Toon posts:

Zalman fanmate verbrand, oorzaak gezocht

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen,

Een paar dagen geleden vloog mijn pc met een knal uit, ik dacht eerst dat het een stoompiek was, die op de voeding geslagen was. (de voeding rook verbrand).

Nu merk ik dat de zalman fanmate de oorzaak was. (geleverd bij mijn zalman cpu cooler).

Om goed te kunnen volgen lijkt dit belangrijk:

Ik had de zalman fanmate ingesteld zodat deze maximaal 1700 toeren kon halen. Zodra de pc is opgestart neemt MSI core center de zaak over (cool and quiet functie van core center-MSI K8N neo platinum). Cool and quiet zorgt ervoor dat het toerental verder daalt naar + -1200 tot 1400 toeren. Als ik games speel zet ik core center in usermode op full speed (dus 1700 toeren, want meer kan niet aangezien de fanmate de zaak begrensd op 1700 toeren).

Als mijn pc nu opstart blaast de cpu koeler tegen 2700 toeren tot core center de zaak kan aanpassen. Omdat dit vrij storend is, zou ik mijn zalman fanmate willen vervangen om het toerental in toom te houden.

Mijn vraag is nu : is dit wel een goed idee en wat is er fout gelopen? Ik wil zo een knal niet echt meer meemaken, om schade te voorkomen. Als er een beter alternatief is dan de fanmate, zou ik wel voor dat kiezen.

Alvast bedankt voor suggesties!

Jeroen.

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
In de BIOS is toch ook Fan Control in te stellen?

Edit: Onee dat werkt niet, zit geen control in de Zalman fan toch?

[ Voor 43% gewijzigd door Frietsaus op 15-04-2005 21:32 ]

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:24

Thandor

SilverStreak

Misschien is de Zalman Fanmate (versie 2 denk ik) overbelast :?
De warmte kon ook weg uit het apparaat ?

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Jep, er zit zelfs een koellichaam in de fan-mate maar zelfs dan willen ze wel eens (lees: echt once in a while) doorfikken.

Wat je kan doen is een fanbus kopen (veel handiger imho) of gewoon weer een fanmate erin knallen en voor een fannetje zorgen ;)

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ja, die fanmate bij mijn zalman cooler wordt idd ook loeiheet :( Ik dacht dat dit wel grondig getest was, maar nu ik dit zo lees begin ik me wel wat zorgen te maken (heb mn pc vaak 24/7 aanstaan).

Zou je de zalman fan niet gewoon op 5V kunnen zetten? Of is dat weer minder dan de fanmate levert op quiet mode?

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-08 16:20

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Je probleem zit hem in de combinatie van de fanmate en de PWM sturing die vanaf je moederbord komt. De electronica van de fanmate trekt dat signaal niet en gaat dus gewoon stuk.

• Nilco
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:59
sebastius schreef op zaterdag 16 april 2005 @ 00:27:
Je probleem zit hem in de combinatie van de fanmate en de PWM sturing die vanaf je moederbord komt. De electronica van de fanmate trekt dat signaal niet en gaat dus gewoon stuk.
Wat is PWM???
Ik heb ook een zalman met zo'n fanmate maar ik heb fanmate op minimaal staan en corecenter in usermode op 8/8. Als dit ook boem gaat zeggen haal ik die fanmate er tussen uit voordat straks alles verrot is.

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:43
MEGATRON schreef op zaterdag 16 april 2005 @ 01:09:
[...]

Wat is PWM???
Ik heb ook een zalman met zo'n fanmate maar ik heb fanmate op minimaal staan en corecenter in usermode op 8/8. Als dit ook boem gaat zeggen haal ik die fanmate er tussen uit voordat straks alles verrot is.
Pulse Width Modulation. Een uitgangsspanning snel laten switchen tussen 0 en 12v. Hierdoor loopt een aangesloten fan op een lager toerental.

Een linkje met meer uitleg: http://www.cpemma.co.uk/pwm.html

[ Voor 3% gewijzigd door Jaap-Jan op 16-04-2005 01:29 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Verwijderd

Topicstarter
Nokko schreef op vrijdag 15 april 2005 @ 21:31:
In de BIOS is toch ook Fan Control in te stellen?

