Status TV kaarten/hardware encoders

Pagina: 1
Acties:

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik zocht een capture kaart die realtime in MPEG2 DVD-resolutie (720x480 of 720x576) resolutie kan opnemen. Ik heb zo'n 6 maanden geleden een PVR 250 aangeschaft, maar deze na twee dagen weer teruggebracht om de volgende redenen:
- het beeld wordt dan wel realtime in MPEG2 gecodeerd, de weergave is dat beslist niet in realtime! De weergave is ongeveer 1 seconden vertraagd waardoor het beeld+geluid niet synchroon lopen met de televisie in de huiskamer. Hierdoor hoor je dus altijd een echo als de TV en de PC op de zelfde zender staan afgestemd. Tevens maakt de vertraagde weergave het onmogelijk om een spelcomputer op de kaart aan te sluiten. Je kunt immers nergens meer op reageren als het beeld 1 seconde vertraagd wordt weergegeven.
- zappen is onacceptabel langzaam. Iedere keer als als je naar een ander kanaal zapt gaat het beeld ruim 2 seconden op zwart alvorens je weer beeld krijgt. Je kunt effectief dus helemaal niet zappen.

Wat is de huidige status van dit soort producten? Is er inmiddels iets op de markt dat bovenstaande ontwerpfouten niet heeft?

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:50
Ik heb de PVR350, en het zappen gaat bij mij redelijk snel, en dat terwijl die kaarten op een paar puntjes na identiek zijn.
En die vertraging heb je volgens mij altijd met kaarten die realtime mpeg coderen.

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 20:33
Mijn PVR 250 van Hauppage heeft dit ook, en ik vind het nogal ver gaan om te spreken over ontwerpfouten. Ik kan me voorstellen dat het voor spelcomputers niet werkt. Maar om nu twee tv's aan te hebben staan op dezelfde zender, en dan klagen dat het niet gelijk loopt 8)7
Zet dan bij een van de twee het geluid uit, beeld zie je toch niet allebei tegelijk.

• amontillado
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:55
Misschien iets te vroeg teruggebracht denk ik
ari3 schreef op vrijdag 15 april 2005 @ 17:14:
- het beeld wordt dan wel realtime in MPEG2 gecodeerd, de weergave is dat beslist niet in realtime! De weergave is ongeveer 1 seconden vertraagd waardoor het beeld+geluid niet synchroon lopen met de televisie in de huiskamer...
- zappen is onacceptabel langzaam. Iedere keer als als je naar een ander kanaal zapt gaat het beeld ruim 2 seconden op zwart alvorens je weer beeld krijgt. Je kunt effectief dus helemaal niet zappen.
Je kunt met de bijgeleverde software livepreview inschakelen => geen vertraging en supersnel zappen.
Wat is de huidige status van dit soort producten? Is er inmiddels iets op de markt dat bovenstaande ontwerpfouten niet heeft?
Het zijn geen ontwerpfouten, ten eerste kun je voor livetv kijken de mpeg encoder bypassen zoals ik net al aangaf, ten tweede is de buffer zodra er wordt opgenomen/timeshift noodzakelijk simpelweg omdat het de encodering en decodering tijd kost (en de decoders minimaal 1 gop buffer moet hebben )

Daarbij zijn dit PVR's, het hele concept daarachter is niet dat je tegelijkertijd via de interne tv tuner en de pvr kijkt, maar juist de van de pvr afkomstige stream.

"All that we see or seem, is but a dream within a dream" E.A. Poe

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:50
amontillado schreef op vrijdag 15 april 2005 @ 17:54:
Je kunt met de bijgeleverde software livepreview inschakelen => geen vertraging en supersnel zappen.
Oh, waar zit dat?

• amontillado
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:55
makkelijkst is hauppauge tweaker tool even gebruiken, of ander zelf de reg entry aanpassen (http://www.cask-of-amonti...html#_Enable_Live_Preview)

"All that we see or seem, is but a dream within a dream" E.A. Poe

• ari3
  • Niet online
jopie schreef op vrijdag 15 april 2005 @ 17:48:
Mijn PVR 250 van Hauppage heeft dit ook, en ik vind het nogal ver gaan om te spreken over ontwerpfouten. Ik kan me voorstellen dat het voor spelcomputers niet werkt. Maar om nu twee tv's aan te hebben staan op dezelfde zender, en dan klagen dat het niet gelijk loopt 8)7
Zet dan bij een van de twee het geluid uit, beeld zie je toch niet allebei tegelijk.
Ik heb de TV en de PC in de huiskamer staan en zit met m'n rug naar de televisie toe als ik op de PC werk. Ik wil in een venster gewoon televisie kunnen kijken. Het uitzetten van het geluid van de TV of de PC is geen oplossing omdat dan ofwel het geluid voor de TV kijker te laat is of te vroeg is voor de PC gebruiker.

Het instellen van live weergave zonder capture is gedeeltelijk een oplossing, aar dat kan ik nog steeds geen spelcomputer video opnemen. Blijft jammer dat ze niet goed hebben nagedacht over de gebruiksaspecten van het product. Mensen hebben hebben nu eenmaal een bepaalde verwachting van hoe een televisie werkt. Wanneer ik een TV koop accepteer ik ook geen zap-snelheid van ruim 2 seconden. Dat is gewoon niet werkbaar.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Alle TV kaarten hebben een kleine vertraging. Het beeld dat binnenkomt moet eerst even gedigitaliseerd worden voordat het via pci en agp (allemaal extra delay) naar de monitor kan.

• Jazco2nd
  • Laatst online: 08-02 11:44
er bestaan inmiddels ook MPEG4 tvkaarten... die dus realtime hardwarematig in MPEG4 (en ook nog in mpeg2) kunnen opnemen...
Yuan heeft deze met mooie specs... maar kweet niet of deze ooit in NL beschikbaar zal zijn...
zie ook hier [rml]Jazco2nd in "[ TV Kaart(en)]De Kwaliteit ervan"[/rml]
helaas geen hardware decoder zoals de PVR350...

[ Voor 10% gewijzigd door Jazco2nd op 17-04-2005 20:19 ]

Pagina: 1