Toon posts:

migratie NT4 naar Windows Server 2003

Pagina: 1
Acties:
  • 50 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Beste heren,

Ik heb een project nu voor het migratie van 10 servers met NT4 naar zeven Windows Server 2003.

De huidige servers draaien op pentuim II en zijn erg traag. Het is de bedoeling om de servers te vervangen. Heeft iemand zulke project meegemaakt en wat de ervaring daarvan?

Gedurende het opstellen en het schrijven van het plan ben ik tegen veel vragen gekomen?
Voorbeeld hoe zal ik de actieve directory naar W2003 verplaatsen.

Graag jullie kennis met mij delen!

Groeten,

Leo

• domi235
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-12-2021

domi235

Magic!

Ik denk dat je veel info moet gaan zoeken, alles goed plannen, een testopstelling maken en hier de boel mee uittesten. Als je dan vragen hebt over een specifiek onderwerp kun je tenminste een specifieke vraag stellen.

Moraal van het verhaal: Heel veel testen testen en testen voor je de productieservers over gaat gooien :)

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-02 08:02

Arno

PF5A

Windows NT 4.0 heeft geen Active Directory, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken. Als je nu dus naar Windows Server 2003 gaat, dan kun je zelf bepalen hoe je de AD inricht. Hierbij zijn een paar keuzes belangrijk. Hoe wordt het beheerd? Door één persoon of team, of zijn er afdelingen die zelf beheer doen. Moet de AD de beheersorganisatie gaan weergeven, of de bedrijfsorganisatie.Op http://www.microsoft.com/...pgrading/nt4/default.mspx staan een aantal dingen die ook wel belangrijk zijn.

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:40
Verwijderd schreef op vrijdag 15 april 2005 @ 13:04:
Beste heren,

Ik heb een project nu voor het migratie van 10 servers met NT4 naar zeven Windows Server 2003.

De huidige servers draaien op pentuim II en zijn erg traag. Het is de bedoeling om de servers te vervangen. Heeft iemand zulke project meegemaakt en wat de ervaring daarvan?
Ik heb genoeg servers vervangen en Windows 2003 geinstalleerd enz.. Maar eh wat voor ervaringen zoek je dan?
Gedurende het opstellen en het schrijven van het plan ben ik tegen veel vragen gekomen?
Voorbeeld hoe zal ik de actieve directory naar W2003 verplaatsen.
Wat voor vragen? Hoe bedoel je verplaatsen?
Graag jullie kennis met mij delen!
Ik kan je moeilijk alle design documenten enz opsturen denk... Dus ik vraag mij echt af wat je wilt.
Wellicht is het handig om eerst even bij microsoft te kijken en white papers door te lezen. Ook lijkt het mij dat je wel iets van basis kennis moet hebben voordat je aan zo'n project begin en uit jouw startpost lijkt niet echt dat je ook maar iets eraan gedaan heb, ga eens op onderzoek uit en maak een testomgeving om te spelen ;)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de link,
Bedankt voor de tips,

de uitvoer van het project vindt na een paar weken plaats. Er is al een bedrijf bezig met een plan met de kosten daarvan. Ik wil heel graag weten waar ik moet in mijn plan zitten.

Ik heb nu in mijn inleding de onderstaande ondwerpen:

Dit verslag Zaandam is verdeeld in de volgende delen:
▣ Deel 1 geeft de architectuur het ontwerp Active Directory, ontwerp Windows Server 2003, ontwerp Exchange 2003 omgeving, ontwerp SharePoint Portal server 2003. Hoofdstuk 1 brengt de belangrijkste ontwerpen in kaart. De bedoeling is, dat de migratie van de servers op een effectieve manier kan plaats vinden.
• ▣ Deel 2 beschrijft de migratie Windows NT4 naar Windows 2003, migratie Lotus Notes naar Exchange 2003 en de security design en policy. Hoofdstuk 2 bespreekt de organizational units, groep policy en remote install service.

▣ Deel3 gaat over de keuze van de migratie. Hier wordt de mogelijke keuzes met elkaar verglijken en voorkeur stellen voor de beste keuze. De mogelijke migratie oplossing zijn; in-place upgrade, opzette van nieuwe domeinen of/en het vervangen van de servers.

▣ Deel 4 gaat om het ontwerpen van de nieuwe structuur. Hierbij worden de huidige en toekomstige ontwerp in kaart gebracht. De consolidatie van tien NT 4.0 Servers naar zeven Windows 2003 Servers wordt besproken. Het vervangen van Lotus Notes door Exchange 2003.

