[Exchange 2000] Wil maar niet naar MX 20 Record door.

Pagina: 1
Acties:
  • 147 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• D3NN1S
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Het volgende is het geval:

Een win2k server met Exchange 2k.
Mail e.d. werkt perfect en hebben we nog nooit problemen mee gehad, op 1 klant na!

Als wij namelijk willen mailen naar die klant krijgen we na een X aantal uur een delayed mailtje, dat de mail vertraagd is, en daarop volgend een dag later een mail met de melding:
De volgende geadresseerde(n) zijn niet bereikt:

'info@amitek.nl' op 15-4-2005 10:23
Dit bericht is geweigerd vanwege het huidige beheerbeleid van de doelserver. Probeer het later opnieuw. Als ook deze poging mislukt, neemt u contact op met de systeembeheerder.
<fs1.hamstra.com #4.3.2>
Ik ben hier even ingedoken omdat het alleen bij hun is dat dit probleem aan de orde is en heb een aantal dingen ontdekt.
Hun MX 10 record verwijst rechtstreeks naar hun ip adres bij planet echter is poort 25 hierop niet te berijken zoals je hieronder kan zien.
Afbeeldingslocatie: http://www.d3nn1s.nl/amitek1.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.d3nn1s.nl/amitek2.JPG
het MX 20 record staat naar de mailrelay server van planet, welke wel gewoon de mail accepteerd en dus doorstuurt.

Echter als ik in de logs kijk van onze exchange server blijft hij maar proberen om naar het MX10 record te sturen en gaat hij niet over op het MX20 record :?
Ik heb de systeembeheerder van het betreffende bedrijf even gebeld maar die had wel ooit eens iets van MX records gehoord maar wat ze betekende had ie geen idee van en ze schijnen van de rest van de wereld wel mail te ontvangen dus het heeft geen prioriteit bij hun. ;(

Hoe kan ik het voor elkaar krijgen dat onze mail voortaan via het MX20 record stuurt?
Waarschijnlijk kan ik wel iets aanpassen in onze locale DNS maar hoe dit precies zit weet ik niet.
Is het mogelijk om exchange zodanig te configureren dat ie bij een delay via het volgende MX record gaat sturen?

• D3NN1S
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Nou ik heb het met een workaround opgelost. ik heb in de DNS op de firewall het adres: ip503d5b88.speed.planet.nl gekoppeld aan het ip adres van de mailserver van planet.
Geen fraaie oplossing maar het werkt. :)

Draadje wag wat mij betreft afzakken ;) of iemand moet nog een mooiere oplossing weten? want dat de mailserver niet automatisch doorgaat naar het mx20 adres is natuurlijk ook niet fraai.

[ Voor 31% gewijzigd door D3NN1S op 15-04-2005 12:38 ]

Verwijderd

Ik ken het probleem en ik ben ook lang op zoek geweest naar een oplossing. Uiteindelijk heb ik net een referentie gevonden naar het volgende artikel uit de MS knowledgebase: http://support.microsoft.com/?id=303889

Alleen, er staat dus geen fix bij. Ja, het laatste SP. Wij draaien hier echter W2kSp4 en E2kSp3 en hebben het probleem ook :-(

edit:

En die Firewall/MX oplossing hebben we hier ook maar even toegepast :|

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2005 12:41 ]

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:42
Wat je zou kunnen doen is een forward instellen voor dat domain.
Je configueerd dan alle SMTP email met een prio van 20, en dat domain stel je in met een Prio van 10, en laat alles forwarden naar een smarthost. Werkt perfect :Y)

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21-02 15:50

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Ik meen dat (officieel) de 10 host moet verwijzen naar mail.domain.nl
mail.domain.nl moet dan daaronder verwijzen naar het IP adres.

vb:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
future-it.nl    MX preference = 50, mail exchanger = relay1.tiscali.nl
future-it.nl    MX preference = 10, mail exchanger = mail.future-it.nl
future-it.nl    nameserver = hns0.tiscali.nl
future-it.nl    nameserver = hns1.tiscali.nl
mail.future-it.nl       internet address = 83.161.47.50
relay1.tiscali.nl       internet address = 195.241.76.119
hns0.tiscali.nl internet address = 195.241.77.57
hns1.tiscali.nl internet address = 195.241.51.39
>

Overigens is een RRDNS voor mailrelay.planet.nl in een MX record van een heel ander bedrijf nou ook niet echt nodig. Laat planet dat lekker zelf uitzoeken.

