Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.
Staan ook een aantal voorbeelden (meer @ engelse wiki).
En deze: http://www.vischeck.com/vischeck/vischeckImage.phpKleurencombinaties
Er zijn hierbij twee groepen waarover we ons zorgen moeten maken: mensen met aangeboren kleurenblindheid en mensen met bepaalde vormen van slechtziendheid, die op een andere manier moeilijk kleuren kunnen zien dan de groep van kleurenblinden.
Mensen die kleurenblind zijn zien altijd kleur. (De enige belangrijke uitzondering is een aandoening genaamd achromatopsie, die naar schatting 0.03% van de mensen treft. Deze mensen zien – voor zo ver we dat kunnen bepalen – alles in grijstinten.) Het probleem is meer dat er een aantal kleuren is die kleurenblinden door elkaar halen. Rood en groen zijn het standaard paar dat voor onduidelijkheid zorgt, maar er zijn veel rood-achtige en groen-achtige tinten die verwarring opleveren. De aandoeningen die de moeite met het onderscheid rood/groen veroorzaken zijn protanopie en deuteranopie, die beiden ook minder ernstige vormen hebben: protanomalie en deuteranomalie.
Er is een veel kleiner aantal mensen dat een aandoening heeft waardoor ze het onderscheid blauw/groen moeilijk kunnen maken: tritanopie. Sommigen van hen ontwikkelen de aandoening tijdens hun leven, terwijl protanopie en deuteranopie meestal erfelijk zijn. Ongeveer 4 tot 8% van de bevolking in Westerse landen (de meesten van hen mannen) hebben één of andere vorm van afwijkend kleurenzien.
Kleurenblindheid leidt tot symptomen die binnen een beperkt aantal patronen vallen. Het is niet zo moeilijk om regels te bedenken om tegemoet te komen aan deze patronen. (Ik heb zelf een heel hoofdstuk in mijn boek over dit onderwerp geschreven.) Een webdesigner hoeft niet zo veel te doen om deze problemen te ondervangen. Je moet er gewoon voor zorgen dat kleuren die door elkaar gehaald kunnen worden niet op een mogelijk verwarrende manier gebruikt worden. Je kunt prima rood en groen of blauw en groen op dezelfde pagina gebruiken, je moet ze alleen niet naast elkaar zetten als je van de bezoeker verwacht dat hij ze uit elkaar kan houden. (En zelfs dat kun je nog doen als er andere zaken zijn waardoor het onderscheid duidelijk is – rode en groene knoppen of tabs naast elkaar zou best kunnen als de letters die je gebruikt maar voldoende uitsluitsel geven.)
---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate
Hier kan je ook kleurenschema's bekijken en ze controleren
Kleurenblindheid is niet in een hokje te stoppen. Elk kleurenblinde persoon ziet dingen anders. Ik zie bijvoorbeeld na lang kijken een 3 in dat mooie plaatje. Dit betekent echter niet dat bijvoorbeeld mijn vader (ja, het zit duidelijk in de genenleuk_he schreef op vrijdag 15 april 2005 @ 14:59:
Bij het ontwikkelen van software is uiteraard het mooit om alle kleuren instelbaar te maken. Echter voor kleinere projecten kun je die overhead niet altijd verantwoorden, dus kies je gewoon defaults. Normale kleuren kiezen is geen probleem, maar ik vroeg me af hoe dat met kleurblinden gaat.
Kan ik kleurenblinheid simuleren in door in GIMP/ander teken programma gewoon de Rood of de Groen component te verandere -> lukt me enigzins met "curves,"
b.v deze uit de test :
[afbeelding]
8: normaal kleurenzien
3: rood-groen kleurenzienafwijking
X: totaal kleurenblind
levert op:
[afbeelding]
Iets lukt dus, maar aangezien ik totaal de theorie hierachter niet kan volgen (ben gewoon met allerlei schuifjes aan de gang gegaan tot ik een "3" zag) ben ik niet overtuigd dat dit een goede oplossing is. zekre voor wat meer complexe zaken ben ik niet overtuigd.
Nog mooier zou zijn als het met de standaard (ATI) scherm drivers kan, daar kun je ook kleuren profielen instellen. Maar dan moet iemand eens uitleggen hoe je dat daar bereikt. Wie kan daar zijn licht op laten schijnen.
Mooi voorbeeld is mijn dienstkeuring, waar ik ruzie kreeg met de arts die op kleurenblindheid moest testen. Hij beweerde, omdat hij ergens wel een cijfer in zag en ik niet, dat ik de boel liep te flessen. Nu heb ik dat uiteraard op allerlei mogelijke manieren geprobeerd, maar op een test voor kleurenblindheid is dat totaal niet nodig
Een auto die voor mij in de verte duidelijk groen is kan van dichtbij ook ineens hartstikke mooi rood zijn

