Geforceerde AA en AF..werkt dit altijd?

Pagina: 1
Acties:

• melly
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 03-03-2023
Hallo,
Ik heb mijn driver settings altijd op AAx4 en AFx16 staan.(zowel OpenGL en Direct3D).
Zover ik begreep speel je games hierdoor altijd met deze settings,ook al is deze optie niet aanwezig in het menu of staat het op wat anders.
Echter nu viel mij laatst bij 2 spellen al op dat AA niet werkt en AF volgens mij ook niet.
Dit zag ik in "Brother in arms" en "Stolen"..
Ook al staat de reso. op 1280x1024 toch zijn de lijnen nog redelijk kartelig.
andere spelen waarbij de settings wel werken is alles super strak en geen kartel te zien.

Kan het kloppen dat bij sommige games de geforceerde AA en AF het gewoon niet doet?
Of zit er toch iets niet helemaal lekker bij mij.
Heb ff getest met verschillende drivers en tooltjes,maar bij deze spellen kreeg ik geen AA (en AF?) werkende.

Specs:
Athlon 3500+
A8V Asus (mobo)
1 Gig MB
X800XT PE
Catalyst 5.3
Windows XP

• Daos
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Kan je dat misschien bij die spellen zelf instellen?

[edit]
Volgens mij is het alleen een soort default waarde.

[ Voor 39% gewijzigd door Daos op 16-04-2005 19:34 ]

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-08 08:06

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Waarschijnlijk overrulen die spellen die settings dan. Eigenlijk zou dat niet de bedoeling moeten zijn, want forceren is moet forceren zijn natuurlijk. Misschien kun je AA en AF in de 3D settings van die games zelf instellen?

[ Voor 13% gewijzigd door Ultraman op 16-04-2005 19:38 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• melly
Dit probleem is mij eigenlijk pas opgevallen toen ik van CRT naar TFT ging.
Voorheen nooit eerder gezien.
Bij "brother in arms" heb je geen AA keuzes in het menuu...alleen AF (en die staat ook op 16x).
Toch doet de geforceerde 4xAA in mijn driver helemaal niets in dit spel (en volgens mij ook AF niet)
Bij "Stolen" kan je alleen AA instellen...en hier werkt AA dus ook niet..of ik het nu via het menu doe of via de drivers..ik zie dezelfde kartel randen.

Door omstandigheden heb ik XP er pas weer schoon op moeten zetten...eigenlijk had ik verwacht dat hiermee gelijk mijn probleem wel verdwenen zou zijn.
Helaas niet dus...
Waar moet ik het nu zoeken????
Kan het gewoon zo zijn dat sommige games niet reageren op AA of AF settings???
Of moet ik toch verder zoeken...en kan het dan ook aan de hardware liggen? (lijkt me wel erg appart).
Tips zijn welkom want een spel op een TFT zonder AA en AF is stukken minder mooi.

Verwijderd

de engine moet aa en af wel supporten, anders kent hij die instructie niet, dus valt er ook niks te forceren, dus jah soms werkt het niet

• melly
Verwijderd schreef op zaterdag 16 april 2005 @ 22:35:
de engine moet aa en af wel supporten, anders kent hij die instructie niet, dus valt er ook niks te forceren, dus jah soms werkt het niet
Ahhh..dit wist ik niet.
Blijft het nog wel vreemd dat "Stolen" wel een AA keuze heeft in het menu,maar dat deze bij mij niet werkt.
Ik dacht dat de driver zelf het AA en AF gedeelte afhandelde in plaats van de game-engine.

• oeLangOetan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-02 15:22
melly schreef op zaterdag 16 april 2005 @ 22:39:
[...]
Ahhh..dit wist ik niet.
Blijft het nog wel vreemd dat "Stolen" wel een AA keuze heeft in het menu,maar dat deze bij mij niet werkt.
Ik dacht dat de driver zelf het AA en AF gedeelte afhandelde in plaats van de game-engine.
Door een fout tijdens de ontwikkeling van dx9 is er een stuk van MSAA (multi sampling anti aliasing) kapot, meestal kan het werken maar als er framebuffer effecten of MRT's gebruikt worden werkt MSAA niet meer. Er zijn nog problemen, bijvoorbeeld bij het uitgebreid gebruik van lightmaps kan het gebeuren dat er artefacten door AA voorkomen, centroid sampling is hiervoor de oplossing. AA is een functie die voor dx9 erg weinig gebruikt werd, de Radeon 9700 was de eerste kaart die AA in elk spel toegankelijk maakte jammergenoeg is bij de ontwikkeling van dx9 te weinig aandacht besteed aan de mogelijke problemen met AA en dan vooral MSAA, vandaar dat er veel spelen (vooral de meest recente) problemen hebben met aa.

