Toon posts:

groot glas reservoir, goed of slecht idee ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga, na al jaren het van plan te zijn, toch maar eens aan de waterkoeling, het ontbrak me altijd aan de tijd maar nu gaat het toch gebeuren,

Ik heb al behoorlijk wat topics gelezen zo door de jaren maar naar mijn idee heb ik dit nog niet gezien hier op tweakers ( correct me if i’m wrong )

Graag wil ik met jullie delen wat ik van plan en hoor dan graag wat jullie er van vinden en of het zin heeft natuurlijk.....

De pc:
DFI Infinity NFII ultra (mosfets en SB geheatsinkt)
Mobile xp-2400
Geil pc3200 cas 2 512mbx2
Ati radeon 9700np
s-ata Maxtor 80gb
dvd brandertje etc etc
kast Chieftec DX-01B tower zwart
voeding Chieftec 360watt er

Het Cpu koelblok dat ik wil gaan gebruiken
Asetek Waterchill Antartica met 1.2”fitting (nog aan te schaffen)
Afbeeldingslocatie: http://www.asetek.com/filarkiv/DYO/DYOCPU_inch.jpg

Nu wil ik graag een reservoir maken van een grote glazen vaas met dikke wanden, deze zijn te koop bij de plaatselijke Intratuin of Tuinland ( hoe heet het tegenwoordig) Deze zijn te verkrijgen van wel een meter hoog ! Dus daar gaat aardig wat water in.

Daarin wil ik een grote dikwandige plexiglas cilinder zetten, door deze cilinder komt het warme water wat rechtstreeks van de CPU komt. Als het boven uit de cilinder komt is het al aardig afgekoeld, en dan zakt het naar beneden waar het weer door de pomp naar de cpu gaat. Nu hoop ik dat dit de processor goed genoeg koelt. Zo niet dan zal ik een koperen rad van de sloop trekken en die er tussen gooien.

Een tekening ( MS Word prutswerkje maar het is wel duidelijk ) verhoudingen kloppen niet

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/jsjonkers/diversen/reservoir.JPG

Ik denk dat dit best zou kunnen werken wat is jullie mening ?

Gezien de omvang van het reservoir is mijn vraag waarmee kan ik het reservoir het beste vullen ?

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-02 19:26

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Je systeem ziet er leuk uit maar heeft wel één risico. Als het water een beetje verdampt, en dan steeds meer, kan (in theorie) op een gegeven moment de pomp droog komen te staan, en daarmee de rest van het systeem.

En een radiator is altijd een goed idee omdat je daarmee véél meer hitte kwijt kunt. Ik weet niet of je plan een berg Overclocking gaat inhouden, anders zie je je water vrij vlot behoorlijk warm worden.

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 11:16

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

het blijft 1 massa water die volgens mij niet echt hard afkoelt. Het duurt lang voordat het warm wordt, dus je systeem zal een tijd goed draaien, maar ik denk dat het op een gegeven moment toch warm gaat worden.

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:54
het zal inderdaad wel even werken. Je hebt een heleboel water, en kan dus ook een hele boel energie op nemen voordat de temperatuur te veel gestegen is, maar je water zal toch steeds warmer worden. Tot dat het te warm is. Je hebt denk ik toch echt een radiator nodig om warmte af te geven aan de lucht. Glas geleid volgens mij niet echt goed warmte (wie heeft er een binas). En al geleid het wel goed dan heb je een enorm oppervlak nodig om het spul passief (zonder fans) koel te houden. Ik denk dat die vaas van 1 meter niet genoeg oppervlak heeft om voldoende warmte aan de lucht af te kunnen staan.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• DesertShooter
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-01 07:36

DesertShooter

Afgekickt

Met het zelfde gemak haal je een radiator van het autokerkhof :Y). Dat koelt nog stukken beter ook (denkaan 30*80 cm :Y) )

[ Voor 79% gewijzigd door DesertShooter op 14-04-2005 17:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
ja een radiator van de sloop halen is natuurlijk makkelijk,

maar het gemak is niet de eerste insteek, dan kan ik beter kiezen voor een standaard reservoir(tje)

het is juist zo leuk om iets anders (orgineels?) te bedenken toch, en te fabriceren

maar ik denk dat ik toch maar een combi ga doen met een radiator maar heeft dan een groot reservoir nog wel toegevoegde waarde?

