tv-kaart slechte kwaliteit

Pagina: 1
Acties:
  • 1.144 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ever_zwijn
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04-08-2025
Hallo,

Ik heb een tv-kaart (eentje van creatix, met decoderchip saa7134 denk ik).
wanneer ik kanalen scan, worden alle kanalen gevonden, er zijn er echter slechts een 2-tal die van goede kwaliteit zijn, de rest is van zeer slechte kwaliteit (zo wil je niet tv kijken).

Ik vroeg me af of het aan de tv-kaart ligt, dat die van slechte kwalitiet is, of dat er gewoon iets mis is met mijn exemplaar. Als ik de kabel aan de tv aansluit geeft die wel perfecte beeldkwaliteit, dus de kabel is ok.

Ik heb al verschillende software geprobeerd, maar geven allemaal zelfde resultaat.

• dreester
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
hier staat je antwoord: :)
AV FAQ; Veelgestelde vragen

Verwijderd

De decoder van TV-kaarten is veel gevoeliger voor storingen als een TV. De kabel kan dus inderdaad een probleem opleveren.

Welke soft heb je al gebruikt? Sommige paketten kunnen beter finetunen dan andere. De meegeleverde soft zou goed moeten werken, maar ja...

Vrijwel elke kaart heeft een composite in, probeer anders eens om met een kabeltje vanaf te TV te testen of dat beeld wel goed doorkomt.

PS, je bent blijkbaar nieuw op het forum. Zet in je startpost wat meer info (over de kaart en andere hardware, alsook wat je al juist geprobeerd hebt)

Welkom alleszins

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:04

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Ik ken het hele kaartje niet, en je zegt ook niet wat voor software je gebruikt om te scannen, maar kun je niet handmatig frequenties opgeven? Welicht is het enkel het automatisch instellen wat fout gaat.

In nederland gebruiken we vaak + en - kanalen en daar kan windows niet zo goed mee overweg.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• ever_zwijn
ok, bedankt voor de snelle reacties.

ben momenteel niet thuis, dus kan niet testen en meer specificaties geven.
zal het straks thuis eens proberen.

Heb wel al Dscaler geprobeerd, maar nog niet genoeg met de settings gespeeld misschien.

nonkel pleuris: wat bedoel je met een kabeltje vanaf tv? kabel van tv naar computer, wat voor kabel, wat kan ik hiermee testen?

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-02 15:29
ever_zwijn schreef op donderdag 14 april 2005 @ 15:30:

...........................................
Ik vroeg me af of het aan de tv-kaart ligt, dat die van slechte kwalitiet is, of dat er gewoon iets mis is met mijn exemplaar. Als ik de kabel aan de tv aansluit geeft die wel perfecte beeldkwaliteit, dus de kabel is ok.

.......................................................
De oorzaak van een slecht beeld met de tv-kaart op de pc monitor en een goed beeld op het tv scherm met dezelfde kabel, kan ook liggen in de zogenaamde gevoeligheid van de tuner op de tv-kaart. Is de tuner op de tv-kaart inderdaad ongevoeliger dan die in de tv, dan kan een signaal-versterker ("antenneversterker") helpen. Of een kortere kabel, of een kabel van betere kwaliteit (dikker?).

Gevoeligheid van een tuner was altijd een punt met invloed op de prijs van een apparaat, waarschijnlijk toch nog steeds zo, ondanks de schijnbare mogelijkheid om bepaalde "electronica" praktisch "voor niks" te maken.

• DJMarcel
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-12-2025
Als het tv-kaartje de Philips SAA7134 chip bevat, dan heeft deze waarschijnlijk ook een Philips tuner. Ik heb zelf ook een tv-kaartje met die chipset (van de Aldi) en krijg daarmee zeer goede kwaliteit, echter niet met de bijgeleverde software. Ik gebruik nu Fly2000TV en daar ben ik wel tevreden over. Je moet wel zelf met de hand de frekwenties ingeven (automatisch scannen voor zenders werkt hier in Nederland niet lekker). In dat programma kun je er ook voor kiezen om de interne ADC van de SAA7134 voor het geluid te gebruiken, zodat je nooit synchronisatieproblemen bij het opnemen kunt krijgen.

Waarschijnlijk werken andere programma's waarbij je met de hand de frekwenties kunt ingeven ook, dus je moet zelf maar even kijken welk programma je prettig vindt.

• KingCrash
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-02 14:05

KingCrash

Angry Rabbit

[b]
Waarschijnlijk werken andere programma's waarbij je met de hand de frekwenties kunt ingeven ook, dus je moet zelf maar even kijken welk programma je prettig vindt.
Ik heb het zelfde kaartje (aldi rules 8) ) en ik werk met DScaler.
Hier voer ik ook handmatig de frequenties in. Deze zijn bij mijn tvaanbieder op de site gewoon te bekijken, dus is het voor mij een eitje om zuiver beeld te krijgen.

[ Voor 2% gewijzigd door KingCrash op 15-04-2005 09:54 . Reden: typo's ]

Angry Rabbit

• ever_zwijn
heb het opgelost gekregen door een videorecorder tussen computer en aansluiting te plaatsen. die werkt als een versterker veronderstel ik.

Verwijderd

Nou ik heb 2x een ASUS 7135, dezen gaan per direct retour naar de winkel :O .
Het is net of ik in de alpen zit met een heleboel sneew en strepen. Gelukkig heb ik al jaren een paar goede tv-kaarten van askey tview99 en die zijn loepzuiver en absoluut geen sneeuw of storingen alleen jammer dat ze een mono tv geluid hadden dus vandaar deze 2 gekocht van ASUS. Maar een zeer slechte aankoop geweest zeg. :'(

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2005 19:42 ]

Pagina: 1