Aardlus in auto, hoe oplossen?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.300 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• JERO79
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:32
Ik heb mijn PDA via een kabel met stereo jackplug op de AUX-IN (RCA tulppluggen) van mijn autoradio aangesloten. De PDA wordt gevoed via een adaptor in de sigaretten-aansteker. Deze gaat pas aan als ik de sleutel op contact zet of de motor start. De autoradio heeft een andere aansluitpunt voor de massa en plus (kan niet zien waar precies, zit in kabelboom). De autoradio heeft altijd stroom, ongeacht stand van contactslot.

Als het contactslot op uit staat werkt de autoradio en de weergave van de PDA zonder problemen. Zet ik de sleutel op contact of start ik de motor dan hoor ik allerlei gebrom en gepiep via mijn boxen. Trek ik vervolgens de adapter uit de sigaretten-aansteker dan werkt alles weer prima (zonder voeding voor mijn PDA en GPS dan). Volgens mij is hier sprake van een aardlus.

Hoe zou ik dit kunnen oplossen? Ik las ergens dat ik een kabel kon trekken tussen de massa van de sigaretten-aansteker en de massa van de autoradio. Helpt dat? Zijn er andere oplossingen?

Verwijderd

Hoe kan je een aardlus hebben zonder aarde? :?

Wat hier aan de hand is is denk ik storing van je dynamo. Misschien kan een buffer elco uitkomst bieden.

Verwijderd

Nee, je kan JUIST een aardlus in je auto hebben.

Koop hiervoor een groundoop-isolator.
Je kan deze dingen overal op internet bestellen.
http://www.radioshack.com...19_008&product_id=270-054
Dit zet je volgens mij gewoon tussen je PDA en je autoradio.
Moet je alleen wel ff een verloopje fixxen voor naar je minijack/

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-02 23:33
zie ook de FAQ hierover

ach...in een volgend leven lach je er om!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 14 april 2005 @ 23:12:
Nee, je kan JUIST een aardlus in je auto hebben.
[..]
Leg maar eens uit dan.

Misschien is het wel een lus maar toch zeker geen aardlus want er is simpelweg geen connectie met de aarde en dus ook geen potentiaal verschil tussen die niet verschillende aardes.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05:38

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

aardlus = massalus. De goede verstaander weet wél wat er bedoeld wordt hoor :)

Wise enough to play the fool

• Bleh!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:09

Bleh!

:)

Die entry in de faq lijkt mij niet echt een oplossing...
Kun je niet ergens een schema vinden voor de kabelboom? Of direct voeding bij de radio aftappen. En dan de sigarettenaansluiting ook daarop aansluiten?

Toen plassen pissen werd, is het gezeik begonnen.

• JERO79
Bedankt voor de reacties. Ik heb inmiddels al vanalles geprobeerd, de autoradio direct op de massa- en plus- kabel van de sigarettenaansteker, een losse sigarettenaansteker (had ik nog nog liggen) op de + en - van de autoradio, evenals het aansluiten van een losse box om te voorkomen dat de aarde ergens via de boxen gemaakt wordt. Alles zonder resultaat.

Het geluid dat ik hoor is een geruis/gebrom met bliepjes. Het loopt niet in continue toon maar is 'variabel'. Iemand die 'er verstand van heeft' vertelde mij dat een ontstoringsfilter alleen helpt als het een regelmatig gepiep of gebrom is, bijvoorbeeld gekoppeld aan het induwen van gaspedaal. Bij mij lijkt het geluid willekeurig te zijn, maar het verandert wel in toonhoogte als ik bij voorbeeld de aanjager aanzet.

Zou een filter toch kunnen helpen? Iemand hier ervaring mee? Wat is beter / het verschil tussen een filter met RCA tulppluggen en een filter met + en - aansluiting?

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05:38

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Kan het niet zijn, dat het alleen aan de voeding van je PDA ligt? Zou je een universele kunnen proberen oid?

Wise enough to play the fool

• JERO79
De voeding van de PDA (sigarettenaansteker-plug) voedt niet alleen de PDA, maar ook de GPS-muis. De aansluiting op de PDA is ook een speciale plug, dus ik kan er niet zomaar andere voeding opzetten.

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-02 19:57

Caveman

whahoehaha

Een filter helpt altijd...ook variabele piepjes (maja ik ben niet iemand die er verstand van heeft, >:) )
Een filter met + en - is een voedingslijn filter, ik zou daar eens mee beginnen. Met tulppluggen is audio filter.
Ik denk als je een filtertje vlak voor de radio zet dat je er al vanaf bent.
(btw, zo'n voedingsfilter is nix anders dan een grote spoel met condensator, en is zo gemaakt dat alleen gelijkspanning erdoor komt en de storing tegen houd.)

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

Pagina: 1