[2003] Hangende Office applicaties op terminal server*

Pagina: 1
Acties:
  • 388 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• seq_uence
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-08-2024
[Situatie]
Windows 2003 Server Standard Edition, terminal services enabled
Citrix Metaframe Presentation Server 3.0
RES Powerfuse 7.01C
Office 2000 SP3, alle hotfixes geplaatst

[Probleem]
Op onverklaarbare wijze gaan er bij een willekeurige gebruiker Excel, Word en Outlook sessies hangen, het is altijd een combinatie van Outlook met Word en/of Excel. De enige oplossing op dat moment is killen van het proces.

[Wat gedaan]
RES CPU shield uitgezet
Screensaver gedisabled
MS Project 2003 verwijderd (evt. combinatie Offcie 2000 / Project 2003 zou dit kunnen veroorzaken)

Even leek het goed te gaan en dacht ik dat de combinatie Office 2000 en Project 2003 de oorzaak was, echter vanmorgen komt het probleem na een week zonder problemen ineens weer terug.

Heb geen idee wat dit kan zijn, wie kan hier iets zinnigs over zeggen ???

Donec eris felix, multos numerabis amicos

• richard_kraal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03-2025
-toevallig is je data server een DC? en daar staat toevallig ook nog een SMB signing op aan?
-av staat "netwerk" (shares van andere servers) te scannen?

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;nl;326526

ctfmon.exe geeft vaker shit in TS omgevingen, wordt aangeraden door MS om dit uit te schakelen

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Move PNS > WOS

• seq_uence
richardkraal schreef op vrijdag 15 april 2005 @ 07:31:
-toevallig is je data server een DC? en daar staat toevallig ook nog een SMB signing op aan?
-av staat "netwerk" (shares van andere servers) te scannen?
Nee, dat is niet het geval.

De opmerking van Erik is ook wel een goeie, dat proces draait inderdaad wel. Maar als ik de processen bekijk wanneer de applicaties gaan hangen is die er niet bij, dat zou je wel verwachten toch ?

Het is echt om gek van te worden, vandaag ging het goed tot ongeveer half drie. Er zitten 15 gebruikers op dat systeem, allemaal applicatiebeheerders. Om half drie ging bij een van hen Excel hangen en even later office, de vensters zijn wel te minimaliseren maar je kunt er niets meer in doen. De status is dan ook 'Not responding'. Als ik de processen afsluit kan ik ervan uitgaan dat een paar minuten later de volgende gebruiker een hangende Office applicatie heeft, altijd in combinatie met Outlook.

Dat gaat zo 4-5 gebruikers door en dan is het over, echt om gek van te worden :(

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:02

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Hoe heb je de office applicaties geinstalleerd? Heb je de terminal server mst's gebruikt? Welke Windows 2003 patches? Welke Citrix patches? Hoe regel je de instellingen? Via de Office policies? Wat doe je op de client aan re-mapping? Ofwel, need more info ;)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• seq_uence
Microkid schreef op vrijdag 15 april 2005 @ 19:48:
Hoe heb je de office applicaties geinstalleerd? Heb je de terminal server mst's gebruikt? Welke Windows 2003 patches? Welke Citrix patches? Hoe regel je de instellingen? Via de Office policies? Wat doe je op de client aan re-mapping? Ofwel, need more info ;)
De Office applicaties zijn geïnstalleerd met een mst file, van de installatie is een package gemaakt en deze is uitgerold op de server. Office staat op SP3 met de laatste hotfixes, ook van Citrix zijn alle patches geplaats, dit is overigens gedaan nadat de problemen geconstateerd zijn, ze zijn dus ook niet verholpen door deze fixes.

Instellingen worden geregeld via policies, mappings die standaard naar het profiels leiden worden geredirect naar de home directory. Gebruiker heeft read en execute op de Office directory, wijzigen in change heeft geen effect.

Heb ook nog gedacht aan speedscreen als veroorzaker, evt. kan ik een regkey wijzigen waardoor speedscreen voor Outlook uitgeschakeld is. Maar ik kan niet geloven dat dat de oorzaak kan zijn..

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:02

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Probeer het eens via een RDP sessie. Als het dan ook gebeurt is het een applicatie probleem, anders een Citrix probleem (wat ik trouwens betwijfel, aangezien ik net een zelfde soort omgeving heb gebouwd).

