Toon posts:

[2003] Kan niet aanmelden op terminal server*

Pagina: 1
Acties:
  • 1.180 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Zonet een Windows Server 2003 geïnstalleerd. Poging om via extern bureaublad de server op afstand te beheren, mislukt.

Foutmelding:
"Aanmeldingsbericht
U bent niet gemachtigd om u bij deze sessie aan te melden."

Ben ondertussen tureluurs ge-googled.

Dank bij voorbaat voor elke hint ;)

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Log je wel in met een account (bijvoorbeeld een admin account) die aan mag melden op een Terminal server, heb je uberhaupt wel Terminal Server geinstalleerd?

[ Voor 15% gewijzigd door Gunner op 13-04-2005 18:42 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-02 15:28

Tijntje

Hello?!

Gunner schreef op woensdag 13 april 2005 @ 18:41:
Log je wel in met een account die aan mag melden op een Terminal server, heb je uberhaupt wel Terminal Server geinstalleerd
?
Terminal server hoef je niet te installeren als je gebruik maakt van van de beheer functie. als je applicaties wil publiceren moet dat wel.

Waarschijnlijk probeer je met een account in te loggen wat niet voldoende rechten heeft.

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Tijntje schreef op woensdag 13 april 2005 @ 18:42:
Terminal server hoef je niet te installeren als je gebruik maakt van van de beheer functie. als je applicaties wil publiceren moet dat wel.

Waarschijnlijk probeer je met een account in te loggen wat niet voldoende rechten heeft.
Ach, Terminal Server of Remote Desktop, het maakt in principe niet veel uit. TS is idd wat geavanceerder is.

Verwijderd

Topicstarter
Gunner schreef op woensdag 13 april 2005 @ 18:41:
Log je wel in met een account (bijvoorbeeld een admin account) die aan mag melden op een Terminal server, heb je uberhaupt wel Terminal Server geinstalleerd?
Aanmelden op een Notebook met XP Home (lokale account), daarop "Verbinding met extern bureaublad", ik ontvang het aanmeldvenster van WinSrv2003 waarop ik me als domeinadministrator aanmeld.

Terminal Server is geïnstalleerd, ook ingesteld bij Server Eigenschappen.

Op identieke wijze, met zelfde notebook, meld ik me op een ander subnet aan bij de andere subnet server.

Ik vermoed dat ik ergens een instelling over het hoofd heb gezien (heb server al afgesloten en terug opgestart, no cure).

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-02 20:16

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Moet ook niet opgeven welke gebruikers hier daadwerkelijk gebruik van kunnen en mogen maken? Tenminste dat heb ik laatst bij een kennis gezien op een Windows XP Pro machientje. Ik weet niet hoe dat met Windows 2003 server is geregeld, maar het lijkt mij niet iets om over het hoofd te zien.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Move PNS > WOS + titelfix

Ook gecheckt op rechten om de sessie over te nemen? Dat is volgens mij nl. wat jouw RDP-client aan het doen is.

Verwijderd

Check http://support.microsoft.com/kb/246109 maar eens. Verder mis ik toch ook wel wat je nu zelf al gedaan en gevonden hebt, want met alleen `ik heb me suf gegoogled' kunnen we niet zoveel :)
We verwachten hier dat je zelf een stuk eigen inzet toont, laat zien wat je allemaal al gevonden hebt en dan pas een topic opent :)

Verwijderd

Topicstarter
Vooreerst, ik begrijp die wijziging van onderwerp niet: ik kan me wel degelijk aanmelden op de server zelf (als domein beheerder). Het is een probleem via Remote Desktop (Extern Bureaublad).

<Moet ook niet opgeven welke gebruikers hier daadwerkelijk gebruik van kunnen en mogen maken?>
Ik vermoed dat een domeinbeheerder deze rechten heeft (Het is trouwens enkel voor beheer op afstand, geen Terminal Services).

<Ook gecheckt op rechten om de sessie over te nemen?>
Kan me niet herinneren dit ooit op de andere subnet server gedaan te hebben, moet ik ff uitzoeken hoe je zoiets doet!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de link, maar deze andere foutmeldingen brengen spijtig genoeg geen licht in de duisternis
met alleen `ik heb me suf gegoogled' kunnen we niet zoveel :)
Bedankt ook voor het vriendelijk verwijt, maar "suf" houdt in dat je ff niet in staat bent het hele logboek te publiceren. Heb ook het gevoel dat ik verkeerd zoek, of dat die "alleen beheer"-modus ergens verborgen zit. Als ik hier verkeerd zit, mijn excuses ;)

• eRRoR.InSiDe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-02 09:44
Ook bij de gebruiker aangegeven dat die gebruik mag maken van remote acces?

