Toon posts:

Cmos verhaal: Hoe kan een cpu zichzelf terug schalen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb een HD met de primaire partitie erop en een kleine 2e (D) met belangrijke gegevens.
Bij het opstarten kreeg ik in beeld: de D schijf moet u controleren op fouten (ofzoïets), maar was te vlug met (weg)klikken,toen begon de pinarie, hij liep vast en tijdens het opnieuw opstartenkwam er in beeld: De waarde van de cpu is gewijzigt waarschijnlijk door een overklok(had ik niet gedaan!!!!); u moet saven in de cmos (ofzo).
Heb dat niet gedaan en kreeg de pc niet meer opgestart, het moederbord begon te piepen.
heb later via het verkennen van de bios en het lezen van het mobo boekje de snelheid en datum weer aangepast.
Wat ik ook probeerde, cmos clearen,batterij vervangen,geheugen een voor een geprobeerd,etc, WinXP kreeg ik niet meer opgestart, ook niet met het zwarte scherm: Door waarschijnlijk stroom uitval, of door de startknop (etc) kunt u XP starten in veilige modus, laatst bekende modus, normale modus.
In alle gevallen niets.

Toen dacht ik format C en de D schijf eraf gehaald, met cdrom xp kon ik niet laden, dan met de 6 opstart floppy's en format C, daarna kwam de setup en ergens moest hij opnieuw opstarten en nog 1 maal piepte het bord met de herstart, maar uitgezet en na een koude start deed hij het weer normaal.
Heeft niet meer gepiept, alles lekker weer geïnstald.

Nu komt het: Wou toch die D schijf bekijken en aangesloten; Weer begint het weer van voren af aan .

Het is een heel verhaal< exuses voor de lengte!

Maar wat is er aan de hand?

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
Om bij het begin te beginnen: als windows je aanraadt een schijfcontrole te doen, is dat niet voor niks. Waarschijnlijk was er iets niet zo fris met het filesystem waardoor windows een crash veroorzaakte. Je mobo heeft gemerkt dat je op een niet zo frisse manier een hang hebt gehad en je gezegd dat dat missch aan een overklok lag (gokje: Asus mobo?)

Het piepen van het mobo is hier niet door verklaard... maar missch kan dat wel verklaard worden doordat je direct na je problemen in je kast bent gaan prutsen?
Als windows echt scheef gegaan is, kan het best zijn dat het niet meer wil booten. Een verse installatie is dan idd aan te raden.
Je booten van cd verhaal: staat je cd-rom wel voor je hdd in de bootvolgorde (bios settings)?
1 piepje is normaal; sommige mobo's piepen ook 'n keer per aangesloten usb apparaat...

Dan het laatste: die D schijf bekijken: wat gebeurde er dan precies als je de D schijf wilde bekijken? Hing je computer? Herstartte die? Blue-screen? Klikkende geluiden uit je hdd?

Dat het een lang verhaal is, is op zich geen probleem: integendeel het had best wat uitgebreider mogen zijn: exacte foutmeldingen, vreemde waarnemingen (klikgeluiden, diagnose leds,...), extra informatie over je systeem (gaat het over dat in je sig?)

anyway: mijn voorlopig idee: je hdd is er aan en daarna heb je geprutst aan de verkeerde dingen (nofi hoor: je leert het best van je eigen fouten!) Je kan je harde schijf dus best eens controleren dmv maxblast of dergelijke. verder is het missch aangewezen om eens wat te gaan lezen in Hangen en Opstartproblemen troubleshooter en in OM FAQ / Beleid

Alvast veel succes!!! :)

Verwijderd

Topicstarter
[quote]The_Stickie schreef op vrijdag 15 april 2005 @ 23:57:
Om bij het begin te beginnen: als windows je aanraadt een schijfcontrole te doen, is dat niet voor niks. Waarschijnlijk was er iets niet zo fris met het filesystem waardoor windows een crash veroorzaakte. Je mobo heeft gemerkt dat je op een niet zo frisse manier een hang hebt gehad en je gezegd dat dat missch aan een overklok lag (gokje: Asus mobo?)

Nee hoor,kijk signature

Dan het laatste: die D schijf bekijken: wat gebeurde er dan precies als je de D schijf wilde bekijken? Hing je computer? Herstartte die? Blue-screen? Klikkende geluiden uit je hdd?

Aangekoppeld en bleef direct hangen tijdens de opstart met een zwart scherm, geen klik geluiden, alleen een blijvende piep en na herstart weer de vermelding: cpu waarde is verandert etc.

anyway: mijn voorlopig idee: je hdd is er aan en daarna heb je geprutst aan de verkeerde dingen (nofi hoor: je leert het best van je eigen fouten!) Je kan je harde schijf dus best eens controleren dmv maxblast of dergelijke. verder is het missch aangewezen om eens wat te gaan lezen in Hangen en Opstartproblemen troubleshooter en in OM FAQ / Beleid

Ga ik doen, kon dit allemaal niet rijmen , ook na op tweakers gezocht te hebben.