Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76546

Topicstarter
Ik heb een Nokia 6100, met een li ion batterij.
Deze gaat de laatste tijd zeer snel leeg, terwijl ik hem meestal wel bijna geheel ontlaad.
Heeft er iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen, en dus de levensduur weer vergroten?
Heb eens ooit iemand gehoord over de batterij in de diepvries te leggen, maar kan dit even uitgelegd worden hoe dit precies in zijn werk gaat?
Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Euhm, volgens mij moet je lithium ion batterijen juist altijd zo vol mogelijk proberen te houden :)

Dus als je hem steeds ontlaadt, ben je hem vrij effectief aan het slopen.

[edit]
Hier nog wat leesvoer :
http://www.batteryuniversity.com/parttwo-34.htm

[ Voor 20% gewijzigd door eamelink op 16-04-2005 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SithWarrior
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-06 07:38

SithWarrior

Ik ben uniek, net als iedereen

Hmm goed verhaal, wist ik niet eens ik liet hem ook altijd gewoon volledig ontladen omdat ik dacht dat dat het beste was voor de levens duur. Nu toch maar eens anders mee om gaan :P

You can take a picture of something you see. In the future, where will I be?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
In de C'T van deze maand staat ook een artikeltje hierover, maar die mag ik waarschijnlijk niet online zetten. Ik ga het lezen en zal het voor je samenvatten.

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

De diepvries truc is alleen voor NiMh batterijen, ik geloof zelfs dat je Li Ion batterijen er mee om zeep helpt.

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Waarschijnlijk heb je je batterij al verkloot en wordt ie nu alleen maar minder.
Nieuwe batterij er in laten zetten, of een nieuwe mobiel kopen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04-07 00:10
SithWarrior schreef op zaterdag 16 april 2005 @ 13:09:
Hmm goed verhaal, wist ik niet eens ik liet hem ook altijd gewoon volledig ontladen omdat ik dacht dat dat het beste was voor de levens duur. Nu toch maar eens anders mee om gaan :P
Dan kun je gelijk wel een nieuwe accu bestellen vrees ik. Wanneer Li ion accu's te ver ontladen (door zelfontlading), dan gaan ze kapot. Overigens zou het geen kwaad moeten kunnen om deze bij normaal gebruik "leeg" te laten lopen. In een Li ion accu zit namelijk elektronica die er voor zorgt dat dat de gsm zich uitschakeld voordat de kritische ondergrens bereikt is. Laat je je GSM daarna echter nog enige tijd op de plank liggen, dan gaat de accu wel kapot door zelfontlading.

[ Voor 3% gewijzigd door Atomsk op 16-04-2005 13:29 ]

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lacobo
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-06 13:05

lacobo

Tyros2 fan

Op diverse (foto) fora wordt gesproken over een weerstand tussen de contacten hangen. De Li-Ion batterij bevat namelijk een chipje waarin de "inhoud" van de batterij wordt bijgehouden. Soms raakt inhoud en chip uit sync om wat voor reden dan ook. Dan is "handmatig" ontladen de oplossing. Verder details weet ik niet, ga dus niet meteen een willekeurige weerstand tussen de contacten hangen!

LACOBO's Tyros2 site: http://www.lacobo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Niet online
Ik heb eens een Li-Ion accu weer tot leven gewekt die absoluut niet wilde opladen terwijl hij dus wel stroom had. Ik heb toen een ledje gepakt en hem tussen de contacten gedaan. Leeg laten lopen en daarna meteen weer proberen op te laden. Dit is hetzelfde als een weerstandje er tussen doen, alleen zie je het nu.

Een Li-ion accu heeft echter gewoon een beperkt aantal cycli dat hij opgeladen kan worden. Daarna is hij op. 500 keer opladen is nu wat er wordt opgegeven om nog op 80% van een nieuwe batterij te zitten en na ong 1000 keer is het toch wel gedaan met de batterij. Of je hem oplaad als hij nog maar 10% capaciteit over heeft of nog 90% maakt niet uit. Elke keer betekend 1 cyclus. Je batterij die je nu hebt kan dus gewoon al op zijn en dan zit er niks anders op dan een nieuwe te kopen.

[ Voor 8% gewijzigd door kiddyl op 16-04-2005 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-07 12:31
@kiddyl: Je verhaal is goed, op een enorm groot detail na:
Een li-ion batterij kan idd maar 500 laadcycli aan, maar dit is enkel als hij leeg was (0%) en je hem weer volledig oplaad (100%).
Test-aankoop (belgisch consumententijdschrift) heeft uit testen gezien dat als je je batterij laat ontladen tot 50%, en dan al tot 100% oplaad, je batterij dan 5000 laadcycli overleeft (en je batterij dus 5 keer langer meegaat.)

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kieltju
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-07 20:10
naftebakje schreef op zaterdag 16 april 2005 @ 15:30:
Een li-ion batterij kan idd maar 500 laadcycli aan, maar dit is enkel als hij leeg was (0%) en je hem weer volledig oplaad (100%).
Test-aankoop (belgisch consumententijdschrift) heeft uit testen gezien dat als je je batterij laat ontladen tot 50%, en dan al tot 100% oplaad, je batterij dan 5000 laadcycli overleeft (en je batterij dus 5 keer langer meegaat.)
Dus je kan je telefoon beter wat vaker opladen dan je accu blijven gebruiken tot de telefoon uit gaat?

<Brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Niet online
naftebakje schreef op zaterdag 16 april 2005 @ 15:30:
Dit is dan nieuw voor mij. Ik heb juist gelezen dat het niet uitmaakte hoe leeg de batterij is als hij wordt opgelade. Misschien dat de technologie nu zover is vooruit gegaan dat het nu idd niet echt uitmaakt hoe leeg de batterij is en misschien zelfs beter is als je hem oplaad voordat hij op 0% zit. Waar ik het op baseer waren trouwens wetenschappelijk onderbouwde artikels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frigolamptje
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-07 21:41
Dus als ik alles goed begrijp is het beter om je, in mijn geval, mp3 speler (zen micro) op te laden als ie nog 1 streepje heeft ipv wnr hij volledig leeg is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Frigolamptje schreef op zaterdag 16 april 2005 @ 16:49:
Dus als ik alles goed begrijp is het beter om je, in mijn geval, mp3 speler (zen micro) op te laden als ie nog 1 streepje heeft ipv wnr hij volledig leeg is?
Ja.
Sowieso wordt ie er niet slechter op ;)
Pagina: 1