Op mijn dualboot debian/xp wilde ik onder debian mijn geluid werkend krijgen.
Dus ik even paar readme's gelezen en de search en google afgegaan en ik wilde dacht het
te installeren met de regel: apt-get install alsa-source alsa-base alsa-utils libasound2
(http://www.student.nada.k...n/debian-install-alsa.txt)
Daarna draaide ik alsaconf waar al snel bleek dat alsa mijn Intel AC97 (Avance logic, 82801)
niet wilde herkennen omdat de module niet geladen was. Probleem was echter dat
modprobe snd-ac97-codec en modprobe snd niet werkten omdat de modules niet bestaan
vreemd genoeg aangezien ik deze wel tijdens de installatie van alsa heb aangevinkt (ook na
reconfigure niets te zien).
Ik besloot daarop om even de driver package te pakken van alsa-project.com en te compileren,
maar ook hier ging het fout (./configure is al gedaan in dit voorbeeld):
Omerta:/usr/src/modules/alsa-driver# make
make[1]: Entering directory `/usr/src/modules/alsa-driver/acore'
gcc -D__KERNEL__ -DMODULE=1 -I/usr/src/modules/alsa-driver/include -I/usr/src/linux/include -O2 -DLINUX -Wall -Wstrict-prototypes -fomit-frame-pointer -Wno-trigraphs -O2 -fno-strict-aliasing -fno-common -pipe -DALSA_BUILD -nostdinc -iwithprefix include -DEXPORT_SYMTAB -c memalloc.c
In file included from memalloc.c:1:
memalloc.inc:1:26: linux/config.h: Onbekend bestand of map
memalloc.inc:2:27: linux/version.h: Onbekend bestand of map
memalloc.inc:4:40: missing binary operator before token "("
memalloc.inc:12:23: linux/pci.h: Onbekend bestand of map
In file included from memalloc.inc:14,
from memalloc.c:1:
/usr/src/modules/alsa-driver/include/adriver.h:25:27: linux/version.h: Onbekendbestand of map
/usr/src/modules/alsa-driver/include/adriver.h:27:40: missing binary operator before token "("
Was nog een lap error-tekst maar dat wordt zonder twijfel door bovenstaande veroorzaakt.
Ik heb even geg00gled en volgens http://www.linuxforum.com...=128940&st=0&#entry601293
kon dat ding mijn linux sources niet vinden. Dus ik heb een symlink aangemaakt van
/usr/src/linux naar /usr/src/include/linux (waar mijn source met die config.h bestanden etc staan).
Het kon echter niet baten de foutmeldingen bleven. Ik draai 2.4.27-1-386 als kernelversie overigens.
Ik ben een beetje door mijn opties heen momenteel, heb niets gevonden wat zou kunnen
helpen nog. Weet iemand hier raad? Zie ik iets over het hoofd?
Dus ik even paar readme's gelezen en de search en google afgegaan en ik wilde dacht het
te installeren met de regel: apt-get install alsa-source alsa-base alsa-utils libasound2
(http://www.student.nada.k...n/debian-install-alsa.txt)
Daarna draaide ik alsaconf waar al snel bleek dat alsa mijn Intel AC97 (Avance logic, 82801)
niet wilde herkennen omdat de module niet geladen was. Probleem was echter dat
modprobe snd-ac97-codec en modprobe snd niet werkten omdat de modules niet bestaan
vreemd genoeg aangezien ik deze wel tijdens de installatie van alsa heb aangevinkt (ook na
reconfigure niets te zien).
Ik besloot daarop om even de driver package te pakken van alsa-project.com en te compileren,
maar ook hier ging het fout (./configure is al gedaan in dit voorbeeld):
Omerta:/usr/src/modules/alsa-driver# make
make[1]: Entering directory `/usr/src/modules/alsa-driver/acore'
gcc -D__KERNEL__ -DMODULE=1 -I/usr/src/modules/alsa-driver/include -I/usr/src/linux/include -O2 -DLINUX -Wall -Wstrict-prototypes -fomit-frame-pointer -Wno-trigraphs -O2 -fno-strict-aliasing -fno-common -pipe -DALSA_BUILD -nostdinc -iwithprefix include -DEXPORT_SYMTAB -c memalloc.c
In file included from memalloc.c:1:
memalloc.inc:1:26: linux/config.h: Onbekend bestand of map
memalloc.inc:2:27: linux/version.h: Onbekend bestand of map
memalloc.inc:4:40: missing binary operator before token "("
memalloc.inc:12:23: linux/pci.h: Onbekend bestand of map
In file included from memalloc.inc:14,
from memalloc.c:1:
/usr/src/modules/alsa-driver/include/adriver.h:25:27: linux/version.h: Onbekendbestand of map
/usr/src/modules/alsa-driver/include/adriver.h:27:40: missing binary operator before token "("
Was nog een lap error-tekst maar dat wordt zonder twijfel door bovenstaande veroorzaakt.
Ik heb even geg00gled en volgens http://www.linuxforum.com...=128940&st=0&#entry601293
kon dat ding mijn linux sources niet vinden. Dus ik heb een symlink aangemaakt van
/usr/src/linux naar /usr/src/include/linux (waar mijn source met die config.h bestanden etc staan).
Het kon echter niet baten de foutmeldingen bleven. Ik draai 2.4.27-1-386 als kernelversie overigens.
Ik ben een beetje door mijn opties heen momenteel, heb niets gevonden wat zou kunnen
helpen nog. Weet iemand hier raad? Zie ik iets over het hoofd?