kun je een uv filter op een 10-22 schroeven? ik hoorde dat dat filters maar tot ongeveer 17?
mm kunnen gaan. wie
weet hoe het zit?
offtopic:
mijn magische bol verteld mij dat dit topic geen lang leven heeft
mijn magische bol verteld mij dat dit topic geen lang leven heeft
Kun je mischien vertellen waar je het over hebt?? wat een "10-22" is bijvoorbeeld?
Wat heb je zelf al opgezocht???
[ Voor 6% gewijzigd door jealma op 13-04-2005 21:18 ]
Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome
De EF-S Canon 10-22 USM heeft gewoon schroefdraad voor filters, diameter is 77mm.
Dit staat echt op elke noemenswaardige pagina die deze lens beschrijft...
Dit staat echt op elke noemenswaardige pagina die deze lens beschrijft...
[ Voor 33% gewijzigd door Voutloos op 13-04-2005 21:28 ]
{signature}
Meeste objectieven heeft schroefdraad. Zodra dat er is moet je enkel een filter met passend diameter vinden.
|>
Waarschijnlijk doelt de topicstarter op vignettering bij gebruik van sommige filters, omdat ze licht uit de uiterste hoeken tegenhouden. B&W heeft speciale 'dunne' filters (slimline) die tot 17mm brandpuntsafstand vignettering tegengaan; zie http://www.schneideroptic...ll_photography/slim-line/
Die 10-22 zal waarschijnlijk op een dSLR geschroefd worden ('t is de EF-S, right?), dus rekeninghoudend met een cropfactor van 1.6 zal 't net op het randje zitten, bij 10mm kun je net iets last krijgen van vignettering.
Die 10-22 zal waarschijnlijk op een dSLR geschroefd worden ('t is de EF-S, right?), dus rekeninghoudend met een cropfactor van 1.6 zal 't net op het randje zitten, bij 10mm kun je net iets last krijgen van vignettering.
Die slim line filters zijn overigens wel nogal duur.., ik heb er ook naar gekeken maar 't was mij 't niet waard. Heb geen crop factor hé
[ Voor 15% gewijzigd door simon op 13-04-2005 21:45 ]
|>
Tsja, 't is het je niet waard? Eerst geef je 750 euro aan een extreem groothoek objectief uit en vervolgens kan die 100 euro er niet meer van af en krijg je op bijna iedere brandpuntsafstand vignettering. Dat vind ik nou zonde van het geld. Je moet nml iedere foto nu retoucheren of bijcroppen, dat zou ik niet zien zitten 
Volgens Konijnenberg zijn slim filters vignetteringsvrij vanaf 17mm, dus met je effectief 16mm zit je zoals gezegd op het randje
Volgens Konijnenberg zijn slim filters vignetteringsvrij vanaf 17mm, dus met je effectief 16mm zit je zoals gezegd op het randje
[ Voor 13% gewijzigd door Grrrrrene op 13-04-2005 21:41 ]
Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards
Grrrrrene schreef op woensdag 13 april 2005 @ 21:40:
Tsja, 't is het je niet waard? Eerst geef je 750 euro aan een extreem groothoek objectief uit en vervolgens kan die 100 euro er niet meer van af en krijg je op bijna iedere brandpuntsafstand vignettering. Dat vind ik nou zonde van het geld. Je moet nml iedere foto nu retoucheren of bijcroppen, dat zou ik niet zien zitten
FF een NooB vraagje. Wat is vignettering?
Heb er imiddels al vaker van gehoord maar kan er geen info over vinden.
Thanks
Thanks
Ach ja..........
krezieherrie, die attitude staat me niet echt aan. We zijn hier om elkaar te helpen, met wederzijds respect. Niet iedereen is zó into de materie dat 'ie direct weet wat 'een 10-22' is, daarom is het aan jou om dat gewoon duidelijk aan te geven. Wil je dan ook reacties als deze gewoon vóór je houden...Verwijderd schreef op vrijdag 15 april 2005 @ 19:28:
ja, als je niet eens weet wat er bedoeld word met een 10-22.....................
een soort van donkere rand om je foto heen.Kres schreef op vrijdag 15 april 2005 @ 19:30:
FF een NooB vraagje. Wat is vignettering?
Thanks

zoiets dus.
Een lens kan er bij open diafragma van zichzelf al een beetje last van hebben.
Vaak is het zo dat een ultra-groothoek er last van krijgt als je er een (UV) filter opzet. De lens "kijkt" dan als het ware tegen de rand van het filter aan.
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
Waarvoor denk je die UV-filter eigenlijk nodig te hebben?
wel handig als je perongeluk loopt te krassen op je lens, en er zit ipv de front lens een uv filter. Dat kán een hoop geld schelenbegintmeta schreef op vrijdag 15 april 2005 @ 21:18:
Waarvoor denk je die UV-filter eigenlijk nodig te hebben?
|>
Well, de topicstarter heeft z'n beslissing al gemaakt.
Verder geldt idd wat Korakal zegt:
Verder gaat deze dicht, omdat van enige inzet om het zelf uit te zoeken geen sprake is in de topicstart.
Verder geldt idd wat Korakal zegt:
Let daar op graag, krezieherrie.krezieherrie, die attitude staat me niet echt aan. We zijn hier om elkaar te helpen, met wederzijds respect. Niet iedereen is zó into de materie dat 'ie direct weet wat 'een 10-22' is, daarom is het aan jou om dat gewoon duidelijk aan te geven. Wil je dan ook reacties als deze gewoon vóór je houden...
Verder gaat deze dicht, omdat van enige inzet om het zelf uit te zoeken geen sprake is in de topicstart.
Pagina: 1
Dit topic is gesloten.
![]()