Chkdsk verwijdert zwevende bestanden

Pagina: 1
Acties:
  • 573 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MMach
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-02 09:17
ik heb een redelijk zwaar probleem.
een situatieschets: Ik wou mijn vriend helpen om zijn harde schijf te formatteren en Xp te installeren. Maar aangezien hij geen DVD writer had en hij ongeveer 24Gb mp3's had die bewaard moesten blijven, dacht ik: ik neem wel even een HD mee, en zet alles daarop. De HD die ik meenam was een Maxtor Diamont Max van 160 Gb (ntfs) . Hij stond al voor 120 Gb vol met films en andere data. Ik was dus van plan om op de resterende 40 Gb de files te backuppen. Goed, ik zet zijn pc uit, en hang de HD er aan als slave , Windows 98 herkende de schijf, zelfs als een 152 Gb schijf, en ik kon er ook gewoon gegevens van lezen en eropzetten. Dus ik zette al die files op mijn HD, zet de pc uit, en haal de schijf er weer uit. Windows XP (nog zonder SP) raakt geinstalleerd en werkte, dus ik vond het tijd om de data terug te zetten. Dus pc weer uit, schijf eraan, en aanzetten. In het begin startte hij normaal op, maar toen kwam het bekende chckdsk scherm en zei hij dat het station F (dat was de HD van 160Gb) fouten bevatte, en dat hij een chckdsk ging uitvoeren. Ineens een heel scherm vol 'zwevende bestanden worden verwijderd', aan een hels tempo. Ik zette snel de PC uit, want dat zag er niet gezond uit.
Ik terug naar huis, en hang de HD er bij mij in (als slave, dus niet als hoofd HD) en laat de chckdsk lopen. Hij deed gewoon verder waar hij gestopt was en er kwam op: 'zwevende bestanden worden hersteld' en 'ongewone ID wordt gewijzigd naar normale beveiliging $310'. eens aangekomen op mijn desktop keek ik even naar de explorer, en ik zag dat de mapstructuur terug intact was. Ik kon bepaalde mappen openen, en er stonden bestanden in met hun originele grootte, maar ik kon ze niet openen Maar er waren ook oudere bestanden compleet weg , en mijn HD gaf 124 Gb vrije ruimte aan !. Ik heb geen ID wat nu te doen. Nu loopt GetDataBack maar ik heb niet veel hoop.

Ik heb hier al op Got gezocht, en ik ben niet de enige die het probleem heeft gehad, maar in geen enkel van die topics staat een oplossing. Elke hulp is welkom.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat je zegt kan niet helemaal kloppen.
Als je in een 98 bak een NTFS disk probeert te benaderen zal win98 hem niet zien gezien hij het FS niet kent. Dus weet je zeker dat je geen FAT32 partitie hebt?
Je zou chkdsk kunnen proberen af te ronden en dan te recoveren dmv getdataback.
Echter lijkt me de kans groot dat het FS vernaggeld is als het NTFS zou moeten zijn en nu dus iets anders is.

• MMach
Terw_Dan schreef op vrijdag 15 april 2005 @ 09:03:
Wat je zegt kan niet helemaal kloppen.
Als je in een 98 bak een NTFS disk probeert te benaderen zal win98 hem niet zien gezien hij het FS niet kent. Dus weet je zeker dat je geen FAT32 partitie hebt?
Je zou chkdsk kunnen proberen af te ronden en dan te recoveren dmv getdataback.
Echter lijkt me de kans groot dat het FS vernaggeld is als het NTFS zou moeten zijn en nu dus iets anders is.
Neen, het is echt een nfts schijf. Ik kon ze benaderen via win98 (met SP3 dacht ik) en ik kon ook echt 152Gb zien staan. Wel viel me op dat ik sommige mappen niet kon openen. Hoedanook, alle recoverytools lopen op niets uit tot nu toe, en mijn enige hoop is zijn harde schijf. Die is geformatteerd voor de installatie van XP, laten we hopen dat daar iets van te recoveren valt.
Chckdsk was volledig afgerond, en getdataback vind ook files maar veel te weinig. Er zijn 130Gb aan films verloren gegaan, die getdataback niet terug vindt.
Hoe groot is de slaagkans om gegevens te halen van een geformatteerde HD? De toekomst zal het uitwijzen.

• Fire69
  • Laatst online: 09:24
1. win98 kan ECHT geen ntfs lezen
2. win98 heeft helemaal geen SP3 (of zo)
3. als je zijn schijf hebt geformateerd, kan je met getdataback wel nog wat redden. Heb je der echter al xp over geinstalleerd, vergeet het dan maar.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-03 01:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

MMach schreef op vrijdag 15 april 2005 @ 11:54:
[...]

Neen, het is echt een nfts schijf. Ik kon ze benaderen via win98 (met SP3 dacht ik) en ik kon ook echt 152Gb zien staan. .
sp3 voor windows 98? dat is nieuw voor me windows 98 heeft dacht ik zijn spervice packs ook zo niet genummerd.

De kans is groter dat het windows NT4 is geweest, die kan ntfs lezen, maar gebruikt een iets andere formaat zodat je inderdaad dit soort problemen kunt verwachten.

