Asrock K7VM2 geen dual geheugen?

Pagina: 1
Acties:

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:32

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

Topicstarter
Ik heb een asrock K7VM2 moederbord met een XP2000+, die sinds kort een blue screen geeft bij het opstarten van XP. Bij het nazoeken van de foutcode kwam ik erachter dat het een paging fout is, geheugen dus.
Er zaten 2 reepjes van 256 MB PC2100 geheugen in. Als ik 1 reepje gebruik, maakt niet uit welk, dan start de pc goed op. Gebruik ik echter beiden, dan verschijnt het blue screen weer.
Ik heb memtest86 (1.55) gedraait, en die geeft bij de beide reepjes allemaal fouten op het 2e reepje (256 MB en hoger): binnen 2 minuten al bijna 4000 errors.
Test ik de reepjes afzonderlijk, en ongeacht in welk slot, dan gaat het goed.

Ik vermoed dat er iets op het moederbord kapot is gegaan - is mijn vermoeden correct?
De enige opties om het op te lossen zijn 1 reepje te gebruiken (wil dan 1 reepje van 512 of 1 GB erin prikken) of een nieuw moederbord halen. Persoonlijk gaat mijn voorkeur naar de eerste optie uit - qua prijs maakt het weinig uit. Wat raden jullie aan?

Hier kon uw advertentie staan

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:47

Thandor

SilverStreak

Het ASRock K7VM2 moederbord heeft inderdaad geen Dual-channel geheugen. Dit maakt ook niets uit in jouw geval ;)

Het kan zijn dat, óf jouw DIMM's niet samenwerken i.c.m. het gebruikte moederbord.
Het kan zijn dat er DIMM sloten stuk en/of smerig zijn.
Het kan zijn dat er in het BIOS een aantal instellingen verkeerd staan. (Timings e.d.)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

* Atlas heeft hetzelfde gahad met een ander moederbord.
Memtest gaf fouten met 2 reepjes. Alleen de reepjes werkten onafhankelijk van elkaar in allebei de slots prima. Ik heb er maar een nieuw moederbord ingezet want een ander merk geheugen bood ook geen soelaas. :(

Dus ik vrees dat het het moederbord is.
Als je een nieuwe moederbord gaat kopen, koop dan ajb geen ASrock. Het is echt troep :X

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Thandor

Thandor

SilverStreak

ASRock troep :?
ASRock K7S8X Rev 3.0 en ASRock K7S8XE Rev 3.0 draaien vlekkeloos hier ;).
Sommige moederborden zijn inderdaad slecht maar de bovengenoemde moederborden zijn prima :)

Probeer overigens beide DIMM's eens uit in een andere PC ;)

[ Voor 25% gewijzigd door Thandor op 13-04-2005 20:12 ]

Verwijderd

Ik heb iets soortgelijks gehad.
Met een asrock mobo k7VT2.

Met 1 geheugen module alles in orde maar een tweede erbij prikken leide tot allerlei problemen.
Ik had dit mobo toen rma gestuurd en bij 1to0 hadden ze dit mobo getest en hadden hetzelfde probleem.
Gebruikten ze infineon geheugen dan werkte alles wel goed.
Het zal dus wel aan de (slechte)geheugencontroller liggen

• Nitroglycerine

Nitroglycerine

Topicstarter
Geen wat ik met dual geheugen bedoel, is beide DDR sloten gevuld met PC2100.
Het heeft samen gewerkt, plots doet het et niet meer. Geen verandering aan pc gedaan.

De reepjes zelf doen het prima, heb ze even in een andere pc (a7n8x mobo) geprikt, en dat werkte feilloos.

• Maxxi
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-11-2025
Misschien voeding? je pc heeft natuurljk meer power nodig bij 2 dimms dan bij 1.

En ik denk dat stotteringen in je stroom fataler zijn in dual channel dan met 1 DIMM (let op: denk ik)

• Nitroglycerine

Nitroglycerine

Topicstarter
Zoals ik al zei: de pc werkte gewoon goed op beide reepjes, plots vertikt ie het. Geen uitbrieding of iets dergelijk,

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Waarschijnlijk is dan toch het moederbord stuk. Je doet er dan verstandig aan om het moederbord te vervangen i.p.v. een nieuwe DIMM. De kans is nl. groot dat jouw ASRock K7VM2 meer problemen gaat geven.

Koop dus óf een ASRock K7S8X (E) Rev 3.0 óf een ander moederbord ;)

@Maxxi, zijn moederbord ondersteunt geen Dual Channel ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Thandor op 13-04-2005 20:16 ]

• Nitroglycerine

Nitroglycerine

Topicstarter
OK mensen, bedankt voor het advies. Ik ga eens rondkijken naar een geschikte vervanger (mogelijk een AMD 64 systeempje ofzo :) )

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Maxxi schreef op woensdag 13 april 2005 @ 20:14:
Misschien voeding? je pc heeft natuurljk meer power nodig bij 2 dimms dan bij 1.

En ik denk dat stotteringen in je stroom fataler zijn in dual channel dan met 1 DIMM (let op: denk ik)
Mwoah die 3 watt?
Lijkt me niet :P

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Pagina: 1