Toon posts:

Loadballancing, zoek de ideale setting

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een router die kan loadballancen en ik heb ook 2 breedband verbindingen (1 van mijn werk en 1 prive). Ik heb dus 1 chello+ lijn 8/1mbit en 1 KPN adsl lijn 8/1 mbit.
Deze beide lijnen zijn aangesloten op een pheenet router/loadbalancer (2x wan + 4x lan).

Dit werkt allemaal prima echter nu zoek ik de ideale setting, helaas snap ik niet geheel wat ze met de load balancing settings precies bedoelen.
Ik kan deze dus instellen op xx%, deze staat nu op 50% omdat beide lijnen even snel zijn. Volgens de zeer beknopte gebruiks aanwijzing houd dit in dat wan1 50% van het verkeer doet, dit lijkt me goed omdat beide lijnen even snel zijn. Loadballancing is alleen op het inkomende verkeer.

Nu kan ik ook kiezen uit 4 optie's hoe die 50% worden verdeeld, nu begrijp ik dit gedeelte dus niet.
Optie 1: op IP adressen
Optie 2: Sessions established
Optie 3: Bytes rx+tx
Optie 4: Packtes rx+tx

De vraag is nu welke optie is nu de beste keuze, mij lijkt optie 3 of 4 maar ik begrijp dus niet geheel hoe de router nu bepaald wanneer ie aan die 50% komt, je kan namelijk nergens instellen hoe snel je verbinding daad werkelijk is.

Welke optie kan ik nu het beste nemen zodat ik het meeste profijt haal uit beide lijnen?

Verwijderd

Het is ook wel handig om te weten wélke router je hebt :Y)

• Bas!
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-05 20:47
Hmm het lijkt me dat die vraag te maken heeft met hoever je provider gaat. Aangezien het twee verschillende zijn zou ik niet op tx/rx niveau gaan zitten.
Bedenk je dit, als ik een webserver heb, begrijp ik dan dat ik voor dezelfde client packetjes krijg van twee ip-adressen? Dat zal niet zo zijn.
Ip is het meest veilig, dan routeert de server per ip waarschijnlijk roundrobin over de twee connecties, maar dan heb je ook het minst aan je twee verbindingen, zeker als je niet veel pc's hebt. Session zou ook moeten werken. Een sessie is zeg maar een connectie an een server, dus het binnenhalen van een website, het downloaden van een bestand, dat soort dingen. Dus als je maar zorgt dat je parallel werkt, zoals met ftp clients met meerdere threads en p2p programma's gaat dat session verhaal best rendement op leveren met je dubbele connectie.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 14 april 2005 @ 10:30:
Het is ook wel handig om te weten wélke router je hebt :Y)
Deze beide lijnen zijn aangesloten op een pheenet router/loadbalancer (2x wan + 4x lan).

Dat was dus het merk en het type is Big-L24

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-05 23:54

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Verwijderd schreef op donderdag 14 april 2005 @ 02:44:
maar ik begrijp dus niet geheel hoe de router nu bepaald wanneer ie aan die 50% komt, je kan namelijk nergens instellen hoe snel je verbinding daad werkelijk is.
Niet eerst 1 verbinding wordt volgestopt, en dan de andere, nee bij 50% wordt (waarschijnlijk) gewoon round robin toegepast. Dus eerste unit wordt naar verbinding 1, 2e unit naar erbinding 2 , en de 3e unit weer naar de eerste verbinding.

is er echt nergens een manual te vnden van het produkt dat wat ver gaat dan "vul hier de waarde in voor.....?"

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

Topicstarter
Nee niets helaas.

De ingebouwde manual geeft zelfs nog minder weer.
Maar wat zou de beste optie zijn? Optie 1,2,3 of toch 4?

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:54

rapture

Zelfs daar netwerken?

Ik denk dat per pakketje gaat loadbalancen de beste verdeling gaat halen. Als er bv 5 leechers aan de ene lijn en 5 harder trekkende leecher aan de andere lijn zit, dan is die andere lijn overbelast.

Hierdoor is het op IP en op sessie niet goed genoeg om ideale loadbalancing te behalen, maar is wel het gemakkelijkste (lees: die machines draaien dat zonder moeite).

Op Bytes/s balancen is nauwkeuriger, maar de echte snelheid van een lijn is het aantal pakketjes (eigenlijk frames) het kan doorsturen. Dus op pakketjes niveau is het nog beter verdeeld, maar is dat niet teveel werk voor die machines?
Pagina: 1