relevantie onderdelen in nieuw systeem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autodidact
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-06-2024
ollah ppl,

uit mijn opwarmcursus van vanmorgen ben ik mede dankzij deze site een hoop te weten gekomen over nieuwe technieken. toch mist er nog wat in mijn plaatje met het oog op het bouwen van een nieuwe pc. het viel mij op dat, wat we 4 jaar geleden voorspelde, nu alles dubbel aangeschaft moet worden: RAID, dual channel, SLI of gesimuleerd wordt dat er spraken is van een dubbele cpu hyperthreading of binnenkort dual core.

het doel: een goeie game pc maken

mijn eerste induk schetst mij een
A8N-SLI Deluxe mobo,
een geforce 6800 GT SLI van asus,
512MB PC3200 DDR, CL2,5 (Twinmos, Speed Premium) twee maal,
Western Digital Caviar RE WD1200SD, 120GB (7200rpm, SATA, 8MB)
AMD Athlon Processors / AMD Athlon 64 3000+ (S939, 1,8GHz, 512KB, Boxed)

en nog wat tierelantijnen.

mijn vraag is dus eigenlijk,
*in hoe verre is het nuttig 2 harde schijven RAID te laten ondersteunen en zouden die 10k rpm moeten zijn
*2 videokaarten type 6600 ipv eentje type 6800,

volgens mij,
*halen we AGP 8x nog niet, en is 1 keer sli dus niet koel, maar 2 keer wel, en dus in de toekomst de uitbreid mogelijkheid
*is raid niet nuttig aangezien ram het snelle werk doet
*liever 1 harddisk met 10k rpm met 36 gig en 1 hd van 7200 met 200+ gig

dus reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie maart 2005 zit dus aardig goed B)

of even een maandje wachten op nieuwe cpu, optische harddisks, betere sli kaarten en mobo :9~

http://specs.tweak.to/12504

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Prima systeempje.
De video kaart zou ik gewoon 1 6800 nemen en dan later als ze wat goedkoper zijn er 1 bij nemen.
Die HD's zou ik gewoon 1 scsi 10k HD nemen een grote SATA schijf voor opslag.
Je hebt dan wel echt een uber game systeem O-)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2005 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Prestatiemeerwaarde van RAID en SCSI is het best merkbaar bij laadtijden dacht ik, daarbuiten zou je er niet veel van merken.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

persoonlijk zou ik niet gaan voor Raid, de snelheid van de hardeschijven in games maakt niet gigantisch veel uit, zolang je maar voldoende geheugen hebt.

Misschien zou je er een nog wat snellere processor in kunnen prikken?

edit: degene bovenmij post een beetje het tegenovergestelde.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2005 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-09 23:12

Turkish

zhé germans

Verwijderd schreef op donderdag 14 april 2005 @ 11:12:
Prima systeempje.
De video kaart zou ik gewoon 1 6800 nemen en dan later als ze wat goedkoper zijn er 1 bij nemen.
Die HD's zou ik gewoon 1 scsi 10k HD nemen een grote SATA schijf voor opslag.
Je hebt dan wel echt een uber game systeem O-)
Vergeet niet dat je voor SCSI een aparate controller nodig hebt ;)

Overigens is een nforce4 mobo geen AGP meer maar PCI-E B)
Ik zou als je het geld hebt nu een enkele 6800GT of zo kopen en dan idd wachten tot de prijs van die dingen daalt zodat je er dan eentje bij kan zetten voor SLI.

Verder moet je dan wel opletten dat je een hele dikke voeding nodig hebt om het zooitje te kunnen trekken.

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Verwijderd schreef op donderdag 14 april 2005 @ 11:22:
persoonlijk zou ik niet gaan voor Raid, de snelheid van de hardeschijven in games maakt niet gigantisch veel uit, zolang je maar voldoende geheugen hebt.

Nee hoor... Het voordeel van RAID (en dan moet het dus striped zijn, wat meer risico's op dataverlies betekent) zit hem vooral bij de laadtijden, dat scheelt wat seconden. Ik denk niet dat zo'n enorm voordeel is, als je meer risico op gegevensverlies hebt.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autodidact
Verwijderd schreef op donderdag 14 april 2005 @ 11:22:

ten eerste alle bedankt voor de snelle serieuze feedback :)

dan dus de cpu, zie ik er 2 in de lijst: AMD Athlon Processors / AMD Athlon 64 3500+ (S939, 2,2GHz, 512KB) met of zonder Winchester: enig idee wat dat betekend?

voldoende geheugen: DDR DRAM PC3xxx / 1GB x 2 (2GB) PC3200 DDR, CL3 (Corsair TWINX2048-3200) misschien strakker plan? het is vooral het merk wat wat zegt bij het geheugen he, en verder moet het in harmonie zijn met de front bus size dacht ik zo :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autodidact
aah dat zegt iets over de core van de cpu,,, oftewel de socket... s939 dus 8)7 :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJ1815
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-08-2021
Winchester en Newcastle? zijn de cores. Zoek maar eens op vergelijkende reviews. De ene is wat beter overclackbaar en blijft wat koeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autodidact
maar,,,, is het misschien toch niet verstandiger om voor een 8x agp moederbord te gaan ipv SLI
ik bedoel, tis bekant het eerste mobo met sli en 1 vd eerste kaarten met sli, zullen nog wel vol bugz zitten en geen game zal het tuurlijk ondersteunen, laat staan windows!! :?
agp is zo uitgekauwd intussen, was er vorige eeuw al! O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJ1815
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-08-2021
Wat is dit nou? Je wilde toch de nieuwe technieken??? En als je het verschil tussen AGP en SLI (lees: PCIe) niet weet, dan is het denk ik verstandig dat je nog wat FAQjes doorneemt. Ook uit je opmerkingen valt niet op te merken dat je het helemaal doorhebt wat SLI is.

PCIe videokaarten doen het perfect in PCIe mobootjes en daarmee richt je je op de toekomst. AGP zal nog wel even doorlopen, maar de rek is er daar wel zo ongeveer uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou op basis van deze specs ook gaan voor een wat ruimere 7.2k SATA schijf met NCQ ipv. een 10kRPM Raptor schijf met TCQ (zie link). Prijs/prestatieverhouding van de 7.2k schijven is een stuk beter.

Het geld dat je uitspaart kun je weer uitgeven aan een hoge geklokte cpu. Deze is in je startpost duidelijk een bottleneck. Let er bij het geheugen op dat je een matched pair setje koopt, om dual channel problemen te voorkomen. En koop vooral een goede en krachtige voeding.
of even een maandje wachten op nieuwe cpu, optische harddisks, betere sli kaarten en mobo
Jaja :?
Pagina: 1