[MSSQL7]Zoeken zonder opmaak

Pagina: 1
Acties:

• Zoppie
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
In een tabel zit een kolom met daarin kenmerken van verschillende zaken (cijfers en lettercombinaties in verschillende formaten). Enkele voorbeelden 34.678, 99/00937, BSH2000/3232.

Omdat de gebruiker niet altijd het formaat weet wil ik zoeken in de database zonder formaat.
Het moet dus niet uitmaken of ik 34.678 of 34678 of 34 678 op geef ik moet altijd het record van 34.678 vinden.

Ik heb dit geprobeerd met SOUNDEX, maar dit werkt niet met nummers, ook CONTAINS schijnt niet te werken.

Een kolom aanmaken met het kenmerk zonder opmaak is een optie, maar heeft iemand nog ideeën?

Alvast bedankt.

Verwijderd

Ik weet niet of je van te voren al waardes kan replace. Zou je eens moeten proberen...
code:
1
SELECT * FROM table WHERE REPLACE(haal punten uit kolom) = 'value'

• xtra
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-11-2025
Je kunt een UDF maken die alle leestekens verwijdert zodat je die kunt gebruiken voor je selectie.
Als het om veel records gaat en de snelheid van belang is kun je eventueel een kolom toevoegen met de kale waarde.

• Zoppie
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Dit gedeelte maakt deel uit van een veel grote query en snelheid is redelijk van belang, dus ik denk dat ik toch maar voor de extra kolom ga.

Dank voor de hulp

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Zoppie schreef op donderdag 14 april 2005 @ 13:33:
Dit gedeelte maakt deel uit van een veel grote query en snelheid is redelijk van belang, dus ik denk dat ik toch maar voor de extra kolom ga.

Dank voor de hulp
Elke andere opties vereist een functie die je toepast op de kolom waardoor het gebruik van indexen onmogelijk wordt. Op een aparte kolom zou je weer een index kunnen zetten, ik denk dat ik ook voor deze optie zou gaan.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl