[maximaliseren] windowsstyle; is er een plugin?

Pagina: 1
Acties:
  • 204 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Ma_rK
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-07-2025
Grote tevredenheid over de apple, maar het niet fullscreen werken, ik kan er niet aan wennen. Ik vind het onrustig al die vensters die niet netjes rechtbovenin uitgelijnt worden en linksonderin eindigen (of andersom)?

Veel surfwerk levert een voorlopige nee, maar kent iemand een patch die standaard alle schermen op volledige schermgrootte opent? Een echte maximize dus (en eventueel dus zelfs standaard (zonder het klikken van het groene + je?)

[ Voor 3% gewijzigd door Ma_rK op 14-04-2005 02:24 ]

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Hoewel ik niet snap waarom je dit wil, heb ik even voor je gegoogled. Tot nu toe met weinig succes.
Ik vraag me toch af, wat nu precies je argument is nadat je dit stuk uit de Apple Human Interface Guidelines gelezen hebt :)
Your application determines the minimum and maximum window size. Base these sizes on the resolution of the display and on the constraints of your interface. For document windows, try to show as much of the content as possible, or a reasonable unit, such as a page.

Your application also sets the values for the initial size and position of a window, called the standard state. Don’t assume that the standard state should be as large as possible; some monitors are much larger than the useful size for a window. Choose a standard state that is best suited for working on the type of document your application creates and that shows as much of the document’s contents as possible.

The user can’t change the standard size and location of a window, but your application can change the standard state when appropriate. For example, a word processor might define the standard size and location as wide enough to display a document whose width is specified in the Page Setup dialog.

The user changes a window’s size by dragging the size control (in the lower-right corner). As a user drags, the amount of visible content in the window changes. The upper-left corner of the window remains in the same place. The actual window contents are displayed at all times.

If the user changes a window’s size or location by at least 7 pixels, the new size and location is the user state. The user can toggle between the standard state and the user state by clicking the zoom button. When the user clicks the zoom button of a window in the user state, your application should first determine the appropriate size of the standard state. Move the window as little as possible to make it the standard size, and keep the entire window on the screen. The zoom button should not cause the window to fill the entire screen unless that was the last state the user set.

When a user with more than one monitor zooms a window, the standard state should be on the monitor containing the largest portion of the window, not necessarily the monitor with the menu bar. This means that if the user moves a window between monitors, the window’s position in the standard state could be on different monitors at different times. The standard state for any window must always be fully contained on a single monitor.
Als je het rommelig vindt, waarom gebruik je dan niet de "hide others" functie? (cmd+option+h) om er alsnog voor te zorgen dat je zoomed window als enige zichtbaar is? Ik snap niet waarom je je windows groter wil maken dan nodig (zeker niet op hoge resoluties. Websites zien er vaak verschrikkelijk uit op 1680x1050 ;)).

Omdat dit toch niet het antwoord is waar je op zit te wachten: Ik denk dat je het meeste kans maakt in de AppleSript hoek :)
[google=applescript resize window] en [google=applescript window geometry] kan je hier wellicht verder mee helpen, als je echt niet Apple's manier van Human Interfacing kunt waarderen :)

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Verwijderd

Ik vind het juist heerlijk dat ik niet fullscreen hoef te werken, maar ik moest er eerlijk gezegd wel aan wennen. Nu is het zo dat ik geen Camino meer draai omdat ik agressief wordt van de maximalisaties van dat programma!

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Het is voor mij nog steeds erg wennen, maar beide opties heeft mijn voorkeur ;)
Ik heb een XGA scherm op mijn 12" powerbook en als je wat rond surft in Safari dan moet je steeds op de zoomknop drukken, omdat de grootte van websites veranderd, er is zover ik weet niet eens een hotkey voor :(
Of mis ik iets hier :?

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-02 15:20

chem

Reist de wereld rond

Je kunt met alt-click op de (+) hem maximaliseren met 1 klik.

Anyways, Mac OS werkt niet fullscreen, en je zal er denk ik toch aan moeten wennen. Het is hetzelfde dat apps niet afsluiten als het laatste scherm dichtgaat etc.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• Ma_rK
  • Laatst online: 12-07-2025
dawuss schreef op donderdag 14 april 2005 @ 03:23:
Hoewel ik niet snap waarom je dit wil, heb ik even voor je gegoogled. Tot nu toe met weinig succes.
Websites zien er vaak verschrikkelijk uit op 1680x1050 ;)).

Omdat dit toch niet het antwoord is waar je op zit te wachten: Ik denk dat je het meeste kans maakt in de AppleSript hoek :)
[google=applescript resize window] en [google=applescript window geometry] kan je hier wellicht verder mee helpen, als je echt niet Apple's manier van Human Interfacing kunt waarderen :)
thx for the reply. Mijn iBook scherpje kan helaas jou 1680x1050 resolutie niet aan :-)
Ik heb idd ook in de script hoek gezocht. Kwam wel zaken tegen om via key combo's de funcite van het groene plusje uit te laten voeren, maar das niet wat ik zoek.
Leuk die tekst overigens over de apple interface.

