Wireless binnen utp netwerk

Pagina: 1
Acties:

• turbodiesel13
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-03 21:06

turbodiesel13

---------------

Topicstarter
Ik heb veel gezocht en gelezen op de sites! Maar door alles wat er stond (wat ook vaak geen betrekking tot mij had) overzag ik het allemaal niet meer.
Het zit zo: Ik heb een mooi utp netwerkje binnen huis en dat werkt prima. Nu wou ik een lapop met wireless erin connecten met één van de vaste pc's. Ik wil het internet dan delen op de vaste pc zodat ik kan internetten op de laptop via wireless. Ik heb er nu een netwerk kaart in zitten en ben wat aan het klooien met ip, gateways en dns om hem te kunnen connecten met de laptop. het is me wel gelukt om laptop met laptop (van een vriend) te connecten! maar met me vaste pc werkt het ineens niet. Wie kan mij helpen om misschien linken naar een site die ik niet kan vinden! Misschien staat het allemaal een beetje raar of staat het antwoord al ergens maar ik kan het niet vinden ! sorry !

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
als ik het goed begrijp heb jij:

1 router
meerdere pcs die verbonden zijn met de router over een UTP netwerk

nu wil jij op een van die computers een draadloos netwerk kaart doen en daarop internet delen? het moet mogelijk zijn maar volgens mij kan je dat niet beveiligen (let op: denk, weet ik niet zeker dus flame me hier niet op dood) en de hardware moet elkaar liggen (niet elk wifi apparaat kan moeiteloos met de andere samenwerken). Zijn de merken wel gelijk? En waarom heb je niet gewoon een accespoint in je netwerk gezet, scheelde een hoop gemiezer?

en last but nog least: wat voor foutmelding krijg je als je verbinding probeert te maken met je eigen laptop?

[ Voor 10% gewijzigd door consolefreak op 15-04-2005 17:08 ]

• turbodiesel13

turbodiesel13

---------------

Topicstarter
ja! je begrijpt het goed! En het is voor mij meer een uitdaging om de laptop zo aan de praat te krijgen! Maar nu loop ik dus vast. Maar om nu voor 1 laptop gelijk een accespoint te kopen of wireless router vind ik net eventjes iets te duur. Vandaar dat ik het één en ander wou proberen. De ene Wireless kaart is een Intel PRO/wifi 2100 3B Mini PCI adapter (laptop) de anders is een Asus wl-138G (vaste pc)

Ze vinden elkaar wel als je bij geavvanceerd een nieuwe SSID toevoegd (ik klik aan point-to-point ofterwijl ad-hoc) ze vinden op beide computers een signaal en kan hij connecten! Alleen als je dan de eigenschappen van beide netwerk kaartjes kijkt zie je dat ze alleen pakketten aan het verzenden zijn en niets ontvangen! Pingen lukt niet ik heb beide netwerkkaartjes een vast ip gegeven

Laptop: IP: 10.0.0.14 (wifi)
PC IP: 10.0.0.12 (wifi)
PC IP: 10.0.0.13 (lan utp)

De gateway en DNS stel ik in op 10.0.0.2 (dat is het ip van de router)
Dat doe ik bij beide netwerk kaartjes (wifi)

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:54
je PC wifi IP en PC LAN IP zullen in ieder geval in een verschillend subnet tov elkaar moeten zitten, anders gaat het nooit werken.
dus bijv :
Laptop: IP: 10.1.0.14 (wifi)
PC IP: 10.1.0.12 (wifi)
PC IP: 10.0.0.13 (lan utp)
(waarbij subnetmask bijv. 255.255.255.0)

• turbodiesel13

turbodiesel13

---------------

Topicstarter
Okej ga ik proberen! Nog iets wat ik zie staan is dat op de doos zie staan dat de Asus wifi kaart tot 54Mbps compatible is met 802.11g en met 802.11b tot 11Mbps maar op de vaste pc geeft de asus kaart aan dat de snelheid 1,0 Mbps terwijl op de laptop staat dat hij verbonden is met dat zelfde netwerk met 11,0 Mbps

• turbodiesel13

turbodiesel13

---------------

Topicstarter
(waarbij subnetmask bijv. 255.255.255.0)
is het niet zo dat bij een 10.0.0.0 of 10.1.0.0 een 255.0.0.0 Subnet hoort

• turbodiesel13

turbodiesel13

---------------

Topicstarter
OKeej ik neem mijn qoute terug !! :P Met 255.255.255.0 pakt hij het netwerk wel! Nu dus even kijken of ik het internet kan gaan delen! Weet iemand alleen hoe ik de Asus Wifi in mijn pc op een snellere modus kan zetten ipv de 1,0 Mbps waar hij nu op staat!?

en nog even snel een vraag! Moet ik nu aanvinken in windows dat ik de LAN of de WIFI het internet wil gaan laten delen?