• melly
oeLangOetan schreef op zaterdag 16 april 2005 @ 23:17:
[...]

Door een fout tijdens de ontwikkeling van dx9 is er een stuk van MSAA (multi sampling anti aliasing) kapot, meestal kan het werken maar als er framebuffer effecten of MRT's gebruikt worden werkt MSAA niet meer. Er zijn nog problemen, bijvoorbeeld bij het uitgebreid gebruik van lightmaps kan het gebeuren dat er artefacten door AA voorkomen, centroid sampling is hiervoor de oplossing. AA is een functie die voor dx9 erg weinig gebruikt werd, de Radeon 9700 was de eerste kaart die AA in elk spel toegankelijk maakte jammergenoeg is bij de ontwikkeling van dx9 te weinig aandacht besteed aan de mogelijke problemen met AA en dan vooral MSAA, vandaar dat er veel spelen (vooral de meest recente) problemen hebben met aa.
Bedankt voor je duidelijke uitleg...dit had ik nog nooit eerder gehoord.
Maar betekent dan dat iedereen dezelfde problemen heeft bij hetzelfde spel?
Dus niemand zal AA bv. geactiveerd krijgen bij B.I.A.?
Of kan het nog per pc anders uitpakken?
En waarom wordt deze bug dan niet gefixt??
Bij DirectX 9.C hadden ze dit toch al aan kunnen pakken lijkt mij?

• Tyranium
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Tyranium

Ero-sennin

melly schreef op zaterdag 16 april 2005 @ 23:32:
[...]

Als het een bug is in DX9(.C) dan zal het bij elke pc hetzelfde "probleem" zijn.

• oeLangOetan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-02 15:22
melly schreef op zaterdag 16 april 2005 @ 23:32:
[...]

De problemen zijn fundamenteel, je kunt ze niet oplossen zonder andere dingen te breken. In DX9c werd centroid sampling geintroduceerd, er zijn ook al updates voor de dx9 SDK uitgekomen die samen met dx9c een deel van de problemen verhelpen maar de meeste spelletjesmakers durven deze nieuwe SDK's niet te gebruiken uit angst dat ze opnieuw mogen beginnen met maandenlang debuggen.

• melly
Dus als ik het goed begrijp is er weinig aan te doen?
Ben nu namelijk weer een spel tegengekomen waar AA niet bij werkt "Scrapland"...
En dit is toch wel erg zonde hoor :(
Normaal kan je je resolutie gewoon wat hoger zetten,maar nu ik een TFT heb zit ik vast aan mijn 1280x1024.

• melly
Ok..ik ben wat dingen gaan proberen omdat het me gewoon dwars zat.
Ik heb het spel "Scrapland" bij mijn vriendin op de pc gezet (net zoals ik ook een Ati kaartje..9700 pro).
En ook daar dezelfde kartelranden..
Omdat de kaart het nauwelijks trok zette ik wat speciale effecten uit om fps te winnen.
En voila...AA deed het in eens...
Wat blijkt...als 1 va de volgende 3 effecten aan staat werkt AA gelijk niet meer.
-Bloom
-Motion blur
-Deformation

Vervolgens ben ik het spel "Stolen" gaan proberen.
En daar net zo iets.
Zodra ik de optie "Effecten" aanvink werkt AA niet meer.

Dus blijkbaar heffen bepaalde speciale effecten AA op.
Nu ben ik erg benieuwd waar het aan ligt.
Is het het spel zelf wat foutjes maakt?
Of zijn de drivers van Ati niet helemaal lekker?
En ik ben ook heel benieuwd of iemand met een Nvida kaartje hetzelfde heeft.
Pagina: 1