Toon posts:

Ik krijg mijn Iiyama vision master pro 512 niet van de 60 he

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo daar!

Ik heb sinds een week een 22 inch scherm gekocht van iiyama, de vision master pro 512. Deze staat aangesloten op een sony vaio laptop PCG K315s met een mobility ati radeon 9200 64 mb videokaart.

haalbaare specs van Iiyama:
Monitor: 1600 x 1200 @ 112Hz

Als ik 1600X1200 of 1280X1024 met "standaard waarde adapter (60hz)" draai dan heb ik scherp beeld.

wil ik een hogere hz instellen dan krijg ik gelijk een onscherp beeld. ik heb alle tussen liggende modi geprobeerd,
maar geen resultaat gevonden waar ik mee kan leven.

Ik alle drivers gedownload van iiyama maar bij 85 Hertz is het beeld onscherp evenals bij 75 hertz. De enige optie is dan 60 hertz maar dat is toch zonde als je weet dat de iiyama 112 hertz kan.

Dus de vraag is of dit aan mijn ATI mobility radeon 9200 64 mb videokaart ligt? of misschien iets anders?

Verwijderd

probeer de andere VGA poort te gebruiken aan de achterkant van het scherm, ik heb ook twee van die 512's en bij eentje geeft de 2e vga poort wat wazig beeld

misschien helpt het :)

Verwijderd

Die mob. radeon zal wellicht slecht hogere resoluties dan de native resolutie van je laptop aankunnen ?

Verwijderd

64 mb is voor een 19 inch op een hoge resolutie eigenlijk te weinig en ook hierdoor kun je minder beeld krijgen. wat ook nog kan is dat de kabel/stekker/conector niet helemaal lekker is. ik heb op mijn tft scherm 1 cheapass vga kabel zitten als test/knutsel aansluiting en die kabel geeft ook wazig beeld.( de gewone pc hangt aan de dvi)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 14 april 2005 @ 12:36:
Die mob. radeon zal wellicht slecht hogere resoluties dan de native resolutie van je laptop aankunnen ?
Jah daar zat ik dus ook al aan te denken en dat is waarschijnlijk het probleem. ik kan me alleen niet voorstellen dat de ati radeon van 9200 64 mb maar slechts 60 hertz draait. misschien zal dit aan de drivers van mn laptop liggen. Sony is immers aan het bezuinigen :'(

• DiMacho
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06 23:50
Heb je de drivers van je monitor geinstaleerd? Of staat de monitor als Plug and Play?
Anders misschien even de drivers van IIyama instaleren? http://www.iiyama.nl/include/getData.asp?1965

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:50

Jiffy

God, you're ugly!

Verwijderd schreef op donderdag 14 april 2005 @ 12:41:
64 mb is voor een 19 inch op een hoge resolutie eigenlijk te weinig en ook hierdoor kun je minder beeld krijgen.
Da's dus niet waar.
Als we uitgaan van de door TS genoemde resolutie van 1600 x 1200 heeft hij (ff rekenen: 1600 x 1200 x 24 óf 32 bits) is ongeveer 5.5 MB of ongeveer 7.5 MB ram nodig op z'n videokaart om eea in 2D weer te geven. Oftewel, de 64 Mb van zijn videogedeelte is én meer dan genoeg om hoge resolutie 2D beeld te laten zien én heeft geen bal te maken met de weergavekwaliteit op z'n beeldscherm.

Ik heb zelf ook nog een El Cheapo Radeon 7500 PCI kaartje liggen als reservekaartje voor van alles en nog wat. Die moet je dus écht niet op 1280x960 zetten: de tranen springen letterlijk in je ogen vanwege de wazigheid van het scherm... Ik ben bang dat Sony een beetje bezuinigd heeft op wat filters/connectortjes in het weergavecircuit waardoor een externe hogeresolutie beedlscherm niet echt geweldig werkt, met name als je op resoluties hoger dan 1280x960 gaat zitten.

Heb je toevallig nog een ander beeldscherm (evt bij kennissen) waar je eea op kunt testen?

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

• Laurens
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik denk dat je laptop die hoge resolutie niet ondersteund op een fatsoenlijke manier. Ik heb een acer laptop gehad met een Radeon 9700 en die gaf ook brak beeld of geen beeld op hoge resoluties. En mijn huidige medion laptop had zo ongeveer hetzelfde. (monitor: IBMp260 22" flat DVI)

Probeer die monitor eens op een andere pc en probeer eens een andere monitor op je laptop, dan weet je waar het aan ligt. Waarschijnlijk gewoon aan de combinatie of het feit dat je laptop niet zulke hoge resoluties ondersteund zoals ik al zei.

En diegene die zei dat 64mb niet genoeg was op die resolutie: In mijn pentium 3 servertje zit een ati rage pro 8mb kaartje en die draait gewoon heerlijk op 1600x1200@85hz.

• KILLorBE
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-06-2024
Ik denk dat het aan de videokaart ligt, ik heb 2 PC's op dezelfde monitor (21" Eizo) en op dezelfde resolutie (1280x1024) ziet het beeld er het beste uit met de GF2 MX 32MB @ 75Hz (of lager), met de andere kaart (Ti4200) is het beeld hetzelfde @ 85Hz.
Setting the refresh rate higher than necessary will needlessly degrade image sharpness due to video bandwidth effects (the pixel clock rate increases with the refresh rate, and this can lead to blurriness).
Bron: MaximumPC: How to Setup Your CRT
Pagina: 1