Ervaringen USB 2 Serieel convertertjes?

Pagina: 1
Acties:

• PanMan
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15:29
Hoi!
Ik zoek een USB naar Serieeel (com poort) convertertje. M'n ouders hebben een tel. centrale waarin iets veranderd moet worden, en dat moet via een serieele poort. En hun laptop heeft alleen USB. (en ik heb ook geen andere laptop met een com poort). Nu weet ik dat die dingen te koop zijn. Maar in een GPS groep die ik vroeger volgde, las ik er altijd alleen maar ramp verhalen over. Dus: Heeft er iemand ervaring met die dingen? Welke werken er wel, en welke niet? Thnx!

Where a calculator on the ENIAC is equipped with 18,000 vacuum tubes and weighs 30 tons, computers in the future may have only 1,000 vacuum tubes and weigh only 1.5 tons.
– Popular Mechanics, March 1949

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Ben zo ff het merk kwijt, maar ik heb net vandaag een simpele USB to Serial converter voor mijn pa gehaald, die heeft ook net een nieuwe laptop zonder com-poort, terwijl hij deze nodig heeft voor het programmeren van allerlei centrales. Werkte als een zonnetje. Denk dat je je voor dat soort dingen niet al te veel zorgen moet maken, tenzij de applicatie waarmee de telefooncentrale geprogrammeerd moet worden niet 100% windows compatible is (oudere versies die nog deels in DOS werken, of hoe je het ook wil omschrijven) zien die Compoort vaak niet goed.

• PanMan
zou je kunnen checken welke jij hebt gehaald? En wat was je er ongeveer voor kwijt?

Where a calculator on the ENIAC is equipped with 18,000 vacuum tubes and weighs 30 tons, computers in the future may have only 1,000 vacuum tubes and weigh only 1.5 tons.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-02 10:59
Ik heb er meerdere, en werken allemaal prima. De meeste zijn gebaseerd op de Profilic chipset.

Enige (mogelijke) problemen:
- Werkt zoals genoemd niet onder DOS (duh)
- De (virtuele) compoorten onder windows worden bv COM5 of COM6, afhankelijk van wat er al gebruikt is. Onder windows zijn deze compoorten prina aanspreekbaar.
- Sommige (ook windows programma's!) kun je maar com1-4 selecteren. Als je convertor toevallig een hogere compoort krijgt heb je een probleem..

Kun je niet bij iemand een ouwe laptop lenen? Neem niet aan dat je dagelijks die tel.centrale moet programmeren.

Ik heb ze ooit op Ebay gekocht, kosste iets van 10 eur incl verzendkosten ofzo.

[ Voor 8% gewijzigd door DJSmiley op 15-04-2005 09:42 ]

• Gurbe de n00b
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-02-2024
BredeP schreef op vrijdag 15 april 2005 @ 01:56:
Ben zo ff het merk kwijt, maar ik heb net vandaag een simpele USB to Serial converter voor mijn pa gehaald, die heeft ook net een nieuwe laptop zonder com-poort, terwijl hij deze nodig heeft voor het programmeren van allerlei centrales. Werkte als een zonnetje. Denk dat je je voor dat soort dingen niet al te veel zorgen moet maken, tenzij de applicatie waarmee de telefooncentrale geprogrammeerd moet worden niet 100% windows compatible is (oudere versies die nog deels in DOS werken, of hoe je het ook wil omschrijven) zien die Compoort vaak niet goed.
Sitecom ?

Portfolio

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

BredeP schreef op vrijdag 15 april 2005 @ 01:56:
Ben zo ff het merk kwijt, maar ik heb net vandaag een simpele USB to Serial converter voor mijn pa gehaald
bij welke winkel?

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Voor mijn werk had ik ook dringend een USB->serieel converter nodig (zit je bij een automatiserings-bedrijf, kopen die imbecielen laptops zonder seriele poort), maar de beschikbaar gestelde converter werkt op veel apparatuur niet, en het werk pas echt dringend toen een blinde collega gedwongen werd zijn oude laptop (met 2 echte seriele poorten) om te ruilen voor een nieuwe (zonder). Zijn seriele braille-leesregel werkte totaal niet, een speciaal voor hem aangeschafte 2-poorts PCMCIA-versie ook niet. Een USB braille-leesregel aanschaffen was niet zo'n leuke optie, die dingen zitten >> € 10.000

Ik had ondertussen een 2-poorts USB->serieel converter USB2COM aangeschaft (bij een web-winkel in Engeland), wat een ongelooflijke knol is, maar die werkte wel probleemloos, dus toen was ik tijdelijk mijne kwijt (en deed ik mijn terminal-access maar weer via een eigen 486@17 MHz laptopje met monochroom display). Het heeft toen weer meer dan een maand gekost voordat we weer door de procedure heen waren om bij een web-winkel (dit keer in Duitsland) zo'n ding te regelen.

