Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Led in muis

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik wil een ledje in een muis gaan bouwen, dat is nou niet zo heel moeilijk alleen het probleem is het is een optische muis en die heeft al een led
Ik wil die led er dus uit hebben

kan je gewoon de ijzerdraadjes doorknippen en dan weer aan elkaar solderen of is hier meer voor nodig?

want de led gaat harder branden als je de muis beweegt

Robin

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-10 19:58
je kan het tin van het ledje dat er nu op zit warm maken,
dan kan je hem zo los maken.

Er is hier btw best veel van te vinden op got/inet :)
(zorg wel dat je een ledje pakt dat felgenoeg is als je de rode er uit gooit)

edit
http://www.world-led.com/Tutorials/muismod.htm
(ook ene relaxte shop om je ledjes te kopen btw)

[ Voor 25% gewijzigd door ixl85 op 16-04-2005 15:09 ]

• heracles
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-12-2024
Neem wel een vergelijkbaar ledje, en denk eraan dat niet elke kleur ledje erin kan(nja, kan wel, maar dan doet de muis het niet >:) ).

[ Voor 3% gewijzigd door heracles op 16-04-2005 15:07 ]

• Remus
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15-08-2021
Ik neem aan dat je weet dat die led gebruikt wordt om de beweging van je muis te registreren en dat hij daarom ook harder gaat branden als je hem beweegt. Wat denk je te bereiken met het vervangen van de LED? Daarnaast heb je kans dat de LED binnen een bepaald golflengtebereik moet zitten en ook een bepaalde intensiteit moet hebben om te kunnen werken.

• Ilya
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Hier loopt al ergens een thread over..met how-to's en welke kleuren werken enzo..moet je maar ff zoeken

Verwijderd

Topicstarter
Ja, oke... maar het is dus niet zo als je die 2 pinnen aan elkaar maakt dat de muis doorbrand ofzo

(ps. ik heb gekozen voor een ledje van 2 volt)

• ixl85
Verwijderd schreef op zaterdag 16 april 2005 @ 15:08:
Ja, oke... maar het is dus niet zo als je die 2 pinnen aan elkaar maakt dat de muis doorbrand ofzo

(ps. ik heb gekozen voor een ledje van 2 volt)
:?
je led doet het, of niet. [punt]
de muis gaat niet kapot.
Je moet goed opletten wat + en - is...
En 2volt ledje zegt niet zo veel, je moet kijken naar de lichtwaarde (MCD)... en of er in je muis een 3mm of 5mm ledje zit

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-11 08:43
Als je die 2 pinnen kortsluit ben je toch niet goed bezig, en maak je hem ws kapot.
Je wil een ander ledje insteken, en extern voeden? Dan moet je gewoon de oude led eruit halen, en de 2 contacten open laten (dus niet verbinden).
En ik raad je aan je nog eens goed te informeren (faq over leds ofzo), als je niet zeker bent van je stuk.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

Topicstarter
ixl85 schreef op zaterdag 16 april 2005 @ 15:11:
[...]

:?
je led doet het, of niet. [punt]
de muis gaat niet kapot.
Je moet goed opletten wat + en - is...
En 2volt ledje zegt niet zo veel, je moet kijken naar de lichtwaarde (MCD)... en of er in je muis een 3mm of 5mm ledje zit
De led die er nu inzit die werkt
die nieuwe werkt ook
+ en - staat op de print en ook op de nieuwe led (en oude)
en lichtwaarde? waar moet ik dat zien

ps. dit was dus de bedoeling http://www.crazymodders.be/index.php?p=2&pg=1&ht=2

• ixl85
Verwijderd schreef op zaterdag 16 april 2005 @ 15:12:
[...]

De led die er nu inzit die werkt
die nieuwe werkt ook
+ en - staat op de print en ook op de nieuwe led (en oude)
en lichtwaarde? waar moet ik dat zien

ps. dit was dus de bedoeling http://www.crazymodders.be/index.php?p=2&pg=1&ht=2
He, ik volg je echt niet..

