Toon posts:

Problemen met nieuw moederbord Athlon64

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo tweakers,

Afgelopen week heb ik een probleem gehad met mijn computer, waarbij moederbord en processor kapot zijn gegaan. Daarom heb ik een nieuw moederbord, geheugen en processor gekocht, welke de oude moeten vervangen. De oude harde schijven wil ik weer gebruiken en de data die er opstaat wil ik bewaren, behalve wat op de c-schijf staat.

Alles is gemonteerd, maar ik ondervind nu problemen met het opstarten. Eerst deden de ps2-aansluitingen het niet, waardoor ik het toetsenbord niet kon gebruiken. Dit heb ik verholpen door de kabel van de front usb-aansluiting op het moederbord los te koppelen. Nu loop ik tegen een ander probleem op; de oude windowsinstallatie, die zich al op de schijf bevond, liep vast tijdens het opstarten. Waarna ik heb geprobeerd windows XP opnieuw te installeren, bij het begin wordt dan gevraagd of je de schijf wilt formatteren. Eerst heb ik het in FAT32 geprobeerd, wat wel wou. Alleen gaf hij hierna, tijdens het setup-bestanden kopieren, een foutmelding dat bepaalde bestanden niet konden worden gekopieerd.( elke keer weer andere bestandsnamen) Na opnieuw opstarten gebeurde dit steeds weer.

Daarna heb ik NTFS geprobeerd, waarbij hij dan vastliep met de mededeling;

- STOP: 0x00000024(0x001902f8,0xf89b9990,0xf89b9690,0xf815d6d0)
NTFS.sys en nog wat getallen.

Als ik de computer gewoon opstart dan krijg ik de melding; NTLDR ontbreekt. Ook heb ik een schijf met windows 98 installatie geplaatst, hiermee liep de computer ook vast tijdens het opstarten.

Het probleem is niet de harde schijf of de windows cd, deze werken goed in mijn andere pc. Kan het er aan liggen dat ik geen Windows 64bit versie gebruik? Ik hoop dat jullie me hierbij kunnen helpen, want ik heb geen idee wat de oorzaak van het probleem is. 8)7

Specificaties:
Moederbord : Gigabyte GA-K8VM800M
Processor : AMD Athlon 64 3000+
Harde schijven : 200 + 120 gig IDE HD
Videokaart : Geforce3 ti200 AGP4X 64 mb
Geheugen : 512 mb DDR (1 strip)

Verwijderd

is misschine je HD ook kaopt gegaan? als de voeding ontploft was, dan kan hij heel wat meenemen, probeer eens een andere HD, en haal alle pci kaartjes er eens uit

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al een aantal oude HD's geprobeerd, maar die leverden allemaal problemen op (ook met windows voorgeïnstalleerd, en in mijn andere (oude) pc doen ze het wel :S Er zitten verder geen pci kaarten in, alleen een agp kaart.

edit: de voeding was overigens niet kapot, ik heb een nieuwe gekocht omdat de oude niet genoeg vermogen had :)

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2005 13:35 ]

Verwijderd

Aangezien dit probleem(willekeurige bestanden niet kunnen kopieëren tijdens install) vaak optreedt bij kapot geheugen zou ik dat als eerste testen met memtest.

Edit: Het kan niet aan het feit liggen dat je geen 64-bit versie van WinXP gebruikt!. De 64-bit processoren kunnen prima met 32-bit systemen omgaan.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2005 13:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 16 april 2005 @ 13:37:
Aangezien dit probleem(willekeurige bestanden niet kunnen kopieëren tijdens install) vaak optreedt bij kapot geheugen zou ik dat als eerste testen met memtest.

Edit: Het kan niet aan het feit liggen dat je geen 64-bit versie van WinXP gebruikt!. De 64-bit processoren kunnen prima met 32-bit systemen omgaan.
Kan zoiets er ook voor zorgen dat ik mijn schijf niet als nfts kan formatteren? In ieder geval bedankt, ik zal memtest straks even draaien om het geheugen te controleren :)

Verwijderd

Topicstarter
Heeft iemand ook nog een ander idee waar het aan zou kunnen liggen? Ik heb thuis geen internet omdat die pc nu dus niet juist werkt, daarom zit ik nu bij iemand anders thuis. Dan kan ik straks alles thuis proberen, en kan ik het ene nog proberen als het andere niet werkt :)

Alvast bedankt

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 16 april 2005 @ 13:45:
[...]