Ik heb toen ook onderzocht waar het probleem lag, en dat is vrij duidelijk : de standaard voor RS-232 stelt dat alles tussen 1.5 en 30 V (+/-) gezien moet worden als signaal, 15 V is de "norm". De probleem-gevallen hadden een ruis van boven de 1.5 V, terwijl het signaal laag was. Als dan de andere kant een seriele poort heeft die zich goed aan de standaard houdt, ziet deze een constante stroom van data op zich afkomen, zonder dat die er echt is. Dat 486 laptopje zag aan de poort voor de braille-leesregel gewoon een grote brei van input, zodat het logisch was de de braille-leesregel daar zijn specifieke protocol niet uit terug kon lezen.

[ Voor 8% gewijzigd door mvdejong op 15-04-2005 09:54 ]

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Verwijderd

De norm is dat het signaal tussen de +3 en +15 Volt en tussen -3 en -15 Volt ligt.

Mijn ervaring met een USB naar serieel converter is positief. Het werkt gewoon na installatie van een driver als een normale COM poort.

Als je een echt goede PCMCIA kaart wilt kopen voor in een notebook raad ik aan om eens bij www.quatech.com te kijken. Deze kaarten zijn erg goed.

Als je ruisproblemen verdenkt hebt raad ik aan de apparatuur goed te aarden. Dat maakt vaak een wereld van verschil.

• PanMan
Ik ben vandaag bij een computershop geweest (waar ik overigens niet een erg hoge pet op had van de medwerker), en daar zeiden ze dat het niet ging werken, met een tel. centrale.
Ik twijfel nu een beetje tussen eenmalig de normale PC omhoog slepen (die heeft wel een com poort), of toch een convertertje kopen. Convertertje kan ik ook gebruiken voor mijn GPS en m'n eigen laptop, nl. En het scheelt slepen met een PC (geen zin in).

Verwijderd

PanMan schreef op zaterdag 16 april 2005 @ 00:16:
Ik ben vandaag bij een computershop geweest (waar ik overigens niet een erg hoge pet op had van de medwerker), en daar zeiden ze dat het niet ging werken, met een tel. centrale.
Ik twijfel nu een beetje tussen eenmalig de normale PC omhoog slepen (die heeft wel een com poort), of toch een convertertje kopen. Convertertje kan ik ook gebruiken voor mijn GPS en m'n eigen laptop, nl. En het scheelt slepen met een PC (geen zin in).
De enige reden waarom het niet zou kunnen werken is dat er een vorm van handshaking gebruikt wordt. Meestal wordt dat niet gebruikt voor eenvoudige doeleinden. Ik ben er bijna 100% zeker van dat je geen enkel probleem krijgt met een USB to Serial converter (hoe goedkoop die ook is). De meeste moderne converters maken trouwens gebruik van een Philips IC voor dit doel. Mijn oude Intel USB to Serial converter werkt perfect onder Win XP hoewel er officieel geen XP drivers voor bestaan. GPS ontvangers maken over het algemeen geen gebruik van handshaking. Voor die 15 euro die zo'n convertertje kost zou ik niet met een Desktop PC gaan slepen.

• Pino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-02 13:48
Ik heb vorige week een Sweex usb naar serial gehaald om mijn Panasonic KX-TD816 ISDN centrale te programmeren. Dat moet met een dos programma en dat werkt prima, inclusief handshaking. Gewoon in Windows XP vanuit een dosbox simuleert dat ding de COM1 die ik nodig heb.

Aanvulling t.a.v. DJSmiley:

Volgens mij heeft dat sweex ding ook een profilic shipset (ik heb hem ff niet bij de hand) Dat ding installeert standaard op com12 ofzo, maar je kunt in de driver gewoon instellen dat hij COM1 moet pakken hoor.

TS: Wat voor centrale is het? oftewel, welke software?

[ Voor 40% gewijzigd door Pino op 16-04-2005 11:58 . Reden: ohja, het was die andere centrale :o ]

"If you don't know where you are going, any road will take you there"

Pagina: 1