Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

CCFL (???) draden verlengen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedemorgen mede tweakers / modders,

Ik zit met de volgende situatie ...

Ik heb van mijn oom een kapotte scanner gekregen ... ik heb dus meteen naar mijn gereedschapskist gegrepen en deze hele scanner uit elkaar geschroefd om de lampen eruit te krijgen.

Ik wil deze namelijk gaan gebruiken als verlichting in mijn case ... ( ik heb er net een raam inzitten )
en als je 2 van die lampen uit een scanner kan halen ... waarom dan kopen he ? ( we zijn wel nederlanders )

MAAR ... nou zit ik dus met het probleem ... ik wil 1 zo'n lamp bovenin de case maken aan de balk waar de voeding op leunt .... en 1 onderin de case op de bodem ( het gaat om een Antec Sonata ) maar de kabeltjes aan die lampen zijn allebei maar 5 cm tot de inverter.

Nou heb ik in de search genoeg topics gevonden ... ik heb heus wel gezocht.
MAAR ... nou kom ik dus overal tegen dat CCFL's ergens ver in de 600 - 800 Volt zijn.
Terwijl op mijn invertertje 94V staat :?

Kortom ... gaat het hier wel om CCFL's ? en zo niet wat is het dan en kan ik de kabels verlengen ?

Zo ja ... moet ik beide kabels nog even lang maken ? of maakt dat niet uit ?

• Daugobelion
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-05-2021
Een inverter heeft een input en een output voltage.
De input is bij deze denk ik 94V en output een hoog voltage genoeg om de lampen te laten branden. Dat kan in de buurt van de 600/700V liggen jah.

Simpelweg de lampen eruit slopen en aansluiten op je voeding gaat niet werken omdat je voeding 12V is.

Verwijderd

Topicstarter
Nee ... de input is 12 V ... en de output 94V volgens tekst op het printje :?

Want ik heb ze al op m'n voeding gehad en ze doen het prachtig :Y)

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:06

_Ernst_

Mark It Zero!

De draden kun je prima verlengen, er lopen geen hoge stromen doorheen dus ze hoeven ook niet dik te zijn om spanningsval te voorkomen.
Zorg wel dat de isolatie goed is, dat soort hoge spanningen vinden je computer en jij niet leuk namelijk.

Last.fm

Verwijderd

Topicstarter
Okee ... dan ga ik ze maar verlengen zometeen

Goede isolatie ... ik las iets over draden met siliconen isolatie .... moet dat perse ?
want ik heb nog 200 meter speakersnoer met dezelfde dikte als aan die lampen zit ...
mag dat ook ? en dan gewoon de draden in elkaar draaien ... krimpkousje erom ?

( ik wil geen kroonsteentjes in m'n pc namelijk :P )

en ik ga ze echt niet langer verlengen als 15 ~ 20 cm ... ik heb een paar andere topics ook al gelezen en dat leek me wel een aanvaardbare verlenging toch ?

• Cramthabam
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-11 20:13

Cramthabam

Leef en laat leven

Draadjes kun je gewoon verlengen met de draad die je hebt denk ik. Ik zou wel ff de draadjes netjes aan elkaar solderen en dan een krimpkousje. Op deze manier heb je meer zekerheid dat alles goed blijft zitten.

• Thrillseekah
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-10 13:04
Ik denk dat het gaat lukken met gewoon draad.

Teminste als het ccfls zijn. Ik heb het ook geprobeerd en er treed dan heel veel verlies op waardoor de ccfl een stuk minder vel brand.

Bij het verlengen met een zelfde draad als de ccfl al had (een witte in mijn geval) ging het wel goed en nu zit er denk ik 30 cm bij. Het is dus wel degelijk hogevoltage draad oid.

Verwijderd

je kan ook ccfl verleng kabeltjes proberen

Afbeeldingslocatie: http://www.modguru.nl/catalog/images/ccflverleng.jpg

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

CCFL'len werken voor zover ik weet net zo als de meeste gaslampen: Ze moeten eerst ontsteken, en daarna moet er een bepaalde hoeveelheid stroom doorheen om ze aan te laten blijven. De ontsteking gebeurt bij CCFLs door er een hoge spanning doorheen te jagen, inderdaad iets in de trand van 400-600v. Daarna zijn ze ontstoken, en gaan ze net zoveel stroom trekken als nodig is om de spanning eroverheen een bepaalde, per lamptype constante, te laten wezen. Waarschijnlijk is dat bij jou die 94V. Als je echter inverters 'los' hebt, zonder lamp ofzo eraan, staat er dus wel 400-600V op.

Anyway, verlengen moet wel lukken met draad met flink dikke isolatie. Zorg verder dat de spanningsvoerende plekjes op geen enkele manier bij je hardware kan komen: 94 of zelfs 400-600V kan flink wat stukmaken in je PC.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• KILLorBE
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-06-2024
Die 94V is niet de uitgangsspanning, wat het wel betekend weet ik niet, maar kijk maar eens op de andere printjes (zullen er wel 2 of 3 inzitten) daar staat het waarschijnlijk ook op gevolgd door -0 of -1 ofzo.

Overigens wordt er meestal Teflon isolatie gebruikt vanwege de hoge doorslagspanning en zeer hoge isolatie weerstand.