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Verwijderd

seq_uence schreef op vrijdag 15 april 2005 @ 19:42:
[...]
Dat gaat zo 4-5 gebruikers door en dan is het over, echt om gek van te worden :(
Is office ongeveer het enigste/meest gebruikte op die server?
Hoe ziet je diskconfiguratie eruit, wat voor controller gebruik je, met hoeveel geheugen, en hoe staat dit ingesteld? (read/write)

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

seq_uence schreef op vrijdag 15 april 2005 @ 19:42:
Wat bedoel je met dan is het over? Dan hangt het voor iedereen? :)

Zoals smiley ook al vraagt (geloof ik) maar hangt dit toevallig samen met het moment dat er een andere user in logt? :)

Je zou ook nog eens kunnen kijken naar dit kb artikel: http://support.microsoft....aspx?scid=kb;en-us;829485 - in mijn farm heb ik daar redelijk wat problemen mee gehad :)

• seq_uence
Verwijderd schreef op zaterdag 16 april 2005 @ 00:28:
[...]

Is office ongeveer het enigste/meest gebruikte op die server?
Hoe ziet je diskconfiguratie eruit, wat voor controller gebruik je, met hoeveel geheugen, en hoe staat dit ingesteld? (read/write)
Office is in ieder geval de applicatie-suite die altijd gebruikt wordt, bij de overige applicaties op de server heb ik die problemen niet. De servers zijn HP Proliant DL360 types met een embedded Smart Array 6i controller.

• seq_uence
elevator schreef op zaterdag 16 april 2005 @ 11:07:
[...]

Wat bedoel je met dan is het over? Dan hangt het voor iedereen? :)

Zoals smiley ook al vraagt (geloof ik) maar hangt dit toevallig samen met het moment dat er een andere user in logt? :)

Je zou ook nog eens kunnen kijken naar dit kb artikel: http://support.microsoft....aspx?scid=kb;en-us;829485 - in mijn farm heb ik daar redelijk wat problemen mee gehad :)
Daarmee bedoel ik dat er op dat moment geen problemen meer zijn, de performance van de server is verder wel goed. Op het moment dat bv. Outlook hangt kan de gebruiker de applicatie wel minimaliseren en verder werken met de overige applicaties. De meldingen uit dat artikel (waar overigens Windows 2003 niet vermeld wordt) heb ik ook niet....

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-01 15:54

mutsje

Certified Prutser

misschien domme vraag maar heb je Service Pack 1 van windows server 2003 er ook op gezet?

• seq_uence
mutsje schreef op maandag 18 april 2005 @ 10:19:
misschien domme vraag maar heb je Service Pack 1 van windows server 2003 er ook op gezet?
Nog niet, als er geen oorzaak gevonden kan worden zal dat een optie zijn. Maar daar wil ik eigenlijk nog even mee wachten.

• Baron
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-01 15:04
Wij hebben hier ook een tijdje last van gehad. We hebben een scriptje dat elke 5 min. de ctfmon processen kilt.

• seq_uence
Baron schreef op maandag 18 april 2005 @ 12:32:
Wij hebben hier ook een tijdje last van gehad. We hebben een scriptje dat elke 5 min. de ctfmon processen kilt.
Bedoel je dat je hetzelfde gedrag van de applicaties hebt gehad zoals ik het beschrijf ? Dat zou betekenen dat de oplossing nabij is...
Ook Office 2000 ?

• seq_uence
*Wacht op reaktie van Baron..............

Verwijderd

[b][message=23210551,noline]seq_uence schreef op maandag 18 april 2005 @ 12:43
Ook Office 2000 ?
ctfmon is een office XP ding, geen 2000.
http://ctxex10.citrix.com/kb/entry.jspa?externalID=CTX104445

• seq_uence
Ja smily dat was me al opgevallen. ;)

Maar het blijkt ook onderdeel uit te maken van Windows 2003.........

