sendmail mail verwijderen uit spool dir

Pagina: 1
Acties:

• x-force
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-01-2024
ik heb een spamfilter die de mail van mijn sever filterd en de spam / virus berichten in aparte mailboxxen afleverd. Het probleem is alleen dat niemand die spambox leest. Nu ben ik op zoek naar een tool die uit de spool directory alle e-mail kan verwijderen die bijvoorbeeld ouder is dan 1 maand.

Het probleem is namelijk dat die spool dir helemaal vol loopt en wanneer een file 2gig is geeft dat problemen.

Hoe lost xs4all bijvoorbeeld dit op? ik heb gekeken naar mboxgrep maar deze kan dus alleen in de mbox files greppen en niet in de spool dir.

ik draai een dual setup met sendmail 8.12.5 op een fedora core3 machine.

VangenopBetaalwater.nl Het platform om ervaringen over betaalwater in Frankrijk te delen met andere karpervissers zodat iedereen kan vangen op betaalwater!

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik ken sendmail niet, maar je post is wat onduidelijk omdat je het hebt over mailbox(x)en en spool directories. Per definitie is een spool directory geen mailbox. Alles wat in de spool zit is nog niet bezorgd. Wat in mailboxen zit is juist wel bezorgd.

Blijft de e-mail dus in de spool staan, of staat het wel in een mailbox? Als het in de spool blijft staan zou ik een regel maken dat de mail wordt bezorgd aan bijvoorbeeld de postmaster (in een mbox) die het dan kan deleten.

En als een mens het kan deleten, dan kan dat ook automatisch (met bijvoorbeeld mboxgrep.)

[ Voor 9% gewijzigd door Sendy op 16-04-2005 17:21 ]

• x-force
Het gaat om ongelezen mail. Eerst wordt de mail in /var/spool/mail/username gezet. Zodra de gebruiker de mail opvraagd word deze in het mbox formaat opgeslagen in de homedir.

Er staat dus heel veel e-mail (spam) in de spool directory en deze wordt dus niet door de gebruiker gelezen. Maar het gevolg is dat er zo veel ongelezen mail staat dat het problemen gaat geven. Daarom was mijn idee om de mail ouder dan 1 maand te verwijderen. Ik durf dit te doen omdat het toch alleen maar spam is en opgeslagen wordt voor de zekerheid. Maar ik hoef dit dus niet eeuwig te bewaren. Een maand is lang zat voor het geval dat er een mailtje tussen zit die wel als spam wordt betiteld wat het niet is.

De goede mail wordt wel netjes gelezen en geeft verder geen problemen.

VangenopBetaalwater.nl Het platform om ervaringen over betaalwater in Frankrijk te delen met andere karpervissers zodat iedereen kan vangen op betaalwater!

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
En /var/spool/mail/username is geen mailbox? Dit is geen spoolfile, het is alleen een onhandig gekozen locatie voor de mbox. De e-mail is al afgeleverd, alleen de gebruiker moet even naar zijn postbus lopen om de mail te kunnen zien. En daarna bewaard hij dat in zijn eigen woning.

Probeer eens met mutt dat bestand te lezen.

[ Voor 18% gewijzigd door Sendy op 16-04-2005 20:51 ]

• x-force
okey je hebt volledig gelijk! Ik praat poep. Nu alleen nog even uitzoeken hoe ik op datum kan greppen.

bedankt voor deze opheldering!