Kan zoiets er ook voor zorgen dat ik mijn schijf niet als nfts kan formatteren? In ieder geval bedankt, ik zal memtest straks even draaien om het geheugen te controleren :)
In principe niet, maar aangezien je al meerder schijven hebt geprobeerd denk ik niet dat je het in je harddisk moet zoeken. Bekabeling van de harddisk al vervangen?

Verwijderd

Als jij je mobo en processor gaat vervangen en Windows niet opnieuw installeert is dat vragen om problemen (niet dat alle problemen hierdoor komen, maar goed). Tijdens installatie van Windows worden namelijk drivers gekopieerd op basis van chipsets op je mobo etc waardoor hij nu waarschijnlijk goed vastloopt door de verkeerde drivers.

Wat je misschien kan doen is een tweede intall op een andere partitie waar geen data op staat of waar data op staat die er af mag. Dan kun je na die installatie je data van de andere partitie veilig stellen :)

Zo shit, ik zie nu pas dat je windows al opnieuw hebt geinstalleerd 8)7 Tis nog vroeg he :+

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2005 14:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja, dat hielp ook niets :'( Ik had eerst bij het opstarten ook iets over RAID channel0, no device found channel1 no device found, maar dat heb ik verholpen door de desbetreffende optie in de bios uit te schakelen. De schijf wordt wel juist herkend, want tijdens het opstarten geeft hij wel weer "ide1 master [disknaam]"

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 16 april 2005 @ 14:22:
Als jij je mobo en processor gaat vervangen en Windows niet opnieuw installeert is dat vragen om problemen (niet dat alle problemen hierdoor komen, maar goed). Tijdens installatie van Windows worden namelijk drivers gekopieerd op basis van chipsets op je mobo etc waardoor hij nu waarschijnlijk goed vastloopt door de verkeerde drivers.

Wat je misschien kan doen is een tweede intall op een andere partitie waar geen data op staat of waar data op staat die er af mag. Dan kun je na die installatie je data van de andere partitie veilig stellen :)
Ik heb de schijf ook geformatteerd, en daarna geprobeerd windowsXP opnieuw te installeren. Eerst in fat32, waarbij er steeds fouten optreden tijdens het kopieren van de installatiebestanden naar de vaste schijf, en bij het formatteren in nfts loopt de computer gewoon vast en verschijnt er een blauw scherm.

• Atari Paul
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:51
Hmm, heb je al je bios versie gechecked ?
Aangezien ik het zelf eens bij de hand heb gehad met een msi bordje.
Hierop stond een van de eerste versies, waardoor bij het installeren van windows 2k er constant blauwe schermen optraden. Na installatie van de laatste versie ging alles perfect.

Stability ?? My Atari still has it :)

Verwijderd

Topicstarter
Atari Paul schreef op zaterdag 16 april 2005 @ 14:26:
Hmm, heb je al je bios versie gechecked ?
Aangezien ik het zelf eens bij de hand heb gehad met een msi bordje.
Hierop stond een van de eerste versies, waardoor bij het installeren van windows 2k er constant blauwe schermen optraden. Na installatie van de laatste versie ging alles perfect.
Die downloadt nu :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb memtest gedownload en gedraaid met de volgende resultaten;

Walltime : 00.54.40
RsvdMem : 84k
MemMap : e820-Std
Cache : on
Ecc : off
Test : Std
Pass : 1
Errors : 1656229
ECCerrors : 0

Testsummary:

test0 : 0
test1 : 2465
test2 :
test3 : 18047
test4 :
test5 : 25618
test6 : 30051
test7 :
test8 : 4706
test9 : 0
test10 : 0

Tijdens het draaien van de test viel het mij op dat sommige testpatterns wel errors veroorzaakten, terwijl anderen dat niet deden.

Kan iemand mij, aan de hand van de testresultaten, met enige zekerheid vertellen of deze fouten door het moederbord of door het geheugen worden veroorzaakt? Ik heb het geheugen nu bij me (zit nu in Leeuwarden op school en heb de onderdelen ook aangeschaft in Leeuwarden :)) Als het het moederbord is, dan moet ik die morgen maar meenemen.

