Toon posts:

Een internettap, hoe zit dat precies?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Er schijnt veel afgetapt te worden door de overheid. Wat ik me afvraag is wat ze precies aftappen. Met de bewaarplicht willen ze alle gegevens opslaan over welke sites je bezoekt, de mailadressen met wie je correspondeerd en met wie je via IM's contact hebt maar niet de inhoud hiervan.

Maar wat ik me afvraag is of ze (als ze dat willen) ook de inhoud van bijvoorbeeld msn/irc/aim/etc gesprekken kunnen zien, je mails kunnen lezen, de exacte gegevens van de formulieren die je invuld op websites kunnen nagaan of zelfs kunnen zien welke files je down en upload via P2P software.

Ik lees van mensen die veel dingen via proxies doen of encrypted verzenden, maar ik neem aan dat ze dit alsnog kunnen aftappen en evt. decrypten?

Naar aanleiding van de bewaarplicht wil ik nu wel eens weten wat de overheid precies allemaal uitspookt en eigelijk kan. Want technisch gezien lijkt het me relatief makkelijk om mails te onderscheppen, maar erg moeilijk om te zien welke bytes die binnenstromen op een custom poort van bijv. bittorrent, welke file representeren.

• Daos
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 15 april 2005 @ 12:04:
Er schijnt veel afgetapt te worden door de overheid. Wat ik me afvraag is wat ze precies aftappen. Met de bewaarplicht willen ze alle gegevens opslaan over welke sites je bezoekt, de mailadressen met wie je correspondeerd en met wie je via IM's contact hebt maar niet de inhoud hiervan.

Maar wat ik me afvraag is of ze (als ze dat willen) ook de inhoud van bijvoorbeeld msn/irc/aim/etc gesprekken kunnen zien, je mails kunnen lezen, de exacte gegevens van de formulieren die je invuld op websites kunnen nagaan of zelfs kunnen zien welke files je down en upload via P2P software.
Ja
Ik lees van mensen die veel dingen via proxies doen of encrypted verzenden, maar ik neem aan dat ze dit alsnog kunnen aftappen en evt. decrypten?
Bij proxies is niet te achterhalen dat jij iets bij een bepaalde site hebt gedaan als men bij die site aftapt. Als je zelf afgetapt wordt helpt het niet.

decrypten kunnen ze niet altijd doen. Dit kost een hoop tijd en computerkracht. Encrypten is de beste methode tegen aftappen.
Naar aanleiding van de bewaarplicht wil ik nu wel eens weten wat de overheid precies allemaal uitspookt en eigelijk kan. Want technisch gezien lijkt het me relatief makkelijk om mails te onderscheppen, maar erg moeilijk om te zien welke bytes die binnenstromen op een custom poort van bijv. bittorrent, welke file representeren.
Dat kan, maar ze mogen nu nog alleen aftappen als je ergens van wordt verdacht.

• Daos
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Voor de overheid hoef je niet zo bang te zijn.

Je moet vooral uitkijken voor mensen die luisteren wat er toevallig bij hun langs komt. Dit kunnen criminelen zijn die wat aankopen doen met je creditcard-gegevens of Echelon.

Echelon is een Amerikaans-Engels spionage netwerk dat opgericht is om economisch aantrekkelijke en politieke berichten te onderscheppen. De bedrijfsgeheimen worden gestolen om de economie van Amerika en Engeland een beetje te helpen. Het plan was om alleen te stelen van de Sovjetunie, maar die leefde niet lang meer. In Rusland wordt niets nieuws meer gemaakt en Echelon is toch in gebruik dus iedereen denkt dat informatie uit andere landen gestolen wordt.
Het gebruik van Echelon proberen ze goed te praten door te zeggen dat het gemaakt is om het terrorisme een stapje voor te zijn, maar de ideeen voor het systeem stammen nog van voor die tijd (de koude oorlog).

• PiweD
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

PiweD

Redacteur
TCP/IP pakketjes kunnen ze waarschijnlijk zo uitlezen. Daardoor kunnen ze vrijwel alles zien, wat jij op msn blaat, welke sites jij bezoekt, e-mails enz... Of ze dit doen is een andere vraag, maar het is allemaal mogelijk

so·wie·so (bijwoord) - 1 hoe dan ook