[RAID 1] Problemen met Ghost

Pagina: 1
Acties:

• Freggel_United
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-07-2025
Mogguh,

Het volgende systeem:

ASUS P4T533 (Bios rev 1005) met onboard Promise Fasttrack Lite 133 Controller
P4 2,8 (533)
512 MB 1066 Rambus
2x 80 Gb WD800BB P-ATA Harddisks in Raid 1 (dus 80 Gb effectief) aan Promise Controller, verdeeld in 5 Partities, en staat dynamisch in schijfbeheer.
1x 250 Gb WD2500JB P-ATA Harddisk aan normale IDE
WinXP prof + SP2

Het is de bedoeling om de 2x80 Gb Raid 1 om te zetten naar 2x250 Gb Raid 1, waardoor er dus in totaal 500 Gb effectieve ruimte is (250 Gb in de Raid, 250 Gb los). Het wil echter voor geen meter lukken.

Losse 250 Gb is afgekoppeld, deze zit dus niet in de weg.

Ik gebruik de bootdisk van Norton Ghost 8.0 (2003)

Eerste poging. Nieuwe 250 Gb schijf aan normale IDE gehangen, Ghost gedraaid van de bestaande Raid 1 naar de nieuwe 250 Gb. Ghost komt met Bad Blocks, maar gaat wel door. Na een goed uur ghosten en verder geen rare meldingen, probeer ik te booten van de nieuwe 250 Gb... Windows Logo, met een paar seconde later een STOP error (0x0000007B, nagezocht, maar niets helpt echt).

Tweede poging: Één van de twee 80 Gb schijven uit de array gehaald, en aan de normale IDE geghost naar de nieuwe 250 Gb schijf. Wederom bad blocks volgens ghost, en zelfde bovenstaande resultaat.

Derde poging: Zoals poging twee, maar dan in een totaal ander systeem (Met Intel D865PERL P21, daarvan weet ik zeker dat 250 Gb geen problemen zou moeten geven), Géén bad blocks volgens ghost, echter zelfde resultaat bij terugplaatsen van 250 Gb in oorspronkelijk systeem.

Vierde poging: Één schijf van 80 Gb aan de Promise controller gehangen (PM), en als SM de nieuwe 250 Gb. De Promise geeft aan de dat de Array gebroken is, klopt, en ik kan keurig met de Bios de array rebuilden naar de 250 Gb. Echter, bij 19 Procent krijg ik een melding dat de array Critical is, en dat ik de defecte schijf onmiddelijk moet vervangen, of op Enter moet drukken om door te gaan met booten :?. Als ik op Enter druk start het systeem opnieuw op. Als ik dan opnieuw de Bios van de Promise open, kan ik opnieuw rebuilden, en springt de teller ook meteen naar 19%, maar krijg na een paar seconden de zelfde melding.

Na wat experimenteren met kleinere schijven in het oorspronkelijke systeem (40 Gb met WinXP geghost naar 80 Gb, geen probleem, 80 Gb boot gewoon. 40 Gb gemirrored met Fasttrack bios naar een tweede 40 Gb, deze array weer geghost naar de 80 Gb, geen probleem, 80 Gb boot prima)

Tevens blijkt dat als ik een 80 Gb uit de array los aansluit op de normale IDE, het systeem ook keurig doorstart.

Ik ben een beetje door ideëen heen... Kan iemand me vertellen wat ik niet goed/fout doe, en wat ik wel moet doen?

By each crime and every kindness, we birth our future

• Freggel_United
Nog meer ellende...

Ik heb een Fasttrack SX4000 in het systeem gezet, in de hoop dat deze misschien beter mee zou werken... echter, geen succes....

Ik heb geboot van een schone winxp installatie op een 80 Gb schijf aan de normale IDE, en aan het eerste kanaal van de SX4000 een van bovengenoemde 250 Gb schijven gehangen. Windows herkent de controller, en daarna ook keurig de schijf, echter, als ik deze probeer te formateren gebeurt er he-le-maal niets... ik kan wachten tot ik een ons weeg, er gebeurt helemaal niets (zowel met gewoon als snel formateren)...