Edit: Onee dat werkt niet, zit geen control in de Zalman fan toch?
Ze leveren een weerstandje mee:-) dat je tussen je cpu fan en je mobo stopt. Zonder dit weerstandje draait de fan aan volle toeren tot de pc helemaal is opgestart...=>bijzonder irritant

Verwijderd

Topicstarter
Thandor schreef op vrijdag 15 april 2005 @ 22:47:
Misschien is de Zalman Fanmate (versie 2 denk ik) overbelast :?
De warmte kon ook weg uit het apparaat ?
Idd versie 2, het regelapparaatje lag gwn op de bodem van mijn kast. Kan geen kwaad lijkt me?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 15 april 2005 @ 23:12:
Jep, er zit zelfs een koellichaam in de fan-mate maar zelfs dan willen ze wel eens (lees: echt once in a while) doorfikken.

Wat je kan doen is een fanbus kopen (veel handiger imho) of gewoon weer een fanmate erin knallen en voor een fannetje zorgen ;)
Mijn koeler werkt nog prima hoor:-) Alleen de fanmate is overleden.

Op de geur afgaande dacht ik dat heel mijn pc was opgefikt :+ . Ik wil het wel riskeren zo een nieuwe fanmate, ben gwn beetje bang dat die dingen niet betrouwbaar zijn en dat de volgende keer mijn pctje mee naar de haaien is...

Verwijderd

Topicstarter
sebastius schreef op zaterdag 16 april 2005 @ 00:27:
Lijkt me aannemelijk, maar weet je soms ook een oplossing?

Ik kan ook, zoals Maximized aangeeft, een fanbus kopen. Kan die een PWM signaal aan? Kwestie van geen brandjes te stichten :9

Verwijderd

Topicstarter
Wat is PWM???
Bij mij stond hij in cool and quiet mode. Ik zou toch maar opletten als ik van jou was :) . Mss ook een fanbus overwegen als dat ding PWM aankan...

• Akino
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-04 10:24

Akino

Dr. Opteron

Of je fanmate in het vervolg op je PSU aansluiten

Wat tweak ik...... http://www.amels-holland.com/range/amels-272/#1

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
volgens mij is dit een redelijk bekend probleem dat Cool&Quiet en Fanbusses/Fanmates minder goed samenwerken aangezien het zo is dat je mobo bepaald hoeveel er doorheen gerost wordt en door die continue wisselingen kan je dus wel eens een weerstandje ofzo laten fikken ;)

Verwijderd

Topicstarter
ikbensander schreef op zaterdag 16 april 2005 @ 11:47:
volgens mij is dit een redelijk bekend probleem dat Cool&Quiet en Fanbusses/Fanmates minder goed samenwerken aangezien het zo is dat je mobo bepaald hoeveel er doorheen gerost wordt en door die continue wisselingen kan je dus wel eens een weerstandje ofzo laten fikken ;)
Stel dat ik de cool and quiet uitzet, en ik gebruik de usermode van core center. Zou het dan goedkomen? Zo niet kan ik bijna niet anders dan een fanbus kopen, en de core center software van mijn pc gooien :)

Verwijderd

wrom zou je usermode gebruiken, je kunt tog ook gewoon met de fanmate alles regelen, je kunt wel usermode op bijv. 5/8 zetten als je een lager limiet wil, dat zal wel gaan werken, de constante verandering van spanning vind de fnamate niet zzo leuk, veel vbijzonders is een fanmate ook niet, alleen maar een regelbare weerstand.

Verwijderd

Volgens mij...

1) je verlaagt de ingangsspanning om geen herrie te hebben bij boot
2) Core center wordt geladen en gaat op basis van temps de fans regelen
3) je CPU wordt een keer warm, en Core center moet de ingangsspanning op je fanmate dusdanig opschroeven om de fan hard genoeg te laten draaien, dat die doorfikt.

Het zit hem er dus in dat je je fans door voltage aanpassing langzamer laat draaien, waardoor bij hogere temps de ingangsspanning op je fanmate dusdanig opgevoerd moet worden om de snelheid te halen dat je fanmate zelf doorbrandt.

voorbeeld:
standaard: IN: 12V .5A OUT: 6V
CPU heet IN: 12V .75Aom de gewenste OUT van 9V te bereiken.

