[SCSI Wazig geluid] met sample :)

Pagina: 1
Acties:

• n1ck
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-03 16:50
Al een tijdje maakt mijn SCSI hdd (IBM Ultrastar 36 gb) een vreemd geluid. Dit gebeurt ongeveer om de 2 a 3 min, dat mijn HDD dit gekke geluid maakt. Vandaag heb ik maar eens tijd gemaakt om er even naar te kijken.

Wat ik gedaan heb is even het diagnostic tooltje van Hitachi (moest ik gebruiken, werd namelijk doorverwezen op de IBM site naar Hitachi) maar dat programma geeft aan dat mijn schijf gewoon normaal werkt.

Ik heb ook nog een andere SCSI schijf erin, eentje van 9,1 gb van HP (op de printplaat aan de onderkant zitten chips van IBM 8)7, dus ik denk dat dat ook een IBM is) maar die maakt dat geluid niet, terwijl die ouder is.

Maar voor jullie heb ik met mijn 1337 MP3 spelertje een sample gemaakt :P

http://www.eterra.nl/nick/SCSI_Wierd_sound.wma
(eerste 5 sec hoor je alleen maar voeding/fans/herrie, daarna hoor je t :) )

Iemand enig idee, wat die gekke geluid is ?

[ Voor 8% gewijzigd door n1ck op 16-04-2005 01:22 ]

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:18

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Het lijkt op het re-calibreren van de koppen. Hetzelfde geluid dus wanneer de computer opgestart wordt en de schijf opspint.

Het zou een voorteken van een dooie schijf kunnen zijn. :/

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• twiekert
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04-03 11:51
hmm de jouwe klinkt wat hoger dan de mijne :P

ik heb zo'n IBMultrastar 36GB 10K schijf en die geeft ook zo'n geluid.
waarschijnlijk calibratie zoals prutz0r al zegt. Dit heeft tie trouwens altijd al gedaan :)

edit:
nog zo'n ibm bugje: als je deze schijf heen en weer schud dan hoor je een tik-geluid alsof er iets niet goed vastgeschroeft zit 8)7

[ Voor 28% gewijzigd door twiekert op 16-04-2005 10:44 ]

Verwijderd

dat geluid komt mij ook zeer bekend voor, mijn ibm heeft daarna nog maar 2 weken volgehouden helaas. en andere wat oudere versie die ik had had dit geluid ook, die bleef echter wel werken.
goed is het zeker niet dat kan ik je wel vertellen.

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
Ik snap niet dat mensen altijd naar IBM toe stappen als het over hardeschijven gaat (als je de schijven voor een krats kan krijgen heb ik niks gezegd ;) )
De schijven presteren het slechtst van alle merken, ze zijn eigenlijk (als je ze nieuw koopt) niet de moeite waard en maken ook nog eens de meeste herrie.
Ik zit nu al een aantal jaren met moderne SCSI schijven en ik heb nog nooit zoiets vreemds meegemaakt (wel even afkloppen ;) )

• n1ck
twiekert schreef op zaterdag 16 april 2005 @ 10:42:
nog zo'n ibm bugje: als je deze schijf heen en weer schud dan hoor je een tik-geluid alsof er iets niet goed vastgeschroeft zit 8)7
Inderdaad ja, als ik hem ook heen en weer schud, hoor ik dat ook, wel heel zachtjes.
Lennieboy83 schreef op zaterdag 16 april 2005 @ 11:18:
Ik snap niet dat mensen altijd naar IBM toe stappen als het over hardeschijven gaat (als je de schijven voor een krats kan krijgen heb ik niks gezegd ;) )
De schijven presteren het slechtst van alle merken, ze zijn eigenlijk (als je ze nieuw koopt) niet de moeite waard en maken ook nog eens de meeste herrie.
Ik zit nu al een aantal jaren met moderne SCSI schijven en ik heb nog nooit zoiets vreemds meegemaakt (wel even afkloppen ;) )
Ik heb de schijven, SCSI kabels, moederbord + processor en geheugen gratis gekregen van een vriend van me. Hij had het gekregen van zijn vader, maar had het niet nodig en vroeg of ik het wilde hebben. Dus heb niet zelf kunnen beslissen wat ik wilde kopen ;)

• Ethnocentrix
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:55

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

En als je nou eens gewoon een mailtje naar hitachi stuurt met dat geluidje meegestuurd? Ik denk dat ze het daar wel weten.

Overigens maakt mijn hitachi desktar 7k250 ook om het half uur een geluide (ook calibratie), maar dat is gewoon normaal, dus je hebt een grote kans dat het gewoon hoort.

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 07:57

Shuriken

Life is all about priorities

Lennieboy83 schreef op zaterdag 16 april 2005 @ 11:18:
Wat een onzin zeg. IBM maakt op dit moment niet eens meer harde schijven.

De gehele hdd divisie van IBM is overgegaan naar Hitachi. Hitachi maakt een van de best presterende SATA schijven en ze zijn nog betrouwbaar en stil ook.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
Shuriken schreef op zaterdag 16 april 2005 @ 17:59:
Wat een onzin zeg. IBM maakt op dit moment niet eens meer harde schijven.

De gehele hdd divisie van IBM is overgegaan naar Hitachi. Hitachi maakt een van de best presterende SATA schijven en ze zijn nog betrouwbaar en stil ook.
Hey mr. Knowitall wat hebben die S-ATA schijven te maken met die SCSI schijven :? helemaal niks en die oude schijven zijn dus nog wel van IBM en als ik IBM zeg bedoel ik ook Hitachi omdat dat idd. overgegaan is B)
De oude en huidige SCSI schijven van IBM/Hitachi (nou blij?) zijn de slechtst presterende schijven, maken de meeste herrie en zijn het onbetrouwbaarst van alle andere merken SCSI schijven (check www.storagereview.com ook maar eens) dat is gewoon een feit B)
Ik heb het niet gewild het is gewoon zo.

Wat zijn jullie allemaal aan het happen vandaag zeg...

[ Voor 5% gewijzigd door Lennieboy83 op 17-04-2005 00:54 ]

• Shuriken

Shuriken

Jij had het over schijven in het algemeen en niet specifiek scsi schijven. Dus als jij je argumenten beter definieert ;)

• n1ck
Maar ok, wat moet ik nu met mn schijf aan ...

Wat raden jullie aan? RMA'en? Want ik heb garantie tot 2008... Als ik m natuurlijk RMA, dan zal ik wel een nieuwer model/type teruggestuurd krijgen, neem ik in iedergeval aan.

Of zal ik mailtje samen met de sample naar Hitachi sturen, om te vragen wat t is. Wat Ethnocentrix dus zegt :)

Ik wil namelijk zo spoedig mogelijk van dit probleem af zijn, omdat ik graag mijn server verder wil configureren als domain controller, webserver, printserver, SOF2 server, fileserver etc :)

• Shuriken

Shuriken

Als het diagnostic tooltje niks aangeeft, geef ik je weinig kans op een succesvolle omruil poging.

Dan maak je alleen een hoop verzendkosten.

• twiekert
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04-03 11:51
http://www.xs4all.nl/~jstienst/scsiding.wav hier is de mijne van een IBM Ultrastar 18GB 10K in mn werkstation. Ik heb er nog een in een server, en die doet precies hetzelfde. het waren trouwens nieuwe schijven en draaien inmiddels +- 1.5 jaar trouw z'n rondjes.

dat getik in dat wavje is van een andere compaq 15K scsi schijf.

Ik zou zeggen, niks mis met dat ding en gewoon verder installen.
Pagina: 1