Verwijderd

Je geheugen of geheugenslot is defect. Punt. Als memtest fouten geeft, zal windows ook moeite hebben met je geheugen. Probeer een andere DIMM, of test deze DIMM voor de zekerheid ook in een andere PC.

• Res-q
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-07 15:52

Res-q

Redder in nood?

Errors : 1656229
OMG :o

Lijkt me vrij duidelijk dat je geheugen dan defect is, maar dat staat ook in de faq hoor :). Als je niet hebt overgeclockt (wat je waarschijnlijk niet hebt ;)) en je geheugen geeft van zó veel fouten móet het haast wel je geheugen zijn :)

en zo is het voorspeld!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 18 april 2005 @ 09:29:
Je geheugen of geheugenslot is defect. Punt. Als memtest fouten geeft, zal windows ook moeite hebben met je geheugen. Probeer een andere DIMM, of test deze DIMM voor de zekerheid ook in een andere PC.
Ik zal straks die geheugenmodule wel inruilen, als dat niet helpt, dan ruil ik morgen het moederbord alsnog wel in. :P

Verwijderd

Topicstarter
Res-q schreef op maandag 18 april 2005 @ 09:31:
[...]

OMG :o

Lijkt me vrij duidelijk dat je geheugen dan defect is, maar dat staat ook in de faq hoor :). Als je niet hebt overgeclockt (wat je waarschijnlijk niet hebt ;)) en je geheugen geeft van zó veel fouten móet het haast wel je geheugen zijn :)
Dat zijn inderdaad veel foutmeldingen, ik verbaasde me er ook over toen ik die test eerst draaide :) Maar de oorzaak van alle problemen is in ieder geval gevonden, straks kan ik tenminste aan de slag met die pc :*)

• jvo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-10-2023

jvo

geen commentaar

Verwijderd schreef op zaterdag 16 april 2005 @ 14:22:
Ik ben ook overgegaan van een Athlon XP naar een Athlon 64 zonder reinstall. Is echt geen probleem. (Is inmiddels wel opnieuw geinstalleerd door een flinke crash i.v.m. latency problemen van de combinatie nForce 4 en SBLive.) Maar windows ziet in elk geval echt wel dat er een ander moederbord in zit. Het is natuurlijk wel zaak om drivers hiervoor te installeren, zodat alles weer stabiel loopt.

Verwijderd

Topicstarter
Hopelijk werkt mijn pc vanmiddag zoals het hoort :9 Nog dank voor alle hulp mensen _/-\o_

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
jvo schreef op maandag 18 april 2005 @ 09:50:
[...]

Ik ben ook overgegaan van een Athlon XP naar een Athlon 64 zonder reinstall. Is echt geen probleem. (Is inmiddels wel opnieuw geinstalleerd door een flinke crash i.v.m. latency problemen van de combinatie nForce 4 en SBLive.) Maar windows ziet in elk geval echt wel dat er een ander moederbord in zit. Het is natuurlijk wel zaak om drivers hiervoor te installeren, zodat alles weer stabiel loopt.
Het is best mogelik dta het werkt, maar evengoed dat het niet werkt. Dit heeft vnl met de drivers van de IDE controllers te maken. Bij heel verschillende controllers geef dat problemen.

Er is een workaround voor; voordat je je mobo ombouwt geeft je de controllers de "standard" IDE drivers mee. Op die manier lukt het vaker (maar of steeds niet altijd) om het mobo te vervangen zonder crashes etc. Maar that said, het is nooit ideaal om je mobo op die manier te verwisselen. Zoals gezegd blijven er drivers die misscien conflicten veroorzaken over. Zo kunnen bepaalde componeneten best met verschillende drivers werken (dus misshc ook met die van je vorige mobo) en dus problemen veroorzaken op langere termijn

Wil je een schoon, net en snel systeem (en dat wil je toch om je nieuwe mobo te kunnen benchen :o), doe dan ff de moeite voor een clean install :)

Verwijderd

Ter aanvulling van het 'moederbord en/of processor verwisselen zonder nieuwe installatie'-probleem; als het goed is werkt het wel na een repair install van XP (omdat dan ook drivers opnieuw voor je worden geregeld etc) :)
Pagina: 1