Toon posts:

[W2k Serv] Tijdsynchronisatie client / server*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mischien kan iemand ons met het volgende helpen.

Ik zal eerst wat inhoudelijke informatie geven;

Domeincontroller Windows 2000 SP4
Webserver Windows 2000 SP4

Client's Windows98SE / Windows 2000 ( werkgroep n.v.t ) / Windows XP

We zitten met het volgende probleem met de Windows XP client de tijd loopt niet synchroom met die van de \\dc ?

We laten systemen doorstarten met een gebruiker met beperkte rechten ( Leerling ) met de gebruiker Leerling wordt standaard een aanmeldingsscript meegegeven. leerling.bat

leerling.bat

@echo off
net time /set /domain:school /yes
net use m: \\dc\share$
net use ( en nog een aantal mappings werkt correct )

Scriptje werkt perfect op de Windows98SE clients wordt de tijd mooi gesynchroniseert.

Op de WindowsXP clients daarin tegen niet. Wat logisch is want Leerling is een gebruiker met beperkte rechten.

Daar hadden we het volgende voor bedacht; op de OU_Computers School een computer policy te creeren met daarin de volgende stappen.

stap1 :Computer Configuratie > Windows instellingen > Scripts ( Opstarten&Afsluiten )

opstart.bat

afsluit.bat

stap2: Computer Configuratie > Windows instellingen > Beveiliginsinstellingen > Lokaal beleid > Toewijzing van gebruikersrecht >

Systeemtijd wijzigen:

School\Administrators
School\Domeincomputers

Dit met doel dat de Computer de tijd gelijk zet met die van de \\dc.
Onder Windows 2003 werkt dit perfect.

Daarin tegen onder Windows 2000 de ene keer wel andere keer niet.

Wat wel logish is dat het script leerling.bat onder Windows XP een error 1314 heeft omdat hij de tijd niet mag wijzigen. Maar wat niet logish is dat opstart/afsluitscript niet werkt.

Weet iemand wat er mischien fout gaat of wat ik anders zou kunnen doen. Is namelijk matig irritant dat vaak een client niet kan aanmelden omdat de systeemtijd teveel afwijkt met die van de \\dc. En de benodigde MrxSmb errors die je op de \\dc krijgt in je logboek vanwege Windows XP clients die afwijken met de tijd.

• Jelmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:22
Dat kun je toch gewoon in de GPO zetten (dat hoort ook met 2k te werken)?
http://www.microsoft.com/...ty/ws03mngd/26_s3wts.mspx

[ Voor 10% gewijzigd door Jelmer op 14-04-2005 18:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
Daar hadden we het volgende voor bedacht; op de OU_Computers School een computer policy te creeren met daarin de volgende stappen.

Staat ook in een Group Policy op de OU_Computers_School.

En voor NTP. Moet je je *.adm files van windows 2000 updaten naar die van windows 2003. Maar dat is een andere manier van tijdsyncen.

Vreemde blijft gewoon dat het op testlab wel heeft gewerkt alleen in productie niet. Terwijl het toch vrijwel het zelfde netwerk opbouw is.

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2005 18:12 ]

• Jelmer
Nee, ik bedoel niets over scripting, de w32tm service die dat hoort te doen.

En NTP is ook niet strict noodzakelijk, er hoort van Nt5DS als synchronisatie type gebruik gemaakt te worden.

[ Voor 43% gewijzigd door Jelmer op 14-04-2005 18:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oh mijn excuses heb ik je verkeerd begrepen.

Maar inderdaad dat heb ik ook gezelezen. Netlogon die dan waarschijnlijk w32tm service aanspreekt. Om de tijd gelijk te zetten maar dat gebeurd dus niet :S

Service is op alle clients gestart en voor de rest geen erors/ warnings op client/server dus lidmaatschap etc is goed. Maar tijd wordt niet gesynct ?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2005 18:18 ]

• Jelmer
Heb je ook het stukje "Monitoring and Troubleshooting Windows Time Service" van die link die ik eerder poste gezien? Misschien dat het daar geopperde w32tm /resync /rediscover je via het event log nog info kan geven.

Hoeveel is de afwijking meestal? Meer dan 15u? Dan wordt standaar nl door windows de tijd niet aangepast... (kun je tweaken in het register zodat het wel altijd wordt gedaan)

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal die tip eens gaan proberen.

Tijdsverschillen zijn dermate hoog en verschillend. Soms meer als 15 uur ook minder. Totdat hij teveel afwijkt en dan niet meer aanmeld.

Maar jou conclusie is dus ook; Dat inprincipe met een Windows 2000 server en een client Windows XP die lid is van het domein de tijd al automatish gelijk gezet moet worden met het aanmelden/opstarten ?

Want de locaties die een win2k3 DC hebben wordt de tijd namelijk ook niet gelijk gezet. En werkt de GPO's / scripts perfect.

Verwijderd

Jelmer schreef op donderdag 14 april 2005 @ 18:23:
Heb je ook het stukje "Monitoring and Troubleshooting Windows Time Service" van die link die ik eerder poste gezien? Misschien dat het daar geopperde w32tm /resync /rediscover je via het event log nog info kan geven.

Hoeveel is de afwijking meestal? Meer dan 15u? Dan wordt standaar nl door windows de tijd niet aangepast... (kun je tweaken in het register zodat het wel altijd wordt gedaan)
en heb geduld met de sync. de windows time service laat de kloksnelheid langzamer c.q. sneller lopen om de klok in sync te krijgen/houden (default als het verschil minder dan 1 minuut is, dacht ik), dat kan dus even duren voordat de tijd goed loopt.

Verwijderd

Move PNS > WOS
Pagina: 1