Je hebt een optische muis, waar de originele led uit moet.... en die wil je vervangen door een andere/nieuwe...
Dus dan krijg je zoiets:
Afbeeldingslocatie: http://www.world-led.com/Tutorials/Muismod_foto/image007.jpg

Of wil je de rode led van je muis laten zitten, en er gewoon 'sierlicht' in zetten?
Als je dat wil doen moet je hem volgensmij op de power aansluiten die de muis binnenkomt (direct van de usb af)
dan moet je even een schema zoeken hoe je muis in elkaar zit, en waar de power binnenkomt

[ Voor 4% gewijzigd door ixl85 op 16-04-2005 15:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal het nog 1 keer goed vertellen

Ik wil dus dat dat rode lampje die er nu inzit, dat die led dus uitgeschakeld word

Dan wil ik in het plastic van de muis (waar je hand oplicht) een logo boren en dat is gevuld met een soort doorzichtig plastic

vervolgens wil ik op een onderdeel van de muis (geen idee hoe dat heet) een led zetten
Afbeeldingslocatie: http://www.crazymodders.be/howto/mouselogo/8.jpg

net als hierboven dus

snapen jullie nu wat ik bedoel

ps. wat ik dus wil weten is hoe je dat rode lampje (die er nu inzit) uitschakeld en dat alles het blijft doen!

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2005 15:19 ]

• Maxxi
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-11 19:32
Wtf ik vind de mensen die dit doen/proberen echt *gek*.
Ik heb zelf wel es hier en daar wat geflasht/gesoldeert enzv, maar dit gaat me echt te ver. Wil niet het risco lopen dat me MX510 a 45 euro, me niet meer helpt in counter strike:P.

En zeg nou eerlijk, kijk je ooit naar ledje in je muis? ;-)

• Ganzz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-10-2021
zonder die rode led werkt je muis niet meer hoor

[www.ganzz.nl]

Verwijderd

Topicstarter
Ganzz schreef op zaterdag 16 april 2005 @ 15:21:
zonder die rode led werkt je muis niet meer hoor
Werkt de muis dan niet meer?
ow :P toch wel makkelijk dat ik het eerst even vraag

maar... met een 'oude' muis, dus nog gewoon met een balletje kan dat dus wel?
ps. dit was een oude optische muis die niet helemaal goed werkte dus... kreeg ik gratis in de winkel!

• ROFLASTC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-11 16:27

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

minimum mcd was dacht ik 3000. Ik heb ondertussen al menig muis van ledjes voorzien met 11000 mcd sterkte en dat gaat prima. Ook als het licht in huis niet meer werkt heb je wat aan je muis als zaklamp want 11000 mcd is nogal wat.

And it goes BRAAAAAPP!

• ixl85
......
nee dan doet ie het dus niet meer
daarom snapte ik het niet,
de sensor in je muis heeft licht nodig om te kunnen zien.
Als je die led weghaalt (het is geen lampje) dan ziet je sensor niks...
dus dan beweegt ie niet...

mijn advies:
Rethink your plans!!!

Verwijderd

Topicstarter
ixl85 schreef op zaterdag 16 april 2005 @ 15:23:
......
nee dan doet ie het dus niet meer
daarom snapte ik het niet,
de sensor in je muis heeft licht nodig om te kunnen zien.
Als je die led weghaalt (het is geen lampje) dan ziet je sensor niks...
dus dan beweegt ie niet...

mijn advies:
Rethink your plans!!!
Ow, oke...... dan ga ik kijken ofdat ik aan een gewone muis kan komen

maar... het is wel mogelijk om een 2e led erbij te zetten net als in die afbeelding
Afbeeldingslocatie: http://www.crazymodders.be/howto/mouselogo/8.jpg

• ixl85
Verwijderd schreef op zaterdag 16 april 2005 @ 15:24:
[...]

Ow, oke...... dan ga ik kijken ofdat ik aan een gewone muis kan komen

maar... het is wel mogelijk om een 2e led erbij te zetten net als in die afbeelding
[afbeelding]
Ja, maar dan moet je even kijken waar de power je muis binnen komt, en hoeveel dat is.
Dan zou het wel moeten werken...

edit
Owja, vergeet het weerstandje niet (net alsin de pic), moet je even weten hoeveel power je muis geeft en dan berekenen (of naar de electroshop gaan) en een weerstandje er tussen zetten

[ Voor 18% gewijzigd door ixl85 op 16-04-2005 15:26 ]

• k0ewl
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-11 22:07
of je neemt gewoon 1 hele felle LED en die laat je bijde dingen verzorgen...