het is wel de bedoeling om de Xp mobile behoorlijk te gaan overklokken :) (dwz zo hoog mogelijk stabiel)
sebastius schreef op donderdag 14 april 2005 @ 16:10:
Je systeem ziet er leuk uit maar heeft wel één risico. Als het water een beetje verdampt, en dan steeds meer, kan (in theorie) op een gegeven moment de pomp droog komen te staan, en daarmee de rest van het systeem.

.
ik schat dat er ongeveer 20 liter water in het reservoir zit, tegen de tijd dat dat verdampt is ben ik wel toe aan een nieuwe pc ! :)

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:32

Nox

Noxiuz

misschien een idee, maar kan je niet een waterpijp mee koelen ?

ik weet niet hoe het werkt, maar er was iemand in me clan die er zn pc mee koel hield. (ik denk vallend water met een fan erop ?)

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

Exigence

dnkroz

Matched: bong :P

Maar zo'n groot reservoir heeft geen enkele toegevoegde waarde buiten dat het als een soort buffer fungeert, het koelt niet zo snel af, en warmt ook niet zo snel op. Uiteindelijk zit je met een PC die 20 kilogram weer weegt en een massa water die nergens voor nodig is. En als je alleen een reservoir zult hebben zal het echt niet lekker koelen.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:33

rapture

Zelfs daar netwerken?

Een origineel idee, maar het glas zal niet veel warmte naar buiten laten, zodat de warmte langs de bovenkant wegmoet. Het is doenbaarder als het gemaakt wordt in roestvrijstaal ofzo, deze kan de warmte gemakkelijk naar buiten afvoeren.

• gianada
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-05-2007
hmm volgens mij is het best haalbaar. Je hebt een hele grote massa water, en dus zullen je temps wel redelijk zijn zonder radiator. Alleen zal je toch straffe pompen in huis moeten halen.
Je kan desnoods als je temps niet goed zouden blijken toch een radiator aansluiten maar zonder er fans op te zetten.

gianada

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

Of je gaat naar de vuilnisbelt/veilingsite waar je een goedkope koelkastradiator haalt. als je deze bovenin maakt, stijgt t warme waterdamp op en doordat t afkoelt zakt t weer naar je pomp. Ik denk dat je dan veel meer aan je koelpretaties hebt.

Of Misschien iets van glas maken wat ze ook in een olieraffinaderij hebben. Dat ziet er misschien ook wel heavy uit :) (sorry, kan ff geen plaatje vinden van zo'n olieraffinaderij schematisch :()

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

Verwijderd

Topicstarter
rapture schreef op donderdag 14 april 2005 @ 22:23:
Een origineel idee, maar het glas zal niet veel warmte naar buiten laten, zodat de warmte langs de bovenkant wegmoet. Het is doenbaarder als het gemaakt wordt in roestvrijstaal ofzo, deze kan de warmte gemakkelijk naar buiten afvoeren.
mmm ja dit is natuurlijk ook een optie, glas zou er wel mooier uit zien maar goed, koeling is eigenlijk wel belangrijker.

hoe zit het dan met de combo, cpu blok pure copper en het RVS van het reservoir, gaat dat geen problemen opleveren ?

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:33

rapture

Zelfs daar netwerken?

Verwijderd schreef op zondag 17 april 2005 @ 14:34:
mmm ja dit is natuurlijk ook een optie, glas zou er wel mooier uit zien maar goed, koeling is eigenlijk wel belangrijker.

hoe zit het dan met de combo, cpu blok pure copper en het RVS van het reservoir, gaat dat geen problemen opleveren ?
Onderplaat van RVS en de rest van glas, zodat het nog mooi is om naar te zien. Lassen met RVS is niet gemakkelijk en met aluminium zeker niet gemakkelijk.

