• Tjeerd
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 31-12-2025

Tjeerd

Be Original, Be Yourself.

Topicstarter
Gisteravond zat ik Nieuwslicht te kijken en tijdens het onderwerp E=MC^2 werd er op een gegeven moment een bak geshowt waarin je continu deeltjes zag neerslaan, zag er wel geinig uit. Ik vroeg me zo gauw even af, iemand enig idee hoe dat in z'n werk gaat?

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:12

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Een paar links om je op weg te helpen

Meten van neutrino's: http://www.kennislink.nl/web/show?id=77892
Afbeeldingslocatie: http://www.kennislink.nl/upload/77899_276_1020076847690-detector_groot.jpg
Site van zo'n neutrino-'meter': http://www.sno.phy.queensu.ca/

[ Voor 26% gewijzigd door Kanarie op 16-04-2005 11:35 ]

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Verwijderd

Ik heb de uitzending niet gezien, maar een neutrinodetector is niet meteen het eerste waar ik aan zou denken bij de beschrijving van de topicstarter...

Je kan ioniserende straling detecteren met een onderkoelde damp. Zo'n damp wil eigenlijk condenseren , maar kan dat niet vanwege een gebrek aan condensatiekernen (condensatie moet ergens beginnen). Zodra een stralingsdeeltje die damp binnenkomt zal het moleculen daarvan raken en ioniseren. Die geioniseerde moleculen kunnen vervolgens als condensatiekern optreden. Elk invallend deeltje laat een spoor van geioniseerde moleculen achter, die allemaal kleine condensatiedruppeltjes vormen. Dat zie je als een spoor in de damp.

• Tjeerd

Tjeerd

Topicstarter
Dank voor de info, maar deze is wel erg groot :D, dat ding wat ze gisteren bij Nieuwslicht lieten zien leek wel op een aquarium qua grootte :

Volgens mij komt Captain Proton meer in de buurt met z'n verhaal, van wat ik heb gezien. Die bak zag er zo simpel uit gisteravond, dat ik bijna ging afvragen waarom dat soort dingen nog niet commercieel verkrijgbaar zijn als decoratie oid. Maar ik heb het vermoeden dat de opstelling meer was dan alleen maar een bak met een paar eenvoudige stoffen erin.

[ Voor 63% gewijzigd door Tjeerd op 16-04-2005 11:45 ]

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

(jarig!)
Zoals Captain Proton beschrijft ja. Het was een bak/aquarium met alcoholdamp.

• Tjeerd

Tjeerd

Topicstarter
Ik ga nu even heel erg als leek voordoen, als het alcoholdamp is o.a., is het niet mogelijk zoiets zelf na te maken?

• Vold
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-12-2025
Nestor schreef op zaterdag 16 april 2005 @ 11:47:
Ik ga nu even heel erg als leek voordoen, als het alcoholdamp is o.a., is het niet mogelijk zoiets zelf na te maken?
Ja dat is zeker wel mogelijk, sterker nog ik zit al een tijdje zelf er over na te denken om er één te gaan maken. Ik zag hem vorig week bij ons op school en dat is toch wel een vet dingetje :D ! Het is een dun laagje alcoholdamp met daaronder droogijs, als alfa of beta deeltjes daar doorheen gaan ioniseren ze de damp, en ontstaat er een streepje. Erg leuk om te zien :).

• El Cid
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Nestor schreef op zaterdag 16 april 2005 @ 11:43:
Dank voor de info, maar deze is wel erg groot :D, dat ding wat ze gisteren bij Nieuwslicht lieten zien leek wel op een aquarium qua grootte :
Was dat niet dat ding dat bij NIKHEF staat?

Die heb ik namelijk een keer gezien tijdens een excursie.

• J2pc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

even een stomme vraag misschien, maar waar ga je je isotoop vandaan halen?

Dan 'aquarium' heet 'het vat van .....' (naam kwijt)

Hier hebben we mee geexpirimenteerd in het hoofdstuk over straling. En er zat toch echt een radioactief isotoop bij (we hadden een heel zooitje in meer of mindere maten voor expirimenten).

Was een setup van een universiteit geloof ik.

Zaten o.a. ook nog een proef bij waarbij je stralingsdeeltjes zag oplichten als ze insloegen op metaalolie of zo..

Maar dat is allemaal ook alweer 4 jaar geleden :)

"The computer is incredibly fast, accurate, and stupid. Man is unbelievably slow, inaccurate, and brilliant. The marriage of the two is a challenge and opportunity beyond imagination." © Stuart G. Walesh

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:06
Wilsonvat

Diezelfde proeven van de universiteit hebben wij vorige maand ook gehad bij Natuurkunde.

[ Voor 84% gewijzigd door OnTracK op 17-04-2005 10:59 ]

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

• Tjeerd

Tjeerd

Topicstarter
Ik heb al een artikel op Wikipedia kunnen vinden, Cloud Chamber van Charles Thomson Rees Wilson.

En hier is een artikel te vinden over hoe er eentje zelf te bouwen. Eens lezen wat dat precies is.

• Solomon
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-08-2025
Nadeel van die dingen is dat je een redelijke voorraad droogijs nodig hebt ;) Daarom is het niet handig om zoiets als decoratie te gebruiken.

V&A aangeboden: LSI 9207-8i (IBM M5110) geflashed naar IT MODE

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-12-2025

Acid_Burn

uhuh

Als je in Zeeland woont, kan je bij de COVRA langs gaan. Die hebben zo'n apparaat staan in de expositie ruimte. Ik moet nog eens vragen of ik daar wat foto's van kan schieten.

[ Voor 18% gewijzigd door Acid_Burn op 18-04-2005 02:05 ]

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

Pagina: 1