Sorry dat mij hierin meng maar ik heb hetzelfde probleem maar dan in excel

ja ik weet het, excel, maar dat is nu eenmaal het programma dat mijn baas ter beschikking stelt
ik wil in excel ook significant werken.
nu doe ik dat doordat ik ongeveer weet in welke range de getallen komen met de round functie(debieten bijvoorbeeld liggen vaak in de x0.000 range (tienduizende kuubs per uur)) maar soms klopt die range niet en is het een debietje van enkel honderden kuubs
zo ook analyse resultaten, Dioxine en Furanen meten wij tot enkele nanogrammen, andere stoffen tot milligrammen. Maar hoe dan ook er zijn altijd slechts twee cijfers significant. Nu gebeurt het meeste afronden met de hand, daar wij ook nog eens te maken hebben met rapportage grenzen (lager dan 0,1 mg kwik per kuub rapporteren we als < 0,1)
Wat heb ik in excel geautomatiseerd:
wel, als het lab een detectiegrens levert dan vullen we het getal als negatief. De opmaak van de cel maakt van een - een <.(celopmaak, aangepast, "0,000;< 0,000")
de uitkomst wordt gechecked volgens rapportage grens met =als(A1<="0,1";"< 0,1";round(A1;2))
maar dat is afronden en zolang je de range goed gokt gaat dat prima, maar stel dat ik 1234,12 mg de kuub vindt, dan maakt excel hiervan 1234 mg/m3 (round 2) terwijl dat een onzinnig getal is en je eigenlijk 1200 mg/m3 zal rapporteren.
iemand een idee?
(ja ik ben zo goed geholpen in mijn vorige vraag (excel en dataloggers) ik blijf nu terugkomen

)
edit:
ok, vorige keren waarschijnlijk niet goed gekeken op internet, want de oplossing in excel is deze:
=AFRONDEN(A6;B6-(1+INTEGER(LOG10(ABS(A6)))))
waar in cel A6 de waarde staat en in cel B6 het aantal significante cijfers
nu ja, misschien heeft iemand anders er iets aan............. (make note; eerst opnieuw zoeken voor posten...

)
[
Voor 16% gewijzigd door
DeDooieVent op 16-04-2005 07:13
]