Ik blijf bij mijn 'ik wil windows style' verhaal. Explose zit niet voor niets op mijn apple :+ . (het zou toch ideaal zijn als ik de uitwerking van het groene +je zelf kon instellen, zeker voor de switchers want "mijn" vraag kom je vaker tegen op het web.

[ Voor 11% gewijzigd door Ma_rK op 14-04-2005 09:55 ]

• MacWolf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
Schermen onthouden in Mac OS X wel hun grootte. Wat je bijvoorbeeld kan doen is een scherm openen, handmatig maximale ruimte laten innemen en dan het scherm weer sluiten. Als je nu een nieuw scherm opent, zal die de maximale ruimte innemen zoals je het net heb ingesteld. Hetzelfde kan je ook in de Finder doen en andere Cocoa applicaties.

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

• tabakje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 27-01 15:54
ff een kickje,

Is hier ondertussen al een goede oplossing voor gevonden?

Verwijderd

nee

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
http://www.ianhenderson.org/megazoomer.html
Weet niet of het wat is, ik gebruik het namelijk niet. ;)

• tabakje
dank je voor je nuttige bijdrage...
opzich werkt ie goed, alleen maximaliseert ie iets te veel om het zo te zeggen, je dock werkt bijv. ook niet meer.
Het is meer een fullscreen mode zeg maar.
En hij werkt alleen met programma's die met cacoa gebouwd zijn.

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

tabakje schreef op vrijdag 27 april 2007 @ 15:39:
Is hier ondertussen al een goede oplossing voor gevonden?
Dit
Afbeeldingslocatie: http://www.nutz.nl/wp-content/photos/scaled.tn.Picture13.jpg
is toch geen goede oplossing te noemen? Ik zou er in ieder geval heel snel krankjorum van worden.
8)7

I don't like facts. They have a liberal bias.

Verwijderd

tabakje schreef op vrijdag 27 april 2007 @ 17:01:
[...]

dank je voor je nuttige bijdrage...

[...]
hehe, maar waarom zou je in godsnaam je venster in full screen houden? Ik vind het mooier, als je de achtergrond nog wat ziet, je moet gewoon hieraan wennen. Dat is nu ook de bedoeling van osx, de ruimte die je niet gebruikt, moet toch niet verborgen zijn? 8)7

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Zullen we die discussie niet voeren? Als je niet wil helpen ben je van harte welkom om weg te blijven uit dit topic.

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• Recursio
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 02-02 14:03
Ik heb vrijwel dezelfde vraag als de TS, behalve dan dat ik werk met Linux (Ubuntu) EN windows (2K, XP, ..) in plaats van OSX. Als iemand daar wel een oplossing voor weet helpt dat misschien de TS ook, tenminste, het is niet ondenkbaar dat 1 persoon / club wat in feite hetzelfde "probleem" is voor meerdere platformen heeft opgelost.

[ Voor 59% gewijzigd door Recursio op 27-04-2007 17:37 . Reden: specificering ]

• -Mous-
  • Laatst online: 02-02 09:40
burne schreef op vrijdag 27 april 2007 @ 17:04:
[...]
Dit
[afbeelding]
is toch geen goede oplossing te noemen? Ik zou er in ieder geval heel snel krankjorum van worden.
8)7
Dit is wel een extreem voorbeeld van hoe het dus niet werkt. Maar stel nu eens dat je een 1024x768 scherm hebt (iBook bijvoorbeeld) en je hebt een site die er in de breedte netjes in past. En het gaat natuurlijk niet alleen om de browser, maar ook om andere software.

Persoonlijk moest ik er ook een tijdje aan wennen. Vooral op mijn oude iBook had ik graag wel eens fullscreen willen werken. Op dit moment heb ik een iMac 17" en werk ik alleen nog maar fullscreen met Adobe Photoshop Lightroom (waar netjes een functie ingebouwd zit). De rest van de applicaties draai ik zoveel mogelijk in vensters naast en achter elkaar. De verschillende Exposé functies werken dan prima om de orde te handhaven. :)

Kortom: met vensters naast elkaar werkt prima, maar alleen als je er ook daadwerkelijk de ruimte voor hebt. Met een scherm met lage resolutie kan ik me best voorstellen dat iemand het handig zou vinden om fullscreen te werken.

