Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Bootknop op moederbord

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Via Fok! kocht ik eergister een Dual Pentium III moederbord. Dit om mijn tegenwoordig toch wel erg traag lopende PC een snelheid boost te geven, in combinatie met een reïnstall van windows XP.
Alles goed en wel, binnen twee dagen werd het moederbord geleverd en ik was tevreden.

Ik schrok echter toen ik het moederbord zag. Het moederbord:
Afbeeldingslocatie: http://img226.echo.cx/img226/9929/img04497le.jpg

Hierop zit deze aansluiting voor het opstarten van de PC, de resetknop en de ledjes die erbij horen:

Afbeeldingslocatie: http://img222.echo.cx/img222/4402/img04481pa.jpg

Dit zijn vrij grote pinnetjes. Ik was echter de 'gateway/dell/etc.' blokjes gewend, zoals deze:

Afbeeldingslocatie: http://img226.echo.cx/img226/9765/img04577zt.jpg

Hoe moet ik dit nu oplossen? Ik heb al uitgezocht dat de blauwe en witte draad de draden zijn die het opstarten van de PC regelen:

Afbeeldingslocatie: http://img226.echo.cx/img226/399/img04624mw.jpg

Nu hoorde ik van de persoon bij wie ik het moederbord kocht, dat ik moet uitzoeken welke pinnetjes ervoor zorgen dat de PC opstart en daarop dan de draadjes aansluiten. Ik heb echter geen idee hoe dit te doen, mijn multimeter doet vreemd en ook uit documentatie kan ik niets vinden.

Het betreft een Fujitsu Siemens D1031 Moederbord;

Hier is de documentatie (PDF file):

http://manuals.fujitsu-si...uals/english/1031th-e.pdf

Is er iemand die wél weet welke pinnen ik moet hebben en hoe ik er voor zorg dat ik deze draadjes alsnog om deze pin heen krijg? reuzebedankt alvast!!!! _/-\o_

• hankleppe
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06-06-2024
Je kunt het uiteinde van de draadjes als het goed is eruit wippen. Deze doe je om de pinnetjes. Zorgen dat ze niet in contact komen met elkaar.
Heb ik ook gedaan en werkt perfect

Edit: Een minder nette manier is deze (bijv voor tijdelijk) Met een paperclip kun je je 2 desbetreffende pinnetjes met elkaar in contact laten komen...

[ Voor 31% gewijzigd door hankleppe op 13-04-2005 19:57 ]

<Terw_Dan> taskbar boven is beter
vreet minder cpu power :P
komt doordat de zwaartekracht dan het werk doet ipv je cpu
als je dan op start drukt valt het menu gewoon naar beneden :P
anders moet hij het helemaal omhoogduwen

Verwijderd

Topicstarter
hankleppe schreef op woensdag 13 april 2005 @ 19:55:
Je kunt het uiteinde van de draadjes als het goed is eruit wippen. Deze doe je om de pinnetjes. Zorgen dat ze niet in contact komen met elkaar.
Heb ik ook gedaan en werkt perfect
En hoe kom ik er achter welke pinnetjes het zijn? een multimeter wil niet werken.
Heeft iemand enig idee hoe dit terug te vinden of weet iemand het uit zijn hoofd?

En zijn dit soort aansluitingen ergens gewoon te vinden op een of andere manier (als in; ergens te koop?)

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Hmm in die handleiding staat veel :X

Wat je evt als laatste hoop kunt doen is een schroevendraaier pakken, voorzichtig alle comibinaties van 2 pinnetjes proberen kort te sluiten en dan maar hopen dat je niet het verkeerde kortsluit :P

En ej hebt hier hoop ik een Dell voeding gebruikt en geen normale ATX voeding? Anders blaas je je bord op/ heb je je bord opgeblazen.

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:22

CaDje

Framedrops for life

meestal staat in de docu welke pinnetjes wat doen. En meestal heb je in je kast een zooi van die gekleurde draaden hangen die je dan daarop aansluit. ( 1 voor led, 1 voor hd activiteit, 1 voor power, 1 voor reset en 1 voor de pc speaker)

• hankleppe
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06-06-2024
Je kan toch zien welke draden en naar welke pinnetjes gingen op je oude mobo? Op dit mobo of in de handleiding staat vast wat wat is.

<Terw_Dan> taskbar boven is beter
vreet minder cpu power :P
komt doordat de zwaartekracht dan het werk doet ipv je cpu
als je dan op start drukt valt het menu gewoon naar beneden :P
anders moet hij het helemaal omhoogduwen

Verwijderd

Topicstarter
Atlas schreef op woensdag 13 april 2005 @ 19:57:

Wat je evt als laatste hoop kunt doen is een schroevendraaier pakken, voorzichtig alle comibinaties van 2 pinnetjes proberen kort te sluiten en dan maar hopen dat je niet het verkeerde kortsluit :P

En ej hebt hier hoop ik een Dell voeding gebruikt en geen normale ATX voeding? Anders blaas je je bord op/ heb je je bord opgeblazen.
Vooralsnog geen stroom gehad op het ding, geen dell voeding gebruikt maar een normale ATX voeding. Het netwerkkaartje geeft een groen lichtje dus er staat stroom op en ik heb vooralsnog geen klapgeluiden gehoord. De witte blokjes heb ik wel gezien en ik herkende ze ook van de dell voedingen, er stond echter, vertaalt naar het nederlands, iets in de vorm van 'andere voedingssupply'. Het kwam er in ieder geval op neer dat hij niet nodig was, geloof ik.