Als je een quick format hebt gedaan kun je wellicht met getdataback (of een andere tool) nog iets terug vinden. Bij een gewone (lange, meer dan 10 seconden) format zul je de amerikaanse inlichtendienst moeten vragen wat data terug te halen. 8)

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Fatamorgana
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-07-2025

Fatamorgana

Fietsen is gezond.

Een manier om NTFS in windows 98 te kunnen LEZEN is bv: http://www.sysinternals.com/ntw2k/freeware/ntfswin98.shtml

Maar standaard kan het GEEN ntfs gebruiken.

• MMach
Fire69 schreef op vrijdag 15 april 2005 @ 12:01:
1. win98 kan ECHT geen ntfs lezen
2. win98 heeft helemaal geen SP3 (of zo)
3. als je zijn schijf hebt geformateerd, kan je met getdataback wel nog wat redden. Heb je der echter al xp over geinstalleerd, vergeet het dan maar.
Dan was het waarschijnlijk windows 2000 of Me of iets dergelijks, het zag er gewoon uit als 98 8)7 .
Xp is er toch niet over geinstalleerd? Zijn HD was er één van 40 gig die geformatteerd werd. Daarna Xp erop en verder nagenoeg niets. Dus is er toch nog een groot deel van de Harde schijf nog leeg (ttz te recoveren?)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik denk dat je met een goed gaar bestandssysteem zit.
Als win98 het kan lezen dan is het of GEEN NTFS of er zit een of andere 3rd party NTFS reader geinstalleerd op die bak, kans is echter aanwezig dat die er een zooitje van heeft gemaakt. (en afaik kunnen die er ook niet naar schrijven).

Maar als je het met get databack niet meer terug kunt krijgen dan denk ik dat je je data kwijt bent, er zijn waarschijnlijk teveel bewerkingen geweest om de data nog te kunnen lezen.
Je zou kunnen kijken of je je MBR kan fixen middels fixmbr in de recovery console of dmv fdisk/mbr.
Geen idee echter of je daarmee je data terughebt.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
MMach schreef op vrijdag 15 april 2005 @ 12:07:
[...]

Dan was het waarschijnlijk windows 2000 of Me of iets dergelijks, het zag er gewoon uit als 98 8)7 .
2000 (en XP en NT4) verschillen een hoop van 98. EN wat bedoel je met 'zag eruit als 98'. Als jij alleen maar op grond van de gui beoordeelt welk OS je hebt, zou ik eerst maar eens uitzoeken welk OS het nu echt is. XP en 2000 kun je sprekend op stadaard 98 laten lijken.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• MMach
Nee, ik ben er nu van overtuigd dat het windows 2000 was. Sorry, maar ik had er niet echt op gelet, het moest er toch af.
En het is echt een ntfs:
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/VersavelProductions/HD.jpg

-edit-
Kheb ook nog foto's va de chkdsk
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/VersavelProductions/HD1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/VersavelProductions/HD2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/VersavelProductions/HD3.jpg

-edit2-
Er is goed nieuws en slecht nieuws. Volgens een recoverytool staan het grootste deel van de mp3's er nog op. Alleen zijn ze nogal gefragmenteerd. Elk liedje bestaat uit 3 sec mp3 file, gevolgd door de rest van het liedje in mpg formaat. Soms meer dan 3 seconden soms niet.

[ Voor 61% gewijzigd door MMach op 15-04-2005 17:59 ]

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
En windows XP heeft een 'nieuwer type' ntfs waardoor wisslen van schijven tussen w2k en XP ook altijd op huilen uitloopt.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-03 01:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

little_soundman schreef op zaterdag 16 april 2005 @ 01:43:
En windows XP heeft een 'nieuwer type' ntfs waardoor wisslen van schijven tussen w2k en XP ook altijd op huilen uitloopt.
niet altijd. een nieuwer type service pack van windows 2000 kan zonder prolmemen xp ntfs aan. Bepaalde features missen dan uiteraard. Ook in ervaring uitgeprobeerd 8)

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• MMach
Nu heb ik dus een externe Harde schijf gekocht, speciaal voor formatteer en backup doeleinden. Gisteren en vandaag zelf mijn pc geformatteerd, en geen problemen met bestandsverlies, dank u maxtor. Had ik die schijf eergisteren maar...
-edit-
mijn 2de 160Gb HD laat ik nu onaangeroerd tot ik iemand tegen kom die betere programma's heeft dan mij. Hopelijk valt er nog iets te recoveren.

[ Voor 25% gewijzigd door MMach op 16-04-2005 13:59 ]

• MMach
Zo eindelijk opgelost (voor 80%)
Dit keer heeft ontrack Easy recovery 6 Pro de klus grotendeels geklaard. Ik heb hem in de RAW-modus laten scannen, dus zonder bestandsstructuur. Het grootste deel van de mp3's is terecht. ongeveer 990 songs zonder beschadiging en een 400tal songs van +10Mb groot die easy recovery een beetje vern***kt heeft door ze aan elkaar te plakken,maar kom ze zijn toch terecht :). Ontrack dank u :).
Ook een 1000tal fotos zijn weer terecht.
Pagina: 1