Verwijderd

Topicstarter
ja dat wordt een lastig verhaal, makkelijker is om helemaal van rvs te maken de buitenwand,

dit kan dmv van bestaande profielen, daarbinnen in dan een koker,

hoe zit het met corrosie omdat er dan en rvs en koper in het systeem zit ?

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 17 april 2005 @ 15:00:
ja dat wordt een lastig verhaal, makkelijker is om helemaal van rvs te maken de buitenwand,

dit kan dmv van bestaande profielen, daarbinnen in dan een koker,

hoe zit het met corrosie omdat er dan en rvs en koper in het systeem zit ?
Koper en RVS gaat helemaal verkeerd..

In de bovenstaande tekening zal de CPU temp alleen maar oplopen..zei het heel geleidelijk en natuurlijk zwaar afhankelijk van de afgifte van de CPU en de kwaliteit van het blok. Omdat water zoveel warmte opneemt gaat het heel lang goed.

Dus afhankelijk van de eisen die je eraan stelt en de hoeveel heid water kan het werken.

Een mini reservoir met een rad + stille fan werkt beter en neemt minder ruinte in.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2005 15:27 ]

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-02 15:38
Als het een open reservoir is kan je beter elke week wat ijsblokjes erbij gooien. Als het smelt is je verdampte water weer aangevuld en het koelt ook het water wat af.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Verwijderd

Over het glazen reservoir: glas kan erg slecht over tempratuur wisselingen. Met als gevolg barsten. Ik wil niet zeggen dat het fout gaat maar voor hetzelfde geld staat je hele kamer blank, en je systeem droog...
martijn_tje schreef op donderdag 14 april 2005 @ 17:40:
het zal inderdaad wel even werken. Je hebt een heleboel water, en kan dus ook een hele boel energie op nemen voordat de temperatuur te veel gestegen is, maar je water zal toch steeds warmer worden. Tot dat het te warm is. Je hebt denk ik toch echt een radiator nodig om warmte af te geven aan de lucht. Glas geleid volgens mij niet echt goed warmte (wie heeft er een binas). En al geleid het wel goed dan heb je een enorm oppervlak nodig om het spul passief (zonder fans) koel te houden. Ik denk dat die vaas van 1 meter niet genoeg oppervlak heeft om voldoende warmte aan de lucht af te kunnen staan.
Glas geleid voor geen donder, De hoeveelheid energie die glas aan lucht afgeeft is te verwaarlozen. Het zal lang duren voordat je water in dit ontwerp dus warm is, maar ook minstens (sterker nog, veel langer dan het opwarmen) zo lang om af te koelen! houd daar dus rekening mee.

Het is een creatief idee maar in de praktijk naar mijn mening slecht uit te voren (zoals je het nu hebt staan altans)

[ Voor 78% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2005 20:03 ]

• TwieX924
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 24-03-2017
Het hele idee van een radiator is een oppervlaktevergroting van een goed geleidend materiaal waarover je lucht blaast. Met het systeem wat jij voorstelt heb je een relatief klein oppervlak (de buis of vaas) gemaakt van een materiaal, welke slecht geleidt. Ondanks dat je een grote hoeveelheid watermassa hebt gaat het denk ik toch niet werken. Misschien wel als je je pc voor korte periodes gebruikt (geen 24-7 en zeker geen oc). De watermassa zal namelijk door z'n grote volume langzaam opwarmen. Maar uiteindelijk denk ik toch dat er kritieke temperaturen gehaald gaan worden. Het systeem wat je voorstelt doet me trouwens sterk denken aan een transparante versie van de reserator.

• Wizardtm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-02 00:19

Wizardtm

>>> H20 <<<

Een groot water reservoir is al een heel oud verschijnsel (en dan praat ik over de begin tijden van waterkoeling toen er nog geen kant-en-klare blokken te koop waren en we nog onze celly 366 op 600+ probeerden te krijgen).

Op zich werkt het prima maar ook veel water wordt op een gegeven moment warm, des te groter het reservoir, des te langer het duurt... zo simpel is het. Afkoelen doet zo'n water massa bijna niet omdat het temp verschil met de omgeving te laag is.