Verwijderd

De mail door de exchangeserver bij de smtp-server van je provider laten afleveren ipv. rechtstreeks via DNS moet dit probleem ook oplossen.

en je kunt poort 25 van die klant niet bereiken omdat planet poort 25 vanuit andere providers gewoon blockt (behalve voor hun mailrelay)

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-02 14:25
Er is een hotfix voor... Tevens voor exchange 2k3, kan hem alleen ff niet vinden :(

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21-02 15:50

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Verwijderd schreef op vrijdag 15 april 2005 @ 16:30:
De mail door de exchangeserver bij de smtp-server van je provider laten afleveren ipv. rechtstreeks via DNS moet dit probleem ook oplossen.

en je kunt poort 25 van die klant niet bereiken omdat planet poort 25 vanuit andere providers gewoon blockt (behalve voor hun mailrelay)
Good point.. Ik ging er even vanuit dat dit gewoon een zakelijke verbinding zou zijn, en dat dit gewoon toegelaten zou worden, maar ik kom er ook niet op via poort 25 :)

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-02 08:02

Arno

PF5A

Hmm, zelfs premium geeft er geen hotfix voor, dat is op zich wel jammer want dan is die er ECHT niet.

Overigens is dit volgens premium alleen van toepassing als je een DNS server opgeeft in je SMTP virtual server en niet als je alleen de DNS servers gebruikt van Windows zelf. Moet je alleen ervoor zorgen dat je interne DNS wel queries naar internet kan doen :)

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

D3NN1S schreef op vrijdag 15 april 2005 @ 10:30:
een mail met de melding: De volgende geadresseerde(n) zijn niet bereikt:

'info@amitek.nl' op 15-4-2005 10:23
Dit bericht is geweigerd vanwege het huidige beheerbeleid van de doelserver. Probeer het later opnieuw. Als ook deze poging mislukt, neemt u contact op met de systeembeheerder.
<fs1.hamstra.com #4.3.2>
Als ik in Delivery status notifications in Exchange Server and in Small Business Server opzoek wat 4.3.2 betekent, vind ik
Numeric Code: 4.3.2

First Available: Exchange 2000 Service Pack 1

Possible Cause: The message was not delivered because of Administrator action through the queue viewer interface in Exchange System Manager.
en da's voor ons natuurlijk moeilijk troubleshooten.
Echter als ik in de logs kijk van onze exchange server blijft hij maar proberen om naar het MX10 record te sturen en gaat hij niet over op het MX20 record
Doe's wat van die log file posten, want mijn Exchange server schrijft pas iets in de logfile als-ie een SMTP connectie heeft gemaakt en dat kan niet het geval zijn als port 25 dicht staat

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• TheZoo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-02 14:07

TheZoo

Animals Behind Bars

Brahiewahiewa schreef op vrijdag 15 april 2005 @ 23:25:
Doe's wat van die log file posten, want mijn Exchange server schrijft pas iets in de logfile als-ie een SMTP connectie heeft gemaakt en dat kan niet het geval zijn als port 25 dicht staat
Zit daar dan ook niet het probleem? De Exchange server maakt wel 'connectie', alleen bestaat de response alleen het denyen van de connectie. Het lijkt er dus op dat Exchange pas naar een ander hoger MX record toe gaat, op het moment dattie helemaal geen response krijgt. Mijn inziens is de DNS dus gewoon verkeerd geconfigureerd voor dat domein.
Heb bij Planet gelezen hoe het werkt. 8)7

[ Voor 16% gewijzigd door TheZoo op 18-04-2005 16:40 ]

We may be humans, but we are still animals.
We are immortal for a limited time.

Verwijderd

De hotfix zoals beschreven in http://support.microsoft.com/?id=303889 werkt, kan ik inmiddels melden. De Hotfix is gratis te bestellen bij de supportafdeling van Microsoft

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-02 08:02

Arno

PF5A

Verwijderd schreef op donderdag 28 april 2005 @ 14:17:
De hotfix zoals beschreven in http://support.microsoft.com/?id=303889 werkt, kan ik inmiddels melden. De Hotfix is gratis te bestellen bij de supportafdeling van Microsoft
Waar haal jij die hotfix dan vandaan? Zowel in jouw url als in de premier url vindt ik geen beschikbare hotfixes?

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

• Piebas
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-02 08:40
Arno schreef op donderdag 28 april 2005 @ 14:30:
[...]
Waar haal jij die hotfix dan vandaan? Zowel in jouw url als in de premier url vindt ik geen beschikbare hotfixes?
Deze hotfix is alleen na telefonisch contact met microsoft op aanvraag beschikbaar.
Wij hebben contact opgenomen met MS en verwezen naar dit support-artikel.
Toen hebben we via Email een download-link ontvangen na het installeren van de patch was het probleem verholpen.

Suc6!

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-02 14:25
Ik zei het toch :P Gelijk ff bookmarken, dit probleem komt vaker voor als je een smtp gateway/proxy gebruikt. De proxy neemt netjes op maar zodra er geen verbinding met de ontvangende mailserver kan worden gemaakt krijgt exchange een 4.x.x code terug en is het uit met de pret.

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

Pagina: 1