In de handleiding is geen pinconstructie terug te vinden, of ik moet wel heel scheel zijn (reeds twee keer doorgelezen).

@ hankleppe: Het aansluitblokje hierop is veel groter, heel anders, en het betreft ook een heel ander merk (eerste moederbord was van gateway, deze van Fujitsu Siemens).

• Khaine
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:55

Khaine

Python liefhebber

Bij mijn moederbord (single P3) doe ik um nog steeds aan met behulp van een schroevedraaier. Met een ATX-moederbord heb je het voordeel dat de stroomkring niet steeds gesloten moet blijven (wat bij AT wel het geval is ) dus je kunt door kort contact te maken de computer al aanzetten. Heb je net als mij een extreem stil moederbord en passieve koeling, sluit dan een extra fan aan om te kijken of de PC aanslaat. In feite kun je niet gigantisch de mist ingaan.

Zoals al meer geroepen doet de handleiding wonderen, alleen als ik snel door je uitleg/TS lees heb je nog niet naar de lay-out van het oorspronkelijke blokje gevraagt ? Als je die weet is de rest een eitje.

suc6 !

Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?

Verwijderd

Khaine666 schreef op woensdag 13 april 2005 @ 22:02:
Bij mijn moederbord (single P3) doe ik um nog steeds aan met behulp van een schroevedraaier. Met een ATX-moederbord heb je het voordeel dat de stroomkring niet steeds gesloten moet blijven (wat bij AT wel het geval is ) dus je kunt door kort contact te maken de computer al aanzetten. Heb je net als mij een extreem stil moederbord en passieve koeling, sluit dan een extra fan aan om te kijken of de PC aanslaat. In feite kun je niet gigantisch de mist ingaan.

Zoals al meer geroepen doet de handleiding wonderen, alleen als ik snel door je uitleg/TS lees heb je nog niet naar de lay-out van het oorspronkelijke blokje gevraagt ? Als je die weet is de rest een eitje.

suc6 !
Idd de Fan op mobo CHECKer is altijd een goede manier geweest. Maar kijk uit hoor met pinnetjes kortsluiten.
Verder mooie mobo!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-11 21:46

Nox

Noxiuz

Atlas schreef op woensdag 13 april 2005 @ 19:57:

verkeerde kan je alleen doen als je pc aan staat en hem dan probeert uit te zetten zo

:X

en dat geeft, vonken ja... (glukkig doet mijn mobo het nog :D)

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Verwijderd

Je wilt een Fujitsu Siemens moederbord in een DELL kast stoppen, en vind het vreemd dat het niet compatibel is? Ik vrees dat je de busjes uit het blokje moet halen (= lipjes terugduwen), of de draden door moet knippen, en verbinden met losse stekkertjes.

| |
| \ lipje
| |
bus

Hier iemand met hetzelfde aansluitingen-probleem: http://nickles.de/static_cache/537732651.html

Nachdem ich nu ne knappe halbe Stunde mit der Siemens Hotline gefont habe, bin ich endlich an jemanden geraten der mir die Pinbelegung des ControlPanel-Anschlusses auf dem Board sagen konnte.

Pin 1-2 = Standby
Pin 3-4 = Power Led
Pin 5-6 = HDD Led
Pin 7-8 = Reset
Pin 9-10= Power On
Pin 11 bis 14 nicht belegt
Pin 15-16 envoirement Temperature
Pin 19-20 Door open

Pin 17-18 konnte er mir auch ned sagen könne aber auch unbelegt sein.

So nu versucht ma euer Glück und berichtet mal obs geht.

Gruss ausm Vogtland.

(Ik neem geen verantwoording voor dit antwoord!)

Meet de weerstand tussen de pennen en een aardvlak bij de schroefgaten: 0 Ohm betekent nul-aansluitingen. Stel: bij pen drie. Dan moet je de + van de led op pen 4 aansluiten.

Ik snap ook niet waarom deze aansluitingen niet gestandaardiseerd zijn, met een stekkerblokje. Het is zo'n gepriegel, en je maakt snel fouten. Ik steek een LED gegarandeerd altijd eerst verkeerd om op de pennen.

• Omebas
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-11 09:04
Ik heb de antwoorden niet gelezen maar je kan gewoon ff met een schroevendraaier 1 voor 1 ff contact maken dan kom je er snel genoeg achter welke het was. Volgensmij staan die pinnetjes die contact moeten maken gewoon naast elkaar namelijk. Ik ben wel is op een lan geweest en toen had ik een pc geregeld waar de power/reset ed ook niet aangesloten was en dan loste ik het zo op.

Ow oeps het stond er al. Schroevendraaier dus...

[ Voor 8% gewijzigd door Omebas op 14-04-2005 15:36 ]

Pagina: 1