Hyundai L72D+ 17" Review

Pagina: 1
Acties:

• Lexxx
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-03 12:59
Ik heb nu een aantal dagen een Hyundai L72D+ 17" in het bezit en aangezien er nog niets over te vinden is op dit forum en ook bar weinig ervaringen op het Internet heb ik besloten mijn bevindingen te posten.

Foto
Afbeeldingslocatie: http://www.azerty.nl/files/2462.gif

Specs
Schermgrootte:17 inch
Helderheid: 300 cd/m2
Contrast: 700:1
Responsetijd: 8 msec
Inkijkhoek horizontaal: 150°
Inkijkhoek verticaal: 135°
Resolutie: 1280 x 1024
Speakers: Ja
DVI: Ja
In hoogte verstelbaar: Nee
Roteerbaar: Nee
USB hub: Nee
Kleur: Zilver

Uitrusting
In de doos zul je het volgende aantreffen:
  • Monitor
  • Monitor voet
  • DVI kabel
  • D-SUB kabel
  • Geluidskabels voor de speakers
  • Driver CD met handleiding
  • Korte handleiding over montage van de voet
Uiterlijk
Het uiterlijk van het scherm is mooi, maar dat is natuurlijk een eigen mening. De randen van het scherm zijn zilverkleurig en dun. Aan de onderkant van het scherm, wat zwart is, zijn de speakers en de knopjes te vinden.
Het scherm is ook erg plat vergeleken met de Iiyama 435S van mijn broertje welke ik, vergeleken met dit scherm, dik over vind komen.
Over de knopjes ben ik niet echt tevreden, deze voelen niet bepaald solide aan en lijken vrij losjes te zijn gemonteerd.
De voet van het scherm is niet in hoogte verstelbaar, wat mij betreft is dit niet direct een nadeel.

Games
Het scherm had ik in eerste instantie aangesloten via de bijgeleverde DVI kabel en ik stond versteld van de scherpte en het hoge contrast van de monitor. Nu werd mij pas echt duidelijk dat mijn alweer 5 jaar oude CRT erg onscherp was.
Na het spelen van een aantal games (Age of Mytholgy, Warcraft 3, Doom3 en Quake 3) was ik nog steeds erg positief, alleen vond ik voor de Quake 3 de refreshrate van 60 Hz onvoldoende.
Ik had zo nu en dan het gevoel dat bij zeer snelle bewegingen het beeld te langzaam was.
Ik kan mij voorstellen dat iemand die zo nu en dan een potje Quake speelt en niet te kritisch is hier geen last van zal hebben. Daarna dus het scherm via de D-Sub aansluiting aangesloten en het scherm op 75 Hz gezet, dit is een stuk rustiger en fijner voor FPS(eigen mening :)).
De RTS games, waarbij veel over het veld wordt gescrolld, werden prima en vloeiend weergegeven.

Tijdens het spelen van games heb ik totaal geen ghosting ondervonden. De kwaliteit van het beeld is na de overschakeling van DVI naar D-SUB nagenoeg hetzelfde.

Films
Na het spelen van games ben ik het scherm gaan testen op weergave van films.
De films met welke ik het scherm heb getest waren Blade Trinity, Hellboy en Lotr 3.
Iets wat ikzelf als vrij irritant bestempel is dat bij weergave van films (DVD) er in de bovenste zwarte balk het licht van de lamp doorschijnt. Nu is dit een hele lichte schim waar je normaal (bij gekleurd beeld) geen last van hebt, maar toch een minpuntje.
Verder is de kleur zwart niet echt diep zwart, maar ik geloof dat geen een TFT scherm dit perfect kan. Het zou ook kunnen dat ik nog met de instellingen van het beeld aan de haal moet, het staat allemaal namelijk nog op standaard.
Tijdens het afspelen van de film treed ook totaal geen ghosting op en alle snelle actie momenten komen vloeiend over.