De enige manier op zoiets goed te testen is denk ik door meerdere kleurenblinden te laten kijken. Waar ik wel van overtuigd ben is dat de standaard kleuren voor veel kleurenblinden goed genoeg zijn. Je houdt er namelijk altijd rekening mee dat klooien aan kleuren niet heel verstandig is. Ik kan bijvoorbeeld spellen niet spelen als er teveel schutkleuren zijn.
Precies, aan de hand van zo'n voorbeeld, de test dan heb ik het geprbeerd. Echter als ik de foto van de wiki pagina dezefde bewerking probeer als de test iamge blijkt al dat mijn bewerking niet de goede is.Icey schreef op vrijdag 15 april 2005 @ 15:02:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kleurenblindheid
Staan ook een aantal voorbeelden (meer @ engelse wiki).
Theorie lezen had ik wel gedaan (bepaalde staafjes werken niet.). Echter hoe dit te vertalen naar tekenprogramma (GIMP 1.24, ik weet het , oud, maar als het gratis kan is de baas blij.) is me nog niet duideijk. Ik kan ook met de Light/hue/saturation spelen van de verschillende kanalen (RGB of YCM) maar het lukt me tot zover niet door met de red/green kleuren te varieren hetzelfde effect te bereieken als dat fototje:

(Er staat een 8, en in de bewerkte versie daaronder waar al het rood eruitgefilterd is staat een vage 3)Pewwy schreef op vrijdag 15 april 2005 @ 15:19:
[...]
Kleurenblindheid is niet in een hokje te stoppen.
Elk kleurenblinde persoon ziet dingen anders. Ik zie bijvoorbeeld na lang kijken een 3 in dat mooie plaatje.
Toch moeten de extremen enigzins na te spelen zijn in een tekenprogramma. netzoals de foto op die wikipeida pagina. (zijn die onderste 2 plaatjes voor jou ook verschillend?)
[ Voor 26% gewijzigd door leuk_he op 15-04-2005 15:28 ]
Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
Anoniem: 26474
[ Voor 15% gewijzigd door Pewwy op 15-04-2005 15:26 ]
nee, want als ik dezelfde filter op de vrachtwagen loslaat klopt er helemaal niets van. De test gebruikt maar 8 verschillende kleuren.Anoniem: 26474 schreef op vrijdag 15 april 2005 @ 15:22:
Ik als kleurenblinde zie (rood op groen) zie dus exact dezelde 3 bij je gesimuleerde bolletje met puntjes, als bij je originele, dus je simulatie lukt aardig
ik zoek dus eigenlijk hoe ik zoiets:
http://wellstyled.com/tools/colorscheme2/index-en.html
in een tekenprogramma (of nog mooier, display drivers) kan simuleren.
(een andere reden is dat mijn zoontje van 2 nog wel heel erg veel moeite heeft om kleuren te benoemen en aangezien de vader van mijn vrouw ook kleurnblind is ben ik hier dus extra op gespitst, maar het kan ook een geval zijn van "ik ben 2 en ik zeg nee")
Lichtelijk off-topic:leuk_he schreef op vrijdag 15 april 2005 @ 15:39:
[...]
(een andere reden is dat mijn zoontje van 2 nog wel heel erg veel moeite heeft om kleuren te benoemen en aangezien de vader van mijn vrouw ook kleurnblind is ben ik hier dus extra op gespitst, maar het kan ook een geval zijn van "ik ben 2 en ik zeg nee")
Dat is een kans van 50% (en volgend jaar kan hij waarschijnlijk zo bij "The Knights who say nii"
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
De kans dat hij het heeft is maximaal 50% (tenzij zijn moeder het ook heeft, dan is het direct 100%) en de kleurenblindheid in jouw familie heeft er totaal niks mee te maken (gaat via X-chromosoom en dat geef jij alleen aan je dochters door).Pewwy schreef op vrijdag 15 april 2005 @ 15:45:
<knip>
Mijn zoontje is 5 en die heeft overigens nergens last van, terwijl zowel mijn familie (bijna alle mannen) als mijn schoonfamilie (zelfs 1 vrouw en veel mannen) vol zit met kleurenblinden.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
In het vrachtwagentje plaatje, is dan de linker of de rechter gelijk aan de bovenste, of is het plaatje een slecht voorbeeld?timcooijmans schreef op vrijdag 15 april 2005 @ 15:59:
Ik ben dus rood/groen kleurenblind voor de geinstreseerde (was al bekend voor dit plaatje, maar dit bewijst het weer eens)
Ook ik als kleurenblinde zie op het plaatje met de vrachtwagen en het gras toch zeker wel verschil tussen rood en groen, dus in mijn geval klopt het prima...leuk_he schreef op vrijdag 15 april 2005 @ 15:39:
[...]
nee, want als ik dezelfde filter op de vrachtwagen loslaat klopt er helemaal niets van. De test gebruikt maar 8 verschillende kleuren.
ik zoek dus eigenlijk hoe ik zoiets:
http://wellstyled.com/tools/colorscheme2/index-en.html
in een tekenprogramma (of nog mooier, display drivers) kan simuleren.
Het plaatje is in mijn geval een slecht voorbeeld ik zie 3 verschillende plaatjes, kan dat ook?leuk_he schreef op vrijdag 15 april 2005 @ 16:03:
[...]
In het vrachtwagentje plaatje, is dan de linker of de rechter gelijk aan de bovenste, of is het plaatje een slecht voorbeeld?
Al kan ik de 8 dus wel vinden als ik later lees dat 'ie er moet staan

