[OS X] Ervaringen met Oracle?

Pagina: 1
Acties:

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Vrij recent is mijn laptop overleden. Helaas net door de garantie periode heen :( Aangezien ik het veel handiger vind om mijn werkstation altijd onder mijn arm mee te nemen (ik werk ook nogal eens thuis) wil ik snel weer een nieuwe laptop kopen. Nu ken ik precies een iemand met een powerbook en die is er helemaal lyrisch over. Aangezien ik toch een nieuwe laptop wil hebben, is een powerbook een serieuze kandidaat.

Voor mijn werk ontwerp ik databases m.b.v. Oracle Designer (dat is helaas geen keuze). Ik weet dat dit pakket zeker niet op OS X werkt (ook niet op linux, enkel via win4lin of vmware). Nou vind ik het niet zo'n enorm probleem om dat via een virtual pc oplossing te draaien, maar ik wil in ieder geval wel lokaal een oracle database kunnen draaien en onderhouden (dus niet via emulatie)

Heeft er al iemand ervaring met Oracle op OS X en zo ja: wat zijn je ervaringen?

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

• MacWolf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
Zelf geen ervaring, maar lees de volgende links even door:
* Van Oracle
* Van Apple
* Van Apple Developer Connection

Sowieso verwacht ik dat weinig mensen binnen APL gebruik maken van Oracle op een Mac. Als je weinig reacties krijgt kan je wellicht beter op het Oracle forum om info vragen.

Overigens kan je ook JDeveloper op de Mac installeren en die beval ook het e.e.a. aan UML tools en tools voor het ontwerpen van databases (voor zover ik heb kunnen zien).

[ Voor 14% gewijzigd door MacWolf op 15-04-2005 07:49 ]

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

• JaQ
  • Nu online
Die eerste 2 links had ik al gehad ;)

Het oracle forum was ik al aan het doorspitten (alsmede asktom), maar om een of andere reden zijn de reacties binnen GoT vaak iets anders (objectiever?). Misschien had ik dit topic beter in NOS kunnen zetten?

In ieder geval wel onwijs bedankt voor de moeite (bovenstaande reactie lijkt nogal ondankbaar)

[ Voor 17% gewijzigd door JaQ op 15-04-2005 07:49 ]

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:08
Het gaat, de installatie is een ware hell voor mensen zonder shell kennis. De grafischde schil moet je openen vanaf een shell, en daarna moet je nog wat root scriptjes draaien.

Databases aanmaken etc. gaat allemaal via de normale manier welke je al kende. Ook met de stabiliteit zit het wel goed.

• JaQ
  • Nu online
Dus als je een beetje normale unix/linux kennis hebt, dan moet dat lukken. Kijk, dat is positief nieuws! (berichten op het forum van Oracle lijken ook voornemlijk beginners problemen, maar dat kan aan mij liggen)

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:08
DrFrankenstoner schreef op vrijdag 15 april 2005 @ 07:53:
Dus als je een beetje normale unix/linux kennis hebt, dan moet dat lukken. Kijk, dat is positief nieuws! (berichten op het forum van Oracle lijken ook voornemlijk beginners problemen, maar dat kan aan mij liggen)
Dan gaat het zeker lukken ;).

• MacWolf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
DrFrankenstoner schreef op vrijdag 15 april 2005 @ 07:53:
Misschien dat de meeste mensen op dat forum alleen ervaring hebben gehad met FileMaker Pro, wat een echte Mac database is (dus erg simpel in gebruik).

Zelf heb ik wel eens Adaptive Server Enterprise (of Everywhere) geinstalleerd, wat ook een Enterprise Database is (van Sybase). Was ook niet al te simpel, maar uiteindelijk wel voor elkaar gekregen. Het gaat er gewoon in het algemeen om dat je een beetje verstand heb van shell scriptjes e.d., want vaak zijn dergelijke databases rechtstreeks gepoort vanuit een andere Unix. Als je dus een beetje gezond verstand hebt in combinatie met een beetje basiskennis van Unix systeembeheer, dan moet het wel lukken.

