schijven nodig.

Ik ben zelf niet zo gek op extra controllers en zeker niet op die van Promise en Highpoint.
Processor upgrade is niet zo groot 1.4 GHz P3 is vergelijkbaar met 2.4 GHz P4/Xeon.

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Daos schreef op zaterdag 16 april 2005 @ 19:43:
Processor upgrade is niet zo groot 1.4 GHz P3 is vergelijkbaar met 2.4 GHz P4/Xeon.
Dat klopt niet helemaal ;)

@TS: Voor snelheid zijn die Raptors erg leuk, en 74GB modellen zijn ook aardig betaalbaar zodat je nog wel wat storage space hebt. Het voordeel van die 160GB schijven is dat je opslagcapaciteit een stuk groter is, maar je hebt een losse fileserver dus daar hoef je het niet voor te doen :)

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
GrittyKitty schreef op zaterdag 16 april 2005 @ 19:36:
Ben van plan om binnenkort mij huidige dual-systeem te upgraden.

Zo ben van plan om nog naar een betaalbare dual xeon te upgraden:
Asus NCCH-DL met 2 * Xeon 3 GHz Nocona met
2 * 512 MB PC 3200 ECC geheugen
Bovenstaand combinatie weet ik al zeker, alleen de onderstaande weet ik nog niet zeker.

Keuze 1:
2 * WD Raptor 74 GB in raid 0 met promise fasttrak TX2200

Keuze 2:
2 * Hitachi Deskstar T7K250 160 GB, 7200 rpm, 8 MB, Serial ATA II/300 met Areca ARC-1110 (4x SATA II RAID, 128MB, PCI-X)

Keuze 2 is natuurlijk duurder.

Voor opslag heb ik een aparte file server, dus maakt niet uit dat keuze 1 kleine opslagruimte heeft. Deze PC is dus puur om mee te werken (Workstation en dus performance).
Wet de keuze niet (qua sneleheid), dus vandaar de vraag.
Keuze 1 is de beste keuze als je de meeste snelheid wenst :) ik heb zelf ook de Asus NCCH-DL icm. 2x Intel Xeon 2.8 Ghz Nocona :)
De NCCH-DL kan niet meer dan 266 MB/s aan over de PCI-X bussen, ik heb zelf een LSI MegaRAID 320-2X kaart met een zootje schijven (mijn kaart kan 500 MB/s op volle snelheid aan, PCI-X op 133 mhz) maar ik keek toen in de gebruikers handleiding en zag tot mijn verbazing dat de link naar de northbridge niet meer dan 266 MB/s aan kan :/ naja snel genoeg zou je denken, is het ook wel maar je benut niet de volledige snelheid ;)
Dus een Areca icm. 2x WD Raptor 74 GB is heel mooie combinatie, maar als je alleen RAID 0 gebruikt is de onboard Promise S-ATA RAID controller ook een hele goede optie ;)
Optie 2 zou ik niet doen, de schijven zijn lang zo snel niet, je hebt alleen maar opslag capaciteit dan en de schijven zijn een stuk minder betrouwbaar (ik zou nooit RAID 0 met dit soort schijven durven toepassen).
Als ik jou was zou ik optie 1 doen (en als je geld genoeg hebt de Areca erbij kopen) je haalt de meeste snelheid uit deze setup 8)

• GrittyKitty

GrittyKitty

Happy-Happy Joy-Joy

Topicstarter
Het gaat om verschill in de bussnelheid van de Raptor (SATA-I 150 MB/s) t.o.v. de hitachi (SATA-II 300 MB/s) in een PCI-X slot. Zou je het verschill merken ?
Daos schreef op zaterdag 16 april 2005 @ 19:43:
Wat zijn je grafische toepassingen??
CAD-CAM (3D) software, 2D programma's, af en toe video bewerking.

[ Voor 41% gewijzigd door GrittyKitty op 16-04-2005 20:02 ]

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
GrittyKitty schreef op zaterdag 16 april 2005 @ 19:55:
Het gaat om verschill in de bussnelheid van de Raptor (SATA-I 150 MB/s) t.o.v. de hitachi (SATA-II 300 MB/s) in een PCI-X slot. Zou je het verschill merken ?
150 MB/s van 1 enkele schijf? 2 schijven halen dat nieteens, laat staan 300 MB/s ;)
De Raptor is en blijft de snelste tov. 7200 rpm schijven ;)

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
misschien is het slim om de dual-core ontwikkeling af te wachten. het kan je een hoop geld schelen. :) het duurt ook niet lang meer dus.
edit: oeps laatste zin van je startpost niet gelezen. :X

[ Voor 18% gewijzigd door Satch op 17-04-2005 18:07 ]

• GrittyKitty

GrittyKitty

Happy-Happy Joy-Joy

Topicstarter
Metal schreef op zondag 17 april 2005 @ 18:07:
misschien is het slim om de dual-core ontwikkeling af te wachten. het kan je een hoop geld schelen. :) het duurt ook niet lang meer dus.
Dit wil ik ook graag weten zodra het uitkomt: een review tussen dual core tegen dual processor in verschillende toepassingen & applicatie.

Pagina: 1