A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."

Verwijderd

Topicstarter
ixl85 schreef op zaterdag 16 april 2005 @ 15:25:
[...]

Ja, maar dan moet je even kijken waar de power je muis binnen komt, en hoeveel dat is.
Dan zou het wel moeten werken...

edit
Owja, vergeet het weerstandje niet (net alsin de pic), moet je even weten hoeveel power je muis geeft en dan berekenen (of naar de electroshop gaan) en een weerstandje er tussen zetten
jaja die weerstand vergeet ik niet :P
ik had het al nagevraagd, er zit 5 volt op, dus een weerstandje die er 3 volt afhaalt (oftewel 2 volt doorlaat) die moest ik hebben)

• naftebakje
Ja, dat kan perfect. Je moet wel een juiste voorzetweerstand gebruiken.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• ixl85
k0ewl schreef op zaterdag 16 april 2005 @ 15:30:
of je neemt gewoon 1 hele felle LED en die laat je bijde dingen verzorgen...
Hoe wil je dat gaan doen?
een led heeft een bepaalde hoek waar ie het licht naar toe gooit...
als je een felle led voor je sensor pakt (wat sowieso moet), dan kan je nooit op het gebied waar je hand ligt, licht krijgen.

Verwijderd

Topicstarter
naftebakje schreef op zaterdag 16 april 2005 @ 15:32:
Ja, dat kan perfect. Je moet wel een juiste voorzetweerstand gebruiken.
Ja..... goed uit die pin komt dus 5 volt
en die led gebruikt (ik heb er net even eentje uitgekozen)
Kleur: Rood/Groen/Blauw
Lens kleur: White Diffused
Kijkhoek: 60 Graden
Sterkte bij 20mA: 600 mcd
Doorlaatspanning: 3.2 Volt
Maximum stroom: 20mA

wat voor weerstand moet ik dan hebben?

• naftebakje
U=R+I
Je led moet een spanning van 3.2V hebben, dus over de weerstand R moet er 1.8V staan.
De stroom door de led (en dus ook de weerstand) mag maximaal 20mA zijn, dus I is maximaal 0.02A.

Dus:R=U/I=1.8/0.02=90 Ohm.
Die waarde heeft je electroboer ws niet liggen, je zal een andere weerstand (uit de E12 reeks is het meest courant) moeten kiezen.
De stroom is mag iets minder zijn, dan mag de weerstand iets hoger zijn. 100 Ohm is de weerstand die je moet hebben, die zal de electroboer liggen hebben.

[ Voor 45% gewijzigd door naftebakje op 16-04-2005 15:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
naftebakje schreef op zaterdag 16 april 2005 @ 15:37:
U=R+I
Je led moet een spanning van 3.2V hebben, dus over de weerstand R moet er 1.8V staan.
De stroom door de led (en dus ook de weerstand) mag maximaal 20mA zijn, dus I is maximaal 0.02A.

Dus:R=U/I=1.8/0.02=
Ik ga maandag even langs mijn elektro winkel, ik zal hier even alles uitprinten en hopelijk heb ik dan het goede spul :P

ps. met €5 heb je toch wel genoeg!?

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2005 15:42 ]

• m33p
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-10 23:58
Ik weet niet of het al gezegt is (globaal doorgelezen) maar wat jij zoekt is een ultraviolete LED, die zie je met het menselijk ook niet maar schijnt wel te werken in optische muizen. Kun je op zoeken hier @ GoT :)

Verwijderd

Topicstarter
m33p schreef op zaterdag 16 april 2005 @ 15:41:
Ik weet niet of het al gezegt is (globaal doorgelezen) maar wat jij zoekt is een ultraviolete LED, die zie je met het menselijk ook niet maar schijnt wel te werken in optische muizen. Kun je op zoeken hier @ GoT :)
Ik wil gewoon een led die je wel ziet :p

dit wil ik bereiken:
Afbeeldingslocatie: http://www.crazymodders.be/howto/mouselogo/10.jpg
alleen... het liefste had ik dus die rooie led van de optische muis eruit gehad, alleen dat kan dus niet begrijp ik

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-11 10:48

TheBorg

Resistance is futile.