Edit: ik moet het wel wat nuanceren, ik zie het getal qua vorm op dezelfde manier, de kleurstelling van de plaatjes verschilt duidelijk.
[ Voor 27% gewijzigd door Sjoewe op 15-04-2005 16:10 ]
ziet deze er gelijk uit aan die hier helemaal bovenaan staat?

hier is ook nog(helaas
dan zou de vrachtwagen er zo uitzien:
(rood weggedraaid, net als in de "8=3" )

(ziet deze er het zelfde uit als de orignele van gotwiki voor rood blinde mensen?
origineel:

Ik blijf gewoon even proberen aangezine niemand me tot zover een kant en klaar antwoord heeft gegeven.
[ Voor 24% gewijzigd door leuk_he op 15-04-2005 16:52 ]
Ik mis het gele in je bewerkte plaatje, dat zie ik wel in het orgineel en vlekken in het gras zie ik wel in je bewerkte plaatje maar niet in het orgineel.leuk_he schreef op vrijdag 15 april 2005 @ 16:30:
dan is dit wellicht een betere simulatie:
[afbeelding]
hier is ook nog(helaas) vaag de 8 in te zien (best goed als je het resized). komt wellicht door de web conversies?
[afbeelding]
(ziet deze er het zelfde uit als de orignele van gotwiki voor rood blinde mensen?
origineel:[afbeelding]
Ik blijf gewoon even proberen aangezine niemand me tot zover een kant en klaar antwoord heeft gegeven.
Voor mij is het grote plaatje en het plaatje links onder gelijk, (het zijn wel kleine plaatjes)leuk_he schreef op vrijdag 15 april 2005 @ 16:03:
[...]
In het vrachtwagentje plaatje, is dan de linker of de rechter gelijk aan de bovenste, of is het plaatje een slecht voorbeeld?
[ Voor 60% gewijzigd door 0fbe op 15-04-2005 16:50 ]
Er staat een 8 en de plaatjes zijn ook verschillendleuk_he schreef op vrijdag 15 april 2005 @ 16:30:
dan is dit wellicht een betere simulatie:
ziet deze er gelijk uit aan die hier helemaal bovenaan staat?
[afbeelding]
hier is ook nog(helaas) vaag de 8 in te zien (best goed als je het resized). komt wellicht door de web conversies?
[afbeelding]
origineel:[afbeelding]