Toon posts:

[MSSQL2K] Performance problemen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mensen ik zit met een uitdaging waar ik niet meer uit kom.

Wij hebben een administratie pakket draaien, die verbinding maakt met een SQL database. Echter de performance is ronduit bagger. Nu heb ik de oorzaak al terug gebracht tot de SQL server. Een aantal queries nemen te veel tijd in beslag. DIt zijn altijd de queries, die data toevoegen aan de database.

Het eerste wat me opviel was, dat de "automatically grow file" absoluut niet werkt. Er stond dus Space available: 0,00 MB. Na handmatig de database te hebben vergroot, werkte het even naar behoren, maar dat was maar van korte duur. Nu is hij weer net zo traag en het vergroten van de database helpt niet.

Iedere nacht wordt er een re-indexatie van de database gedaan. Ook dit helpt niet.

Auto Shrink heb ik uit gezet. Geen effect.

Aan de hardware kan het niet liggen. Dual Xeon 3Ghz, 4GB, Raid 5, pure intelserver. Verbinding tussen app-server en sql-server 1Gbit ethernet. De database is nog geen 600 MB groot.

Heeft iemand een idee waar ik moet gaan zoeken?

TIA

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Hoe groot is je log bestand? (het databasenaam.ldf bestand) Is deze misschien veel groter dan het mdf bestand?

Het je al met profiler gekeken?

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Verwijderd

Topicstarter
mja, die is fors groter. Zeg maar drie keer. Dat lijkt me inderdaad niet goed. Wat doe ik daaraan?

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21-02 15:50

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Als auto file growth aan staat bij de database file, en er is genoeg diskruimte op de disk waar deze staat, dan zou het log bestand nooit zo groot mogen worden.

Blijkbaar kon de database niet groter worden (om de een of andere reden) en dan groeit alleen je log file.

Staat er niets in je event viewer.. :?

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Je moet in Books Online even wat lezen over het backuppen van het log, als je dit doet word het log weer kleiner gemaakt. Dus ook elke dag het log backuppen.

Nu het fysieke logbestand zo groot is moet dat eerst weer kleiner gemaakt worden, dit doe je in 2 stappen. Eerst het viruele logbestand verkleinen met

BACKUP LOG WITH TRUNACATE ONLY

daarna kun je met een DBCC commando het fysieke bestand weer verkleinen:

DBCC SHRINKFILE

(even in books online de exacte syntax opzoeken.)

Als je dit gedaan hebt moet het log weer veel kleiner zijn dan de db. Als dit nog niet je problemen oplost moet je met SQL Server profiler in de slag om te zien welke queries de grootste bottleneck vormen, of wat voor soort operaties. Het kan bijvoorbeeld zijn dat het heel veel IO verkeer is, dan zou extra geheugen verstandig zijn. Dit soort dingen kun je goed ontdekken met het profiler

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl