FTP server op andere poort dan 21 (Chello, Edimax)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 96438

Topicstarter
Hallo,

Ik heb al verschillende keren gegoogled en GoT afgezocht, honderden topics, maar nix bruikbaars, vandaar deze vraag:

Ik heb een huisgenoot die poort 21 bezet heeft, dus helaas niet meer vrij is voor een FTP server.
Nou probeer ik al maanden Cerberus FTP server aan de praat te krijgen, maar dit schijnt na veel proberen alleen te lukken op poort 21 (als ik 20 en 21 doormap naar mijn interne IP met NAT -> Port forwarding en Cerberus op poort 21 instel)
Nu is het dus de bedoeling dat ik op een andere poort een FTP server opzet, maar krijg het niet aan de praat.
Als ik bijvoorbeeld poort 8081 gebruik (en instel in Cerberus) en poort 8080 ook forward, gebeurt er nix.. (connection refused)

Iemand de tip van de dag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 102251

Andere FTP server gebruiken.
(* heeft goede ervaringen met Bulletproof FTP Server)
Heeft bij mij op meerdere poorten gedraaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Tsjah, heb Bulletproof en Serv-U ook al geprobeerd, leverde ook nix op helaas...
Het zal dus echt een poort instelling zijn als je het mij vraagt, of Chello knijpt alles wat geen 21 is.. (terwijl de snelheid van 21 ook al geknepen wordt) hmm... lastig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 51196

je moet in je router ook de poort doorschakelen naar het IP adres van je eigen computer. Anders gaat het niet werken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
quote myzelf:

(als ik 20 en 21 doormap naar mijn interne IP met NAT -> Port forwarding en Cerberus op poort 21 instel)

Heb ik gedaan. En met alle andere tests heb ik het ook in mijn router doorgevoerd.

Ik vraag me tevens af of ik dan ook 2 poorten nodig heb, als ik niet de standaard 20 en 21 gebruik, maar 8080 en 8081 bijvoorbeeld?
Of moet ik dan denken aan 8080 en 20?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

gewoon in proftp kun je in /etc/proftpd.conf de poort aangeven, waarom zo moeilijk doen?

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JasperE
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-05 19:28
Dit zou in principe gewoon moeten werken tenzij
- Cerberus alleen draait op 21
- Je ISP de poort waarop je het probeert blokkeert. (8080 is een standaard proxy poort en kan daarom goed geblokt zijn bij een isp als chello)

Waarom map je trouwens ook poort 20 door als je ftp op 21 draait?

Probeer je lokaal naar je ftpd te verbinden of vanaf internet?
kijk eens in "netstat -nl" (linux) of "netstat -na" (windows) of de poort inderdaad openstaat.

[ Voor 30% gewijzigd door JasperE op 14-04-2005 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 96381

zou gewoon zo moeten zijn:
poortje in router openzetten bijvoorbeeld 20
ftp server instellen op poort 20 en het interne ip erin zetten

als je van binnenuit je netwerk kan connecten moet t vanaf buiten dan ook lukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:57

franssie

Save the albatross

okido, je zit achter een NAT router?
er schijnt een portmappingverhaal hier ergens te staan (wat ik zelf nooit gelezen heb maar daar schijnt veel in te staan) maar het zou wel eens kunnen gaan werken als je:
1) je server inderdaad installeert met een andere poort, en lokaal even test of eea werkt (ook je client wel op de andere poort instellen want die ruikt het anders ook niet)
2) als dat werkt eventueel een hoge range op de firewall forwarden en je ftp server vertellen dat ie die moet gebruiken bij Passive FTP.

je kan natuurlijk ook SSH gaan gebruiken, heeft leukere features maar niet altijd gewenst als veel vreemden/vage kenissen of iedereen anders dan jezelf op je machine komen

poort 8081 en 8080 worden al vaak gebruikt voor iets anders, kies eens iets raars als 9921?

[ Voor 7% gewijzigd door franssie op 14-04-2005 23:46 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik ga het morgen allemaal proberen, moet er alleen om 6 uur af.
Bedankt alvast voor jullie reacties!!
Ik hoop dat ik er wat mee kan..
Pagina: 1