[ Voor 20% gewijzigd door turbodiesel13 op 15-04-2005 17:32 ]

• sverzijl
hangt er maar net vanaf of je een klasse A,B of C netwerk wilt opzetten. Klasse C is meer dan genoeg voor jouw opzet (max 253 hosts).

• sverzijl
turbodiesel13 schreef op vrijdag 15 april 2005 @ 17:30:
en nog even snel een vraag! Moet ik nu aanvinken in windows dat ik de LAN of de WIFI het internet wil gaan laten delen?
je LAN.

• turbodiesel13

turbodiesel13

---------------

Topicstarter
ik heb nu de lan geshared maar er gebeurd helaas niets op de laptop! Hij kan nu wel de andere pc zien alleen het internet delen werkt dus nu niet... Is er nog iets wat ik vergeet of verkeerd doe ?

Ik heb ook dingen gelezen / gehoord over een netwerk brug heeft dat hier ook wat mee te maken?

[ Voor 20% gewijzigd door turbodiesel13 op 15-04-2005 17:47 ]

Verwijderd

Gebruik de Windows XP cd, en start de Wizard : Thuisnetwerk installeren.
Kies dan voor internetverbinding delen, en hij zal (dacht ik) zelf een werkende Bridge aanmaken.
Doe dit op beide machines.
Succes

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2005 17:54 ]

• barian
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-03 21:30
Ik kan het verkeerd hebben maar volgens mij is het gateway adres op je wireless van je laptop niet het adres van je router maar het adres van de wifi kaar in je pc.

Vanaf je laptop kun je namekijk niet direct bij je router komen omdat je pc er tussen staat. Eigenlijk zijn het twee aparte netwerken en door internet delen in te schakelen functoneerd je pc nu ook als router.

Barian

• turbodiesel13

turbodiesel13

---------------

Topicstarter
Ik heb de gateway op de wifi kaart ook handmatig ingevoerd! Dus het zou best kunnen dat ik het fout doe! Maar het klopt wel dat 10.0.0.2 de router is. Zou ik nu de gateway van de laptop bijvoorbeeld moeten instellen op 10.1.0.12 Het ip adres van de wifi kaart in de pc. Of 10.0.0.13 het IP van de vaste LAN verbinging op de pc waar het internet binnenkomt. Dat zou een logische optie zijn is het niet ?

• turbodiesel13

turbodiesel13

---------------

Topicstarter
HIJ DOET HET :D :+ Dank jullie allen ! Het was dus toch de gateway die op het IP adres van de wifi in de vaste pc moest staan !
Nog even de gegevens op een rijtje voor misschien andere die het zelfde hebben:

Vaste PC:
Lan kaart UTP : IP 10.0.0.13 Subnet Masker: 255.0.0.0 Gateway: 10.0.0.2 DNS 10.0.0.2
Wifi Kaart PC: IP 10.1.0.12 Subnet Masker 255.255.255.0 Gateway: 10.0.0.2 DNS 10.0.0.2

laptop:
Wifi Kaart: IP: 10.1.0.14 Subnet Masker: 255.255.255.0 Gateway: 10.1.0.12 DNS 10.1.0.12

• turbodiesel13

turbodiesel13

---------------

Topicstarter
Alleen heb ik dus nog even snel 1 vraagje! Het werkt nu goed alleen hoe kan ik de wifi kaart op de vaste pc sneller zetten? Zodat die beiden op 11,0 Mbps staan? De wifi kaart in de vaste pc MOET dat namelijk kunnen

• turbodiesel13

turbodiesel13

---------------

Topicstarter
Ik zag dat mijn topic nog niet gesloten was en daarom wil ik hem weer ffies aanwakkeren op GoT. Ik heb de laptop waarmee ik fijn tijden geinternet heb, leeggekieperd en opnieuw geinstaleerd met Windows Vista, heel leuk allemaal, alleen nu komt het probleem dat ik mijn draadloze internet zoals hierboven helemaal beschreven op vista ineens niet meer aan de praat krijg! Wie weet hoe ik dit op kan lossen ?
Pagina: 1