Ik ben ook even aan het "googlen" geweest en heb helaas niets voor de topicstarter weten te vinden. Misschien een idee om iets te schrijven? ;)
Recursio schreef op vrijdag 27 april 2007 @ 17:35:
Ik heb vrijwel dezelfde vraag als de TS, behalve dan dat ik werk met Linux (Ubuntu) EN windows (2K, XP, ..) in plaats van OSX. Als iemand daar wel een oplossing voor weet helpt dat misschien de TS ook, tenminste, het is niet ondenkbaar dat 1 persoon / club wat in feite hetzelfde "probleem" is voor meerdere platformen heeft opgelost.
In Ubuntu Linux en Windows werkt het toch juist wel zoals de topicstarter omschrijft? Of bedoel je het juist andersom? Dus maximaliseren zoals in Mac OS X, alleen dan in Ubuntu Linux en/of Windows.

[ Voor 18% gewijzigd door -Mous- op 27-04-2007 17:45 ]

• Recursio
Dit is wel een extreem voorbeeld van hoe het dus niet werkt.
Als ik de TS goed begrijp, is dit toch precies wat de bedoeling is. Het is iig wel mijn voorkeur, hoewel ik snap dat vele anderen dit "vreemd" vinden.

• Recursio
@ -Mous- :

Nee, hoewel er idd een verschil is; dingen die je maximaliseert blijven dat niet als je ze opnieuw start, b.v. Sommigen onthouden het het formaat (groot), maar dat is niet hetzelfde; het verschil is wel (groot )of geen kader (gemaximaliseerd) om je window.

Persoonlijk wil ik eigenlijk -altijd- gemaximaliseerde vensters. (Wat linux niet doet, er zijn altijd kaders, "drives me crazy")

Wat ik ook niet wil is het topic kapen, dus ik zal me even gedeisd houden :)

[ Voor 9% gewijzigd door Recursio op 27-04-2007 17:52 ]

• -Mous-
  • Laatst online: 02-02 09:40
Recursio schreef op vrijdag 27 april 2007 @ 17:47:
[...]

Als ik de TS goed begrijp, is dit toch precies wat de bedoeling is. Het is iig wel mijn voorkeur, hoewel ik snap dat vele anderen dit "vreemd" vinden.
Het is inderdaad wat de topicstarter bedoelt, maar het voorbeeld ziet er door de hoge resolutie van het scherm en de geringe breedte van de website extreem onhandig uit. Ik bedoelde te zeggen dat het, op een scherm met een lagere resolutie of een website die breder is, veel minder onhandig werken is. In sommige gevallen misschien zelfs handiger dan losse vensters.
Recursio schreef op vrijdag 27 april 2007 @ 17:51:
@ -Mous- :

Nee, hoewel er idd een verschil is; dingen die je maximaliseert blijven dat niet als je ze opnieuw start, b.v. Sommigen onthouden het het formaat (groot), maar dat is niet hetzelfde; het verschil is wel (groot )of geen kader (gemaximaliseerd) om je window.

Persoonlijk wil ik eigenlijk -altijd- gemaximaliseerde vensters. (Wat linux niet doet, er zijn altijd kaders, "drives me crazy")

Wat ik ook niet wil is het topic kapen, dus ik zal me even gedeisd houden :)
Ah, nu begrijp ik het. Wat jij omschrijft irriteer ik me ook aan. Je start Internet Explorer (IE) gemaximaliseerd. Dan sluit je IE en als je weer ergens een linkje opent krijg je wel een groot venster, maar niet gemaximaliseerd. Voor zover ik heb ervaren is dit applicatie-gebonden. Dus sommige applicaties onthouden wel dat ze gemaximaliseerd zijn (bijvoorbeeld Word) en sommige niet (bijvoorbeeld IE). Hier zou ik inderdaad ook wel eens een oplossing voor willen zien, maar misschien is het handiger om dan een topic te starten buiten Apple Talk.

[ Voor 47% gewijzigd door -Mous- op 27-04-2007 17:56 ]

• Recursio
De reden dat ik het er wel raar uit vind zien, maar het -niet- onhandig vind is dat mijn scherm bij maximalisatie alleen relevante info laat zien, dus alleen de app waar ik mee werk. Andere apps of een desktop plaatje zijn irrelevant en afleidend voor me.

TS: is dit voor jou ook de reden, of heb je andere motieven?

[ Voor 0% gewijzigd door Recursio op 27-04-2007 17:58 . Reden: typo's ]

• tabakje
burne schreef op vrijdag 27 april 2007 @ 17:04:
[...]

Dit
[afbeelding]
8)7
das natuurlijk wel erg extreem slimmerd.

ik zit meer aan sites als marktplaats te denken:

Gemaximaliseerd op het groene plusje:
Afbeeldingslocatie: http://imajr.com/th/Fullscreen_1_23586.png

en met de hand:
Afbeeldingslocatie: http://imajr.com/th/Fullscreen_2_23587.png

[ Voor 14% gewijzigd door tabakje op 27-04-2007 20:42 ]

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

tabakje schreef op vrijdag 27 april 2007 @ 20:38:
Je kunt het met AppleScript doen:

code:
1
2
3
4
5
tell application "Safari"
    tell front window
        set bounds to {0, 0, 1023, 767}
    end tell
end tell

Weet je dan genoeg?