• tdn135
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Mocht het niet lukken, probeer eens Realvnc ( http://realvnc.com )

• _Dune_
  • Laatst online: 19-02 20:16

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Bij Windows XP Pro moet je het volgens mij op de volgende manier doen: Klik met de rechter muisknop op "deze/my computer" en kies voor eigenschappen. Vervolgens ga je naar het TAB-blad "verbindingen van buitenaf". Hier moet een vinkje staan bij "Gebruikers mogen een externe verbinding met deze computer maken". Met de knop "Externe gebruikers selecteren...", kun je opgeven welke gebruikers hier gebruik van mogen maken.

Helaas ken ik het alleen in het Nederlands (mocht je een engelse versie hebben) en gaat het hier om Windows XP Pro, maar misschien heb je er wat aan.

[ Voor 9% gewijzigd door _Dune_ op 13-04-2005 19:57 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

_Dune_ schreef op woensdag 13 april 2005 @ 19:51:
Bij Windows XP Pro moet je het volgens mij op de volgende manier doen: Klik met de rechter muisknop op "deze/my computer" en kies voor eigenschappen. Vervolgens ga je naar het TAB-blad "verbindingen van buitenaf". Hier moet een vinkje staan bij "Gebruikers mogen een externe verbinding met deze computer maken". Met de knop "Externe gebruikers selecteren...", kun je opgeven welke gebruikers hier gebruik van mogen maken.

Helaas ken ik het alleen in het Nederlands (mocht je een engelse versie hebben) en gaat het hier om Windows XP Pro, maar misschien heb je er wat aan.
Nee hij wil de server overnemen en niet een XP Pro bak

Verwijderd

Topicstarter
eRRoR.InSiDe schreef op woensdag 13 april 2005 @ 19:47:
Ook bij de gebruiker aangegeven dat die gebruik mag maken van remote acces?
ADUC (AD Gebruikers en Computers Beheer) > Users > Administrator
> (Rechtse muisknop) Eigenschappen > (Tab-blad) Terminal Services-profiel
> "Aanmelden bij Terminal Server" is aangevinkt.

Verwijderd

Topicstarter
_Dune_ schreef op woensdag 13 april 2005 @ 19:51:
Hier moet een vinkje staan bij "Gebruikers mogen een externe verbinding met deze computer maken". Met de knop "Externe gebruikers selecteren...", kun je opgeven welke gebruikers hier gebruik van mogen maken.
"Externe gebruikers mogen verbinding met deze computer maken" is aangevinkt.

Bij "Externe gebruikers selecteren" vind ik:
"De onderstaande gebruikers kunnen verbinding met deze computer maken. Ook de leden van de groep Administrators kunnen verbinding maken, zelfs als deze niet in de lijst staan.
Deze gebruiker heeft al toegang: SCHOOL\administrator."

Ik zou me zelf dus een tweede keer kunnen toevoegen ;)

Bij de vorige WinSrv2003 ging het vlot, het leek zo goed als standaard, geen extra instellingen nodig en zo... Hier lijkt ook alles ok ingesteld.

P.S. Het is een nederlandstalige server 2003 (met dus extra prob dat je best de foutmelding vertaalt als je oplossingen online zoekt).

P.P.S. De instellingen zijn zo goed als gelijk met 2003 en XP Pro (de een is eigenlijk min of meer de server versie van de ander, niet? - alleszins meer beveiliging)

Verwijderd

Topicstarter
Gunner schreef op woensdag 13 april 2005 @ 20:07:Nee hij wil de server overnemen en niet een XP Pro bak
Yep, maar bij de andere 2003 is zelfs Terminal Services niet geïnstalleerd (Remote Desktop = Extern Bureaublad, wordt dan ook enkel gebruikt om de server te beheren vanuit het klaslokaal)

Verwijderd

Ben je op die server zelf ook daadwerkelijk ingelogd onder diezelfde account?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 13 april 2005 @ 20:42:
Ben je op die server zelf ook daadwerkelijk ingelogd onder diezelfde account?
Dat was zo (vermoeden van conflict tussen sessie op de server en sessie remote...), heb me nu uitgelogd, maar dit verandert niets. Ook herstarten server (dan zijn sessies zeker afgesloten) brengt geen aarde aan de dijk.

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-02 13:21

mutsje

Certified Prutser

Gunner schreef op woensdag 13 april 2005 @ 18:44:
[...]

