Abit KT7, 1Ghz Thunderbird-proc waarschijnlijk dood

Pagina: 1
Acties:

• sirdupre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-04-2025
Nou, ik weet niet zeker of dit een compleet legaal topic is, maar het is meer om kennis die door allerlei topics heen verspreid is even voor mezelf samen te vatten en aan jullie te vragen of ik het allemaal begrepen heb. Okay? Komt ie :)

Ik heb dus een Abit KT7-raid moederbord (een revisie voor de nieuwe 1.3 revisie) en ik had de laatste tijd last dat m'n processor iewat te heet werd en dat zorgde zo nu en dan voor vastlopers. Anderhalf jaar geleden had ik dat probleem ookal een beetje en toen heb ik voor de grap er eens een nieuwe cooling op gezet en toen werkte alles weer als een zonnetje. Dus ik dacht: dat doe ik weer.
Nou heb ik één of andere vreemde cheap-ass cooler bij Paradigit gekocht, op zich wel gewoon prima socket A en dergelijke, maar in plaats van dat er in de heatsink een riggel zat, die je normaal tegen het plastic van de socket aan kan leggen, waardoor je weet dat ie goed zai, had deze een schuin, oplopend gedeelte. Naja, om een lang verhaal kort te maken: het ding kon nog best wel schuiven toen ik hem erop legde en hoewel ik geprobeerd heb hem vooral niet te kantelen tijdens het vastklikken, weet ik niet 100% zeker of dat niet gebeurd is. Daarna zette ik hem aan en had het idee dat toen ook de cooler niet begon te draaien. In paniek zette ik zo snel mogelijk de stroom eraf.
Na wat gepiel met de voeding van de fan (in de andere fan-aansluitingen gestopt enzo) heb ik de fan nu wel draaiend, maar er gebeurt niks meer als ik de computer aanzet, tenminste, alle IDE apparaten krijgen nog wel stroom en op de lankaart gaan wel lampjes branden, maar ik krijg geen video bios of iets anders te zien en ook geen piepjes te horen.
Ik heb nu het vermoeden dat de processor dus beschadigd is. Is dit de meest logische aanname, of kan het ook zijn dat ik perongeluk iets anders vreemds heb gedaan waardoor er niet eens meer error-beeps van het bord afkomen?
En als ik vervolgens doorredeneer met de aanname dat de processor dus gefrituurd is, wil ik graag nadenken over een zo goedkoop mogelijke oplossing om het beestje weer levend te krijgen. Het is op zich een best aardig moederbord en ik heb nog 512MB ram en dergelijke erin zitten, en als ik een nieuwe processor zou moeten kopen met een bijbehorend moederbord, zou ik ook nieuw geheugen nodig hebben en dat vind ik een beetje zonde.
Na wat rondzoeken op GoT vond ik een aantal topics, waarin wel wat dingetjes gezegd werden over het gebruiken van een Athlon XP op deze moederborden. In principe schijnt dat goed te kunnen, het enige probleem is dat er iets raars is met timings, zodat hij soms niet direct boot, maar met een extra reset prima werkt. Aangezien de bak vaak wel een week aanstaat ofzo, vind ik dat niet echt probleem ;).
Ik overweeg nu dus de goedkoopste socket A processor die ik kan vinden te kopen en dat zal waarschijnlijk een Sempron 2200+ ofzoiets worden. Deze dingen hebben echter een FSB van 333 en zal dus waarschijnlijk unlocked moeten worden, voordat ik de FSB zo laag krijg dat het moederbord hem pakt? Of hoeft dat niet omdat ik aan het underclocken ben? Of is mijn hele plan hopeloos (aangezien er op internet vooral ervaringen zijn met de Athlon XP en niet met de Semrpon bijvoorbeeld)?
Ik hoop dat iemand hier iets zinnigs over te zeggen heeft.

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:44

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Ik denk dat je dan beter je hoop kunt vestigen op Tweakers Vraag&Aanbod, en daar een Thunderbirdje uitvissen :) Ben je voor een paar tientjes weer lekker draaiend...

Anyway, haal je koeler er eens af, zoek een plaatje van een AMD processor, en ga eens goed vergelijken (kijk goed naar de randen, misschien is er een stukje van de core afgebroken en doet 'ie daarom niks meer)

Hier stond een dode link.

