Toon posts:

[gentoo 2005.0] bootloader failure

Pagina: 1
Acties:
  • 38 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met het volgende probleem in Gentoo. Ik heb volgens de gentoo handleiding gentoo geinstalleerd, naast mijn bestaande windows xp. de indeling is als volgt:

/dev/sdb6 = /boot
/dev/sdb7 = /swap
/dev/sdb8 = /

Om te kunnen dualbooten heb ik de tips op http://forums.gentoo.org/viewtopic.php?t=10588

Alleen is er daarbij iets mis gegaan, en heb ik om windows iig te kunnen blijven gebruiken heb ik daar de mbr gerepareerd. Het gevolg is dat ik gentoo nu niet kan booten...

Hoe moet ik verder als ik vanaf de livecd het geinstalleerde systeem wil booten? cd /dev/sdb8 doet het niet...

• c0deaddict
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01 12:11

c0deaddict

Don't be lame, be KLEI

Vanaf de live cd je Gentoo installatie mounten:
code:
1
2
3
swapon /dev/sdb7
mount /dev/sdb8 /mnt/gentoo
mount /dev/sdb6 /mnt/gentoo/boot

En dan grub herinstalleren
code:
1
2
3
4
5
6
7
chroot /mnt/gentoo
env-update
source /etc/profile
grub
grub> root (sd0,5)
grub> setup (sd0)
grub> quit

edit:

Die link die je geeft gaat (vooral) over het booten van Gentoo vanuit de windows bootloader..

[ Voor 38% gewijzigd door c0deaddict op 15-04-2005 17:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu de volgende instelling in grub gemaakt:

default 0
timeout 15
splashimage=(sd0,5)/grub/splash.xpm.gz

title=gentoo linux 2.6.11-r5
root (sd0,5)
kernel /kernel-2.6.11-gentoo-r5 root=/dev/sdb8

title=windows xp
rootnoverify (sd0,0)
makeactive
chainloader +1

Alleen: Nu staat grub kennelijk niet zo geinstalleerd dat 'ie daar vanaf boot...

Wat moet ik doen om dat wel voor elkaar te krijgen?

• c0deaddict
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01 12:11

c0deaddict

Don't be lame, be KLEI

Zie vorige post :)

Verwijderd

Topicstarter
hebbes, dank!

Een aanwijzing voor de knutselaar: grub kan bij sata niet met sda en sdb overweg. Dat moet daar ook hd zijn... :-)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu eindelijk mijn bootloader werkend, en krijg nu tijdens het booten van gentoo de volgende fout:

VFS: cannot open root device "sdb8" or unknown-block(0,0)
Please append a correct "root=" boot option
Kernel panic - not syncing: VFS: Unable to mount root fs on unknown-block(0,0)

Ik heb een SATA schijf met op /dev/sdb8 de root /
Bij grub (zie mijn andere topic) ben ik er achter gekomen dat je de harddisk sdb niet zo kunt aanspreken, die moet je toch als hd(0,n-1) worden aangesproken, ik ben de hele lijst doorgegaan van de standaard gentoo howto install, maar kan niet terugvinden waar ik dit kan hebben ingevoerd.

Als newbie heb ik geen idee wat er aan de hand is, dus als iemand bereid is om (nogmaals?) een helpende post te plaatsen!? Alvast bedankt!

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2005 18:20 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 15 april 2005 @ 18:18:
Ik heb nu eindelijk mijn bootloader werkend, en krijg nu tijdens het booten van gentoo de volgende fout:

VFS: cannot open root device "sdb8" or unknown-block(0,0)
Please append a correct "root=" boot option
Kernel panic - not syncing: VFS: Unable to mount root fs on unknown-block(0,0)

Ik heb een SATA schijf met op /dev/sdb8 de root /
Bij grub (zie mijn andere topic) ben ik er achter gekomen dat je de harddisk sdb niet zo kunt aanspreken, die moet je toch als hd(0,n-1) worden aangesproken, ik ben de hele lijst doorgegaan van de standaard gentoo howto install, maar kan niet terugvinden waar ik dit kan hebben ingevoerd.