Zou de hele ellende misschien aan de nieuwe (doch rotte) 250 Gb schijven liggen ???

Hellup :)

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Freggel_United schreef op vrijdag 15 april 2005 @ 11:08:
Zou de hele ellende misschien aan de nieuwe (doch rotte) 250 Gb schijven liggen ???
Als ik je verhaal zo lees zou ik daar inderdaad wel aan denken.. misschien die 250GB eens één voor één aan je onboard controllen hangen en een uitgebreide diagnostische test draaien met powermax oid.. Als je de tijd hebt ;)

Weet je iig of het aan die disks ligt..

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• slash24
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-11-2025
axis schreef op vrijdag 15 april 2005 @ 11:45:
[...]

Als ik je verhaal zo lees zou ik daar inderdaad wel aan denken.. misschien die 250GB eens één voor één aan je onboard controllen hangen en een uitgebreide diagnostische test draaien met powermax oid.. Als je de tijd hebt ;)

Ik heb zoiets ook ooit gehad met een onboard RAID controller. Daar zaten 2 x 80 GB maxtor schijven aan en die wilde ook niet formatteren! Ik heb toen de schijven eerst 1 voor 1 aan een gewone IDE controller gehangen, partitie aangemaakt met fdisk, format er over heen en daarna de partitie weer weggegooid. Daarna de schijven weer aan de RAID controller gehangen en toen lukte het wel.......wazig toch? Het is misschien zowieso wel een goed idee om de schijven 1 voor 1 even een een NON-RAID controller te hangen en bovenstaand verhaaltje te proberen, weet je meteen of het aan je schijven ligt (wel of niet formatteerbaar in NON-RAID)

• Freggel_United
axis schreef op vrijdag 15 april 2005 @ 11:45:
[...]

Heb ik niet, PC moet vandaag voor 5 uur klaar zijn, 250 Gb of niet...

Ook verklaart het de bad blocks niet, namelijk het volgende:

Er gloort echter hoop aan de horizon... ik ben een van de oorspronkelijke 80 Gb schijven in een ander systeem aan het ghosten naar een nieuwe 80 Gb schijf. Ghost vind het helemaal fijn, geen bad blocks en de schijf wordt als dynamisch herkend, alle partities worden keurig herkend.

Ik zit alleen wel iedere keer ruim een uur te wachten totdat ghost klaar is, die 80 gig zit namelijk voor 95 procent vol (vandaar die 250 Gb)...

• Freggel_United
Nog even wat anders, misschien dat iemand dit kan bevestigen...

Er gaan geruchten de ronde dat Onboard Promise Controllers (Bij oa MSI en ook ASUS) moeite zouden hebben met schijven met 8+ MB Cache... Helemaal vergeten te vertellen namelijk, de twee nieuwe 250 GB schijven zijn WD2500JB SE schijven, met 8 Meg cache dus... Ik ben aan het zoeken geweest, en er staat vanalles op de meest obscure fora, maar niets over het mobo waar we hier mee bezig zijn (Asus P4T533)...

Iemand enig idee?

• Freggel_United
Pffff... ik heb een mogelijke oplossing gevonden...

In mijn startpost omschreef ik dat op een gegeven moment de fasttrack tijdens het mirroren een melding gaf (bij 19%).... Ik ben nu vanaf de andere 80 Gb schijf (die ik eigenlijk niet wilde gebruiken zodat je altijd een goede hebt) hetzelfde proces aan het herhalen, en nu bij ik al ruim over de 19% heen... Ik denk dat de schijf die ik continu gebruikt heb daadwerkelijk bad blocks heeft, en dat ghost gelijk had...

Ben benieuwd...

Pagina: 1