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:35
Je zult niet een sempron op een KT7-raid kunnen zetten. Dit komt omdat deze chip (KT133) alleen maar thunderbirds en palomino`s ondersteunt. Normale Athlons en de traagste Athlon XP. Je kan dus op marktplaats.nl kijken naar een palomino proc of hier in de V&A. Een Duron 1300 kan je er ook op zetten. Maar sneller dan een Athlon XP 2100+ gaan niet lukken.

• sirdupre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-04-2025
Hmmm, ik heb in de Pricewatch ook nog een 1700+ XP gevonden, maar ik vond op internet dat dit net zo goed (en ik denk zelfs waarschijnlijk) een Thoroughbred kan zijn, in plaats van een Palonimo. Gaat de Thoroughbred ook werken, of moet ik echt een Palomino core hebben? En als ik een Athlon XP op dit moederbord aan de gang krijg, kan ik dan ook gebruik maken van de SSE(2?)-instructieset die de normale Thunderbird ontbeert, of moet het moederbord dat dan ook ondersteunen?

[edit]
Op deze site draaien ze succesvol een Athlon XP 1700+ en een Athlon XP 2000+ op de KT7A, maar de Thoroughbred 2200+ werkt daar om onverklaarbare redenen niet... Ik vraag me nu dus af of dat aan de snelheid van dat ding ligt, of aan het feit dat het een Thoroughbred is...
http://k7jo.de/reviews/mainboards/classics/abit/kt7a/

[edit 2]
Op deze site staat een compatibility chart, en wordt de Thoroughbred tot 2000+ als werkend vermeld op de 1.3 revisie. Bij de niet 1.3 revisie staat echter totaal geen XP vermeld, dus als ik deze site en bovenstaande site aan elkaar koppel zou het logisch zijn dat de T-Bred 2200+ niet werkt, maar een T-Bred 1700+ waarschijnlijk wel, eventueel met die reset-fix voor de timingproblemen? Of denken mensen hier andere over? Of hebben ze ervaringen?
http://www.aideonline.com/faq/fichiers/abit/abit.htm

[ Voor 52% gewijzigd door sirdupre op 17-04-2005 18:25 ]

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:35
Bij de KT133 chipset is het altijd hopen dat het werkt. Ik heb een A7V133 rev 1.05 gehad. Daar zouden pas Palomino`s worden ondersteund vanaf revisie 1.05. (let op de laatste punt). Ik kan je met zekerheid zeggen dat een thoroughbred het niet gaat doen op een KT133 chip, ongeacht je mobo of de snelheid van de proc. Ik zou zeggen; haal een palomino 2000+ / 2100+, als het werkt heb je de snelste mogelijke proc op je mobo, werkt het niet dan kan je voor een 2000+ tenminste nog een redelijke prijs vragen, bij een 1600+ wordt dat al minder. Indien het niet werkt zal je dus weer een Dondervogel moeten zoeken.

of je hele pc upgraden naar Athlon XP / Sempron + DDR of A64 zelfs, maar das weer duur ;)

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-07 21:23
De proc kan niet zomaar doorbranden van een fan die even niet draait. (als dat lang aanhoud zal de proc wel door kunnen branden inderdaad).
Als de koeler goed contact had met de core, dan is je processor in ieder geval niet gefrituurd.

Overigens, de KT7 heeft de KT133 chipset, welke maximaal een FSB van 100MHz aankan, dus met alle modernere XP's heb je al een probleem qua snelheid.

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Kijk ook eens of je geen lekkende condensatoren hebt, de kt7 heeft daar namelijk ook last van helaas.

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Verwijderd

blobber schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 01:21:
Kijk ook eens of je geen lekkende condensatoren hebt, de kt7 heeft daar namelijk ook last van helaas.
Het is inderdaad raar dat je mobo geen piepjes of kraakjes meer geeft. I'm with blobber mbt het controleren van de condensatoren.. Dit weekend zojuist er achter gekomen dat de KT7 een befaamde serie is wat dat betreft, met lekkende en/of bolle condensatoren. Hoe kan je d'r dus achter komen dat ze lekken/bolstaan? Op zich is het vrij voor de hand liggend; als je bruin spul uit zo'n geval ziet komen is het al foute boel.. Zélf had ik dus ook een KT7 die, óf niet wou booten (ging na 2 secs. direct weer uit), óf die wel wou booten maar niet tot posten kwam...

Kijk in ieder geval naar de hoekjes van je CPU, is er daar een stukje afgebrokkeld, kan het best zo zijn dat hij stuk is. Als je dus een ander mobo hebt om het op te testen, kan je kijken of je CPU wel degelijk dood is..
Pagina: 1