Verwijderd

Zover ik kan zien, wordt hij in win2k3 niet geladen voor gebruikers. (tenminste niet zo aggressief als in office XP)

• elevator
  • Niet online

elevator

seq_uence schreef op maandag 18 april 2005 @ 08:48:
Daarmee bedoel ik dat er op dat moment geen problemen meer zijn, de performance van de server is verder wel goed. Op het moment dat bv. Outlook hangt kan de gebruiker de applicatie wel minimaliseren en verder werken met de overige applicaties. De meldingen uit dat artikel (waar overigens Windows 2003 niet vermeld wordt) heb ik ook niet....
Ah inderdaad - ik heb je Office versie verward met je Windows versie :)

Maar loopt het probleem samen met het inloggen van users? Heb je auto-created client printers aanstaan (dat wil heel de boel ook nogal eens serieus vertragen tijdens het aanloggen van users) ?

Als een Office hangt, en je gaat naar Start -> Run -> \\ExchangeServer - werkt het dan wel? Of als je naar een fileserver gaat waar die user aan hangt ? :)

• seq_uence
elevator schreef op donderdag 21 april 2005 @ 23:47:
[...]

Ah inderdaad - ik heb je Office versie verward met je Windows versie :)

Maar loopt het probleem samen met het inloggen van users? Heb je auto-created client printers aanstaan (dat wil heel de boel ook nogal eens serieus vertragen tijdens het aanloggen van users) ?

Als een Office hangt, en je gaat naar Start -> Run -> \\ExchangeServer - werkt het dan wel? Of als je naar een fileserver gaat waar die user aan hangt ? :)
Geen auto-created printers, de run optie heeft de gebruiker niet, maar alles werkt verder gewoon.

Ik zwengel het probleem nog maar eens weer aan omdat we het nog steeds niet opgelost hebben, ook de leverancier heeft geen idee wat het is. Een week lang geen problemen, komt vandaag de consultant weer een dag, en wat denk je, vanaf half tien de ene vastloper na de andere. Als een domino-effect loopt eerst bij gebruiker 1 eerst Outlook en dan Word vast, een paar minuten later bij de volgende gebruiker etc. Tot zo'n 5 van de 15 testgebruikers, daarna is het weer een poos rustig.

Vervelende is dat ik nu niet verder kan met migreren van gebruikers naar de nieuwe omgeving...

Als iemand nog suggesties heeft ??? :(

edit:

Heb nu ook getest met 2003 SP1, ook dan is het probleem niet opgelost....

[ Voor 5% gewijzigd door seq_uence op 04-05-2005 20:43 ]

Verwijderd

seq_uence schreef op maandag 18 april 2005 @ 08:32:
De servers zijn HP Proliant DL360 types met een embedded Smart Array 6i controller.
Heeft de 6i een BBWC? Zo niet, lees deze effe:
http://activeanswers.comp...ads/6/100/225/1/71924.pdf

• seq_uence
Interessant document, maar ik zie geen direct verband tussen het hangen van de Office applicaties en het wel of geen BBWC hebben op de controller.......

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

De daarin genoemde Write caching beinvloed bij meerdere users de response time behoorlijk (dat blijkt uit die PDF tenminste) met een testscenario zoals daarin aangegeven een 73% disktime zonder cache en 3% met cache.

PerfMon zou dat ook al duidelijk moeten maken of iets dergelijks ook bij jouw situatie het geval is.

[ Voor 5% gewijzigd door alt-92 op 05-05-2005 21:23 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• elevator
  • Niet online

elevator

seq_uence schreef op donderdag 05 mei 2005 @ 21:00:
Interessant document, maar ik zie geen direct verband tussen het hangen van de Office applicaties en het wel of geen BBWC hebben op de controller.......
Vziw (even een verhaal paraphrasen).

De HKLM e.d. registry wordt door heel de terminal server gedeelt - om deze altijd consistent te houden zijn er met regelmaat flushes van registry changes - op het moment dat er zo'n flush is worden alle andere registry updates geblocked - wat dus inhoud dat UI's kunnen gaan hangen e.d.

Er zijn op een systeem veel meer registry updates dan je zou kunnen vermoeden, door die writecache te enablen is die 'flush' van de registry veel sneller klaar en heb je dus geen / minder last van dit probleem.

• seq_uence
elevator schreef op donderdag 05 mei 2005 @ 21:26:
[...]

Vziw (even een verhaal paraphrasen).

De HKLM e.d. registry wordt door heel de terminal server gedeelt - om deze altijd consistent te houden zijn er met regelmaat flushes van registry changes - op het moment dat er zo'n flush is worden alle andere registry updates geblocked - wat dus inhoud dat UI's kunnen gaan hangen e.d.

