[Exchange 5.5] Replicatie verkeerd gegaan, data recovery?

Pagina: 1
Acties:

• Booster
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-08 22:52

Booster

Superuser

Topicstarter
Op een netwerk van een kennis van mij is iets behoorlijk fout gegaan bij een poging tot het upgraden van Exchange 5.5 naar Exchange 2003.

De situatie was als volgt:
Oude machine:
• NT4, SP6, Exchange 5.5 met laatste upgrades/SP's.
• Mailarchief opgeslagen op deze machine, benaderd door Outlook clients
• Machine regelde alle mailverkeer
• Geen backups

Nieuw machine:
• Windows Server 2003 met Exchange 2003.
• Welke patches e.d. is mij onbekend, maar ik vermoed gewoon de laatste updates.

Wat is er fout gegaan?
Men heeft geprobeerd om een replication op te zetten tussen de Exchange 5.5 en 2003 machine, om zo de mail over te zetten naar de nieuwe server. Echter, de replication werd precies verkeerd om opgezet, en de (lege) 2003 machine heeft vrolijk getracht zich te repliceren naar de 5.5 bak.

• De systeembeheerder heeft de replication afgebroken nog voor die helemaal voltooid was. Hij heeft hierna direct een kopie gemaakt van de Exchange Information Store. Deze kopie is 2.3 GB groot.

Na een herstart van de Exchange services begon de server hevig te ratelen, en nadat dit geratel gestopt was bleek dat er geen mailboxes meer gevonden werden. De private IS was hierna nogsteeds 2.3 GB.

Er zijn verschillende recovery-procedures uit de MS-Knowledgebase geprobeerd:
• eseutil geeft aan dat de database integer is.
• esinteg -patch draait netjes maar haalt niets uit
• met admin /r kunnen we ook niets ontdekken
• Kopie van de IS terugzetten zonder en met logfiles, en exchange services starten haalt niets uit. De server begint dan overnieuw met ratelen en eindigd uiteindelijk met een IS zonder mailboxes.
• Na defragmentatie blijft een IS over van ca. 70 MB, zonder mailboxes.

• De kopie van de Information Store na de gedeeltelijke replicatie is ca. 2,3 GB groot.
Met de verschillende Exchange recovery tools is geprobeerd om de (private) Information Store te recoveren. Een aantal tools kan nog wel een reeks mailboxen vinden en deze naar een .PST exporteren, echter, dit zijn slechts enkele mailboxen met in totaal 400 MB aan mail.

Vragen
• Is het mogelijk om de replication om te keren'? Ik kon hier zelf helemaal niets over vinden, en ik vermoed dat het onmogelijk is, maar misschien dat iemand anders er van gehoord heeft.
• Exchange Server Recovery 2.7 en OnTrack Powercontrols 2 en 3 kunnen slechts 400 MB aan mail terughalen. Zijn er nog andere, geavanceerde(re) utilities die mogelijk meer kunnen terughalen?

Ik heb het bestand toenet even door mijn hexeditor gehaald. Er zijn veel blokken afwisselend leesbare en onleesbare data. Ik kan moeilijk bepalen of er ook echt meer data te vinden is dan die 400 MB die de recovery tools kunnen dumpen.
Het is helaas onbekend hoe groot de IS was voor de replication ingezet werd.

The cake is a lie | The Borealis awaits...

Verwijderd

Geen backups en dan toch aan een migratie beginnen is natuurlijk niet al te handig.
Verder, welke replicatie heb je het over? Hoe is dat precies opgezet want daar ben je nogal vaag over en hoe je het uitlegt zou eigenlijk helemaal niet moeten kunnen..... Normaal gesproken is het een kwestie van de 2003 machine in de 5.5 site hangen, zorgen dat je ADC goed geconfigureerd is en mailboxen moven namelijk.
Heb je toen je de priv teruggekopieerd naar 5.5 hebt de DS/IS consistency adjuster wel gedraaid? Anders zie je inderdaad lege mailboxen.

Misschien heb je nog wat aan http://support.microsoft.com/kb/839356/

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2005 00:00 ]

• Booster

Booster

Superuser

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 14 april 2005 @ 23:46:
Geen backups en dan toch aan een migratie beginnen is natuurlijk niet al te handig.
Tja, ik zou het zelf ook nooit zo doen ;) maar dat is een ander verhaal.
Verder, welke replicatie heb je het over? Hoe is dat precies opgezet want daar ben je nogal vaag over en hoe je het uitlegt zou eigenlijk helemaal niet moeten kunnen..... Normaal gesproken is het een kwestie van de 2003 machine in de 5.5 site hangen, zorgen dat je ADC goed geconfigureerd is en mailboxen moven namelijk.
Heb je toen je de priv teruggekopieerd naar 5.5 hebt de DS/IS consistency adjuster wel gedraaid? Anders zie je inderdaad lege mailboxen.

Misschien heb je nog wat aan http://support.microsoft.com/kb/839356/
Phoe, ik heb van veel handelingen niets meegekregen, ben alleen gevraagd om te kijken of ik iets kon doen. (achteraf dus)

Ik heb me niet heel erg in de Exchange materie verdiept, maar zover ik weet was de 2003 server opgezet als een aparte site, en is de replication opgezet tussen 2 sites. (en dus niet intersite)

De DS/IS consistency check hebben we inderdaad laten lopen. Het resultaat is overigens niet lege mailboxen, maar gewoon GEEN mailboxen. (in alle situaties)

Het KB artikel heb ik gisteren doorgelezen, maar ik kan weinig aanknopingspunten vinden op onze situatie.

Ik zal de komende dagen niet vaak op GoT zitten, maar zondag reageer ik iig weer ;) alvast bedankt voor eventuele replies. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Booster op 15-04-2005 00:48 ]

• Booster

Booster

Superuser

Topicstarter
Niemand ideeen?