Als newbie heb ik geen idee wat er aan de hand is, dus als iemand bereid is om (nogmaals?) een helpende post te plaatsen!? Alvast bedankt!
Heel hinderlijk dat je hier een nieuw topic over opent, je had beter gewoon kunnen replyen in je oude.
Kijk eens heel goed in je grub.conf.
In je vorige post had je die neergezet en daar stond:
code:
1
kernel /kernel-2.6.11-gentoo-r5 root=dev/sdb8

ipv
code:
1
kernel /kernel-2.6.11-gentoo-r5 root=/dev/sdb8
(let op de slash voor dev!)
in.

Grub gebruikt trouwens een hele andere benaming dan Linux, hd heeft niks met IDE of SCSI te maken.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2005 18:35 ]

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

uhh dat staat gewoon in de manual ...
hij ziet het gewoon als een hard disc. HD dus ;)

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-02 20:31

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Nope, Linux (en Grub) zie SATA tegenwoordig als IDE, dus HDx, voorheen zag Linux SATA als SCSI disk, vandaar de SDx.
De fout is niet zo heel raar, als ik eerlijk ben. Ik dacht alleen in eerste instantie dat je het ook over een SCSI-systeem had (vanwege de SDx).

Maar het is al opgelost dus.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-02 20:31

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Zoals ik in mijn vorige topic ook al aandroeg, Linux ondersteunt tegenwoordig SATA direct, en zal heel waarschijnlijk ook als IDE schijf herkent worden, en niet als SCSI. Dus je schijfbenaming is dat ook hdx ipv sdx, test dat ook, als de / alleen niet je probleem oplost.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb bij mijn vorige topic idd een tikfout gemaakt bij het overtikken. In de grub.conf stond wel root= /dev/sdb8

Die regel is er bij het installeren van grub door linux zelf ingeplaatst... Ik heb intussen wel alle combi's geprobeerd, /dev/hda8; /dev/hda7; /dev/sdb7; /dev/sdb8; /dev/hdb8; etc

Het enige is, en ik weet niet of dat verschil maakt, ik heb bij het partitioneren van mijn harddisk sdb8 als ext3 geformatteerd (per ongeluk), en sdb6 als ext2. Als ik nu vanaf de livecd boot en ik geef het commando:

mount /dev/sdb8 /mnt/gentoo

invoer, dan krijg ik de melding te zien:
EXT2-fs warning (device sdb8): ext2_fill_super: mounting ext3 filesystem as ext2.

Ik heb geen idee of dat er wat mee te maken heeft. Bovendien bij het rebooten gaf ie de fout LVM cannot be shut down (of iets van soortgelijke strekking)...

[ Voor 83% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2005 12:29 ]

• C3La
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-02-2021
Kun je niet gewoon die partitie alsnog als ext2 formatteren?

Verwijderd

Topicstarter
snel antwoord, maar niet echt behulpzaam... :( Bootloader problemen oplossen door opnieuw te formatteren, ach ja...

Verwijderd

Heeft je kernel wel ondersteuning voor Ext2? Dat is namelijk een losse optie die niet standaard aanstaan bij de meeste Gentoo kernels.

Verwijderd

Topicstarter
hoe zet je die aan? En zou je dan niet juist geen melding zien als je een ext3 schijf mount, dat ie die ziet als ext2?

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb je topic even gemerged met je andere bootloader topic. Maar ook bij dit topic krijg ik niet echt bepaald het gevoel dat je zelf veel uitzoekt. Je gooit de hele tijd vragen neer die je door bijv. de man page van grub te lezen zelf goed kan uitvinden. Daarnaast is het gebruik van Google toch wel aan te raden met dit soort problemen. Dus ajb maak wat van dit topic anders dan hangt er de volgende keer dat ik kijk gewoon een slotje aan.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit nu met het probleem, dat ik niet weet hoe mijn harde schijf wordt aangesproken; als ide of als scsi/sata. Ik krijg mijn root partitie niet geboot. Ik snap nog veel te weinig van linux, om zelf te weten wat ik moet uitzoeken en onder welke term ik dat moet opzoeken. Vandaar dat ik hier als ik een vraag heb dat eerst even post, in plaats van alles weer van 0 af aan op te zoeken...

Mochten mensen me kunnen helpen, desnoods met een link naar een newbie-uitleg linux site, dan ben ik enorm geholpen. En als ik hier te domme vragen stel: ik weet er gewoon op dit moment niet genoeg van om te weten wat ik moet doen!

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.