Er zijn op een systeem veel meer registry updates dan je zou kunnen vermoeden, door die writecache te enablen is die 'flush' van de registry veel sneller klaar en heb je dus geen / minder last van dit probleem.
Ok, dat is aannemelijk. Maar waarom komt het probleem soms dagen niet voor en dan ineens heel intens op 1 dag ??? En waarom alleen de Office applicaties en nooit een andere applicatie ???

Het is dus ook zo dat de applicatie blijft hangen ttodat ik het proces kill, anders blijft deze uren zo doorgaan... Is dat normaal als het om een tijdelijk geblokte registry gaat ?

Het is me trouwens wel opgevallen dat bij aanwezigheid van de leverancier het probleem weer opduikt, leiden depolicy wijzigingen en policy refreshes ook tot meer reg flushes ?

Heb nog een Dl380 staan met BBWC die ik wel even kan missen, daar zit toch ook een 6i in dacht ik, die zou ik snel over kunnen zetten naar de DL360 en dan eens een paar dagen testen......

[ Voor 30% gewijzigd door seq_uence op 05-05-2005 21:50 ]

• elevator
  • Niet online

elevator

seq_uence schreef op donderdag 05 mei 2005 @ 21:39:
Het is dus ook zo dat de applicatie blijft hangen ttodat ik het proces kill, anders blijft deze uren zo doorgaan... Is dat normaal als het om een tijdelijk geblokte registry gaat ?
Nee :) De programma's komen dan gewoon los is mijn ervaring :)

Echter het kan het best zo zijn dat er gelijksoortige zaken zijn die hetzelfde effect hebben - daarom zou ik het zeker even testen als je die mogelijkheid hebt.

Verwijderd

is hier nog een update van?

ik heb een zelfde soort probleem dat outlook hangt in een citrix omgeving
de outlook proces blijft gewoon runnen zelfs na afsluiten van outlook.

ik hoop dat de consultant met een oplossing is gekomen zo ja dan wil ik graag weten wat zijn oplossing was ;)

[ Voor 84% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2005 09:59 ]

• seq_uence
Verwijderd schreef op dinsdag 10 mei 2005 @ 09:56:
is hier nog een update van?

ik heb een zelfde soort probleem dat outlook hangt in een citrix omgeving
de outlook proces blijft gewoon runnen zelfs na afsluiten van outlook.

ik hoop dat de consultant met een oplossing is gekomen zo ja dan wil ik graag weten wat zijn oplossing was ;)
Helaas, we zijn nog steeds aan het uitzoeken wat het is. Wanneer er iets bekend is post ik het wel.

Verwijderd

Ik heb dezelfde problemen met hangende Outlook applicatie: zelfde omgeving als beschreven. Outlook hangt om nog onverklaarbare reden. Op het moment dat 1 gebruiker hangt (rest van de applicaties is niets mis mee) gaan er daarna meerdere gebruikers onderuit. Echter, niet alle gebruikers.

Het vastlopen gebeurt meestal in de middag, maar soms ook een paar dagen niet. We hebben zo'n 10 pilot gebruikers actief.

Het probleem is geescaleerd naar Microsoft, maar zij hebben tot op heden niets kunnen vinden.

Vraag is: Het laatste bericht is van 2 weken oud, zijn er nog updates of nieuwe ontwikkelingen?

Op het moment dat ik iets hoor van Microsoft zal ik dit melden.
Zelf heb ik filmon op dit moment de hele dag draaien op het Outlook proces in de hoop dat op het moment van vastlopen informatie vrij komt.

Tot zover

Alvast bedankt voor de eventuele reaktie

• seq_uence
Het topic wordt vervolgd in [rml][ Windows 2003] Outlook 2003 hangt bij openen mail.[/rml]

We zijn inmiddels overgegaan op Office 2003 waar alleen Outlook nog hangt bij openen van een mail, ik weet nog niet of er verband is.......

Kun je me in het nieuwe topic eens wat meer van de omgeving vertellen, en bv. welke policy's je bv. hebt geconfigureerd. En gebruik je bv. RES voor de MAPI koppeling ?

• dennizdotcom
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14-08-2024
Hebben jullie dit probleem al opgelost? Ik heb nu precies hetzelfde probleem!
Pagina: 1