• Biggg
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:31
ik snap de TS helemaal, ik heb hetzelfde ondervonden. alles afgezocht, overal gevraagd, niemand weet het en iedereen zegt alleen maar "waarom zou je dat willen"
neem bijvoorbeeld de finder, als ik op + druk, dan wordt ie kleiner :S
osx is echt een superfijn besturingssysteem, ik snap niet waarom ze nou net dit laten liggen. volgens mij blijft het op dit moment het makkelijkst om alles gewoon manual te resizen en maar proberen je er zo weinig mogelijk aan te storen..

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Biggg schreef op vrijdag 27 april 2007 @ 21:13:
neem bijvoorbeeld de finder, als ik op + druk, dan wordt ie kleiner :S
Heb je gelezen wat Dawuss pastte? Want dat legt uit wat er gebeurt. Dat groene knopje heet 'zoom' en wat het exact doet wisselt een beetje per applicatie. In de finder maakt 'ie het window zo klein of groot dat alle info die je op dat moment in beeld had er zonder scrollbalken inpast. Het is _geen_ maximize, het is 'maak window passend'. In iTunes doet 'ie weer iets heel anders.

Nou kun je er wel op blijven klikken, maar het zal nooit een maximize worden.

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-02 14:18

Digistorm

ex-demo scener

tabakje schreef op vrijdag 27 april 2007 @ 20:38:
[...]

ik zit meer aan sites als marktplaats te denken:

Gemaximaliseerd op het groene plusje:
[afbeelding]

en met de hand:
[afbeelding]
Ik vind het vreselijk om zulke lange regels te moeten lezen. De standaard weergave maakt de kolom smaller, maar er wordt geen informatie verborgen. Het is niet voor niets dat kranten en tijdschriften ook gebruik maken van kolommen om de tekst beter leesbaar te maken, en ik denk dat dit ook de reden is dat het venster niet zo overdreven wordt uitgesmeerd over het scherm.

Hier stond achterhaalde informatie…

• Biggg
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:31
burne schreef op vrijdag 27 april 2007 @ 22:26:
[...]

Heb je gelezen wat Dawuss pastte? Want dat legt uit wat er gebeurt. Dat groene knopje heet 'zoom' en wat het exact doet wisselt een beetje per applicatie. In de finder maakt 'ie het window zo klein of groot dat alle info die je op dat moment in beeld had er zonder scrollbalken inpast. Het is _geen_ maximize, het is 'maak window passend'. In iTunes doet 'ie weer iets heel anders.

Nou kun je er wel op blijven klikken, maar het zal nooit een maximize worden.
ik heb gelezen wat het doet, maar er is niet een duidelijke manier om te zien of je in user mode of standard mode zit, het teken blijft een plusje. daarmee wordt toch op z'n minst de suggestie gegeven dat het window groter gaat worden. het probleem is dat het gewoon niet erg transparant is wat het knopje doet. en in ieder programma is het ook nog eens verschillend doordat ze allemaal een andere implementatie hebben van de standard mode is.
bij mij is vaak de situatie zo: ik open een programma, ik wil een groter scherm, druk op dat knopje, het scherm strekt uit naar beneden maar niet naar rechts, en vervolgens moet ik alsnog zelf het scherm resizen, heel irritant..

Verwijderd

In het geval van Safari maak ik gebruik van een javascriptje die gekoppeld is aan een shortcut. Hierdoor kan ik bij het gebruik van alleen mijn laptop scherm makkelijk en snel Safari maximaliseren.

code:
1
javascript:window.moveTo(0,0);window.resizeTo(screen.availWidth,screen.availHeight)

Hiervan maak je een "Bookmark" in je "Bookmarks Bar" wat dus in de plaats van een url komt. Wanneer je deze helemaal vooraan (of bovenaan) zet dan kun je deze activeren door "Appeltje+1" te gebruiken. Ik gebruik een rond symbool om de ruimte beperken als omschrijving.
Andere applicaties heb ik eenmalig groter gemaakt en die afmetingen worden onthouden. De reden dat ik dit javascriptje in Safari wel gebruik is omdat sommige websites automatisch resizen zonder dat ik dat wil. Nu kan ik dat snel weer ongedaan maken.

Verwijderd

Ondanks ik de functie heerlijk vind werken, moet ik zeggen dat het niet altijd feilloos werkt. Soms wordt in Finder een venster alsnog te groot, en zit ik in Safari telkens mijn browserventster te "optimizen" :)
Pagina: 1