▣Deel 5 gaat over de implementatie, hierbij worden de producten die moeten geïmplementeerd worden in kaart gebracht. Microsoft Operations Manager 2005
Implementatie Windows 2003 Storage Server ,Implementatie Windows 2003 Storage Server Cluster ,Implementatie Windows 2003 Cluster,

Een voorbeeld documnet kon ik niet vinden waarin zulke project beschreven wordt.
Ik ga bij microsoft meer lezen en hoop ik dat ik veel kan vinden,

Voorbeeld documneten zijn welkom waar ik de hoofdlijnen kan in handen hebben :

Bij voorbaat dank,

Gr,

Leo

• Arno

Arno

PF5A

Ik zou geen in-place upgrade doen van NT4, nadeel is dat je je users moet migreren maar dat weegt niet af tegen een schone AD. Met migreren krijg je ook alle history aan problemen mee naar het huidige domain en dat wil je vaak niet.

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Verwijderd

Topicstarter
Klopt, daarom is besloten om de servers te vervangen. De nieuwe servers zijn de

GC HP DL 360 G4
File en data server HP DL 380 G4
Exchange server HP DL 380 G4.

• Arno

Arno

PF5A

Kopen jullie een G4 server alleen voor GC? Lijkt me dat je daarmee een van je DC's bedoelt :?

Jeremy Clarkson

Verwijderd

Topicstarter
Het is wel voor GC alleen!
Ik heb zulke project nooit meegedraaid en nu wordt van mij een advies verwacht. Ik ben pas afgstudeerd en werk ik bij dit bedrijf, Graag adviezen uit jullie ervaring delen!!

• Arno

Arno

PF5A

Een GC in een netwerk met een site is niet zinnig om daar een dedicated server voor te kopen. De GC is alleen voor het opzoeken van items in de AD. Ik zou gewoon een van de bestaande DC's GC maken en dat die machine dan alleen DC + GC is, is dat al een stuk logischer :)

Jeremy Clarkson

Verwijderd

Misschien handig om even te vermelden over hoeveel gebruikers etc. je het hebt. En ook wat er verwacht wordt, exchange zag ik al ergens staan.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2005 13:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je tip.
We hebben eigelijk geen site, we hebben puur productie omgeving waar de onderstaande servers erin draaien

- file server
- print server
-data server
-mail server
-backup server
- Sap server
-backup SAp server
- inbel server

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Verwijderd schreef op vrijdag 15 april 2005 @ 13:47:
Het is wel voor GC alleen!
Ik heb zulke project nooit meegedraaid en nu wordt van mij een advies verwacht. Ik ben pas afgstudeerd en werk ik bij dit bedrijf, Graag adviezen uit jullie ervaring delen!!
Wel behoorlijk triest dat je direct in het diepe wordt gegooid bij zoiets. Hoeveel ervaring heb je met Windows NT/2003?

Een in-place upgrade is inderdaad niet aan te raden zoals eerder gezegt. Het aantal users kan bepalend zijn hoeveel servers je nodig gaat hebben, misschien is 4 al aan de ruime kant?

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Verwijderd

Topicstarter
Hi Misser,

het gaat om 50 gebruikers en 20 productie machines. Exchange 2003 is de vervanger van de huidige Lotus Notes 6.0.

Verwijderd

8 'rollen' dus en 7 servers? nu het aantal gebruikers nog.

Wat je m.i. in ieder geval moet overwegen met 7 machines:

1x DC+GC
1x DC+Print server
1x Backup server + Inbel server.
1x File/Data
1x Mail
1x Sap
1x Sap Backup

Dan versprijd je e.e.a. logisch en redundant, want bij AD is een geen, dus zorg voor die 2e DC.

*Edit*
7 machines voor 50 man lijkt mij inderdaad erg veel, maar ligt ook aan het 'profiel' van de gebruikers. natuurlijk.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2005 14:06 ]

Verwijderd

Arno schreef op vrijdag 15 april 2005 @ 13:51:
Een GC in een netwerk met een site is niet zinnig om daar een dedicated server voor te kopen. De GC is alleen voor het opzoeken van items in de AD. Ik zou gewoon een van de bestaande DC's GC maken en dat die machine dan alleen DC + GC is, is dat al een stuk logischer :)
ummm huidige omgeving is nt4...

@ts: Ik weet ook niet wat je met GC bedoelt, behalve global catalog en dat is niet iets wat je zomaar op een server wilt laat staan kan zetten :)

zorg iig voor redundancy in je DC's (domain controllers) dus minimaal 2 DC's en maak deze beide GC als je het tenminste bij een plat domain houdt.

het is geen probleem om dit de ene dc dan ook nog printserver te laten zijn...

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2005 14:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
Beste Misser,

De indeling lijkt me goed en logische.

Bij het aanschaf van de servers, hoe kan ik de juiste specificatie kiezen voor de juiste servers? Denk hier aan algemene specificaties maar ook RAID en SCSI !!