Ach, Terminal Server of Remote Desktop, het maakt in principe niet veel uit. TS is idd wat geavanceerder is.
Hier zit wel degelijk een groot verschil in. Allereerst mag je volgens de EULA niet RDP als terminal server gebruiken wat wel mogelijk is met maar 2 sessies. De Remote desktop connection is gelimiteerd qua cpu en memory gebruik daarom is een sessie in terminal server in application mode veel krachtiger.

TS: Is jouw probleem nu al opgelost of kom je er nog steeds niet remote bij?

• andreict
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-12-2025
je moet de gebruiker die je wilt aanloggen toevoegen aan externe bureablad gebruikers toevoegen.

• richard_kraal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03-2025
heb je wel een geldig wachwoord? een leeg wachtwoord is niet geldig

• ivocare
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21-02 22:35
Ik denk dat ik het antwoord weet,

Onder active directory de gebruiker toevoegen als remote desktop users moet voldoende zijn. Dit kun je doen bij lid van.

Succes.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Als wat ivocare zegt al in orde is - controleer dan ook nog even met gpedit.msc -> Computer Config -> Windows Settings -> Security Settings -> User Righst Assignments -> 'Allow Logon through terminal services', daar moeten de groepen 'Administrators' en 'Remote desktop users' in zitten :)

• Ora et Labora
  • Laatst online: 19-02 07:47
En als je lokaal op de server aanmeld als Administrator via Terminal server werkt het dan wel?

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem lijkt opgelost door de desinstallatie van Terminal Server! Ik kan me nu probleemloos aanmelden vanop de notebook, die zelf geen deel uitmaakt van het domein. Ik start de Terminal Services client (mstsc.exe), meld me aan als domeinbeheerder, en kom probleemloos op het bureaublad.

Alleszins, alvast bedankt voor de talrijke en snelle reacties. Indrukwekkend hoe actief deze GoT is, en technisch hoogstaande reacties spuit ;)

Als ik nu nog zou snappen waarom "Extern Bureaublad voor beheerdoeleinden" werkt als Terminal Server gedesactiveerd wordt! En wat als Terminal Server echt nodig is, voor applicaties? :?

• Ora et Labora
  • Laatst online: 19-02 07:47
Verwijderd schreef op donderdag 14 april 2005 @ 19:29:

Als ik nu nog zou snappen waarom "Extern Bureaublad voor beheerdoeleinden" werkt als Terminal Server gedesactiveerd wordt! En wat als Terminal Server echt nodig is, voor applicaties? :?
Extern bureaublad werkt altijd, ook zonder installatie van terminal server, login is echter alleen voor Administrators.
Het volledige pakket voor Terminal server moet je licenties voor hebben, dan kun je ook applicaties draaien.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-02 13:21

mutsje

Certified Prutser

Verwijderd schreef op donderdag 14 april 2005 @ 19:29:
Het probleem lijkt opgelost door de desinstallatie van Terminal Server! Ik kan me nu probleemloos aanmelden vanop de notebook, die zelf geen deel uitmaakt van het domein. Ik start de Terminal Services client (mstsc.exe), meld me aan als domeinbeheerder, en kom probleemloos op het bureaublad.

Alleszins, alvast bedankt voor de talrijke en snelle reacties. Indrukwekkend hoe actief deze GoT is, en technisch hoogstaande reacties spuit ;)

Je moet goed het onderscheid begrijpen tussen Terminal Server in Administrative mode (2 user license gratis) en Terminal Server in Application mode (license server verplicht plus TSCalls op user of device niveau). De administrative mode heet in Windows Server 2003 nu Remote Desktop en heeft 2 gratis licenties ten behoeve van beheer doeleinden dus ook cpu en geheugen gebruik zijn dicht geknepen hier omdat Microsoft verwacht (volgens de EULA) dat men alleen beheer werkzaamheden doet. Ga je echter een terminal server in application mode opzetten zul je ook een calculatie moeten gaan doen hoeveel gebruikers er op gaan werken dus hoeveel geheugen je bij moet prikken grofweg 100mb memory per gebruiker als je applicaties als Office2003 etc gaat publishen. Je kunt hele whitepapers en strategien downloaden bij www.microsoft.com/technet (even zoeken en je vind ze).

Verwijderd

Topicstarter
Mijn verwondering is dat de "Administrative Mode", "Remote Desktop", "Extern Bureaublad voor beheerdoeleinden", of hoe je het ook noemt, in ons geval NIET werkte als Terminal Server geactiveerd was. Het werkt dus blijkbaar niet altijd.

