welke ide raid card werkt onder debian

Pagina: 1
Acties:

• Big-Foot
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-12-2025
Ik zoek een IDE kaart die onder linux werkt liefst met ATA100

bvd.

• mavink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-05 09:16
Uit de help bij kernel compilatie:

CONFIG_BLK_DEV_3W_XXXX_RAID: 3ware is the only hardware ATA-Raid product in Linux to date. This card is 2,4, or 8 channel master mode support only. SCSI support required!!! http://www.3ware.com/ Please read the comments at the top of drivers/scsi/3w-xxxx.c

• Big-Foot
Waarom is de support toch zo verscrikkelijk waardeloos, is het nou echt zoveel makkelijker om een driver voor Windows te schrijven dat ze maar geen drivers schrijven voor Linux.

Dit is voor mij echt een reden om geen Linux te gebruiken, ondanks de goed kwalitied van Linux.

Maar elke keer dat je je systeem vernieuwd met bv een nieuw mainboard dan werkt de helft niet:(

Pieeeeeeeeeep, zo klaar en nu niet meer vloeken.

Verwijderd

Op woensdag 10 januari 2001 00:47 schreef mweert het volgende:
Waarom is de support toch zo verscrikkelijk waardeloos, is het nou echt zoveel makkelijker om een driver voor Windows te schrijven dat ze maar geen drivers schrijven voor Linux.

Dit is voor mij echt een reden om geen Linux te gebruiken, ondanks de goed kwalitied van Linux.

Maar elke keer dat je je systeem vernieuwd met bv een nieuw mainboard dan werkt de helft niet:(

Pieeeeeeeeeep, zo klaar en nu niet meer vloeken.
Ligt aan de fabrikanten van de hardware...moet je daar klagen :) dat is ook precies de rede dat ik geen nVidia spullen meer moet hebben ondanks dat ze wel (binary) linux support leveren ik wil alleen nog maar hardware waarvoor onvoorwaardelijk open source drivers beschikbaar zijn...ik neem voortaan ATI of Matrox :)

Dus: kijk eerst wat er gesupport wordt en ga dan kopen :)

Verwijderd

andere distro misschien?
FreeBSD? mandrake? gentus linux?

kernel 2.4?

Hardware support is dus ook de reden waarom ik sommige hardware niet wil hebben. M'n videokaart is dus ook matrox 8-)

• Big-Foot
Ik klaag ook niet over Linux maar over die kl**te fabrikanten die geen support bieden.

Maar ik ga de keuze in hardware niet beperken voor een OS ik vindt gewoon dat alles hoort te werken,

bijvoorbeeld:
Ik heb een nieuw mainboard gekocht de Abit BX133RAID, levert Abit er standaard een distro bij genaamd Gentus Linux. Deze ondersteund wel de HPT370 controller maar niet de RAID functie.

Dus automatisch wordt dat dus win2k want die doet het wel goed.

Nog een voorbeeld de Abit VP6 ook gekocht wou een leuk webservertje maken.

Config:
Abit VP6 met RAID en SMP
2x 733MHz PIII
512MB 133Mhz
2 x 30 GB Maxtor HD

Maar ja weer die verd*mde|:( HPT370 controller
dus automatische geen Linux en software RAID is niet stabiel te krijgen met Logical Volumes.

Dus nou moet ik wachten totdat de fabrikant een driver uitbrengt voor Linux.

zonde van die PC staat nu stof te vangen:'(

• Wirf
  • Laatst online: 18-08 17:51
je kunt ook gewoon software raid gebruiken, dan heb je geeneens een raid kaartje meer nodig.

en zo veel zal het ook weer niet schelen met die ide raid kaartjes, je kunt mij niet wijs maken dat je full-hardware-raid kunt maken voor die prijzen, dus het meeste zal bij die kaartjes ook wel door software gedaan worden.

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

• mavink
Misschien vind je dit niet zo'n fijn idee, maar voor zover ik begrepen heb doet de driver voor die kaartjes een groot gedeelte van het RAID-verhaal. Daarom is het dus moeilijk drivers te schrijven.

Maar je kunt gewoon de software-RAID van Linux gebruiken. Veel makkelijker, en je kunt bijvoorbeeld een kapotte schijf gewoon herstellen zonder te hoeven wachten bij het opstarten. Dat doet-ie gewoon terwijl het systeem draait. En hij kent ook RAID-5, die goedkope on-board dingen niet. Het enige dat nog ontbreekt is hot-swap IDE schijven :)

• Big-Foot
ik heb geprobeer software RAID te gebruiken maar op een of ander manier crasht het systeem telkens

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 01:55

Valium

- rustig maar -

Op woensdag 10 januari 2001 18:21 schreef vink het volgende:
Het enige dat nog ontbreekt is hot-swap IDE schijven :)
PCI is hot-swappable. Dus als je PCI-IDE-controllers erin gooit en de HDs hun eigen voeding geeft (vanwege de enorme belasting door het starten van de HD) kun je je drives hot-swappen.

• mavink
Dan moet die IDE-kaart dat ook ondersteunen, en ik denk het moederbord ook, of vergis ik me nu? In ieder geval zou het moeten kunnen met een laptopje en een paar Microdrives van IBM :)

• Wirf
  • Laatst online: 18-08 17:51
Op woensdag 10 januari 2001 23:49 schreef Valium het volgende:

[..]
PCI is hot-swappable. Dus als je PCI-IDE-controllers erin gooit en de HDs hun eigen voeding geeft (vanwege de enorme belasting door het starten van de HD) kun je je drives hot-swappen.
voordat iemand dit probeert:

dat werkt NIET met normale PCI apparatuur, ga lasjeblieft NIET je PCI-IDE kaart er uit lopen trekken als je computer nog aan staat

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

Verwijderd

:'( Ben die IDE RAID verhalen een beetje aan het volgen, had namelijk een Gigabyte IDE RAID MoBo in gedachten voor een nieuwe Linux-bak maar begin een beetje veel te twijfelen.....

Begin me af te vragen of het niet makkelijker is met SCSI...
Heeft iemand ervaring met een goeiekope SCSI-raid kaart, heb niet zoveel ervaring met SCSI maar als ik het goed begrijp is dat veel minder een driver probleem omdat Raid daar hardwarematig te configureren is, toch... :?

En eeuh, als ik het softwarematig wil doen hoe werkt dat ongeveer, is dat een apparte kernelmodule die ik bij installatie kan meenemen of zo ?, zit 'tie standaard in e.o.a. distro ?

Tnx voor info,

>:) Segunda

• mavink
Software RAID is een redelijk standaard iets. Bij debian zit het standaard bij de installatiekernel, met andere distro's heb ik de laatste tijd weinig gespeeld. Misschien is het voor jou wel interessant om naar kernel 2.4 te kijken, daar zitten iets nieuwere raid-spullen in, en de LVM. Dat is echt iets dat dus miste in Linux vergeleken met 'echte' unixen.
Pagina: 1