Je kunt dus de oude LED vervangen voor een IR LED en dan voor het logo gewoon de 5V van de USB gebruiken met een voorschakelweerstand.

Verwijderd

Topicstarter
TheBorg schreef op zaterdag 16 april 2005 @ 15:47:
Je kunt dus de oude LED vervangen voor een IR LED en dan voor het logo gewoon de 5V van de USB gebruiken met een voorschakelweerstand.
Ja, dat kan maar ik vind gewoon jammer dat je dan van dat rood er onder door krijgt

maar.... ik weet nu genoeg, ik ga maar eens aan de slag!

• naftebakje
Verwijderd schreef op zaterdag 16 april 2005 @ 15:39:
[...]
LOL, een weerstandje kost enkele eurocentjes, en een felle led kost je ook maar een euro ofzo. 1.05€ zou genoeg moeten zijn.
(robin 007 zegt dat je een IR led kan gebruiken voor de sensor in een optische muis, dat is zo'n led die in een afstandsbediening zit, en je dus echt niet kan zien. Of het werkt weet ik niet, maar het kan geen kwaad eerst eens te proberen op een antieke balletjesmuis voor je aan een optische begint.)

[ Voor 36% gewijzigd door naftebakje op 16-04-2005 15:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
naftebakje schreef op zaterdag 16 april 2005 @ 15:50:
[...]

LOL, een weerstandje kost enkele eurocentjes, en een felle led kost je ook maar een euro ofzo. 1.05€ zou genoeg moeten zijn.
Ow, maar als ik in die tentjes ben dan koop ik wel meer!

• naftebakje
Verwijderd schreef op zaterdag 16 april 2005 @ 15:51:
[...]

Ow, maar als ik in die tentjes ben dan koop ik wel meer!
En dan kan je geen voorschakelweerstand voor een simpel ledje berekenen?
Shame on you. Lees eens een guide of electronica, of ga bachelor electronica studeren zoals ik, als je graag prutst met electronica. Je hebt er veel meer plezier aan, en doet veel minder kapot als je weet waar je mee bezig bent, en zelf iets kan bedenken en ontwerpen.

Verwijderd

Topicstarter
naftebakje schreef op zaterdag 16 april 2005 @ 15:55:
[...]

En dan kan je geen voorschakelweerstand voor een simpel ledje berekenen?
Shame on you. Lees eens een guide of electronica, of ga bachelor electronica studeren zoals ik, als je graag prutst met electronica. Je hebt er veel meer plezier aan, en doet veel minder kapot als je weet waar je mee bezig bent, en zelf iets kan bedenken en ontwerpen.
Nouw ik ben pas 13 :P
ben wel aardig goed met computers maar heb nu ook weer iets gevonden met dat modden, ik vind het altijd makkelijk om dat eerst te testen op een muis of toetsenbord, en dan vervolgens op een pc

• oshiro
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18-11 14:06

oshiro

Chill, dude.

naftebakje schreef op zaterdag 16 april 2005 @ 15:37:
U=R+I

Dus:R=U/I=1.8/0.02=90 Ohm.
Die waarde heeft je electroboer ws niet liggen, je zal een andere weerstand (uit de E12 reeks is het meest courant) moeten kiezen.
De stroom is mag iets minder zijn, dan mag de weerstand iets hoger zijn. 100 Ohm is de weerstand die je moet hebben, die zal de electroboer liggen hebben.
2x 47 ohm zou et toch ook moeten doen :P
maar das wel weer prutswerk...

“Life is tough, but it's tougher when you're stupid.” - John Wayne | Last.fm

• Soul__assasin
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:36

Soul__assasin

de Belbelg

heracles schreef op zaterdag 16 april 2005 @ 15:06:
Neem wel een vergelijkbaar ledje, en denk eraan dat niet elke kleur ledje erin kan(nja, kan wel, maar dan doet de muis het niet >:) ).
raar ik heb al muizen gezien met wit blauw groen paars (UV) geel rood en IR dus ik denk wel dat het met elk kleurtje led zal werken

@m33p uv zie je wel hoor IR niet :p

[ Voor 6% gewijzigd door Soul__assasin op 16-04-2005 19:10 ]

www.weefab.com

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-11 12:42
(jarig!)
Robin je moet opzoek gaan naar spanning in de muis. Als het een usb is met snoertje dan vind je bij de connector in de muis meestal een rood en zwart draadje.
De rode is de plus de ander de min.