Wat overigens wel goed werkt (is ook al eens uitgeprobeerd door iemand) is een grote tank, inclusief een dompelpomp (en later dmv een sterke externe pomp) in te graven in de grond onder je huis. De grond is nl. altijd behoorlijk koud, zeker onder je huis, en op deze manier ben je dus altijd voorzien van koud water. Tis ff een werkje maarja dan heb je wel een geruisloze koeling !

Werken? Dat doe ik morgen wel!

• NO2
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

NO2

Ik heb even m'n binasch geraadpleegd voor je:

Glas: warmtegeleidingscoefficent: 0.93 W m^-1 K^-1
Water: ,, : 0.60 ,,
Diamant : ,, : 165 ,,

Ik zou de bak dan van diamant maken >:)

• Ganzz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-10-2021
NO2 schreef op zondag 17 april 2005 @ 23:04:

Als iedereen hier 1 euro doneerd dan... :X :X

[www.ganzz.nl]

• ReallyStupidGuy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-02 11:39
Op je tekening heb je de hele vaas vol gegeooit met water en circuleert het rond. Enige voordeel wat je daarmee m.i. hebt is dat je altijd het koelere water uit het reservoir pomt. Ik denk echter dat op die manier je water niet erg veel warmte kwijt kan aan de lucht dus uiteindelijk is het rendement klein. (glas geleid slecht en een ronde vorm heeft ook nog eens het kleinste oppervlak)

Wat misschien wel een leuk idee is is als je de plexi buis in het midden helemaal vult en de pomp net onder water plaatst, dan valt het water langs de buis naar beneden en koelt veel beter af, misschien kun je dan zelfs de radiator achterwege laten. (zoek maar eens op bong, iets verder doorgevoerd maar een beetje het idee wat ik bedoel)

Duizend wijzen kunnen meer vragen stellen dan één idioot kan beantwoorden.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 17 april 2005 @ 19:52:
Over het glazen reservoir: glas kan erg slecht over tempratuur wisselingen. Met als gevolg barsten. Ik wil niet zeggen dat het fout gaat maar voor hetzelfde geld staat je hele kamer blank, en je systeem droog...
LOL :D

En hoeveel graden zou het moeten schelen dan? 100? :+ :+ Denk nou es na. Het wisselt hooguit 20 graden en ook nog eens tergend langzaam. Never ever dat het breekt.

In een vaatwasser wisselt het way sneller en meer en daar blijft glas ook heel |:( Om over een glazen overschaal nog maar te zwijgen..

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2005 14:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
NO2 schreef op zondag 17 april 2005 @ 23:04:

bij de AH was de Diamant in de aanbieding geloof ik, of is dat niet geschikt :9

dat breken van het glas zal wel wat meevallen,

als ik in de winter mijn voor ruit van mijn auto heb bevroren gooi ik er altijd wat lauw/warm water over, maar hij knapt nooit ( helaas, wil wel graag een nieuwe ruit )

ik heb vandaag voor 10 euro even een koperen rad van een toyota corolla uit 94 van de sloop gehaald, denk dat die ert toch maar in moet,

ik heb er vanmiddag slangpilaren in gesoldeerd, 13mm, maar ik bedenk me net dat die 1.2inch van het koelblok de buiten maat van de slang is of is dat de binnendiameter van de slang ? ik heb em nog steeds niet binnen helaas.

het reservoir ben ik nog niet over uit, glas is al van de baan want dat is veel te lastig te maken, denk aan gaten boren enzo. het alternatief is plexiglas, maar goed dat is dus nog erger dan glas of niet?

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2005 20:46 ]

• ReallyStupidGuy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-02 11:39
Als je een radiator gebruikt maakt het materiaal van het reservoir geen verschil meer in de temperatuur. Stel dat je bijvoorbeeld een koperen reservoir maakt dan is de oppervlakte van het reservoir een fractie van de radiator, en daar gaat het uiteindelijk om. Bovendien zorg je (waarschijnlijk) voor een fan op de radiator waardoor er een luchtstroom is. Een plexibakje is dus een prima en mooie oplossing.

Duizend wijzen kunnen meer vragen stellen dan één idioot kan beantwoorden.

Pagina: 1