CPU/mobo temp blijft te hoog, lock-ups

Pagina: 1
Acties:

• V.Roelofs
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-07-2025
Ondertussen heb ik al 3 systemfans geplaatst,maar nog steeds is de temp van m,n mobo rond de 47 graden en die van m,n cpu in rust rond de 52 graden,en tijdens het gamen stijgt de temp van m'n cpu door naar zo,n 57 graden en loopt-ie vast,maar 57 graden moet-ie toch gemakkelijk kunnen hebben,zo onderhand heb ik het wel gehad met deze configuratie,elke keer loopt de temperatuur na het plaatsen van een extra systemfan weer op naar eerdere waarden en loopt-ie vast.

AMD Athlon 3200+
MSI KT6 Delta

Volgens Everest Home Edition;

CPU-Eigenschappen
CPU Type AMD Athlon XP-A, 2200 MHz (11 x 200) 3200+
CPU Aanduiding Barton
CPU stepping A2
Instructieset x86, MMX, 3DNow!, SSE
L1 Code Cache 64 KB
L1 Data-cache 64 KB
L2 Cache 512 KB (On-Die, Full-Speed)

Moederbordeigenschappen
Moederbord ID 63-1021-009999-00101111-040201-VIA_K7$KT600200_A6590VMS V5.7 102104
Moederbordnaam MSI KT6 Delta-FISR (MS-6590 v2.0)

Front Side Bus Eigenschappen
Bus Type DEC Alpha EV6
Bus Breedte 64 bit
Werkelijke kloksnelheid 200 Mhz (DDR)
Effectieve kloksnelheid 400 Mhz
Bandbreedte 3200 MB/s

Geheugenbus-Eigenschappen
Bus Type DDR SDRAM
Bus Breedte 64 bit
Werkelijke kloksnelheid 200 Mhz (DDR)
Effectieve kloksnelheid 400 Mhz
Bandbreedte 3200 MB/s

Chipsetbus-Eigenschappen
Bus Type VIA V-Link
Bus Breedte 8 bit
Werkelijke kloksnelheid 67 Mhz (ODR)
Effectieve kloksnelheid 533 Mhz
Bandbreedte 533 MB/s

Moederbord Technische Informatie
CPU Sockets/Slots 1
Expansie Slots 5 PCI, 1 AGP
RAM Slots 3 DIMM
Geïntegreerde apparaten Audio, Gigabit LAN, IEEE-1394
Groottefactor(Form Factor) ATX
Moederbordafmeting 230 mm x 300 mm
Moederbord Chipset KT600
Extra functies CoreCell

AGP apparaat
AGP Versie 3.05
AGP Status Geactiveerd
AGP-apparaat Sapphire Radeon 9000 Atlantis Pro
AGP doorvoergrootte 128 MB
Ondersteunde AGP Snelheid 1x, 2x, 4x, 8x
Actuele AGP Snelheid 4x
Fast-Write Niet ondersteund
Side Band Addressing Ondersteund, Geactiveerd

Problemen en Suggesties
Probleem De actuele AGP snelheid is minder dan er wordt ondersteund. Dit veroorzaakt misschien prestatieproblemen.

Hoe kan dit?
Lijkt mij onzin,m'n AGP snelheid is toch minimaal 4x..voor deze kaart ook het maximum.

[ Voor 12% gewijzigd door V.Roelofs op 14-04-2005 22:00 ]

Verwijderd

Heb je al gecontroleerd of het (koel-)contact tussen CPU en CPU-koeler wel goed is? Als dat niet goed is zullen al je casefans ook weinig helpen...

• V.Roelofs
Nou,heb ook op de cpu zelf een nieuwe fan geplaatst;

Afbeeldingslocatie: http://www.thermaltake.com/images/coolers/volcano/1889/a1889-01.jpg

Thermaltake
Volcano Series
Athlon™ XP to 3400+
Ball bearing fan

..en ik weet dat je juist niet teveel koelpasta moet aanbrengen,dus heb dat dacht ik behalve de bevestiging ook goed gecontroleerd.

[ Voor 8% gewijzigd door V.Roelofs op 14-04-2005 22:02 ]

• angerfist-yentl
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:42

angerfist-yentl

vake bei te bange!

ARCTIC Silencer 64 Ultra heeft ook goede prestaties

max 4000 + (amd 64bits)

Vake bei te bange

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
De termperatuur van je CPU s niet heel erg extreem, ik zou niet zo snel uitgaan van een brakke koeling. Je casetemperatuur is echter wel vrij hoog. Probeer eens te draaien met de kast open; het zijpaneel dus verwijdert. Als het goed is is hiermee je casetemp een stuk lager; warmte hoopt zich niet op in de kast. Ik zou ook even wat andere factoren nagaan overigens, de voeding en het geheugen bijvoorbeeld.

