Interne DNS resolving gaat niet zonder SDSL

Pagina: 1
Acties:

• Ralphie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-05 14:24
Afgelopen woensdag hebben wij hier een grote telefoonstoring gehad. Ook viel hier het PIN en DSL verkeer onder.

Nu is het vage dat doordat wij geen SDSL verbinding meer hadden, interne (reverse) name resolving niet meer ging.

Een voorbeeld hiervan is het verbinding maken via RDP naar een server. Deze was niet te bereiken onder het IP adres, maar wel onder de computernaam. Onze DNS server (draait op een Windows 2000 server), maakt gebruikt van een DNS forwarder, naar de 2 IP adressen van onze ISP.

Ik denk dat het probleem hierin zit, maar het kan toch niet zo zijn dat wij niet meer kunnen resolven doordat er geen internet meer is. Zet ik de forwarder uit, dan is het probleem verholpen, we hebben deze resolver echter wel nodig. Iemand tips?

HODL

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:23

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Heb je al in de SDSL-router / modem gekeken, of daar de IP's nog goed staan? Het zou kunnen dat ze door de stroomstoring een reset hebben gekregen, en per ongeluk op DHCP zijn gaan staan voor hun WAN-verbinding. Als je dan een statisch IP hebt, zou je dat opnieuw moeten invullen. Als DHCP geen adres kan verkrijgen, zal ie automatisch een 169.x.x.x adres pakken. Kan dus zijn dat ie daarom niet (meer) wil. Andere mogelijkheid is dat ie een IP heeft gepakt van een interne DHCP-server, maar dat lijkt me op een WAN-verbinding vrij stug :P
Het kan zijn dat een dergelijke verandering in je WAN-IP's door is gesijpeld naar je DNS; ligt een beetje aan de refreshrate van je DNS server.

[ Voor 13% gewijzigd door The Eagle op 15-04-2005 11:12 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Ralphie
We hebben ook geen stroomstoring gehad, maar een telefoonstoring :) Instellingen klopten gewoon (zijn statisch). Het lijkt erop de de DNS server ook interne name resolving over de forwarder knalt, wat dus alleen moet met als er echte externe resolving nodig is (lees internet)

HODL

• Ralphie
*kickje*

HODL