Alhoewel de meeste draden vaak een doorslagspanning hebben van enkele KV's (Bij gereedschap wordt het vaak aangegeven en ligt het in de regel tussen 2-4KV...als ik me niet vergis) heb je zeker niet de garantie dat het met iedere draad goed werkt.

Thrillseekah verliest waarschijnlijk een hoop vermogen doordat de isolatie een té lage doorslagspanning heeft, simpel gezegd ontstaat er kortsluiting, beter gezegd beide polen worden door een weerstand (Die van de isolatie) met elkaar verbonden.

Het is een kwestie van proberen, in het ergste geval onstaat er brand }) , persoonlijk zou ik de draden (als het geen tweelingsnoer is) een paar keer om elkaar draaien en kijken of de lamp even fel brandt als wanneer de draden verder van elkaar gescheiden zijn, als ie even fel brand dan zit je hoogstwaarschijnlijk goed.

Verwijderd

hhmm....heb geloof ik op zolder ook nog een oud scannertje staan.... }) waar lag die schroevendraaier ook alweer??? >:)

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-11 21:46

Nox

Noxiuz

_Ernst_ schreef op vrijdag 15 april 2005 @ 10:22:
De draden kun je prima verlengen, er lopen geen hoge stromen doorheen dus ze hoeven ook niet dik te zijn om spanningsval te voorkomen.
Zorg wel dat de isolatie goed is, dat soort hoge spanningen vinden je computer en jij niet leuk namelijk.
94 volt, bijna 110 wat vrij hoge spanning is, een dun krimpkousje zal niet werken !

neem krimpkous, en desnoods daar overheen nog een zeut isolatie tape.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Pimmeh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:59
Als ik bovenstaande reacties zo lees, is het dan niet verstandiger om de draden te verlengen die van je voeding naar je inverter gaan? Daar gaat maar 12 volt doorheen.

• _Ernst_

_Ernst_

Mark It Zero!

Cmdr Chakotay schreef op vrijdag 15 april 2005 @ 18:16:
Als ik bovenstaande reacties zo lees, is het dan niet verstandiger om de draden te verlengen die van je voeding naar je inverter gaan? Daar gaat maar 12 volt doorheen.
Voor zover ik heb begrepen zitten er 2 lampen aan 1 invertor. En die draden tussen lamp en invertor zijn te kort, dus wat jij zegt werkt dan niet.

Last.fm

• Pimmeh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:59
Ja, je hebt helemaal gelijk. Ik heb de TS verkeerd begrepen. Sorry. :)

Verwijderd

noksiejus schreef op vrijdag 15 april 2005 @ 18:06:
[...]

94 volt, bijna 110 wat vrij hoge spanning is, een dun krimpkousje zal niet werken !

neem krimpkous, en desnoods daar overheen nog een zeut isolatie tape.
110 kan prima met een krimpkousje geisoleerd worden hoor :)
Zelfs voor 230 is een krimpkousje voldoende.

(En voor 700v denk ik ook nog wel, maar daar durf ik mn hand niet voor in het vuur te steken ;))

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2005 18:41 ]

• X-G
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-07-2024

X-G

Yeah.

Goh.. iemand ooit van Amperage gehoort in dit topic, want dan mag het wel 600Volt zijn, op 0,01 Ampere is dat nog net niets kwa stroomsterkte hé ;)...

600 Volt op 16 Ampere is redelijk dodelijk =) >:)

ToyzBuilder YouTube - Gratis Bitcoin Verdienen

• _Ernst_

_Ernst_

Mark It Zero!

X-G schreef op vrijdag 15 april 2005 @ 18:58:
Goh.. iemand ooit van Amperage gehoort in dit topic, want dan mag het wel 600Volt zijn, op 0,01 Ampere is dat nog net niets kwa stroomsterkte hé ;)...

600 Volt op 16 Ampere is redelijk dodelijk =) >:)
Bij hoge spanningen moet je rekening houden met een goede isolatie. Een draad die gemaakt is voor 12 volt kan onvoldoende isolatie hebben om 600 volt tegen te houden. Dus ook al is de stroom laag, de draden die gebruikt worden moeten nog relatief dik zijn vanwege de dikke isolatielaag.

Last.fm

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-11 21:46

Nox

Noxiuz

Verwijderd schreef op vrijdag 15 april 2005 @ 18:40:
[...]

110 kan prima met een krimpkousje geisoleerd worden hoor :)
Zelfs voor 230 is een krimpkousje voldoende.

(En voor 700v denk ik ook nog wel, maar daar durf ik mn hand niet voor in het vuur te steken ;))
mijn schroevendraaiers met een dikke laag isolatie zijn tot aan de 1000 volt ;)

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Verwijderd

_Ernst_ schreef op vrijdag 15 april 2005 @ 19:01:
[...]

Bij hoge spanningen moet je rekening houden met een goede isolatie. Een draad die gemaakt is voor 12 volt kan onvoldoende isolatie hebben om 600 volt tegen te houden. Dus ook al is de stroom laag, de draden die gebruikt worden moeten nog relatief dik zijn vanwege de dikke isolatielaag.
volgens mij hebben de draden waarmee de CCFL verbonden zijn (die witte bij mij) minder isolatie dan de gewone 12v stroomkabels die uit de PSU komen.... Dus dat zal wel goed zitten. Ik heb btw wel s me vinger (per ongeluk) in een ccfl inverter gehad. Computer sloeg uit maar ik voelde verder niks...
Pagina: 1