• V.Roelofs
Behalve ander geheugen(zal ik moeten kopen..)heb ik alles al eens geprobeerd,incl. zijpaneel verwijderen,maar volgens anderen verstoort dit juist weer de airflow in je kast,andere kast(en),andere voeding,zelfs andere indeling van m'n hd's,alles al eens geprobeerd.
Nu is het mij wel opgevallen dat als je zoekt op internet naar te hoge temperaturen in combinatie met MSI's KT6 Delta moederbord,het erop begint te lijken dat het aan dit type mobo ligt?

Verwijderd

ik zit dit zo eens door telezen een heel apart verhaal 57 is erg hoog
maat van me draaid met 3200+ 64 met boxed cooler en die komt stressed niet boven de 40 graden uit.

ik zal eens vragen na zijn mobo

staat je pc in de buurt van verwarming ? :9

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Misschien te veel voltage op je proc?

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Waarom hebben zowel Angerfist-Yentl als amd_tuning het over Athlon 64?
Als je goed had gelezen, kun je duidelijk zien dan het om een 400MHz FSB Barton, dus Athlon XP gaat, en dan dus de 3200+. Deze worden toch echt wel een stukje warmer dan de gemiddelde Athlon64, zeker als die Athlon 64 ook nog eens een Winchester is.
De Arctic Silencer64 is een leuke koeler, maar gaat dus niet passen. De TS zou dan meer hebben aan de Copper Silent 2 (indien nog verkrijgbaar) of de nieuwe Copper Silent 3, ook wel de CopperLite genoemd.

@ TS:
Heb je al gekeken of er een nieuwer type BIOS te flashen is voor je mobo? Wil nog wel eens schelen. Bij 57 graden mag je eigenlijk nog geen lockups krijgen, tenminste niet qua CPU temperatuur. Ik vermoedt eerder dat je hoge kast temperatuur de problemen veroorzaakt. Wellicht dat je geheugen toch te warm wordt en de problemen veroorzaakt. Hoe heb je je casefans gemonteerd? Als ze aan alle kanten de lucht de kast uitblazen, hebben ze nog steeds weinig zin.
Die andere voeding(en) die je hebt geprobeerd, wat voor voedingen waren dat? Ik ben van een no-name 480 watt overgestapt op een Chieftec 460Watt, en de temperatuur in mijn kast daalde met 2 of 3 graden. Die Chieftec heeft namelijk een 12cm fan, en verplaatst dus veel meer lucht dan de standaard 8cm fans uit die no-name die ik had.

[ Voor 9% gewijzigd door Brede P op 15-04-2005 12:10 ]

Verwijderd

ik had hetzelfde probleem met ongeveer dezelfde temps.

Ik zette in de bios de power management uit, niet verstandig maar het werkt, geen vervelende herstarts.

Wel goed op de temps letten met bijvoorbeeld het progje wat je bij je mobo krijgt om temps te meten.

• V.Roelofs
Als je goed had gelezen, kun je duidelijk zien dan het om een 400MHz FSB Barton, dus Athlon XP gaat
Yep,dat is 'em,en die word inderdaad een stukje warmer dan andere AMD cpu's,volgens mij is er geen hetere.. :)
Ik heb m,n bios geflasht,dus die is up to date,wat betreft m,n casefans,1 zuigt er voor onderin aan,1 blaast achter boven uit en de 3e blaast uit de bovenkant,allemaal standaard,een miditower van de Conrad.
Dus als het goed is creeer ik zo een min of meer constante onderdruk,toch;
1 zuigen,2 blazen?
Volgens Corecenter is m,n vcore 1.65,heb ik ook al eens mee geexperimenteerd,zonder succes,ik dacht ook dat het mischien aan de northbridge lag,als je op internet afbeeldingen ziet van dit mobo,zijn er veel met een koelfan erop?
Zelfs voorin de bijgeleverde handleiding van het mobo,staat-ie op de 1e pagina afgebeeld met een fan op de northbridge..maar die zat er dus niet op,al eens nagevraagd op het MSI forum,maar schijnt normaal te zijn?
Momenteel zit er volgens mij een 350 watt voeding in,ik weet dat het wat aan de lage kant is,maar kan dat ook met het oplopen van de temp te maken hebben?
Ik wilde eigenlijk een cooler uit de Zalman CNPS 7000 serie proberen,maar dat zal helaas niet gaan,omdat je gaatjes voor paspennen rond de voet van je cpu nodig hebt..
In ieder geval allemaal bedankt voor de reacties en tips!

VluggeJaapie ga jouw tip proberen.
Pagina: 1