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13-02 00:08

Nitai

Live the life you love.

eyh, een Oracle'er :P

Momenteel ben ik ook bezig om op m'n Powerbook een Oracle db aan de gang te krijgen. Het is niet een db die we zelf hebben gemaakt, maar daar draait ons financieel systeem op. Het is nu nog versie 8, maar het schijnt dat 9i beter onder Mac OSX draait. Zoals leon1 al zei, je hebt wel kennis nodig van unix e.d.. Eén van onze dba's draait ook diverse Oracle db's op z'n Powerbook.

Zelf ontwikkel ik Oracle apps, (reports, forms etc.), maar daar gebruik ik gewoon een Windows machine voor.

Edit: nog een bunch of handige apps :) Sommige zijn native, andere via JDBC. Check de documentatie, geen van de apps ondersteunt alle features geloof ik.

SQL4XManager J
SQLGrinder
MacSQL
Aquadatastudio | developersite

Info linkjes :)
installing Oracle 9i on Mac OS X (part 1, er zijn 3 delen)

Trouble Shooting Oracle JDeveloper 10g on Mac OS X

[ Voor 59% gewijzigd door Nitai op 15-04-2005 09:51 ]

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

• JaQ
  • Nu online
okay, deze jongen is dus over de streep. Ik heb een 15" Powerbook besteld (1GB geheugen, zodat ik zeker genoeg heb voor Oracle). Ik hoop dat ik m voor het weekend nog binnen heb, dan kan ik mooi het hele weekend klooien.

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13-02 00:08

Nitai

Live the life you love.

laat dan even weten hoe ver je komt DrFrankenstoner :) Ik ben wel benieuwd..

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

• JaQ
  • Nu online
enorme kick!

Door wat onduidelijkheden tussen mij en apple en een langdurig bezoek aan het buitenland ben ik pas sinds afgelopen donderdag in het bezit van mijn nu al geliefkoosde krachtboek. Vrijdag ben ik uiteraard meteen met Oracle aan de slag gegaan. Derhalve een korte aanvulling op dit topic.

Oracle op OS X tiger is goed te doen, maar je moet wel een beetje DBA kennis hebben. Hierbij heb ik ook meteen iets heel naars over OS X ontdekt: als je een regel toevoegt in je host file, moet je uitloggen en opnieuw inloggen voordat dit wordt opgepakt. Erg bizar!

Verder heeft deze pagina mij goed geholpen. Enkel de databse creation assistant werkte niet (er werd geen database aangemaakt). Deze heb ik vervolgens volledig met de hand aangemaakt.

JDeveloper en JHeadstart zijn ondertussen ook geinstalleerd en werken naar behoren. Ik ben helemaal blij (zeker nu ik vandaag eindelijk heb ontdekt dat ik in mijn AP de key index op 1 moest zetten ;) )

*einde update*

• SenZatioN
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-02-2025

SenZatioN

Improvise...

Oracle op OS X tiger is goed te doen, maar je moet wel een beetje DBA kennis hebben. Hierbij heb ik ook meteen iets heel naars over OS X ontdekt: als je een regel toevoegt in je host file, moet je uitloggen en opnieuw inloggen voordat dit wordt opgepakt. Erg bizar!
Geen idee of dit met de Mac werkt, onder Linux en AIX werkt dit prima vanaf de shell:
ps -ef | grep inetd
dit zal dan iets retourneren zoals dit:
root 15306 15281 0 01:22 pts/1 00:00:00 inetd
geef dan vervolgens: kill -HUP 15306

misschien werkt dit ook wel:

killall -HUP inetd

[ Voor 33% gewijzigd door SenZatioN op 12-06-2005 01:28 ]

My software never has bugs, it just develops random features...

• HunterPro
  • Niet online
SenZatioN schreef op zondag 12 juni 2005 @ 01:27:
[...]

Geen idee of dit met de Mac werkt, onder Linux en AIX werkt dit prima vanaf de shell:
ps -ef | grep inetd
dit zal dan iets retourneren zoals dit:
root 15306 15281 0 01:22 pts/1 00:00:00 inetd
geef dan vervolgens: kill -HUP 15306

misschien werkt dit ook wel:

killall -HUP inetd
je kan ook gewoon je inetdaemon herstarten via z'n init... is wat minder lomp en zal minder schade veroorzaken dan jouw paardenmiddel :)
Pagina: 1