Kortom, je hebt je maximale normaal haalbare koelvermogen naar beneden gehaald, en vervolgens zegt de controller dat ie ectra moet koelen. 2 kapteins op 1 schip idee...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 16 april 2005 @ 22:39:
wrom zou je usermode gebruiken, je kunt tog ook gewoon met de fanmate alles regelen, je kunt wel usermode op bijv. 5/8 zetten als je een lager limiet wil, dat zal wel gaan werken, de constante verandering van spanning vind de fnamate niet zzo leuk, veel vbijzonders is een fanmate ook niet, alleen maar een regelbare weerstand.
Dat zou gaan ja, alleen zit de knop van de fanmate in mijn pc behuizing. Knap lastig als je die elke keer moet openmaken om bij te regelen.(een fanbus zou dit evt nog kunnen oplossen). Daarom vind ik de combinatie core center - fan mate zeer aangenaam. Dus je denkt als ik user mode gebruik, mijn fanmate dit gaat overleven?

Ik wil hem instellen als volgt: fanmate: zorgt voor max 1700-1800 toeren (bij boot up). Als ik gwn msn of word gebruik => 1200-1300 toeren (1/8 bijvoorbeeld) . Wanneer ik ga gamen zet ik hem op 8/8 ste. (dan hoor ik de extra herrie toch niet :Y) )

Ik gebruikte de cool and quiet gwn omdat core center dan zelf de snelheid van de fan opvoert, zodat ik het allezins niet kan vergeten...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 16 april 2005 @ 22:49:
Volgens mij...

1) je verlaagt de ingangsspanning om geen herrie te hebben bij boot
2) Core center wordt geladen en gaat op basis van temps de fans regelen
3) je CPU wordt een keer warm, en Core center moet de ingangsspanning op je fanmate dusdanig opschroeven om de fan hard genoeg te laten draaien, dat die doorfikt.

Het zit hem er dus in dat je je fans door voltage aanpassing langzamer laat draaien, waardoor bij hogere temps de ingangsspanning op je fanmate dusdanig opgevoerd moet worden om de snelheid te halen dat je fanmate zelf doorbrandt.

voorbeeld:
standaard: IN: 12V .5A OUT: 6V
CPU heet IN: 12V .75Aom de gewenste OUT van 9V te bereiken.

Kortom, je hebt je maximale normaal haalbare koelvermogen naar beneden gehaald, en vervolgens zegt de controller dat ie ectra moet koelen. 2 kapteins op 1 schip idee...
Dus als ik het goed heb: gewoon usermode gebruiken bij core center? ff verduidelijken

1) ik boot windows met core center aktief
2) ik zet usermode op 8/8
3) ik regel de fanmate tot op 1800 toeren
4) ik zet usermode op bijvoorbeeld 5/8 ste (of minder tot ik aan mijn 1300 toeren zit)

:) ik durf het haast niet proberen... nou ja zolang mijn weerstandje van 6 euro maar opfikt vind ik het niet zo erg :9

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:16
Of smijt die fanmate er tussen uit en laat core-center (Of speedfan) alles regelen.
Alleen tijdens het booten heb je dan max-fanspeed.

• vierkant228
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-04-2025
Als je weet welke spanning je wilt hebben, waarom niet gewoon een weerstand, haal er een paar van 10 Ohm 2watt, beetje experimenteren met serie/ paralell en voila (ik geloof dat bij de eerste zalmans een weerstand van 10 Ohm 2 watt werden geleverd)

Verwijderd

Topicstarter
Ik zelf ook wat opgezocht: (ik heb weinig kennis over electronica dus als je dat ff kan aanvullen mbt mijn werkwijze). DIt plan heb ik met mijn vader bedacht. We hebben morgen een amperage tang, een multimeter hebben we al. Het is enkel de kennis van electronica die ons een beetje ontbreekt.

Onderstaande gaat over wat er zou kunnen foutgelopen zijn, en hoe we er kunnen achterkomen

Hypothese 1:

1)Bij boot up schroef ik met behulp van de fanmate de snelheid terug tot 1700 toeren (stel dat 2700 = 12v, 1700=7 volt). De connector op het moederbord waar de fan mate aanhangt zou 12 moeten geven.

2) Eens de pc is opgestart, verlaagt corecenter nogmaals de spanning waardoor de fan op 1300 toeren gaat draaien. (Stel)Dan komt (mijn getallen zullen wel niet juist zijn=>morgen heb ik mss een amperagetang) er uit de connector van het moederbord 10 volt. dus 7 - 2 = 5, er komt maar 5 volt meer op de fan, nadat de stoom door de fanmate loopt.