Nu moet je nog een weerstand hebben. De meeste ledjes houden het wel uit bij een weerstand van 100ohm. Het enige wat je nu nog moet doen zijn de weerstand en de led met elkaar verbinden.

De led heeft een lang en een kort pootje de lange is de "plus"(anode) de ander de "min"(kathode).

Nu dus je schakelingetje tussen de plus en de min plaatsen en je led brand.

De led aan de onderkant van je muis kan niet uit. De muis heeft deze nodig om te weten dat jij hem beweegt ;). Je zou bij de winkel waar je de weerstand vandaan haalt kunnen vragen of ze een IR of een UV led hebben en dan kun je experimenteren of de muis bij een van deze twee ook werkt.

[ Voor 30% gewijzigd door Steefph op 16-04-2005 19:41 ]

Alles is terug te redeneren naar 4

Verwijderd

Topicstarter
Nou mensen ik ben eruit

Ik koop een stuk of 10 van die ledjes met weerstand :P
Nouw dan test ik het eerst even uit op die ouwe muis die niet 100% werkt (stroomcircuit werkt perfect hoor)

En als dat dan werkt, dan ga ik het op de muis doen (met balletje) die ik op andere PC gebruik!

Dus..... lijkt me wel leuk... ik zie wel wat er gebeurt

Ik heb nog 1 vraagje he
Ik snij er een logo uit in de muis... dat is niet het grootste probleem alleen ik heb gehoord van mensen dat je dat het beste kunt afdichten met plastic lijm, of heeft iemand anders nog andere ideeën? het is dus wel de bedoeling dat je het licht van de led blijft zien, maar niet dat het een open gat is!

Robin

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2005 22:56 ]

Verwijderd

Mijn muismod: Afbeeldingslocatie: http://www.icezaz.com/onzin/muis.jpg
Het logo dat ik wilde bereiken: Afbeeldingslocatie: http://icezaz.com/site/images/header/header.gif

Sorry voor de kut kwaliteit :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 17 april 2005 @ 11:40:
Mijn muismod: [afbeelding]
Het logo dat ik wilde bereiken: [afbeelding]

Sorry voor de kut kwaliteit :)
ah, dat is aardig gelukt he :)

Ik ga over 10 minuten het logo tekenen op de muis
Dus wens me succes :P

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 16 april 2005 @ 15:39:
[...]

Ik ga maandag even langs mijn elektro winkel, ik zal hier even alles uitprinten en hopelijk heb ik dan het goede spul :P

Zulke een standaard weerstandje kost je normaal een 10 eurocent ofzo...

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10 00:17
Als je dat rood niet mooi vindt dan moet je een heldere infrarood led erin zetten, dat werkt ook.
Ik heb dat een tijd gehad in een logitech muis.

[ Voor 21% gewijzigd door bobo1on1 op 17-04-2005 19:54 ]

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• Yotta
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 15:19

Yotta

0110101001111010

Een tijd geleden heb ik ook een ledje in m'n (oude) muis gemaakt.
Het scrollwieltje is van plexiglas.

Muis open
Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~jhjzuydg/got/muis_led_open.JPG

Met licht
Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~jhjzuydg/got/muis_led_licht.JPG

Zonder licht
Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~jhjzuydg/got/muis_led_donker.JPG

0110101001111010

Verwijderd

Je kan gewoon de led vervangen, aangezien de benodigde weerstandjes etc al aanwezig zijn. Echter, de sensor in de muis reageert het beste op rood licht, dus als je een andere kleur neemt neem dan iig een hele felle led. Kd8 dat ik hier in de faq of misscchien op casejunkies een howto daarover had gevonden, daar stond ook een grafiekje bij, met daarin de gevoeligheid van de sensor voor verschillende kleuren. Maargoed, in principe kan je LEDs gewoon vervangen (led is een diode, dus laat de stroom maar in 1 richting door, als je hem verkeerd om plaatst doet hij t gewoon niet).

Kheb em wel eens gezien met rgb fader, dat zag er wel gaaf uit :)

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik heb gisteren geboord, is allemaal goed gegaan!
Pagina: 1