Een licht vermoeden voor de oorzaak gaat uit naar het ontbreken van een licentieserver, waardoor de Terminal Server dienst zou weigeren, en de beheermodus (2 gratis licenties) ook zou blokkeren. Door het niet activeren van Terminal Server, zou dus ook niet gezocht worden naar de licentieserver, en worden beide gratis licenties niet geblokkeerd... Is dus maar een vermoeden, he ;)

Ik stel ook vast dat er voldoende materiaal is voor Terminal Server (white papers en zo), maar ik blijf op mijn honger zitten voor een duidelijk en beknopte handleiding voor de beheermodus (we hebben op korte termijn geen Terminal Services nodig). Ook dat de foutmelding, die ik letterlijk overneem in de knowledge base van MS, geen enkel resultaat levert... Als zelfs de eigen KB de eigen foutmeldingen niet kent 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2005 17:41 . Reden: wijziging smiley ;) ]

Verwijderd

Ook dat de foutmelding, die ik letterlijk overneem in de knowledge base van MS, geen enkel resultaat levert... Als zelfs de eigen KB de eigen foutmeldingen niet kent 8)7
Dan is er waarschijnlijk geen Nederlandse KB van, niet alle KB artikelen worden vertaald. Gewoon de foutmelding zo goed mogelijk vertalen in het Engels en daar op zoeken :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 15 april 2005 @ 17:40:
Een licht vermoeden voor de oorzaak gaat uit naar het ontbreken van een licentieserver, waardoor de Terminal Server dienst zou weigeren, en de beheermodus (2 gratis licenties) ook zou blokkeren. Door het niet activeren van Terminal Server, zou dus ook niet gezocht worden naar de licentieserver, en worden beide gratis licenties niet geblokkeerd... Is dus maar een vermoeden, he ;)
De TS in application mode kent geen beheersessies, alleen applicatiesessies.
Volgende keer dat je gaat spelen met TS, de licensensing lekker in "per user" mode zetten, dan heb je minder last.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 15 april 2005 @ 18:00:
Dan is er waarschijnlijk geen Nederlandse KB van, niet alle KB artikelen worden vertaald. Gewoon de foutmelding zo goed mogelijk vertalen in het Engels en daar op zoeken :)
De foutmelding gaf geen zoekresultaten in het Nederlands en in drie Engelse vertalingen O-)

Trouwens, een idee voor de software vertalers: als je toch foutmeldingen van het Engels naar het Nederlands vertaalt, hou dan ook een lijstje (nu ja, een gigantische lijst zal het dan wel worden) bij waarmee een vertaalde foutmelding wordt omgezet in de oorspronkelijke (Engels waarschijnlijk). Als iemand in de KB zoekt op de foutmelding, kunnen zowel zoekresultaten van de NL als van de EN KB weergegeven worden. Lijkt me eenvoudig implementeerbaar.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 16 april 2005 @ 00:35:
De TS in application mode kent geen beheersessies, alleen applicatiesessies.
Dus de beheermodus (de twee mogelijke beheersessies) worden uitgeschakeld als Terminal Server wordt geactiveerd? Dat zou alles verklaren ;)

Verwijderd

Een standaard win2k3 server, heeft 3 sessies beschikbaar voor beheer. 2 echte, en 1 keer met /console voor software installaties. Allemaal alleen voor mensen met local admin rechten op de server.
Zodra je in windows components TS activeerd, wordt het een terminal server zonder beheer sessies, alleen nog "normale" sessies, waarbij users al dan niet local admin rechten hebben voor beheer.

Verwijderd

Het probleem wat je hebt zijn de rechten op de rdp sessie (of ica, als je gebruik maakt van Citrix)

er zijn 2 opties :

1) ga via configuratie scherm naar "Terminal Services Configuration" en vraag de eigenschappen van de "RDP-tcp" connections op. Bij Permissions kan je die bewuste gebruiker toevoegen, en dan moet het werken.

2) de 'nette' methode is de gebruiker lid maken van een groep en die rechten geven. W2k3 heeft standaard al zo'n groep : remote desktop users. Maar je mag ook zelf een groep aanmaken, mits je die maar "guest access" op de RDP-tcp connection geeft. (meer rechten mag ook, maar is niet nodig, je gebruikers kunnen daardoor alleen maar je server onderuit trekken)

3) helemaal netjes is om dat via group policy te regelen, maar als je maar 1 server hebt is dat misschien overbodig werk

suc6

Tom

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2005 11:31 ]

Pagina: 1