3) core center regelt de stoom door temperatuurmeting: stel dat de cpu 50 graden wordt en corecenter wil 2000 toeren (stel dat dit 9 volt ofzo is)
door die weerstand raakt corecenter niet aan zijn 9 volt ...hij zet er dan maar TE veel op en de weerstand brand door.

Hypothese 2: De weerstand flipt gwn omdat corecenter de spanning naar gelang de temperatuur, heel veel aanpast. Ik heb echter geen idee of een weerstand veel aanpassingen in 1 minuut aankan.

De reden waarom mensen met speedfan hun weerstand niet doorbrand is dan omdat zij het aantal volt dat er door mag niet zo vaak aanpassen.

Te weinig volt door de weerstand sluit ik uit. Het lijkt mij nogal straf dat een weerstand doorbrand als er TE weinig spanning opzit Rolling Eyes

Wat denken jullie ervan?dinsdag heb ik wsl een nieuwe weerstand en kan ik aan de slag met mijn multimeter en mijn amperagetang

Het uitmeten mbv die tang dacht ik zo te doen : aantal ohm * ampere gemeten door de tang = volt

Als het aantal volt VOOR de weerstand nooit meer als 12 is kan hij toch niet opbranden...

Nu ja het meetmateriaal ga ik hebben, over hoe ik moet meten mogen jullie altijd tips geven Wink

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:11
Een weerstand kan ontzaglijk veel spanningsveranderingen aan per seconde, Gigahertzen is geen probleem.
Als de fanmate idd een weerstand is, kan hij idd niet opbranden, want cool&quite zal niet meer dan 12V kunnen leveren. Dus heb je mss een maandagochtend model vast.
EDIT: ik heb het op de site van zalman niet kunnen vinden, maar het kan zijn dat de fabnmate2 een electronische regeling is, dan mag je hem niet aan een geregelde spanning (door cool&quite) hangen, zo maak je hem kapot. Je zal een van de 2 moeten nemen.
Ik zou gewoon die ene minuut dat hij max draait negeren, en cool&quite de rest laten doen. Dan kan hij tijdens het gamen als het nodig is maximaal koelen.

[ Voor 44% gewijzigd door naftebakje op 17-04-2005 15:55 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

Topicstarter
naftebakje schreef op zondag 17 april 2005 @ 15:53:
Een weerstand kan ontzaglijk veel spanningsveranderingen aan per seconde, Gigahertzen is geen probleem.
Als de fanmate idd een weerstand is, kan hij idd niet opbranden, want cool&quite zal niet meer dan 12V kunnen leveren. Dus heb je mss een maandagochtend model vast.
Dan kan ik ook maar tot die conclusie komen:-) er kan gewoon nooit meer als 12 volt doorgekomen zijn... (hoeveel ampere en watt er doorgejaagd wordt dat weet ik niet).

ah een weerstand is geen electronische regeling? (ik heb zalman al een mailtje gestuurd voor me wat te helpen). Aan de fanmate zit wel een draaiknopje voor meer of minder door te laten.

Owkey stel ik zet cool and quiet uit, en stel de fanmate in op 1700 toeren. Daarna kan ik hem met core center verlagen in stapjes 8/8=1700, 1/8=1300. Gaat hij daar dan ook stuk van?

gek detail: met de weerstand alleen is het minimun 1600 toeren |:( dus ik raak niet lager zonder software...

Of gewoon een ander soort weerstand kopen... :9 sorry ik hou nu eenmaal van experimentjes ;)

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2005 16:02 ]

• vierkant228
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-04-2025
fanmate is geen weerstand, er zit een LM3xx in (en een weerstand om een niet te lage opstartspanning te hebben)
bij de eerste zalman koolers (die groote waaiers) werd een weerstand meegeleverd.

Verwijderd

Topicstarter
Vierkant228 schreef op zondag 17 april 2005 @ 16:01:
fanmate is geen weerstand, er zit een LM3xx in (en een weerstand om een niet te lage opstartspanning te hebben)
bij de eerste zalman koolers (die groote waaiers) werd een weerstand meegeleverd.
Verdraaid! dus het ligt aan het hoge aantal wisselingen van het voltage...
Als ik het met de hand (via core center) aanpas lijkt het me wel veilig dan...ik wissel enkel eens als ik een game ga spelen.
Pagina: 1