Prijs
Het scherm is nog niet in de pricewatch opgenomen, maar is zover ik weet bij de volgende shops verkrijgbaar:
www.Azerty.nl €289,-
www.4launch.nl €285,50

Beoordeling
+ Uitrusting scherm
+ Uiterlijk
+ Kwaliteit beeld
+ Relatief goedkoop

- Knopjes op het scherm zijn priegelig
- Lamp bovenin bij zwart beeld

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
Ben blij dat Hyndai wat aandacht krijgt, hun Hyundai 90D+ (de 19" versie) scoorde ook bijzonder goed, volgens TomsHardware de beste 19" TFT met 8ms TN panel. Heel erg natuurgetrouwe kleurweergave, weinig ghosting, DVI aansluiting, in hoogte verstelbaar.

[ Voor 4% gewijzigd door Yokozuna op 15-04-2005 14:28 ]

• Chimera
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-07 11:24
Interessant scherm idd, ik zal eens op zoek naar professionele reviews (niet dat ik jou review niet waardeer TS, in tegendeel), ik wil cijfers zien! :P

[16:19] <WhizzCat> de zon heeft nog maar 5 miljard jaar te leven naar het schijnt
[16:19] <WhizzCat> dus schiet op met dat protocol Chimera :p

• Lexxx
Chimera schreef op vrijdag 15 april 2005 @ 15:02:
Interessant scherm idd, ik zal eens op zoek naar professionele reviews (niet dat ik jou review niet waardeer TS, in tegendeel), ik wil cijfers zien! :P
Ik heb deze "review" juist opgesteld aangezien er niets op het Internet te vinden is B) .
Cijfers en grafieken met contrast stabiliteit en responstijden zoals je in reviews op Internet ziet kan ik je helaas niet bieden ... tenzij hier tools beschikbaar voor zijn, dan wil ik dit graag uitpluizen.

• Chimera
  • Laatst online: 17-07 11:24
Haha, sorry had je eerste 2 regels niet gelezen, maar zie idd dat er weinig verhalen over zijn B)

Er zijn vast tools voor, maar die zullen wel schrikbarend duur zijn (en tools voor op de PC zijn het niet denk ik, die stuurt het scherm alleen maar aan, maar weet niet wat de kleur daadwerkelijk geworden is)...

[16:19] <WhizzCat> de zon heeft nog maar 5 miljard jaar te leven naar het schijnt
[16:19] <WhizzCat> dus schiet op met dat protocol Chimera :p

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
Precies, check het spul dat Tom's Hardware gebruikt, dat haal je niet effe bij de lokale electroboer :)

• Puppetmaster
  • Laatst online: 17:02
Lexxx schreef op vrijdag 15 april 2005 @ 11:49:
alleen vond ik voor de Quake 3 de refreshrate van 60 Hz onvoldoende.
Daarna dus het scherm via de D-Sub aansluiting aangesloten en het scherm op 75 Hz gezet, dit is een stuk rustiger en fijner voor FPS(eigen mening :)).
zou je niet beter Vsync uit kunnen zetten voor meer FPS?
bij een TFT geldt de refresh-rate nl niet meer zoals bij een CRT.
deze geven (doorgaans) dan ook een beter beeld bij hun "eigen refresh", 60Hz dus :)

(en 8ms is in theorie 125 fps, dus een beetje rek zit er zonder Vsync nog wel in)

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Lexxx
Puppetmaster schreef op vrijdag 15 april 2005 @ 19:09:
[...]

zou je niet beter Vsync uit kunnen zetten voor meer FPS?
bij een TFT geldt de refresh-rate nl niet meer zoals bij een CRT.
deze geven (doorgaans) dan ook een beter beeld bij hun "eigen refresh", 60Hz dus :)

(en 8ms is in theorie 125 fps, dus een beetje rek zit er zonder Vsync nog wel in)
Bedankt voor de tip! Vsync stond idd aan. Ik durf alleen niet te zeggen of het voor verbetering heeft gezorgd aangezien de verschillen echt minimaal zijn :)
Pagina: 1