Verwijderd

die hp bakkies zijn prima. Alleen weet ik niet over er na gedacht is over de schijfruimte.
tip, mocht je geld willen besparen op disken door die 380's niet vol te gooien met schijven, dan ga je daar later van balen :). geef die paar honderd euro nu uit dat bespaart je in de toekomst een hoop ellende.

Verwijderd

Topicstarter
7 machines voor 50 man lijkt mij inderdaad erg veel, maar ligt ook aan het 'profiel' van de gebruikers. natuurlijk.

Het netwerk gaat niet zo zeer om de gebruikers. Belangrijkste is de SAP server. daar wordt veel EDI berichten verwisseld.

Het gaat om de productie machines, die zijn inmiddels 30. Worden gebruikt voor verpakking. En daar gaat het netwerk in principe om

• Arno

Arno

PF5A

Ik zou voor elke server SCSI RAID aanschaffen, dus geen ATA of SATA, daar heeft HP tegenwoordig ook al voldoende servers van. Voor dbase servers (exchange dus ook) transactionlogs op RAID1 en databases en fileservers naar RAID5.

Jeremy Clarkson

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 15 april 2005 @ 14:08:
Beste Misser,

De indeling lijkt me goed en logische.

Bij het aanschaf van de servers, hoe kan ik de juiste specificatie kiezen voor de juiste servers? Denk hier aan algemene specificaties maar ook RAID en SCSI !!
heheh laat dat beste maar weg hoor :)

Gewoon even een snel idee zonder de situatie te weten. 7 servers lijkt mij overkill voor 50 man. Als je het redelijk redundant wilt houden zonder meer servers zou ik met SAP als business critical app in gedachten meer denken aan iets als:

1x DC/GC/Backup
1x DC/GC/Print
1x File/Data
1x SAP
1x Exchange/SAP backup.

De laatste machine dan wel met een slok geheugen ivm de dubbele zware rol.

M

*edit* Zoals Arno aangaf,

Dc's raid1
Exchange raid1 os+logs raid5 data
*edit2*

SAP backup verwijderen van exchange en op aparte server als je die toch hebt kan ook. Hoewel het met 50 gebruikers m.i. gecombineerd moet kunnen worden in combinatie met extra mem op de exchange machine.

Nogmaals, geen idee qua load van sap en email dus hang mij er niet aan op.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2005 14:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
Beste iis5_rulez,

Je bedoelt liever SCSI aanschaffen dan grote interne hardschijf?

de HP servers zijn met:
GC
- Xeon
- 3.0 Ghz
-1 GB RAID
- 2x 36 GB

File/data

- Xeon
- 3.0 Ghz
- 2x 36 GB OS
-3x 72 GB raid 5
-Raid 5

• Arno

Arno

PF5A

Verwijderd schreef op vrijdag 15 april 2005 @ 14:14:
1x Exchange/SAP backup.

De laatste machine dan wel met een slok geheugen ivm de dubbele zware rol.
Ik zou geen dubbele rol toekennen aan de Exchange server. Liever zie ik voor het aantal gebruikers de file/print op een standalone server en dan de backup van SAP op de tweede DC, deze hoeft overdag geen backups te draaien en 's avonds tijdens de backups zijn er geen DC taken :)

Jeremy Clarkson

Verwijderd

Arno schreef op vrijdag 15 april 2005 @ 14:21:
[...]
Ik zou geen dubbele rol toekennen aan de Exchange server. Liever zie ik voor het aantal gebruikers de file/print op een standalone server en dan de backup van SAP op de tweede DC, deze hoeft overdag geen backups te draaien en 's avonds tijdens de backups zijn er geen DC taken :)
Mee eens, was aan het tikken voordat ik bericht van TS zag.

Verwijderd

Lijstje wordt dan ongeveer iets als dit:

1x DC/GC/Backup (raid1 voor alles)
1x DC/GC/Sap backup (raid1 voor os, evt seperaat raid1 of 5 voor sap)
1x File/Data/Print (raid1 voor os, raid1 of raid 5 voor data afhankelijk van de hoeveelheid)
1x SAP (raid1 voor os, evt seperaat raid1 of 5 voor sap)
1x Exchange ((raid1 voor os+ logs, raid1 of 5 voor exchange data)

Verwijderd

Sorry, maar ik ben het niet eens met dit topic.

Het is voor jou allemaal nog te onduidelijk, wij gaan je hier niet compleet aan het handje nemen. Dingen als taakverdelen en basale migratieplannen maken moet je zelf kunnen als je afgestudeerd bent.

Neem ook eens Microsoft whitepapers door met betrekking tot migratie van NT4 en ga gewoon eens om de tafel zitten met reps van HP om de juiste server uit te zoeken.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.