Toon posts:

Domeinregistratie 2 domeinen, 1 servercomputer?

Pagina: 1
Acties:
  • 75 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben al enige uren aan het surfen naar informatie, uitleg, en adviezen over domeinregistratie. Het volgende is het geval: Ik heb thuis een serverbak staan, die op het internet staat dmv adsl via planet (vast ip dus). Nu heb ik op deze server 2 websites aan de gang die volledig los van elkaar staan. En ik wil 2 domeinen registreren, eentje die leidt naar de ene website, en eentje die leidt naar de andere. Ik gebruik linux met apache. Wat ik al begrepen heb, is dat als ik standaard die 2 domeinen registreer, bijvoorbeeld www.voorbeeld.nl en www.voorbeeld1.nl ik ze naar het IP kan doorverwijzen van mijn adsl verbinding, en dan in mijn router weer naar mijn computer. In dat geval zouden de beide adressen allebei naar het vaste ip verwijzen en kan er dus maar 1 website achter het ip staan, of in ieder geval maar 1 domein gebruikt worden.

Nu heb ik eens rondgekeken op transip.nl en ze bieden daar 2 domeinregistraties die voor mijn situatie zouden kunnen, een standaard registratie:

Registratie
Gebruik ons DNS-beheer systeem (standaard)

en een registratie waarbij ik mijn eigen dns server moet draaien:

Registratie op uw eigen nameservers
Gebruik uw eigen nameservers, eventueel
met TransIP als secondary (geavanceerd)

Nu vroeg ik me af hoe dit tweede nou precies in zijn werk gaat (met bind wrschnlijk) en of het klopt dat ik met de standaard registratie geen 2 domeinnamen naar 2 aparte websites op mijn serverpc kan laten leiden?

• FiscBiker
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:08
Verdiep je even in (namebased) virtual hosts voor apache.

Het is helemaal geen probleem om meerdere websites te draaien op dezelfde server

[ Voor 5% gewijzigd door FiscBiker op 14-04-2005 15:42 ]

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ja je kan beide domeinen gewoon naar je Planet ADSL laten verwijzen binnen hun systeem. Daarna met Apache met virtual hosts gaan werken zodat je beide websites kan draaien op dat ene IP adres

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• DDemolition
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17-02 19:07

DDemolition

slopen is mijn lust en leven

dat kan wel,

in iis heet dit een hostheader. in appache heb ik dit nog nooit ingesteld

deze kijkt alleen naar de website die je ingetypt hebt in de adressenbalk.
beide domeinen leiden dus naar hetzelfde ip.
Je maakt dan 2 verschillende websites in je webserver aan.
website 1 luisterd naar www.domein1.com en website luisterd alléén naar www.domein2.com.
poort 80 open en klaar!

[ Voor 12% gewijzigd door DDemolition op 14-04-2005 15:45 . Reden: niet goed gelezen ]

Specs: Server, WS boven, WS beneden

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-02 14:20

Croga

The Unreasonable Man

Kijk eens in de apache documentatie bij Virtual Hosts.....

Apache detecteert dan simpelweg via welke URL de gebruiker binnen komt en selecteert aan de hand daarvan welke directory hij moet tonen....

[ Voor 0% gewijzigd door Croga op 14-04-2005 15:44 . Reden: excuses voor de dubbel-post ;) ]

• Pumbaa82
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-03-2024
Allebei naar 1 IP laten sturen en in apache aan de slag met virtual servers hosts ...

LOL, zoveel reacties in no time :D

Lijkt me dat je binnen de httpd.conf van apache kan zoeken, + google en apache.org (vooral die laatste ;))

[ Voor 43% gewijzigd door Pumbaa82 op 14-04-2005 15:49 . Reden: mensen die het al beter wisten ]

Verwijderd

Topicstarter
hahaha, hartstikke bedankt jongens, ongelooflijk snel ! Als ik alles met vhosts kan regelen ga ik nu direct die 2 domeinen registreren met de standaard domeinregistraties, dus zonder eigen nameservers. Het is dus niet nodig om zelf een dns-server te draaien, waar is dit dan eigenlijk goed voor, subdomeinen ofzo?

Verwijderd

als ik je dus goed begijp wil je op een ip adres 2 websites draaien met behulp van apache op linux

moet geen probleem zijn, doe ik hier ook, alleen dan meer dan 2 :)
dat heet name based virtual hosting, en kan je zo op de apache website terugvinden.
op
http://httpd.apache.org/docs-2.0/vhosts/
kan je alles vinden... heb maar de apache 2.0 versie gepakt, als je 1.3 draait moet je ff op de apache website kijken.

het enige wat niet kan als je maar 1 ip adres hebt is SSL hosting van meerdere domeinen. je kan maar 1 SSL server per ip adres draaien namelijk

Verwijderd

Topicstarter
Dus je kan maar 1 website laten draaien op https, mm een paar extra netwerkkaarten erin duwen is natuurlijk geen moeite en de oplossing.

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op donderdag 14 april 2005 @ 16:02:
het enige wat niet kan als je maar 1 ip adres hebt is SSL hosting van meerdere domeinen. je kan maar 1 SSL server per ip adres draaien namelijk
waarom zou dat niet kunnen :?
kan prima hoor ;)
Verwijderd schreef op donderdag 14 april 2005 @ 17:14:
Dus je kan maar 1 website laten draaien op https, mm een paar extra netwerkkaarten erin duwen is natuurlijk geen moeite en de oplossing.
offtopic:
je kan gewoon meerdere IP adressen per kaart hebben hoor ;)

• Pacjack
  • Laatst online: 18-02 21:11
En hoe handel je zoiets af op een mailserver? Dat is waarschijnlijk afhankelijk van de gebruikte software?

⌘ | deze gebruiker weet waar zijn handdoek is

Verwijderd

Topicstarter
Nu hoef ik gelukkig geen mailserver te implementeren, aangezien alle gebruikers gewoon outlook 2003 gebruiken met een bestaand e-mail adres. Overigens is volgens de apache docs meerdere ssl websites op 1 ip niet mogelijk:

Name-based virtual hosting is usually simpler, since you need only configure your DNS server to map each hostname to the correct IP address and then configure the Apache HTTP Server to recognize the different hostnames. Name-based virtual hosting also eases the demand for scarce IP addresses. Therefore you should use name-based virtual hosting unless there is a specific reason to choose IP-based virtual hosting. Some reasons why you might consider using IP-based virtual hosting:

Some ancient clients are not compatible with name-based virtual hosting. For name-based virtual hosting to work, the client must send the HTTP Host header. This is required by HTTP/1.1, and is implemented by all modern HTTP/1.0 browsers as an extension. If you need to support obsolete clients and still use name-based virtual hosting, a possible technique is discussed at the end of this document.
Name-based virtual hosting cannot be used with SSL secure servers because of the nature of the SSL protocol.
Some operating systems and network equipment implement bandwidth management techniques that cannot differentiate between hosts unless they are on separate IP addresses.

• Korakal
  • Laatst online: 12-02 13:21

Korakal

Up up up!

Goed, je vraag is beantwoord maar dat had je met een beetje creatief zoeken prima kunnen vinden; let daar in het vervolg ajb op...
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.